TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

Candyman

Grön hoj - annorlunda
Gick med
4 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL 1000 S
Hjäääälp

Åker till Gotland 07.30 i morgon..
Skulle byta packningen i vattenpumpen eftersom det läckte kylvatten ur ett skvallerhål..
Visst.. funkade väl, men efteråt sprutar det olja ur samma j*a hål.. panik :4skrika

Ge mig tips fort som..
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
banåkning i helgen (fredag- lördag) på midlanda!!!

blev det nån som skulle dit????
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
obruT skrev:
banåkning i helgen (fredag- lördag) på midlanda!!!

blev det nån som skulle dit????

Hade planer på det men så bröt Kaz benet åsså har det inte blivit nån mer planering så nu blir det inte av den här gången tyvärr....
 

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Bulten
Hoj
S1000RR
Fan nu har jag pysslat om lilla stumpan hela dagen...va fin hon blev
Känns bra att ha en TLs :kär
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Candyman skrev:
Åker till Gotland 07.30 i morgon..
Skulle byta packningen i vattenpumpen eftersom det läckte kylvatten ur ett skvallerhål..
Visst.. funkade väl, men efteråt sprutar det olja ur samma j*a hål.. panik :4skrika

Ge mig tips fort som..

Har kikat lite på sprängskisser.. jag har fan ingen aning.
Fan så jag tycker synd om dig Tomas... precis när semestern drar igång. Skall forska vidare få se om jag kommer på något
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Candyman skrev:
Åker till Gotland 07.30 i morgon..
Skulle byta packningen i vattenpumpen eftersom det läckte kylvatten ur ett skvallerhål..
Visst.. funkade väl, men efteråt sprutar det olja ur samma j*a hål.. panik :4skrika

Ge mig tips fort som..

Det du skulle ha tänkt på innan är var att slipa av axeln med mkt fint sandpapper eller stållull. Det är extremt noga att denna axel är kliniskt ren.

Sen skulle du även ha bytt en tätning som sitter innanför den du bytte. Den tätningen håller emot oljan och är bra att byta när man ändå håller på.
Sen när du sätter dit kåpan över vattenpumpsaxeln ska man vara extremt försiktig så man inte skadar denna oljetätning. Kanske något sådant du lyckats med i stressen att fixa vattenläckan.

/en som lyckats med båda vattenläckage och oljeläckage ur detta skvallerhål.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
J-Bone skrev:
Hur kan det inte va roligt med TLR? :va :3freak
Därför att det är så förbannat dålig passform på plasten.

Och så förbannat dyra bitar. Det är ju nåt fel i hojbranschen. Jaja, det har vi ju redan konstaterat.

Kolla på första bilden.
Toppkåpan är noga centrerad uppifrån och ner till under strålkastaren.
Men jämför luftintagen. Det vänstra sitter ju för fan för långt fram trots att toppkåpan är centrerad. Och resten av kåporna på v sida följer ju med framåt så att säga. Toppkåpan är alltså för kort mellan strålkastare och v luftintag. Det rör sig om ca 15 (möjligen 20) mm som jag måste kapa isär och förlänga.
Se också hur det blir med underkåpan. Det blir givetvis motsvarande misspassning där.
På h sida stämmer längderna rätt skapligt men det spänner i alla fall rätt friskt mellan delarna = borde kapa isär på några ställen och plasta ihop på plats så att spänningarna går ur.
Dessutom har jag fått lov att slipa bort hela materialtjockleken på en del ställen därför att det är så kraftiga veck utåt. Måste alltså plasta på detta på insidan för att få material att jobba i (måste slipa mer).
Vissa partier i sidkåporna har världens sjunk och detta är alltså så mycket att jag måste plasta upp det. Man lägger ju inte flera millimeter spackel.
Gelcoatlagret är flera millimeter tjockt på vissa ställen = kommer att bli såna där små hårsprickor om jag inte slipar bort merparten av gelcoaten. Finns redan en hel del hårsprickor.
Ett flertal skruvhål i kåporna måste plastas igen och flyttas, vissa flera millimeter eftersom dom inte når fram till skruvarna.

Sådärja, några anledningar till att det börjar bli tröstlöst. Det är trist att ta hand om skit efter inkompetent folk (dom som har gjort kåporna).

Edit: Förtydligade litet. Och så dessa eviga staflev.
 

Bifogat

  • PICT0421.JPG
    PICT0421.JPG
    76.2 KB · Visningar: 55
  • PICT0422.JPG
    PICT0422.JPG
    80.1 KB · Visningar: 53
  • PICT0423.JPG
    PICT0423.JPG
    78.3 KB · Visningar: 53
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Hmmm. Man kanske skulle dela toppkåpan mellan strålkastare och luftintag? Dvs göra delbart ung som original. Men det blir många kåpdelar. Rena adventskalendern. Dvs luckor överallt.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
TLRR skrev:
Vilka har tillverkat din adventskalender ? Jag har en uppsättning från Sebimoto och de är inte alls så sneda och vinda som dina på bilderna eller har jag bara haft tur :confused:
Sebimoto tror jag. Delningen mellan övre och undre är samma som Sebimoto. Men sen har ju nån kopierat. Och säkert kopierat kopian etc.

Ett till exempel på katastrofen:
V sida framför handtaget sprack 20 mm när jag skulle lyfta "öronen" för att kunna montera övre kåpstag och backspeglar.
Dom jä*la :tomten :tomten har antagligen plastat av kåporna utan att de har suttit på hoj. Och gör man det så blir ju formen lite för låg eftersom öronen sjunker. Gör man sedan likadant med kopian och kopians kopia så...
Jag fick alltså ta i så mycket för att få upp kåpfan till rätt höjd. Måste alltså såga upp båda "innerhörnen" framför handtagen så att spänningarna går ur och sen plasta ihop det på plats (dvs i rätt form).

Lägg därtill att polyesterplast krymper upp till 3% vid härdning. Man ska alltså inte göra formar av polyesterplast. Gör man det så blir kopian mindre. Och kopians kopia blir...
Efter ett par varv passar kåporna perfekt på en 125:a. :(
 

ROCKON

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
Ducati 1199 Panigale-2012, Ducati 999 S -2003
Hjääälp !!

Har precis köpt en TLR-99 utan handbok.
Skulle verkligen behöva inställningarna för fram och bak dämpningen.
Allt detta står i handboken.

Den är just nu alldeles för hårt inställd !!
På min gamla TLR-00 så ställde jag framdämpningen och bakdämpningen efter tabellens "hårda körning" och jag var supernöjd med den!!!!!
Det finns även en "mjuk" och "normal" inställning vilket jag inte bryr mig om.

Om ngn skulle vilja skriva ner hur man ställer in den, tur/retur dämpningen skulle jag bli överglad!!!

Bakdämpningen: är höger eller vänster skruv tur eller returdämpning ? vilken är vad?

Framdämpningen:är skruven eller muttern tur eller returdämpning ? vilken är vad ?

Alltså:
Nollställningen och hur många klick/markeringar åt höger/vänster-upp/ner

Den som har gjort detta innan och kan sin sak vet säkert vad jag menar :)


Tack på förhand !!!!
 

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en idyllisk barrskog
Hoj
Hade en TLR..
Avesst,

Fram
Kompression = 2 klick
Retur = 3 klick

Toppen på gaffelbenen = retur
Skruv på nedre delen av gaffelbenen = kompression

Fjäderförspänning fram = 11.5mm från ovansidan på muttern till toppen på "justeringsstaven".

Bak
Kompression = 11 klick
Retur = 11 klick

Vänster = kompression
Höger = retur

ROCKON skrev:
Har precis köpt en TLR-99 utan handbok.
Skulle verkligen behöva inställningarna för fram och bak dämpningen.
Allt detta står i handboken.

Den är just nu alldeles för hårt inställd !!
På min gamla TLR-00 så ställde jag framdämpningen och bakdämpningen efter tabellens "hårda körning" och jag var supernöjd med den!!!!!
Det finns även en "mjuk" och "normal" inställning vilket jag inte bryr mig om.

Om ngn skulle vilja skriva ner hur man ställer in den, tur/retur dämpningen skulle jag bli överglad!!!
 

ROCKON

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
Ducati 1199 Panigale-2012, Ducati 999 S -2003
DaGaz skrev:
Avesst,

Fram
Kompression = 2 klick
Retur = 3 klick

Toppen på gaffelbenen = retur
Skruv på nedre delen av gaffelbenen = kompression

Fjäderförspänning fram = 11.5mm från ovansidan på muttern till toppen på "justeringsstaven".

Bak
Kompression = 11 klick
Retur = 11 klick

Vänster = kompression
Höger = retur
Tackar !!!

Var är "noll-läget" på dem olika ställena ??
Sen sitter där ju skruvar längst ner på framgafflarna också . . . hur ska dem vara ??
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
ROCKON skrev:
tack men det var en riktig skitsida.
Ingenting på sidan funkar ju :-(
Har ngn ett schema på inställningarna ?


skämntar du???
DaGaz har ju skrivit dom åt dig!!!



(dock ett förtydligande)((det är hur många varv man ska skruva UT dom)

till det där passar åxå att gaffelbenen sticker upp ca 10 mm (beror på körstil)
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
TLRR skrev:
Här är ett par bilder
Tack för info!
Såvitt man kan se av dina bilder så har dina kåpor avsevärt bättre ytfinish än mina. Förhoppningsvis har dom också bättre passform. Mina är minst avgjutan i ett steg, jag har slipat bort spår av skruvhål som visar att de är avgjutna sen tidigare. Men dom kan ju vara avgjutna ännu fler varv, det vet man ju inte.
Hursomhelst så satt jag igår och kikade på hur jag ska göra. Antagligen blir det en delning nånstans strax under strålkastaren (fast givetvis längre ut), eventuellt passar jag på att höja luftintagen lite samtidigt, på så sätt skulle jag kunna dölja vissa bitar av delningen i luftintaget.
Dessutom passar ju då inte längre ordinarie galler och kanaler = då slipper jag bekymra mig över att jag bara har till ena sidan. :)

Just nu ska jag bara fundera lite innan jag låter sågen tala. Vill inte kapa hejvilt för att sen inse att jag inte har tänkt hela vägen. :tungan
Har för övrigt fått snabbkopplingarna till soppaslangarna! :tummenupp


Återigen:
oM NÅN åker TLR nordväst om Eskilstuna i helgen (lö em eller sö) så får ni gärna höra av er. 0708-12 12 18. Jag mäter gärna lite. Och tar gärna några högupplösta plåtar på kåpsetet.
Please?


ROCKON:
Jag har laddat hem samtliga pdf:er från den sidan utan problem. Trassel med din webbläsare?
Iofs är vissa av bilderna rätt kass men det finns ju flera olika filer och motorerna är ju till stor del identiska.
Får du inte fatt på filerna så får du väl återkomma så får vi hitta en annan lösning, flera av oss har ju filerna hemma.
 

ROCKON

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
Ducati 1199 Panigale-2012, Ducati 999 S -2003
ROCKON:
Jag har laddat hem samtliga pdf:er från den sidan utan problem. Trassel med din webbläsare?
Iofs är vissa av bilderna rätt kass men det finns ju flera olika filer och motorerna är ju till stor del identiska.
Får du inte fatt på filerna så får du väl återkomma så får vi hitta en annan lösning, flera av oss har ju filerna hemma.[/QUOTE]


Hej!
Nej du . .tyvärr så funkar visst ingenting när jag söker på den sidan med min dator.
Finns det ngn som kanske kan kopiera den sidan i boken där det står om stötdämparinställningarna fram och bak.
Tacksam också om man kan få inställningssidan till styrdämparen.
(rekomenderade inställningar)

Kommer med all säkerhet komma till användning i framtiden också !!

Tacksam för svar!!
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
ROCKON skrev:
ROCKON:
Jag har laddat hem samtliga pdf:er från den sidan utan problem. Trassel med din webbläsare?
Iofs är vissa av bilderna rätt kass men det finns ju flera olika filer och motorerna är ju till stor del identiska.
Får du inte fatt på filerna så får du väl återkomma så får vi hitta en annan lösning, flera av oss har ju filerna hemma.


Hej!
Nej du . .tyvärr så funkar visst ingenting när jag söker på den sidan med min dator.
Finns det ngn som kanske kan kopiera den sidan i boken där det står om stötdämparinställningarna fram och bak.
Tacksam också om man kan få inställningssidan till styrdämparen.
(rekomenderade inställningar)

Kommer med all säkerhet komma till användning i framtiden också !!

Tacksam för svar!!

Inställningar till original styrdämp? Den är inte ställbar. Jag bytte olja i den istället till en mer lättflytande.
 

ROCKON

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
Ducati 1199 Panigale-2012, Ducati 999 S -2003
är det samma dämpare fram och bak på tlr och tls ??
I så fall kan jag kolla polarens inställnings schema.
om dem skulle vara likadana . .
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top