Provkörningen.
*Motor
Motorn kändes stark och frisk. Den tickar lite men det gör alla TL så det är inget att bry sig om. Det hörs bara lite tydligare när det inte sitter några bullerburkar på. Den går mycket fint, hostar och hackar ingenting på låga varv eller så. Den drar bra när man ger på ordentligt. Lyfter på "framtofflan" när man tröcker till med gas på ettan. När man rullar på gas mjukt så är det dock inte riktigt samma svar som min, det beror till viss del på att det är lite mer mos i min men jag tror att det är avsaknad av TRE som gör att den känns så. Ifjol så tyckte jag inte att TRE'n gjorde nån större skillnad men nu har jag lärt mig hojen så bra att jag känner skillnaden när TRE'n är på/av. Jag kände igen känslan som jag får på min när TRE'n är av. Annars går den som sagt riktigt fint och har inga hyss för sig så spjällhussynk och TPS-justering tror jag är rätt ok på den. Kort sagt, fin motor. Den avgasknallar vid kraftig motorbroms vilket kan bero på två saker. Endera är det pairventilen som orsakar det eller så är det otätt nånstans i krökarna. Med största sannolikhet så är det samma packning som var bränd på min, den som sitter i kollektordelen där höger och vänster grenrör är ihopbultade.
*Bromsar
Bromsarna var fina, inget att anmärka på. Det krävdes mer kraft än på min och det var inte samma feeling riktigt men mina bromsar är ju uppgraderade också. Beläggen var jämnt slitna och ganska fina.
*Lager
Kände inget som skulle tyda på dåligt styrlager, den kändes bra.
*Drivpaket
Drivpaketet var fint, det håller nog många mil ännu.
*Chassi
Här var den STORA skillnaden gentemot min hoj. Fram kändes den ungefär lika, dock inte lika kvickstyrd som min. Men bak var det en enorm skillnad. Baken kändes fladdrig, mjuk och orolig när man började lägga ner lite. Jag vågade inte alls hålla samma hastighet i böjarna som jag gör på min, fick inte alls samma förtroende. Min går som på räls, även om det är knöligt underlag eller du behöver byta spår genom kurvan så är den bergstadig och neutral. Den här kändes som sagt orolig och mjuk och inte alls lika precis i styrningen, framförallt i bakändan då. Jag har ju en annan bakdämpare på min plus att jag har droppat ner gaffelkronan 10mm från original, samt att jag har schims 3mm vid bakdämparen. Dessa grejer gör en fantastisk skillnad. Jag kommer dock inte ihåg att min kändes orolig som den här gjorde, även när den var original. Jag tror att någon har fibblat rejält med dämparen och skruvat bort sig helt (i mitt tycke). Jag tror inte att det är något fel på den men att fjädringsinställningarna är åt skogen. Däcken är väl heller inte de skönaste direkt, dock mycket mönster kvar i dem.
*Däck
Däcken har mycket mönster kvar och ser jämnt slitna ut.
*Övrigt
Hojen har förmodligen tippat omkull stillastående eller i minimal hastighet. Det är ett litet märke i framkanten på vänster ljuddämpare, även i växelpinnen samt små små märken längst fram på vänster kåpa. Styrändarna är bytta vilket kanske också har med en eventuell omkulltippning. Hojen är garanterat bankörd någon eller några gånger, båda fotpinnarna är skrapade trots att "hero-blobsen" är bortskruvade. Det är inget som jag ser som negativt men vissa gör ju det. Jag tycker snarare att det är ett bra tecken, folk som kör bana emellanåt är generellt lite mer insatta och har lite bättre koll inbillar jag mig iallafall. Det är något som vibrerar eller "skallrar" liksom nånstans i framänden, säkerligen inget att oroa sig för men det kan ju kollas upp på nästa service.
*Allmänskick
Skicket är klart bra skulle jag säga, den ser välskött ut och jag såg inga läckor eller något annat som man kunde direkt klaga på.
*Att göra:
Det första som måste göras är att ställa in fjädringen och ändra geometrin lite genom att höja upp benen lite och/eller shimsa baken lite. Det finns en underbar kurvmaskin därinne nånstans som vill ut!
Montera en TRE för att få det där sista fina gassvaret.
Åtgärda avgasknallarna, bort med pairventilen och/eller nya packningar i grenrören. Eller om du har lite $$ över, ett helsystem!
Då kan du samtidigt modda luftburken eller ta bort locket helt så får du lite bättre flöde. Då ska du också göra en ommappning av sprutet för att den ska må riktigt bra.
I övrigt en riktigt snygg hoj!
Den röda lacken är verkligen speciell och bakändan är uppsnyggad med en sjysst undertail. Miniblinkers sitter monterat också.
Jag skulle inte tveka att köpa den om du får ett bra pris på den och är införstådd med att hojen behöver lite enkla mods för att komma till sin rätt.
Jag har några bilder på den också som jag kan ladda upp ikväll om du vill.