TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ski_extreme:

Den ena knarren hade ju slitna belägg fram på ena sidan. Låter lite knepigt tycker jag. Belägg fram ska slitas lika mycket på båda sidor, annars kan det tyda på att ett ok kärvar eller nåt sånt. Iofs inte svårt att renovera ett ok men ändå...
Dock borde inte oken ha ärgat ihop ännu, vi pratar ju om rätt nya hojar. Men det kan ju vara så att nåt av beläggen kärvar i oket.
Kanske bra orsak till prutning?

För övrigt tror jag väl att röda tillrar är ovanligare än gula? Kan ju vara både plus och minus med det. Nackdel att det blir svårare att få tag på beg plastdelar, fördel att man blir mer unik.
Personligen tycker jag att röda tillrar är jäävligt läckra men det är ju jag det.
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Robban_C skrev:
Ski_extreme:

Den ena knarren hade ju slitna belägg fram på ena sidan. Låter lite knepigt tycker jag. Belägg fram ska slitas lika mycket på båda sidor, annars kan det tyda på att ett ok kärvar eller nåt sånt. Iofs inte svårt att renovera ett ok men ändå...
Dock borde inte oken ha ärgat ihop ännu, vi pratar ju om rätt nya hojar. Men det kan ju vara så att nåt av beläggen kärvar i oket.
Kanske bra orsak till prutning?

.

har sett "flera" som sne nöter beläggen...
tror det är ett TYP fel som man får när slangen är dragen vidare från höger ok till vänster (som TLr TLs och en bunt med gixxar har)
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
obruT skrev:
har sett "flera" som sne nöter beläggen...
tror det är ett TYP fel som man får när slangen är dragen vidare från höger ok till vänster (som TLr TLs och en bunt med gixxar har)

Mina belägg är jämna och fina, men jag har separata slangar till vardera oket ända från pumpen så det kan kanske ligga nåt i det du säger? :va
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
J-Bone skrev:
Mina belägg är jämna och fina, men jag har separata slangar till vardera oket ända från pumpen så det kan kanske ligga nåt i det du säger? :va

om jag har fel skyller jag på värmeslag :D


Temperaturer i Sverige
2004-08-07 kl 14:00 Plats °C Plats °C
Karesuando 20 Gävle 30
Katterjåkk 15 Borlänge 26
Kiruna flygpl. 18 Uppsala 28
Gällivare 21 Karlstad 26
Jokkmokk 25 Stockholm 30
Haparanda --- Örebro 28
Luleå 26 Norrköping 28
Vilhelmina 24 Linköping 27
Umeå 25 Göteborg 29
Storlien 22 Jönköping 26
Östersund 25 Visby 24
Sundsvall 30 Kalmar 27
Sveg 26 Helsingborg 27
Särna 24 Ronneby 26
Mora 28 Malmö 25
 

ski_extreme

Hojlös
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Inte nu :-(
J-Bone skrev:
Det låter väl bra tycker jag i jämförelse med de andra två hojarna, jag har kollat på den några gånger och den ser klart fräsh ut. Jag skulle eventuellt kunna provköra den åt dig om du vill...

Det vore så jävla snällt om du ville göra det. Ska kanske dit å kolla på den på tisdag ifsg. Men du vet ju lite mer hur en TLR ska kännas å så vidare än vad jag vet.....
 

ski_extreme

Hojlös
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Inte nu :-(
Robban_C skrev:
Ski_extreme:

För övrigt tror jag väl att röda tillrar är ovanligare än gula? Kan ju vara både plus och minus med det. Nackdel att det blir svårare att få tag på beg plastdelar, fördel att man blir mer unik.
Personligen tycker jag att röda tillrar är jäävligt läckra men det är ju jag det.

ÄR ju bara att lacka om i så fall. Eller köpa kolfiber....
 

MrTL

To old for this shit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
Harley & Husqvarna TC450
tjaba....märkte till min förvåning att det försvunnit kylvätska i behållarn på TL:en....kollade motoroljan ä där fanns inte ett spår av det...fick fylla på en halvliter.
kan det ha å göra med värmen eller nåt ute...eller är det nån topp packning som gett sig tro.
undrar bara om det är nån mer som vart med om samma fenomen?

Mvh MrTL
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
J-Bone skrev:
Var hittar man drev till bra priser här i stan då? :7peta
Behövs ett ZX9 drev till den här fälgen... i 520.

Så mycket stålar som du har så e de ju bara att tjacka en ZX9 och plocka av ett drev :rofl
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
tlmartin skrev:
hur blev det med tl åkning är det någon som tar detta ansvar...... :tummenupp :banana

Jag har fullt upp denna vecka och J verkar ju inte villa mecka :7peta men sen då helgerna 21-22 och 28-29 lör eller sön :tummenupp
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
tl1000larsson skrev:
Så mycket stålar som du har så e de ju bara att tjacka en ZX9 och plocka av ett drev :rofl

I wish... :tomten

Visst kan vi greja en TL-åkning, kommande helg kanske?








Förresten nån som vet hur det har gått med Rille som krockade på bulten häromsistens? Kan man besöka honom eller så? :(
 

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en idyllisk barrskog
Hoj
Hade en TLR..
J-Bone skrev:
Förresten nån som vet hur det har gått med Rille som krockade på bulten häromsistens? :(

Läste en stänkare i en annan tråd, lät inte så kul.. får en liten klump i magen när man läser såntdär. Som sagt någon som vet hur det gick? :(
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
obruT skrev:
har sett "flera" som sne nöter beläggen...
tror det är ett TYP fel som man får när slangen är dragen vidare från höger ok till vänster (som TLr TLs och en bunt med gixxar har)
Jag trodde du tänkte längre än så! :7peta (ler i all välmening!)

Kan inte ha att göra med att slangarna är olika dragna. I så fall skulle ju alla (vänsterstyrda) bilar dra åt vänster eftersom det är kortare bromsrör till vänster ok.
Och bromsvätskan i oket vet ju inte vilken sida det sitter på, dvs det blir samma tryck i hela systemet när man trycker in handtaget.

Nä, ojämnt slitna belägg måste bero på att oket eller belägget kärvar. Alltså läge att pruta på hojen. Och inte acceptera "Vi byter belägg" eftersom män då åtgärdat symtomen men inte felet.
Iofs så kan problemet gå över vid byte av belägg om felet låg i att belägget kärvade mot oket men ett kärvande ok går inte över i samband med byte av belägg.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
ski_extreme: jag har varit och kollat och provkört "din" hoj nu, har bråttom just nu men jag avlägger en utförlig rapport senare! :)
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Robban_C skrev:
Jag trodde du tänkte längre än så! :7peta (ler i all välmening!)

Kan inte ha att göra med att slangarna är olika dragna. I så fall skulle ju alla (vänsterstyrda) bilar dra åt vänster eftersom det är kortare bromsrör till vänster ok.
Och bromsvätskan i oket vet ju inte vilken sida det sitter på, dvs det blir samma tryck i hela systemet när man trycker in handtaget.

Nä, ojämnt slitna belägg måste bero på att oket eller belägget kärvar. Alltså läge att pruta på hojen. Och inte acceptera "Vi byter belägg" eftersom män då åtgärdat symtomen men inte felet.
Iofs så kan problemet gå över vid byte av belägg om felet låg i att belägget kärvade mot oket men ett kärvande ok går inte över i samband med byte av belägg.

nu fick jag nått att tänka på :tummenupp
har faktiskt funderat på rör till fram bromsen (en kort slang bara för att klar fjädringen)
(jag har mättat lite temperaturer på fram skivor)((på olika hojjar))

otroligt vad snett alla värmer skivorna
dvs temp utan att man rört bromsen (men ändå kört en bit)
resultaten är otroliga :huvet
30-90 grader :)
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Provkörningen.


*Motor
Motorn kändes stark och frisk. Den tickar lite men det gör alla TL så det är inget att bry sig om. Det hörs bara lite tydligare när det inte sitter några bullerburkar på. Den går mycket fint, hostar och hackar ingenting på låga varv eller så. Den drar bra när man ger på ordentligt. Lyfter på "framtofflan" när man tröcker till med gas på ettan. När man rullar på gas mjukt så är det dock inte riktigt samma svar som min, det beror till viss del på att det är lite mer mos i min men jag tror att det är avsaknad av TRE som gör att den känns så. Ifjol så tyckte jag inte att TRE'n gjorde nån större skillnad men nu har jag lärt mig hojen så bra att jag känner skillnaden när TRE'n är på/av. Jag kände igen känslan som jag får på min när TRE'n är av. Annars går den som sagt riktigt fint och har inga hyss för sig så spjällhussynk och TPS-justering tror jag är rätt ok på den. Kort sagt, fin motor. Den avgasknallar vid kraftig motorbroms vilket kan bero på två saker. Endera är det pairventilen som orsakar det eller så är det otätt nånstans i krökarna. Med största sannolikhet så är det samma packning som var bränd på min, den som sitter i kollektordelen där höger och vänster grenrör är ihopbultade.

*Bromsar
Bromsarna var fina, inget att anmärka på. Det krävdes mer kraft än på min och det var inte samma feeling riktigt men mina bromsar är ju uppgraderade också. Beläggen var jämnt slitna och ganska fina.

*Lager
Kände inget som skulle tyda på dåligt styrlager, den kändes bra.

*Drivpaket
Drivpaketet var fint, det håller nog många mil ännu.

*Chassi
Här var den STORA skillnaden gentemot min hoj. Fram kändes den ungefär lika, dock inte lika kvickstyrd som min. Men bak var det en enorm skillnad. Baken kändes fladdrig, mjuk och orolig när man började lägga ner lite. Jag vågade inte alls hålla samma hastighet i böjarna som jag gör på min, fick inte alls samma förtroende. Min går som på räls, även om det är knöligt underlag eller du behöver byta spår genom kurvan så är den bergstadig och neutral. Den här kändes som sagt orolig och mjuk och inte alls lika precis i styrningen, framförallt i bakändan då. Jag har ju en annan bakdämpare på min plus att jag har droppat ner gaffelkronan 10mm från original, samt att jag har schims 3mm vid bakdämparen. Dessa grejer gör en fantastisk skillnad. Jag kommer dock inte ihåg att min kändes orolig som den här gjorde, även när den var original. Jag tror att någon har fibblat rejält med dämparen och skruvat bort sig helt (i mitt tycke). Jag tror inte att det är något fel på den men att fjädringsinställningarna är åt skogen. Däcken är väl heller inte de skönaste direkt, dock mycket mönster kvar i dem.

*Däck
Däcken har mycket mönster kvar och ser jämnt slitna ut.

*Övrigt
Hojen har förmodligen tippat omkull stillastående eller i minimal hastighet. Det är ett litet märke i framkanten på vänster ljuddämpare, även i växelpinnen samt små små märken längst fram på vänster kåpa. Styrändarna är bytta vilket kanske också har med en eventuell omkulltippning. Hojen är garanterat bankörd någon eller några gånger, båda fotpinnarna är skrapade trots att "hero-blobsen" är bortskruvade. Det är inget som jag ser som negativt men vissa gör ju det. Jag tycker snarare att det är ett bra tecken, folk som kör bana emellanåt är generellt lite mer insatta och har lite bättre koll inbillar jag mig iallafall. Det är något som vibrerar eller "skallrar" liksom nånstans i framänden, säkerligen inget att oroa sig för men det kan ju kollas upp på nästa service.

*Allmänskick
Skicket är klart bra skulle jag säga, den ser välskött ut och jag såg inga läckor eller något annat som man kunde direkt klaga på.

*Att göra:
Det första som måste göras är att ställa in fjädringen och ändra geometrin lite genom att höja upp benen lite och/eller shimsa baken lite. Det finns en underbar kurvmaskin därinne nånstans som vill ut!

Montera en TRE för att få det där sista fina gassvaret.

Åtgärda avgasknallarna, bort med pairventilen och/eller nya packningar i grenrören. Eller om du har lite $$ över, ett helsystem! :yoparty Då kan du samtidigt modda luftburken eller ta bort locket helt så får du lite bättre flöde. Då ska du också göra en ommappning av sprutet för att den ska må riktigt bra.

I övrigt en riktigt snygg hoj! :kär Den röda lacken är verkligen speciell och bakändan är uppsnyggad med en sjysst undertail. Miniblinkers sitter monterat också.

Jag skulle inte tveka att köpa den om du får ett bra pris på den och är införstådd med att hojen behöver lite enkla mods för att komma till sin rätt.

:)


Jag har några bilder på den också som jag kan ladda upp ikväll om du vill.
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Det här med att chimsa o ändra höjd på diverse prylar, hur beräknar man det? Är det ganska individuellt vad man har för hoj / vad man väger / vilken typ av körning man idkar?
Nån som har något bra tips på inställning för TLSen i sånna fall? J-benet nämnde att bakdämparen var kasst inställd på provhojen. Själv kör jag grundinställning på mina dämpare. Kan man förbättra detta utan att behöva köpa en ny dämpare bak (har hört att det knappt är nån vits på TLSen eftersom man inte byter typ hela kittet som på R:en).

En annan fråga är angående drevning (vet att det finns nånstans på den här eviga tråden men orkar inte söka). Är det vettigt att dreva ned fram när jag kör "normal" körning dvs mest blandad körning men jag vill ha lite vrid i hojen. Jag brukar inte ligga o puttra i 190 kmh eftersom min hoj vill dansa magdans i de hastigheterna :huvet (har inte kollat upp wobblandet än^^).

Tips tips tips tack!
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top