TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

ski_extreme

Hojlös
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Inte nu :-(
J-Bone skrev:
Provkörningen.

Jag har några bilder på den också som jag kan ladda upp ikväll om du vill.


Tackar så mycket för att du tog dig tid att provköra den, jag lyckades också klämma in det i dag(under en tjänsteresa). Tycker också att den va i bra skick. Fästet till cutsen va dock paj... plasten hade gått av innut i så den satt löst. Om den är körd på bana spelar mindreroll bara den e ok..

Dock har jag ett problem.... Dom vägrar säga ett exakt pris på min hoj utan att titta på den först.... :mad: Vilket innebär att jag får åka 50 mil för att dom ska titta på den i såfall. = Dåligt förhandlingsläge, samt jävligt surt att åka tillbaka 50mil om man inte kommer överens. Får se.. är jävligt sugen på den men jag får nog vänta lite till...

Åter igen tack till J-bone som e en hyvens prick som hjälper andra utan att ha ngt ut av det själv... :Bugar

Förresten bilder tar jag med glädje.. :)
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Chiefen skrev:
Det här med att chimsa o ändra höjd på diverse prylar, hur beräknar man det? Är det ganska individuellt vad man har för hoj / vad man väger / vilken typ av körning man idkar?
Nån som har något bra tips på inställning för TLSen i sånna fall? J-benet nämnde att bakdämparen var kasst inställd på provhojen. Själv kör jag grundinställning på mina dämpare. Kan man förbättra detta utan att behöva köpa en ny dämpare bak (har hört att det knappt är nån vits på TLSen eftersom man inte byter typ hela kittet som på R:en).

En annan fråga är angående drevning (vet att det finns nånstans på den här eviga tråden men orkar inte söka). Är det vettigt att dreva ned fram när jag kör "normal" körning dvs mest blandad körning men jag vill ha lite vrid i hojen. Jag brukar inte ligga o puttra i 190 kmh eftersom min hoj vill dansa magdans i de hastigheterna :huvet (har inte kollat upp wobblandet än^^).

Tips tips tips tack!

Vet att Bitubo's dämpare för TLS ersätter hela rasket, fjäder och dämpare. Köp!

Dreva om litegrann, många hojjar är för högt utväxlade original. Gå ner ett kugg fram eller gå upp 2-3 bak.
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
J-Bone skrev:
Vet att Bitubo's dämpare för TLS ersätter hela rasket, fjäder och dämpare. Köp!

Dreva om litegrann, många hojjar är för högt utväxlade original. Gå ner ett kugg fram eller gå upp 2-3 bak.
Vad kostar Bitubos bakdämpare till en TLR?
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
sharpedge skrev:
Vad kostar Bitubos bakdämpare till en TLR?

Det beror ju lite på växelkurser och sånt men skicka ett pm till tlspilot på TLP, han fixar ett kanonpris åt dig! :tomten
Han är i England så det är smidigt att köpa via honom, kanonsnubbe.
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
J-Bone skrev:
Det beror ju lite på växelkurser och sånt men skicka ett pm till tlspilot på TLP, han fixar ett kanonpris åt dig! :tomten
Han är i England så det är smidigt att köpa via honom, kanonsnubbe.
The price on the Bitubo shock is £310. Will have to double check shipping but it will be around £35.
Price quoted is plus 4% if paying by paypal or you can transfer funds by Ibac but would need to pay all charges at your bank.
Delivery is approx 8 weeks from order slightly longer than usual because of the August closedown in Italy. Because shocks are made to order I require payment with order.


Låter detta bra?

Forex med dagens växelkurs: 2 814,49 SEK (bara dämpare exkl. frakt)

Är dämparen bra?? dvs bättre än orginal?
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
sharpedge skrev:
The price on the Bitubo shock is £310. Will have to double check shipping but it will be around £35.
Price quoted is plus 4% if paying by paypal or you can transfer funds by Ibac but would need to pay all charges at your bank.
Delivery is approx 8 weeks from order slightly longer than usual because of the August closedown in Italy. Because shocks are made to order I require payment with order.


Låter detta bra?

Forex med dagens växelkurs: 2 814,49 SEK (bara dämpare exkl. frakt)

Är dämparen bra?? dvs bättre än orginal?

Det är ett mycket bra pris! Dämparen är hästlängder bättre än original, dessutom 3 kg lättare och ca en miljard ggr snyggare. KÖP!
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
J-Bone skrev:
Det är ett mycket bra pris! Dämparen är hästlängder bättre än original, dessutom 3 kg lättare och ca en miljard ggr snyggare. KÖP!
Dåså, då blir det nästa föremål att köpa :)

Enda nackdelen är att jag inte har ngt Paypal konto.


Ang. Pinnen... Det är väl den som går till hydralkopplingen... mina packningar där har nog blivit halvsabbade av skit från kedjan/framdrevet :(
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
TLRR skrev:
Vilken "Pinne" och vad gör pinnen för något och hur stor är den packningen som sitter på den makapären,är den bra ??????

Hmm.. du hade ju örnkoll på det igår? :va

Ja, jag menar kopplingspinnen. :)
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
TLRR skrev:
Vilken "Pinne" och vad gör pinnen för något och hur stor är den packningen som sitter på den makapären,är den bra ??????
Det sitter väl ingen packning på själva pinnen. Där finns bara en slags cylinder som är ihålig som träs på pinnen. Packningarna sitter väl i hydralkopplingen?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
obruT skrev:
... har faktiskt funderat på rör till fram bromsen (en kort slang bara för att klar fjädringen)
(jag har mättat lite temperaturer på fram skivor)((på olika hojjar))

otroligt vad snett alla värmer skivorna
dvs temp utan att man rört bromsen (men ändå kört en bit)
resultaten är otroliga :huvet
30-90 grader :)
:banana :banana Åh så kul att nån tänker lite! (nu menar jag inte TL-åkare som icke tänkande, jag menar snarare sporthojsåkare i allmänhet. De flesta beter sig som en fårskock och bara gör som alla andra utan att tänka själva. Som sagt, ta inte personligen vid er nu pöjkar!)

Jag har också funderat på bromsrör samt en kort slangsnutt (stålomspunnen) för att klarar fjädringen. Lösningen är garanterat den som ger stummast handtag eftersom bromsrör är stummare än slang (gäller även stålomspunnet).

Emellertid finns det en hake:
Nån skrev i en tråd som jag har tappat bort att hjärnan har lättare för att hantera väg (hur långt man trycker in handtaget) än kraft (hur hårt man trycker in handtaget). Om det verkligen är så kanske det inte är bra med alltför stumt handtag?
Jag kan inte svara på den frågan men tycker ämnet är intressant. Problemet med detta är att det finns så många på SH som tycker men rätt få som verkligen vet nåt.
Återigen inget som nån i den här tråden ska ta personligen vid sig av.


Intressant det där med temp på skivorna. Menar du alltså att det kan skilja 30-90 grader mellan höger och vänster skiva på en och samma hoj efter "obromsad" körning? I så fall så tyder ju det på att ena sidan ligger på på ett eller annat sätt. Jag ska hålla ögonen på det så småningom men problemet är att jag fortfarande inte har hunnit få ut min hoj. :(
Hursomhelst så ska ju normalt sett skivorna inte alls bli uppvärmda något märkbart under bromslös körning om allt är ok.
Kan det vara så att en påtaglig andel av hojåkarna inte har ordning på sina bitar?


Senaste budet för min hoj är att jag måste bygga upp frontkåpan på insidan, den är nämligen spetsigare än strålkastaren. Med anligg i ytterkant mellan strålkastaren och kåpan så får jag upp till 8 mm luft mitt på mellan strålkastaren och kåpan. Suck. Måste alltså byga upp kåpan på insidan med upp till 8 mm och sen slipa ner motsvarande på utsidan. Och jag som har så förbannat mycket tid över. Not. :gnissla

Edit: I onsdags kväll var jag riktigt jävla trött på hojen. 3 timmar i garaget utan att le en enda gång. :(
 
Last edited:

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Ventiljustering

Tjolahopp.
Behov av lite hjälp här.
Jag behöver kolla över mina venitiler och jag har ingen aning om hur jag gör om man säger så.

Någon som har någon fin länk mm. Kanske någon som kan hjälpa mig och undervisa mig? :fatta!

Vad kostar schimsbrickorna?

All hjälp mottages
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top