TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
TLRR skrev:
ROBBAN : Du måste vara byggd med ett mycket stort tålamod,ännu mer än mig.Hade det varit jag som måste ha gjort om mina kåpor sådär som du,hade det blivit glasfibersmulor av dessa. Hoppas mina passar bra.Börjar bli orolig efter jag läst dina problem.

Rör till bromsarna :va blir dom ännu stummare än stålomspunnen teflonslang måste ju dessa bli okännslig åt andra hållet i stället.Ordentligt luftade bromsar med teflon slang är stumt.
...
Tålamod:
Tack, det värmde. Har dåligt tålamod men är envisare än synden. Det kompenserar i viss mån.
Troligen passar dina bättre, mina är ju som sagt kopia av kopia av...

Bromsrör:
Ja, risken finns ju att det så att säga blir för mycket av det goda (om nu det där med att hjärnan lättare modererar väg än kraft stämmer). Har inte provat ännu men du kan väl testa så att jag slipper! :7peta :hihi
 

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en idyllisk barrskog
Hoj
Hade en TLR..
SENSEI skrev:
Tjolahopp.
Behov av lite hjälp här.
Jag behöver kolla över mina venitiler och jag har ingen aning om hur jag gör om man säger så.

Någon som har någon fin länk mm. Kanske någon som kan hjälpa mig och undervisa mig? :fatta!

Vad kostar schimsbrickorna?

All hjälp mottages

Jag bytte schims med MC-Guiden i vetlanda betalade typ 40 spänn / utbytt schims.

Ta hem servicemanualen från www.jiffypark.com .. Det är ganska lätt, se till bara att vara renlig och nogrann och få rätt prylar på rätt ställen.

Att kontrollera ventilspelet är ju en baggis. Om du sen behöver schimsa om så är det bara lite bökigare. Jag bytte 6 schims (lyfte samtliga kammar) för att jag ville ha alla mot "lose end" så det finns marginal till nästa intervall och då behöver jag troligen inte justera igen.

Allmänna råd jag kan komma på är: se till att vara rädd om ventilpackningen och ha en smidig, låg momentnyckel som går in vid cylindertoppen. Observera att C-ringarna till kammarna är slitna på en sida där (motsatt det oljetrycket ligger på) sätt kan ju vara ide att sätta dessa på samma ställe.

Kammarna skall coatas med nått "Molybdenfett" kommer ej ihåg exakt vad det hette. Hittade detta på tub hos statiol. Ta inte för mycket av detta, kan tydligen sätta sig i smörjkanalerna. Rikligt med motorolja över kammarnas glidbanor och i oljefickorna vid montering.

Var nog att dubbelkolla kamdrevens position efter du dragit runt motorn ett varav efter montering. Det är lätt att montera en kugge fel utan att upptäcka det då det ser rätt ut innan man dragit runt motorn.

Ventilkåpan är av magnesium och är tydligen lite kinkig, korsdra och använd rätt moment. Samma gäller för överfallen till kammarna.

Ett tips när du lyfter kopparna som ligger över ventilerna och schimsen är att använda en magnet. Det står att man skall kunna plocka dessa med fingrarna = glöm det, du kommer bli idiot på kuppen. Jag använde en kylskåpsmagnet.

Täck för kamkedjehuset med trasor eller liknande, det är lätt att tappa något då det är rätt trångt, likaså tändstiftshålet verkar inte så kul om det skulle inträffa.

Och söker du på TLP lär du hitta massor av trådar med tips.. annars är det en baggis, men ta god tid på dig och var noga. Efterkontrollera efter schmisen är bytta (efter motorn dragits runt också)..

Lycka till! Jag har nyligen gjort det framgångsrikt så har du några frågor så har jag det ganska färskt i minnet. Btw: Passa på att synka TB och justera TPS om det inte redan är gjort.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
DaGaz skrev:
Jag bytte schims med MC-Guiden i vetlanda betalade typ 40 spänn / utbytt schims.

Ta hem servicemanualen från www.jiffypark.com .. Det är ganska lätt, se till bara att vara renlig och nogrann och få rätt prylar på rätt ställen.

Att kontrollera ventilspelet är ju en baggis. Om du sen behöver schimsa om så är det bara lite bökigare. Jag bytte 6 schims (lyfte samtliga kammar) för att jag ville ha alla mot "lose end" så det finns marginal till nästa intervall och då behöver jag troligen inte justera igen.

Allmänna råd jag kan komma på är: se till att vara rädd om ventilpackningen och ha en smidig, låg momentnyckel som går in vid cylindertoppen. Observera att C-ringarna till kammarna är slitna på en sida där (motsatt det oljetrycket ligger på) sätt kan ju vara ide att sätta dessa på samma ställe.

Kammarna skall coatas med nått "Molybdenfett" kommer ej ihåg exakt vad det hette. Hittade detta på tub hos statiol. Ta inte för mycket av detta, kan tydligen sätta sig i smörjkanalerna. Rikligt med motorolja över kammarnas glidbanor och i oljefickorna vid montering.

Var nog att dubbelkolla kamdrevens position efter du dragit runt motorn ett varav efter montering. Det är lätt att montera en kugge fel utan att upptäcka det då det ser rätt ut innan man dragit runt motorn.

Ventilkåpan är av magnesium och är tydligen lite kinkig, korsdra och använd rätt moment. Samma gäller för överfallen till kammarna.

Ett tips när du lyfter kopparna som ligger över ventilerna och schimsen är att använda en magnet. Det står att man skall kunna plocka dessa med fingrarna = glöm det, du kommer bli idiot på kuppen. Jag använde en kylskåpsmagnet.

Täck för kamkedjehuset med trasor eller liknande, det är lätt att tappa något då det är rätt trångt, likaså tändstiftshålet verkar inte så kul om det skulle inträffa.

Och söker du på TLP lär du hitta massor av trådar med tips.. annars är det en baggis, men ta god tid på dig och var noga. Efterkontrollera efter schmisen är bytta (efter motorn dragits runt också)..

Lycka till! Jag har nyligen gjort det framgångsrikt så har du några frågor så har jag det ganska färskt i minnet. Btw: Passa på att synka TB och justera TPS om det inte redan är gjort.

ROGER DET :tummenupp
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
DaGaz skrev:
1. "Molybdenfett"
2. Var nog att dubbelkolla kamdrevens position

3. Ett tips när du lyfter kopparna som ligger över ventilerna och schimsen är att använda en magnet. Det står att man skall kunna plocka dessa med fingrarna = glöm det, du kommer bli idiot på kuppen.

4. Täck för kamkedjehuset ... tändstiftshålet ...
Kompletterar ett mycket bra inlägg med några detaljer enligt numrering:

1. Kammar med roterande lyftare är rätt toleranta med smörjning. I princip allt utom rostvatten och lera går bra. :)
Det är en helt annan sak med kammar som använder släpor, dessa är mycket känsliga för rätt smörjmedel och inkörning och ger oftast trots detta måttlig livslängd. Kolla bara på VF, GSX, GSX-R, Taunus/Granada 1600/2,0, Opel CIH med mer. Alla dessa använder släpor och har mer eller mindre kort livslängd på kammar och släpor.
Men lite molyflott (vilken sort som helst går bra) skadar ju inte vid hopsättning men ta bara en pensel och lägg ett tunnt lager på nockar och ovansidan av lyftarna.

2-4 Intygar att dessa punkter stämmer till 100%. :tummenupp

3. Halvstor polygrip med mjuka händer (=försiktigt) kan gå om man får tag i kanterna på lyftarna (lyftarna är så hårda att polygripen inte skadar lyftarna om man inte tar i för kung och fosterland) men magnet är nog bättre metod.

DaGaz, ingen "tillrättavisning" eller så, bara en komplettering av ett utomordentligt bra inlägg! :tummenupp
 

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en idyllisk barrskog
Hoj
Hade en TLR..
Robban_C skrev:
DaGaz, ingen "tillrättavisning" eller så, bara en komplettering av ett utomordentligt bra inlägg! :tummenupp

Det kan behövas .. jag är en amatörmek en såndär som drabbas av köpdjävulen på biltema och frågar mekpolare om råd tills de blir trötta när det skall göras något mer avancerat så jag tar absolut inte illa upp om du nu skulle hitta fel, bara ödmjukt tacksam om man kan bli lite bättre. Men det är ju kul att skruva på hojjen och så länge man känner sig säker på vad man gör är det bara nyttigt.

Jo förresten överfallen skall korsdras jämnt -- mycket viktigt. Risken att kammarna kantrar är annars tydligen stor. Det är supertolerans (tusendelar) på passningen där.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
DaGaz skrev:
...Jo förresten överfallen skall korsdras jämnt -- mycket viktigt. Risken att kammarna kantrar är annars tydligen stor. Det är supertolerans (tusendelar) på passningen där.
Toleransen är säkert lika kass som på det mesta annars som är serietillverkat.

<Besserwisser>
Det DaGaz menar är att överfallen kantrar till följd av att ventilerna trycker olika mycket på nockarna eftersom nockarna av naturliga skäl pekar åt olika håll. Drar man då ner kammen med våld så blir det inte bra. Ett alternativ är alltså att trycka ner kammen för hand (jag vet inte hur hårda fjädrarna är) så att den ligger på plats i botten av lagrena, sen drar man bara ner bultarna och drar åt.
Korsdragningen i sig är alltså inte det viktiga, börjar man snett och korsdrar så har man ju snedheten med sig ner och då är man ute och cyklar i vilket fall som helst.
</Besserwisser>

Sorry men...

Om det nu är nån som känner sig frågvis så ska ni få se när jag väl får ut min knarr och ska börja pilla på dämpare och fjäderförspänning! Då ska gubbfan fråga minsann! :)
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Oops, glömde bilderna på hojen ski_extreme :rodnar
Här kommer de.

IMGP0974.JPG


IMGP0975.JPG


IMGP0976.JPG
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Tänk på att det är Mälaren runt i helgen. Dvs åk inte där dom ska åka.
Jag tror söndagen den 22a är bäst för då slipper man nog dessa kråmpråmar
 

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
Blås..

Hejsan grabbar!

Tänkte höra i fall någon vet om TLS blås passar på en TLR? :confused:

/ Fredde
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Fredde83 skrev:
Hejsan grabbar!

Tänkte höra i fall någon vet om TLS blås passar på en TLR? :confused:

/ Fredde
Nä det är nog inte samma montering i originalutförande. Det är ialla fall olika artiklar när man ska beställa ifrån tillverkarna. Mina yoshi passar ialla fall inte till en R. (Jag är inte hundra tusen procent säker på detta men ganska övertygad. Nån annan kan säkert styrka det).
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
En liten garagescen om nu nån är intresserad.
 

Bifogat

  • PICT0542.JPG
    PICT0542.JPG
    92.9 KB · Visningar: 85
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top