TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

RW

Österlens-skräck
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Gärsnäs
Hoj
TLS
DaGaz skrev:
Kan säga att jag hade brickor avlägsnade men kabel kvar när jag köpte min :7peta
Och hur ser man vilken som är rätt kabel att kapa, för den skulle väl kapas. Vad gör kabeln förresten, varvtalsbegränsar??
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Ingen som är sugen på en fin TLS streetfighter?
http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=9058

Suzuki_TL1000S_streetfighter_.jpg
 

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en idyllisk barrskog
Hoj
Hade en TLR..
RW skrev:
Och hur ser man vilken som är rätt kabel att kapa, för den skulle väl kapas. Vad gör kabeln förresten, varvtalsbegränsar??

Varvtalsbegränsningen är kvar men annan tändkurva, mer pulver på sista biten på registret känns det som.

Hmm, jag har lite problem att få upp bilder här men kolla på kontakten så är det uppmärkt. Ta hem servicemanualen från jiffypark.com så har du kabelnumrering / märkning och hur kontakten ser ut osså.. Det gjorde skaplig skillnad med kabeln borta för mig iallf.. (Nu drevade jag upp ett kugg bak samtidigt iofs.)..
 

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en idyllisk barrskog
Hoj
Hade en TLR..
På Gelleråsen..

Var och sladdade runt på BikeWeek på gelleråsen måndag & tisdag såg ett skapligt gäng TL'ar. Fick bara nöjjet att snacka med ett par norska TL'are var det någon mer härifrån? Mycket trevligt iallf och jag tror minsann att 25 mil på banan har gjort mig ytterligare ett snäpp snabbare :D

Förbaskat trevligt event iallf. Någon som vet något bta ställe man kan ladda upp större bilder man kan länka till? :va
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
DaGaz skrev:
... var det någon mer härifrån? ...
Hade planer men passformen (frånvaron av passform) på kåporna gjorde att jag inte kunde. Suck. Har tappat lusten alldeles.
Var ute i garaget igår kväll och plastade lite men har ingen glöd. Inget kul.
 

Poison

Member
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Skruttibangbang
Davo skrev:
Den sitter inte under cutsen, utan man byter cutsen mot passagerardynan då man ska skjutsa.


Så passagerardynan är ett extratillbehör? mao så är det inte säkert att alla TLR har en sån?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Poison skrev:
Så passagerardynan är ett extratillbehör? mao så är det inte säkert att alla TLR har en sån?
Om jag får gissa så har väl alla TLR både och men det har försvunnit vid nåt ägarbyte?
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
corsamannen skrev:
ställde in tl:en med en vacumklocka och nu går den som en dröm. hostade och missade innan när man körde under 3500varv men nu går den som fan.
bytte oxså packningarna fram till gaffeln (läckte lite)stor skillnad där med.
nu väntar jag på mina nya däck , blev såna här http://www.conti-online.com/generat.../sport_touring/road_attack/roadattack_en.html vad tycks?

:tummenupp Allt de behöver är lite :kär ibland.

Ergu skrev:
Hej!
Någon som har en tändbox man skulle kunna få låna och testa? Min är troligen dålig då Schneiders inte får ordning på cykeln. Han misstänker tändboxen. Jag skulle gärna vilja byta den för att konstatera ett fel.
Jag bor strax söder om Uppsala, PM:a mig om någon har tillgång till en tändbox.
// Ergu

Prova att skicka PM till hocke, han bor i dina krokar.

DaGaz skrev:
Var och sladdade runt på BikeWeek på gelleråsen måndag & tisdag såg ett skapligt gäng TL'ar. Fick bara nöjjet att snacka med ett par norska TL'are var det någon mer härifrån? Mycket trevligt iallf och jag tror minsann att 25 mil på banan har gjort mig ytterligare ett snäpp snabbare :D

Förbaskat trevligt event iallf. Någon som vet något bta ställe man kan ladda upp större bilder man kan länka till? :va

Jag och hocke var där igår och körde! (onsdag)
Lägg upp bilderna! :7peta

Det kommer förmodligen nåt på TLP om vår bandag... :)
 
Last edited:

RW

Österlens-skräck
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Gärsnäs
Hoj
TLS
Robban_C skrev:
Jag tror den ger alternativ tändkurva.
Har kollat nu på ett lednings diagram och ledningen märkt med nr:25 är VTV vilket på nåt vis påverkar TPS:en. Detta verkar nu lite märkligt trimtips, att kapa ledningen till TPS:en.
 

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
RW skrev:
Har kollat nu på ett lednings diagram och ledningen märkt med nr:25 är VTV vilket på nåt vis påverkar TPS:en. Detta verkar nu lite märkligt trimtips, att kapa ledningen till TPS:en.

När man tar bort strypningen byter man insugsgummin och kapar den brun/svarta sladden till ECUn!
 

Vee-twn

Vagabond
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Ingen nu
Pojkar jag har ett problem!
Min hoj har börjat läka kylarvätska från svallerhålet på vä sida motorn... Såg att det var någon som haft samma fel. Hur gör jag för att åtgörda detta? Jag är relativt novis när det gäller att meka med motorer men jag har inte tummen mitt i handen. Någon som kan tipsa om hur man gör så blir jag tacksam :tummenupp
PM:a helst eftersom man lätt tappar bort sig i den här tråden...
/Jens

J-bone: Upp med bilder!! Var det första gången på bana eller?! Skoj, eller hur :yoparty
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Vee-twn skrev:
Pojkar jag har ett problem!
Min hoj har börjat läka kylarvätska från svallerhålet på vä sida motorn... Såg att det var någon som haft samma fel. Hur gör jag för att åtgörda detta? Jag är relativt novis när det gäller att meka med motorer men jag har inte tummen mitt i handen. Någon som kan tipsa om hur man gör så blir jag tacksam :tummenupp
PM:a helst eftersom man lätt tappar bort sig i den här tråden...
/Jens

J-bone: Upp med bilder!! Var det första gången på bana eller?! Skoj, eller hur :yoparty


Här är tråden -> http://www.tlplanet.com/forums/showthread.php?s=&threadid=26387 :crash
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Renga skrev:
Någon här som provat detta? Någon skillnad på en TLS?

http://tlplanet.com/forums/showthread.php?threadid=24555
Ej provat men 4-5hk låter som rent skitsnack. Däremot kan jag tänka mig att ett seriöst elsystem kan (som några konstaterar i tråden) ge bättre kallstartegenskaper etc.
Generellt sett är det förunderligt så dåliga elkunskaper MC-folk har, inte bara i den där tråden. JarkkoT var väl en av de få som hade de flesta (inte riktigt alla) kablarna på plats så att säga.

Några citat från tråden:
Oldbull skrev:
Hmmm interesting reading, but I doubt that the 5 hp gain is there to be had. He probably had bad connections and the new wiring just brought it back up to spec
Got to be good for reliability etc tho
Japp. Låter rimligt. Och man kan då också misstänka att en del av förbättringen kan fås enbart genom att hålla efter det ordinarie kablaget men det är ju onekligen enklare att byta ut till seriösare bitar en gång för alla.

JarkkoT skrev:
I think by just doing the lamp(behind relay) you already would improve spart too, because lights take most of the power away from the spark anyways..:? ...
Ja, man kan väl inte begära att han ska vara felfri, eller hur?
Genom att minska spänningsfallet till lamporna så ökar lampornas strömförbrukning. Detta resulterar i en (något) lägre systemspänning. Med andra ord kan bättre kablage till lamporna inte "improve spark". Snarast tvärtom men skillnaden är så marginell att vi bortser från detta. Och JarkkoT har pluspoäng att ta av i övrigt. :)

JarkkoT skrev:
I think the easier starting is pretty understandable, because at starting point generator is not making power and thus not compensating for low voltage..Also starter motor is dropping battery voltage level even more. This may be just what the doctor ordered for wet plugs..
Inte orimligt. Antingen att bygga om eller börja mäta upp var i det ordinarie kablaget trasslet ligger.

Men som sagt, 4-5 hk låter som rent skitsnack. Såvida det inte handlar om en knarr som har rent katastrofalt dåligt skick på kablaget men då lär det ju märkas på fler sätt.
 
Last edited:

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Vee-twn skrev:
Pojkar jag har ett problem!
Min hoj har börjat läka kylarvätska från svallerhålet på vä sida motorn... Såg att det var någon som haft samma fel. Hur gör jag för att åtgörda detta? Jag är relativt novis när det gäller att meka med motorer men jag har inte tummen mitt i handen. Någon som kan tipsa om hur man gör så blir jag tacksam :tummenupp
PM:a helst eftersom man lätt tappar bort sig i den här tråden...
/Jens

J-bone: Upp med bilder!! Var det första gången på bana eller?! Skoj, eller hur :yoparty

old_water_pump_seal.JPG

Gammal och ny

water_pump_microf.gif


Kör upp fram och bakhjul på en planka så hojen lutar lite mer än vanligt så slipper du tappa ur olja när du tar den kopplingskåpan på motorn.

Byt nr 4,3,2.
Putsa exeln väldigt noga. Får absolut inte vara någon rost eller skräp på axeln. Typ stålull gnid satan. Byt även tätningen som tätar mot oljan. Var jätteförsiktig när du moterar tillbaka kåpan över axeln så du inte skadar tätningen. Lite olja ökar på glidet. Kostnad totalt runt 300pix. Fjäderbelastade tätningen kostar typ 270spänn.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
RacerX skrev:
Tjena!
Snygga bilder! Verkar varit hur kul som helst! Själv tänkte jag ta min ban-oskuld på anderstorp den 29/8...

En fråga bara! Var har din polare (med den svarta TLS:en) fått tag i sin vita baklampa!???!

Vet inte. PM:a honom (hocke).
Lycka till på Anderstorp, du kommer att ha überskoj.
:wiggle
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top