obruT skrev:
... har faktiskt funderat på rör till fram bromsen (en kort slang bara för att klar fjädringen)
(jag har mättat lite temperaturer på fram skivor)((på olika hojjar))
otroligt vad snett alla värmer skivorna
dvs temp utan att man rört bromsen (men ändå kört en bit)
resultaten är otroliga
30-90 grader
Åh så kul att nån tänker lite! (nu menar jag inte TL-åkare som icke tänkande, jag menar snarare sporthojsåkare i allmänhet. De flesta beter sig som en fårskock och bara gör som alla andra utan att tänka själva. Som sagt, ta inte personligen vid er nu pöjkar!)
Jag har också funderat på bromsrör samt en kort slangsnutt (stålomspunnen) för att klarar fjädringen. Lösningen är garanterat den som ger stummast handtag eftersom bromsrör är stummare än slang (gäller även stålomspunnet).
Emellertid finns det en hake:
Nån skrev i en tråd som jag har tappat bort att hjärnan har lättare för att hantera väg (hur långt man trycker in handtaget) än kraft (hur hårt man trycker in handtaget). Om det verkligen är så kanske det inte är bra med alltför stumt handtag?
Jag kan inte svara på den frågan men tycker ämnet är intressant. Problemet med detta är att det finns så många på SH som tycker men rätt få som verkligen
vet nåt.
Återigen inget som nån i den här tråden ska ta personligen vid sig av.
Intressant det där med temp på skivorna. Menar du alltså att det kan skilja 30-90 grader mellan höger och vänster skiva på en och samma hoj efter "obromsad" körning? I så fall så tyder ju det på att ena sidan ligger på på ett eller annat sätt. Jag ska hålla ögonen på det så småningom men problemet är att jag
fortfarande inte har hunnit få ut min hoj.
Hursomhelst så ska ju normalt sett skivorna inte alls bli uppvärmda något märkbart under bromslös körning om allt är ok.
Kan det vara så att en påtaglig andel av hojåkarna inte har ordning på sina bitar?
Senaste budet för min hoj är att jag måste bygga upp frontkåpan på insidan, den är nämligen spetsigare än strålkastaren. Med anligg i ytterkant mellan strålkastaren och kåpan så får jag upp till 8 mm luft mitt på mellan strålkastaren och kåpan. Suck. Måste alltså byga upp kåpan på insidan med upp till 8 mm och sen slipa ner motsvarande på utsidan. Och jag som har så förbannat mycket tid över. Not.
Edit: I onsdags kväll var jag
riktigt jävla trött på hojen. 3 timmar i garaget utan att le en enda gång.