BLÄCKIS skrev:när blir det en twin träff , vill åka.
Skulle vi inte kunna ta en träff nästa helg då?
BLÄCKIS skrev:när blir det en twin träff , vill åka.
Tålamod:TLRR skrev:ROBBAN : Du måste vara byggd med ett mycket stort tålamod,ännu mer än mig.Hade det varit jag som måste ha gjort om mina kåpor sådär som du,hade det blivit glasfibersmulor av dessa. Hoppas mina passar bra.Börjar bli orolig efter jag läst dina problem.
Rör till bromsarna blir dom ännu stummare än stålomspunnen teflonslang måste ju dessa bli okännslig åt andra hållet i stället.Ordentligt luftade bromsar med teflon slang är stumt.
...
SENSEI skrev:Tjolahopp.
Behov av lite hjälp här.
Jag behöver kolla över mina venitiler och jag har ingen aning om hur jag gör om man säger så.
Någon som har någon fin länk mm. Kanske någon som kan hjälpa mig och undervisa mig?
Vad kostar schimsbrickorna?
All hjälp mottages
DaGaz skrev:Jag bytte schims med MC-Guiden i vetlanda betalade typ 40 spänn / utbytt schims.
Ta hem servicemanualen från www.jiffypark.com .. Det är ganska lätt, se till bara att vara renlig och nogrann och få rätt prylar på rätt ställen.
Att kontrollera ventilspelet är ju en baggis. Om du sen behöver schimsa om så är det bara lite bökigare. Jag bytte 6 schims (lyfte samtliga kammar) för att jag ville ha alla mot "lose end" så det finns marginal till nästa intervall och då behöver jag troligen inte justera igen.
Allmänna råd jag kan komma på är: se till att vara rädd om ventilpackningen och ha en smidig, låg momentnyckel som går in vid cylindertoppen. Observera att C-ringarna till kammarna är slitna på en sida där (motsatt det oljetrycket ligger på) sätt kan ju vara ide att sätta dessa på samma ställe.
Kammarna skall coatas med nått "Molybdenfett" kommer ej ihåg exakt vad det hette. Hittade detta på tub hos statiol. Ta inte för mycket av detta, kan tydligen sätta sig i smörjkanalerna. Rikligt med motorolja över kammarnas glidbanor och i oljefickorna vid montering.
Var nog att dubbelkolla kamdrevens position efter du dragit runt motorn ett varav efter montering. Det är lätt att montera en kugge fel utan att upptäcka det då det ser rätt ut innan man dragit runt motorn.
Ventilkåpan är av magnesium och är tydligen lite kinkig, korsdra och använd rätt moment. Samma gäller för överfallen till kammarna.
Ett tips när du lyfter kopparna som ligger över ventilerna och schimsen är att använda en magnet. Det står att man skall kunna plocka dessa med fingrarna = glöm det, du kommer bli idiot på kuppen. Jag använde en kylskåpsmagnet.
Täck för kamkedjehuset med trasor eller liknande, det är lätt att tappa något då det är rätt trångt, likaså tändstiftshålet verkar inte så kul om det skulle inträffa.
Och söker du på TLP lär du hitta massor av trådar med tips.. annars är det en baggis, men ta god tid på dig och var noga. Efterkontrollera efter schmisen är bytta (efter motorn dragits runt också)..
Lycka till! Jag har nyligen gjort det framgångsrikt så har du några frågor så har jag det ganska färskt i minnet. Btw: Passa på att synka TB och justera TPS om det inte redan är gjort.
Kompletterar ett mycket bra inlägg med några detaljer enligt numrering:DaGaz skrev:1. "Molybdenfett"
2. Var nog att dubbelkolla kamdrevens position
3. Ett tips när du lyfter kopparna som ligger över ventilerna och schimsen är att använda en magnet. Det står att man skall kunna plocka dessa med fingrarna = glöm det, du kommer bli idiot på kuppen.
4. Täck för kamkedjehuset ... tändstiftshålet ...
Robban_C skrev:DaGaz, ingen "tillrättavisning" eller så, bara en komplettering av ett utomordentligt bra inlägg!
Toleransen är säkert lika kass som på det mesta annars som är serietillverkat.DaGaz skrev:...Jo förresten överfallen skall korsdras jämnt -- mycket viktigt. Risken att kammarna kantrar är annars tydligen stor. Det är supertolerans (tusendelar) på passningen där.
SENSEI skrev:Skulle vi inte kunna ta en träff nästa helg då?
lillrilleWestW skrev:Vem är TLR ägaren som vurpade på Bulten för ca två veckor sedan?
Hur är det med honom?
Hälsa och be honom krya på sig om någon träffar han.
SENSEI skrev:22 låter väl bra
Nä det är nog inte samma montering i originalutförande. Det är ialla fall olika artiklar när man ska beställa ifrån tillverkarna. Mina yoshi passar ialla fall inte till en R. (Jag är inte hundra tusen procent säker på detta men ganska övertygad. Nån annan kan säkert styrka det).Fredde83 skrev:Hejsan grabbar!
Tänkte höra i fall någon vet om TLS blås passar på en TLR?
/ Fredde
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |