TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Jag tror min hydralkoppling läcker lite smått ... verkar som packningarna inte är riktigt hela. Räcker det med att köpa nya packningar??
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
sharpedge skrev:
Jag tror min hydralkoppling läcker lite smått ... verkar som packningarna inte är riktigt hela. Räcker det med att köpa nya packningar??
Nya packningar, lite bromsvätska (men det har du säkert redan).

I vissa fall kan man behöva hona cylindrarna men jag har svårt att tänka mig att det ska behövas på våra hojar, de är ju fortfarande "rätt nya", honing är ju främst för att få bort rost/ärg.
Men det skadar ju inte att titta efter såna skador när bitarna ändå är isär.

Om slaven läcker så märker du det på att det läcker ut bromsvätska "där nere" (inte på dig! :hihi ) nånstans.
Om huvudcylindern (handtaget) läcker externt så läcker det givetvis "där uppe". Men h-cyl kan även läcka internt, bromsvätskan läcker då tillbaks upp i behållaren när man kopplat ur. Resultatet är då att kopplingen börjar dra när man har hållt kopplingen inne en stund. Spännande vid rödljusen. En ytterligare variant kan vara att kopplingen "dumpar" när man börjar smyga handtaget utåt, dvs hojen "hoppar iväg" mer eller mindre okontrollerat.

Polaren hade internt läck i h-cyl en gång på sin gamla Alfa Romeo Julia från 60-talet när vi skulle åka till Alastaro i Finland och åka racing. Han körde bilen (ej släp) och hade "vissa" problem att smyga mjukt och fint när vi skulle ombord på färjan! :D 6000 rpm så att motorn inte skulle stanna när kopplingen dumpade och sen "smyga" upp kopplingen så mjukt det gick = feta sladdar in på bildäck. :D

Internt läck i h-cyl märks givetvis aldrig på nivån i behållaren.
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Jag tror att det är den nedre som läcker lite smått... Nu när jag(eller rättare sagt Ravetrancer) bytte drivpaket kollade vi även hydralkopplingen nere vid drevet.. och det var rätt smutsigt och det läckte pyttelite. Jag tror det var lite spår i gummipackningarna, men efter rengörning så läckte det inget.
Nu har jag kört runt ca 150 mil efter detta runtom i Sverige. Och nu verkar det börja läcka igen.. plus att bromsvätskan börjar bli grumlig igen.

Jag tror det bara behövs bytas packningen i den nedre hydralboxen. Vad kan det kosta månntro?
 

ski_extreme

Hojlös
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Inte nu :-(
Ok gubbs!

Nu e det nära (förhoppningsvis)

Skatteåterbäringen e på väg å hojen e på väg att bli såld.

Så jag har nog till 99% bestämt mig för att köpa en TLR... :)

Nu till frågan Vad tänka på vid köp?, Några speciella fel eller liknande att kolla efter, samt vad ska man betala ca?

Det finns säkert svar på detta tidigare i tråden men jag ber er svara ändå... ni vet varför...
 

Davo

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tullinge
Hoj
2005 KTM 625
ski_extreme skrev:
Ok gubbs!

Nu e det nära (förhoppningsvis)

Skatteåterbäringen e på väg å hojen e på väg att bli såld.

Så jag har nog till 99% bestämt mig för att köpa en TLR... :)

Nu till frågan Vad tänka på vid köp?, Några speciella fel eller liknande att kolla efter, samt vad ska man betala ca?

Det finns säkert svar på detta tidigare i tråden men jag ber er svara ändå... ni vet varför...

Den ska vara gul :)
http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=7460
Det går givetvis att pruta också. ;)
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
ski_extreme skrev:
Ok gubbs!

Nu e det nära (förhoppningsvis)

Skatteåterbäringen e på väg å hojen e på väg att bli såld.

Så jag har nog till 99% bestämt mig för att köpa en TLR... :)

Nu till frågan Vad tänka på vid köp?, Några speciella fel eller liknande att kolla efter, samt vad ska man betala ca?

Det finns säkert svar på detta tidigare i tråden men jag ber er svara ändå... ni vet varför...

Kul! :fyllisar

Det enda du behöver tänka på är att de blåvita är snabbare :D

Annars är det väl bara vanligt allmänskick, drivpaket, däck och allt det vanliga som gäller vid alla beg-köp. Kolla lite extra att det inte finns några läckage. Det finns en packning där kopplingspinnen går in som har en tendens att bli dålig.

Annars är det väl bara att önska lycka till och kör så det ryker!
 
Last edited:

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en idyllisk barrskog
Hoj
Hade en TLR..
ski_extreme skrev:
Nu till frågan Vad tänka på vid köp?, Några speciella fel eller liknande att kolla efter, samt vad ska man betala ca?

Det finns säkert svar på detta tidigare i tråden men jag ber er svara ändå... ni vet varför...

Vill bara påminna dig om hur vacker svarta är (dessutom är den snabbast).. :tomten
 

Bifogat

  • TLR.JPG
    TLR.JPG
    123.1 KB · Visningar: 65

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
ski_extreme:

Det finns i stort sett inga typfel på TLR, de är närmast lika säkra som ett kassaskåp.

Men ok, följande har hänt (och får räknas som undantag)
WestW(?) knäckte lagret till utgående axeln på sin TLS (för mycket koppla upp på baktofflan?)
De som åkt roadracing med TL-motor (TL eller Bimota SB8) har rapporterat klena vevstakar. Från samma källa snackas det om rasade lådor. Inget av detta har mig veterligen hänt på gathojar.
Bakre dämp sägs vara klen, ingen egen erfarenhet.

Men som sagt, ett riktigt säkert kort. Kanske något tung men ett underbart vrid kompenserar mer än väl. Herrejösses hejdare, stabil väghållning mycket längre än vad som egentligen är lämpat för gatåka. Dvs hojen räcker mer än väl inom de ramar man bör hålla sig på gata.
Bedräglig motorkaraktär. Man tycker att det inte går så fort efetr att ha vevat ur några spett och tittar sen på mätaren och ser att det går långt över 200 märlor.
Behaglig att skjutsa på (för föraren) eftersom den går så stadigt och orkar så bra men passageraren klagar gärna på hopvikta knän. "Håll käft, annars kan du gå hem". :D
Ovant att komma från en fyra. Man kan säga att det är tur att det finns övervarvningsskydd. :tummenupp Lätt att råka dra motorn in i redline.
Undvik riktigt låga varvtal, en twin är inte lika smidig och silkeslen på 1000 rpm som en fyra. Försöker du åka på de varvtalen så kommer du att få motorstopp och när en twin stannar så stannar den med risk för sladd/ikulläggning som följd. Been there done that men jag klarade mig från att lägga omkull.

Som sagt ett, säkert köp om du inte hittar ett skabbigt ex.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Kom på en grej till, kolla att styrlager är friskt, det är många TL som går med ett hjul i luften så att säga...
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Och p-boxar i gaffeln. Men både det och styrlager är ju en bit av en kaka att byta.

Övre kylaren kan nämnas också. Den tar gärna stryk om man går omkull. Brukar kunna resultera i att kylaren blir skev. Verkar som om den oftast är tät i alla fall och i så fall är det ju ingen fara men det indikerar att knarren har vart på näbben.
Tolka inte detta som att man ska undvika en sån knarr. Gör istället en rejäl koll att allt är korrekt åtgärdat på en knarr som har skev kylare och kolla att kylaren inte småläcker.
Ville bara nämna det eftersom övre kylaren kostar nästan 7000:-. :skrämd
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
ski_extreme skrev:
Ok gubbs!

Nu e det nära (förhoppningsvis)

Skatteåterbäringen e på väg å hojen e på väg att bli såld.

Så jag har nog till 99% bestämt mig för att köpa en TLR... :)

Nu till frågan Vad tänka på vid köp?, Några speciella fel eller liknande att kolla efter, samt vad ska man betala ca?

Det finns säkert svar på detta tidigare i tråden men jag ber er svara ändå... ni vet varför...

Pssst... :7peta

Kanske finns en grymt fin gul TLR till salu, hör av dig om du är intresserad... :tummenupp
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
J-Bone skrev:
:yoparty

Var ska kulorna in och hur mycket?


Täckte inte ta det förrän jag har grejorna hemms så jag vet att inget har blivit missat....
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
ski_extreme skrev:
Vad kan ett par bolton kosta till en TLR?

Även vad ett helsystem som J-benet´s vad kostar ett sådant?


J-bone har det dyraste systemet som fins...
Men ett Yoshi helsystem, eller, ännu bättre (bättre prestanda, lite enklare look, mindre poser värde...) M4 Helsystem :)
M4 kan hittas för ca 11-15 tusen Svenska kronor.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top