Robban_C
Gubbfan åker knarr!
obruT skrev:A (skruvens centrum -> ramen).
B (skruvens centrum -> kanten på kåpan).
svar på A 35 mm
svar på B 25 mm
det är samma på båda sidorna


Man tackar och bockar! Imorrn kväll ska jag mäta och jämföra!

obruT skrev:A (skruvens centrum -> ramen).
B (skruvens centrum -> kanten på kåpan).
svar på A 35 mm
svar på B 25 mm
det är samma på båda sidorna
Robban_C skrev:Snubben uppmanar dig att plana topparna 0,5 mm.
Det ger ökad kompression = mer vrid, mer effekt och större risk att få knackningar. Det låter intressant men man ska vara beredd att justera tändningen (inget svårt jobb) om man nu får knackningar.
Dessutom uppmanar han dig att hoppa över cylinderfotspackningarna.
Det ger två saker:
1. Ökad kompression, se ovan.
2. Lägre squish. Squish är höjden mellan kolv och topplock vid över dödläge och mäts i det område som är tightast, oftast längst ut mot cylinderväggen.
Kort om squishens ändamål:
Eftersom det alltså blir tight längst ut så trycks färskblandningen hastigt in mot tändstiftet vid antändningsögonblicket = bra.
Dessutom ökas rotationshastigheten på färskblandningen när diametern på utrymmet minskar (jmf med en konståkare som drar in armarna under en piruett så att rotationshastigheten ökar). Högre rotationshastighet = snabbare förbränning och bättre mixning av bränsle/luft = mer fullständig förbränning vilket resulterar i "aggressivare" motor och lägre bränsleförbrukning. Dock brukar den besparingen kompenseras av livligare körsätt.![]()
Han skriver så här en bit ner på s2:
"The squish area is the part of the head that hangs over the piston that is not part of the combustion chamber. You want to reduce this area as much as possible so the charge is forced into the combustion area and burnt better."
Inte riktigt korrekt. Han tänker nog rätt men han skulle ha skrivit "You want to reduce this volume as much ..."
Dvs du vill minska den volym som squishen upptar för att på så sätt få mer skjuts in mot stiftet men du vill inte minska squishens area (sedd uppifrån).
Squishens area behövs för att inte kolven ska bli för mycket exponerad mot värmen i förbränningen. Alltså kan man inte minska arean, och jag tror inte han menade det heller, han verkar alldeles för med i matchen för att vara ute och cykla.
Tänk på att kolvarna på en tiller är stora som satan = mycket värme och svårt att hålla kontroll på kolvens storlek.
Både hyvling av toppar och reducering av cylfotspackningar innebär att du måste kolla avstånd kolv -> ventiler! Alternativt måste du förlita dig på att det går bra, det har ju gått bra för de andra...
Alltså:
Ökad komp är bra om man kan hålla kontroll på spikningarna eller ventiler kolliderar med kolvar.
Tightare squish (i höjdled) är bra så länge kolven inte kolliderar med toppen eller ventiler kolliderar med kolvar.
Jag har rätt gles koll på mått på tiller men jag skulle tro att man inte bör gå under 1,2 mm squish på en tl eftersom det är rätt tunga kolvar. Snubbarna i Katanatråden håller sig till 1,2-1,3 mm squish (diskuterades nyligen). De motorerna har samma slaglängd men de varvar nog lite mer i dragracingen. De har dock (tror jag) lättare kolvar eftersom de är typ 10-15 mm mindre (men dubbelt så många!).
Så här mäter du squish (eller rättare sagt, så här mäter jag):
Sätt ihop tillräckligt mycket av knotan inkl ventilmekanism med beg packningar, justera in ventilspel och kamtajmningen. Stick ner lödtenn genom tändstiftshålet ända ut till cylinderväggen, vrid runt motorn förbi öd. Dra ut tennet och mät tjockleken.
Ventilfrigången mäter du med modell-lera på kolven, dra runt knotan, riv isär och skär ett snitt i leran, mät därefter tjockleken.
Har inte minimimått i huvudet men kan kolla upp det.
Min Renault har för övrigt 0,8 mm squish! Små lätta kolvar, måttlig slaglängd, lite (men endast lite) lägre varvtal än på en knarr samt sist men inte minst en modig mekaniker är vad som behövs för att kunna köra med så tight squish!
Ämnet är rätt knöligt att ta sig igenom så här snabbt men slå en signal om du är osäker.
I det här ämne är följande viktigare än nånsin tidigare:
Skyll inte på mig!
Det här är grejor som gör nytta men som också kan ställa till det rejält i knotan. Skyll därför inte ventilsallad eller sönderspikade vevlager på mig!
Men jag skulle ha tittat både på komp och squish om jag hade rivit knotan.![]()
TL Devil skrev:Nåpgon här som är i behov av ett par orginaldämpare till TLS annars går dom i grovsoporna efter dagens rensning?
TL Devil skrev:Nåpgon här som är i behov av ett par orginaldämpare till TLS annars går dom i grovsoporna efter dagens rensning?
TL Devil skrev:Nåpgon här som är i behov av ett par orginaldämpare till TLS annars går dom i grovsoporna efter dagens rensning?
PutteLiten skrev:Öhh, spara dom för du kommer oxå att bli kallad till besiktning lite då och då...
Devil brukar ju inte vara tysta blås, åk till SB och kolla om den går igenom med dem på först (bjud på kaka så får de säkert gra det fort och gratis)
(och, nej jag är inte intresserad av dem... )
TL Devil skrev:Någon här som är i behov av ett par orginaldämpare till TLS annars går dom i grovsoporna efter dagens rensning?
SENSEI skrev:Ja först så tankade jag i Märsta. Sen drog jag till storvreta och bänkade hojjen tillsamman med J och hocke.
Fina resultat blev det,.,
För ca 8 köringar i bänken samt justering av map,,, Hmm vi pyntade 1000 per hoj
tlmartin skrev:Jag tar dom med glädje om ingen annan tar dom.Med alla pikar jag fått om att jag åker org burkar så kan jag bygga om dom.Ring mig 070-7399351 Ha det till dess![]()
![]()
SENSEI skrev:Ja först så tankade jag i Märsta. Sen drog jag till storvreta och bänkade hojjen tillsamman med J och hocke.
Fina resultat blev det,.,
För ca 8 köringar i bänken samt justering av map,,, Hmm vi pyntade 1000 per hoj
Hmmmmm konstigt ni var inte på hugget idag man får väl tacka för det.tl1000larsson skrev:Japp du behöver faktiskt ett par![]()
tl1000larsson skrev:Och vad blev resultatet då![]()
Jag väger ungefär likartat och jag har 2,5-3 varv synliga under vridmojängen till fjädern. Fjädringen blir ganska så bekväm men inte gungig som den är orginal. Blev ju nästan sjösjuk i börjanWestW skrev:Tänkte justera min bakfjädring nu när motorn är ur. Vad har ni för inställnings tips till någon som väger 90kg och åker mkt på dåliga ojämna vägar?
Hårt är bättre än mjukt.
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |