TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

Andrée

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Piteå
Hoj
-----------------
Tl 1000s -97

ReDan skrev:
Snabb fråga til tl's experterna!
Var och testkörde en igår.
Har juh inget att gämföra med så jag måste ställa frågan,
Vad fan e det med hojjen som inte kan köras innan motorn blir 58celcius?
Den spottade och fräste och small när man körde.
Sedan direkt vid 58grader så då jävlar drog den som ett skollat troll!
Detta var en 97'a jag testade. Och då kommer följdfrågan!
(jag har nästan läst igenom hela tl tråden men inte hela)
Vad ska jag kolla på vid köp?
Tanken? (vart)
vattentemp? Vad förnåget ska kollas ang den?
Servicebok? att allt är gjort säger ni, men vad ska vara gjort?
ofcorse också kedja och däck, ram osv sov!
Ne u är det ut på blocket igen och kolla runt.

./Redan


Tja , sitter i samma sits som dig ! Enligt vad jag har läst så så skulle tanken (bytas), termostathus, och tempgivare (flyttades) åtgärdas samt att en styrdämpare skulle monteras ! Det är de garanti grejer som jag vet av , men det roliga är ju att veta hur man ska kolla alla dessa grejer ... styrdämparen är ju lätt, men resten !!!!!????? Det enda jag kan tänka mig är att ringa servic stället och kolla om de har kvar några papper just på den hojen !!!!??
Eller ringa förra ägaren.

Hoppas du hittar en.

/Andrée
 

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
ReDan skrev:
Snabb fråga til tl's experterna!
Var och testkörde en igår.
Har juh inget att gämföra med så jag måste ställa frågan,
Vad fan e det med hojjen som inte kan köras innan motorn blir 58celcius?
Den spottade och fräste och small när man körde.
Sedan direkt vid 58grader så då jävlar drog den som ett skollat troll!
./Redan

Jag har en 97:a å jag kollade med tidigare ägare om alla de garantiåtgärderna du nämnt var gjorda, luktade på oljan osv... å sen chansade jag! Det har funkat bra, och jag e KANON nöjd! Testade en kompis VTR för en vecka sen, blev chockad vilket lok den var... vtr'n kändes verkligen som en touring hoj!
Däremot kan jag säga att min har inga problem att gå under 58 grader, "spottar å fräser" aldrig! Däremot vet jag att de är riktigt kinkiga på att insprutningen ska vara riktigt "synkad"... kanske beror det på det!?
Så som jag förstått det är det inte speciellt jobbigt att fixa... nån här som vet?

Lycka till!
 

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
gsxr 1000 K8
Andrée skrev:
Tja , sitter i samma sits som dig ! Enligt vad jag har läst så så skulle tanken (bytas), termostathus, och tempgivare (flyttades) åtgärdas samt att en styrdämpare skulle monteras ! Det är de garanti grejer som jag vet av , men det roliga är ju att veta hur man ska kolla alla dessa grejer ... styrdämparen är ju lätt, men resten !!!!!????? Det enda jag kan tänka mig är att ringa servic stället och kolla om de har kvar några papper just på den hojen !!!!??
Eller ringa förra ägaren.

Hoppas du hittar en.

/Andrée
Här kommer lite garantiarbeten som ska vara gjorda.
1.Byte av tank!Vissa "läckte!" i någon skarv tror jag det var, så då byttes alla tankar på alla -97or på garantin!

2.Byte av termostat!Vissa gick för "kallt" i temperatur vilket gjorde att motorn "chokade" sig så att den spädde ut motor oljan,vilket med förde att det vart för "hög" olje nivå,vilket med förde att motorn kunde "spotta" ut den höjda olje mängden,antingen i luftburken eller ut i "puffar" genom avgassystemet!

3.Byte av vattenpump!Vissa "läckte" ,spottade ur sig vatten ur "svaller" kanalen!

4.Efter montering av styr dämpare!Botade visst "styr fladder" men var inget "allvarligt" fel!

5.ECU n!Vissa ville inte gå rent,varva ur ordentligt så antingen "modifierade" de boxen eller bytte ut den!

6.Sprickor i ramen!Vissa fick/hadde sprickor i ramen vid styrhuvudet!(men detta "fel" är / var ytterst ovanligt!)

Det var alla "fel" jag "vet" om på TL1000S. Från -98 års modell och framåt...........var allt "botat!!!Jag kör/äger själv en TL1000S 00 visserligen.
Suzuki satte på ett märke på ramen som "visade" att alla garanti åtgärder var gjorda!!!
Ha det Tills dess :tummenupp :banana
 

Andrée

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Piteå
Hoj
-----------------
Klistermärke på tl 1000s -97

Tack för hjälpen tlmartin !!!

Nu återstår det ju bara en sak ! Är det någon som vet hur detta märke ser ut ? Det satt ett märke på den hoj jag tittade på. Det satt på höger sida på ramen !!!!!

ÄR DET NÅGON SOM HAR DETTA MÄRKE PÅ SIN HOJ SOM SKULLE KUNNA BESKRIVA DET ELLER SKICKA EN BILD PÅ DET !!!? DET SKULLE VARA KANON !
(Snart kanske man kan andas ut !!!!!???)

Lägga in det i tråden eller skickad det till andre.holmstrm@telia.com

Fan vad bra om någon kunde fixa det !!!!??????

MVH Andrée
 

Röd är snabbast

Mackantls97
Gick med
23 Mar 2004
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki TL1000S(uperdeluxe)
Svinträffen!!

Någon i den här tråden som tänker mullra ner till Öland?? :fyllisar
Vi är 2 st från Gävle som tänkte åka fredag morgon vid 8 draget..... the more the....
Läste i en anna tråd för lönge sedan om bullerträff??? Öland??? Vart det inget?? :7peta
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
RacerX skrev:
Jag har en 97:a å jag kollade med tidigare ägare om alla de garantiåtgärderna du nämnt var gjorda, luktade på oljan osv... å sen chansade jag! Det har funkat bra, och jag e KANON nöjd! Testade en kompis VTR för en vecka sen, blev chockad vilket lok den var... vtr'n kändes verkligen som en touring hoj!
Däremot kan jag säga att min har inga problem att gå under 58 grader, "spottar å fräser" aldrig! Däremot vet jag att de är riktigt kinkiga på att insprutningen ska vara riktigt "synkad"... kanske beror det på det!?
Så som jag förstått det är det inte speciellt jobbigt att fixa... nån här som vet?

Lycka till!

Så du har 100% av hp fast tempen är under 58grader?
För på den dära tls'en så var det som att köra en gammal slö bil på 5 växeln fram tills den var 58grader!
Sedan släpte det och sedan gick den som den ska göra!

Någon som kan berätta mera? Är det så.
Eller är den dålig på något sätt?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Utan egen erfarenhet av 58 gr felet så vill jag påstå att det inte ska vara så.
Svårt att säga vad som är felet, men några idéer:
*Feljusterad TPS
*Fel på tempgivare som talar om för datorn vad motorn har för temp
*Fel på datorn (dvs ecu)

Är det alltid exakt 58 gr eller varierar det från gång till gång och i så fall i samband med vad?
*Olika yttertemp?
*Olika luftfuktighet
*Varierar det med om hojen startats från kall eller om den har stått endast så länge att tempen sjunkit under 58?
 

Andrée

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Piteå
Hoj
-----------------
Märke på tl 1000s -97

Var det någon som hade märket som tydligen skulle finnas på hojar som var garantiåtgärdade ??

Skulle vara kanonbra om någon kunde maila eller lägga upp bilden !?

maila till: andre.holmstrm@telia.com

Ska kolla på hojen igen på tisdag den 27/7 så om någon kan fixa det före då skulle jag vara djä****vligt tacksam..........

mvh Andrée
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
OBS
även TLs -98 bytte dom tankar på (det var en sådan jag hadde)

jag kan kanske ordna bild på en TLs som är fixad....syns på hur slangarna går till termostaten.

men det kan ta nån dag...
 

Andrée

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Piteå
Hoj
-----------------
obruT skrev:
OBS
även TLs -98 bytte dom tankar på (det var en sådan jag hadde)

jag kan kanske ordna bild på en TLs som är fixad....syns på hur slangarna går till termostaten.

men det kan ta nån dag...

Det skulle vara kanonbra.... jag skulle vara evigt tacksam !!!!
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Andrée skrev:
Det skulle vara kanonbra.... jag skulle vara evigt tacksam !!!!

Kolla bara om det sitter en plugg på bakifrån sett kylarens vänstra sida. Det var där den "gamla" tempgivaren satt. Den nya sitter i termostathuset mellan cylindrarna.

Sådär det var mitt första inlägg i tl tråden :)
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Honken skrev:
Kolla bara om det sitter en plugg på bakifrån sett kylarens vänstra sida. Det var där den "gamla" tempgivaren satt. Den nya sitter i termostathuset mellan cylindrarna.

Sådär det var mitt första inlägg i tl tråden :)

va bra....då får du ta ett foto så "dom" ser hur det ser ut

he he he (bra att du "städar" mina svar är lite splitrad)
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
obruT skrev:
va bra....då får du ta ett foto så "dom" ser hur det ser ut

he he he (bra att du "städar" mina svar är lite splitrad)

Ids inte gå ner i garaget just nu och fota men imorrn kanske :)
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
ReDan skrev:
Snabb fråga til tl's experterna!
Var och testkörde en igår.
Har juh inget att gämföra med så jag måste ställa frågan,
Vad fan e det med hojjen som inte kan köras innan motorn blir 58celcius?
Den spottade och fräste och small när man körde.
Sedan direkt vid 58grader så då jävlar drog den som ett skollat troll!
Detta var en 97'a jag testade. Och då kommer följdfrågan!
(jag har nästan läst igenom hela tl tråden men inte hela)
Vad ska jag kolla på vid köp?
Tanken? (vart)
vattentemp? Vad förnåget ska kollas ang den?
Servicebok? att allt är gjort säger ni, men vad ska vara gjort?
ofcorse också kedja och däck, ram osv sov!
Ne u är det ut på blocket igen och kolla runt.

./Redan

Spotta och fräsa innan den når rätt temp? Den hojen skulle jag inte köpa.
Min går hur bra som helst när den är kall men jag skulle aldrig komma på iden att gasa den hårt innan oljan blivit varm.
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Robban_C skrev:
Utan egen erfarenhet av 58 gr felet så vill jag påstå att det inte ska vara så.
Svårt att säga vad som är felet, men några idéer:
*Feljusterad TPS
*Fel på tempgivare som talar om för datorn vad motorn har för temp
*Fel på datorn (dvs ecu)

Är det alltid exakt 58 gr eller varierar det från gång till gång och i så fall i samband med vad?
*Olika yttertemp?
*Olika luftfuktighet
*Varierar det med om hojen startats från kall eller om den har stått endast så länge att tempen sjunkit under 58?

Enligt fösäljare så har hojjen "alltid" varit så för dem!
Alltid exakt vid 58grader så börjar den fungera! :va

Det var som datorn inte lät hojjen användas under 58c.
Riktigt konstigt. Måste testköra några tls och gämföra!
Men är det inte så på någon annans hoj så är det juh något fel : (

jaja, all hjälp ang detta vore najs.
 

RW

Österlens-skräck
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Gärsnäs
Hoj
TLS
turture

Vi gör ett nytt försök med en svängilisväng på söndag, kl 11,00 från SJÖBO torg. Om nu vädret tillåter.
 

Poison

Member
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Skruttibangbang
En liten "idiotfråga" i tråden: Passagerardynan till en TLR, finns den under ensits-cutsen? eller är passageradynan kanske ett extratillbehör, så inte alla Tiller:s har den?

Tack på förhand
 

Davo

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tullinge
Hoj
2005 KTM 625
Poison skrev:
En liten "idiotfråga" i tråden: Passagerardynan till en TLR, finns den under ensits-cutsen? eller är passageradynan kanske ett extratillbehör, så inte alla Tiller:s har den?

Tack på förhand

Den sitter inte under cutsen, utan man byter cutsen mot passagerardynan då man ska skjutsa.
 

Ergu

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Knivsta
Hoj
Honda XR 600 snart och Ockelbo 5000
Tändbox -test

Hej!
Någon som har en tändbox man skulle kunna få låna och testa? Min är troligen dålig då Schneiders inte får ordning på cykeln. Han misstänker tändboxen. Jag skulle gärna vilja byta den för att konstatera ett fel.
Jag bor strax söder om Uppsala, PM:a mig om någon har tillgång till en tändbox.
// Ergu
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top