TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Opps, sorry för det... :död

Jag hade likadana på min innan jag krashade.
Enda skillnaden är att denna uppsättnginen har en lampa monterad av ägaren.


Är det värt 5-6 tusen för lackerade, monterad lampa, färdigjusterade -bara att montera på.
:confused:

Orginal kostar de väll ungefär lika mycket, fast utan lampa och lack då.

Skulle jag fixa till mina egna kåpor skulle det kosta ungeför 3-4 tusen, så skillnaden blir inte så stor igentligen.
(Om jag inte ful-lackerar dem med Biltema lack... :hihi )


har ingen aning vad det är för hål i skärmen. Funderade oxå på det...

:hej


Robban_C skrev:
Det där ser ut att vara liknande som jag har med den "lilla" skillnaden att de där bitarna ser ut att passa på hojen. :)

Vad är det för hål han har i framskärmen på sista bilden?

Btw, tack för att du fixade förstoppning i mitt modem! Outlook dog av all väntan (*blä på dig!*) :) :)
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
PutteLiten skrev:
OK, nya kåpor på G igen... :rolleyes:

Vad skulle ni tycka att dessa var värda? (endast framkåpor)
Lampa ingår, de är i bra skick.

ojo003.jpg


Skulle sitta najs med en gul/svart igen. :)

Är det så på alla Tillers, att frontkåpan ska vara så groteskt stor? helt överdimensionerad.Det man inte har i motorn får ,,..... :gnissla
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
twinner skrev:
Är det så på alla Tillers, att frontkåpan ska vara så groteskt stor? helt överdimensionerad.Det man inte har i motorn får ,,..... :gnissla

ehhh....va??? vad yrar du om? du har varit utan hoj för länge nu tror jag. :brinnerup
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
PutteLiten skrev:
har ingen aning vad det är för hål i skärmen. Funderade oxå på det...

:hej

Skulle tippa på att det är ett kylhål för bromsskivan....
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
TLRR:
Antingen är jag kocko :kocko i boetten eller så hände det nåt knas med ett inlägg från dig. Tyckte jag läste nåt om eldriven muttermaskin från Jula men sen när jag kom hit till sidan för nya inlägg och bläddrar nedåt så finns det ingenting sånt. Man kan ju undra om det saknas hästar i hagen hos mig eller hur det är. :)

Hursomhelst så är jag övertygad om att även en klenare muttermaskin går att använda till det här. Däremot tror jag att en eldriven maskin är klantigare än en luftdriven med samma kapacitet men det är en annan sak.
Märk dock att jag aldrig har kört en eldriven muttermaskin.

Prylen är ju den att du ska bara ha muttermaskinens förmåga att slå loss skruven mot insatsens massa. Den förmågan har du ju även om maskinen är klen. Dock kan du i värsta fallet råka ut för att maskinen inte orkar men då lossar du för hand och sen tar du fram maskinen. Det är nämligen antagligen då skruven är lossad som du får störst trassel med att det snurrar på insidan.

Twosaint:s idé om att använda gamla packboxen som mellanlägg är inte så dum. Packboxen fördelar kraften över större yta på nya packboxen.
Vänder du dessutom gamla packboxen upp och ner (dvs så att du får den konkava sidan utåt) så skyddar innerläppen gaffelbenet när du slinter med dornen.
Se bara upp så du inte slinter med hammaren! :7peta

Gäller det mer avancerade jobb, typ byte ventilpaket/insats eller nåt sånt så har jag inte erfarenhet av detta men ett rent byte av packboxar och/eller bussningar är en bit av en kaka.
Ytterligare ett tips:
När du har tagit bort bulten, dränerat benet genom att ställa nedre änden ner mot en burk och låtit oljan rinna ut genom bulthålet (pumpa ev benet upp och ner) och demonterat låsringen innanför skrapringen så sitter fortfarande benet ihop. Då måste du rycka isär benet. Tror det var nån tidigare (Twosaint?) som kom så långt men sen inte ryckte och då får man inte isär benet. Rycket är motsvarigheten till att knacka ner nya packboxen i benet. Massan i benen knackar då ut packboxen.
Tänk också på att knacka ner nya packboxen någorlunda rakt, dvs successivt runt om.
Sorry om jag har förklarat några självklarheter.


Ricken:
Hålet sitter ovanför bromsskivan. Tror snarare att hålet är avsett att blåsa bort den olja som läcker från packboxen. :rofl

PutteLiten:
Det gör inget. Jag överlever. :tummenupp
Innan du bestämmer om du ska köpa så kan du ju tänka på att det ser ut som om bitarna passar på knarren. Det är ju alltid ett plus.

twinner:
Jag tror man lurar sig på kåpans storlek på två saker:
1. Luftkanalerna är sammangjutna med kåpan och dessutom i samma färg.
2. Inget hål för lyse gör att kåpan ser större ut.
Är det bara jag som tycker att det är skitfult med normalstor kåpa och sen bara ett ynklitet hål för projektorlyse?


Det blev mycket det här. :)
 

XJ600N

20 maj...
Gick med
1 Dec 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000S, Yamaha WR250F
Tja jag är nybliven ägare av en Tls som gått 2400 mil, det är med andra ord dax för 2400-milaservice. Jag funderar på att gjora den själv inklusive ventiljustering, är det någon här som justerat ventilerna på sin tl? i sådana fall är det svårt? kanske ska tillägga att jag kollat och justerat ventilspel på 2 motorcyklar tidigare, en xj600n och en kompis vfr400r.
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Robban_C skrev:
twinner:
Jag tror man lurar sig på kåpans storlek på två saker:
1. Luftkanalerna är sammangjutna med kåpan och dessutom i samma färg.
2. Inget hål för lyse gör att kåpan ser större ut.
Är det bara jag som tycker att det är skitfult med normalstor kåpa och sen bara ett ynklitet hål för projektorlyse?

Så kanske det är:=) Putteliten har väl det ett litet projekthål i sin kåpa om jag inte minns fel,det såg inte dåligt ut alls:) smaksak

J-BLING: Ja! abstinens är ett ord alldeles för svagt för att beskriva mitt sug efter hoj:)

Kanske blir nåt tl aktigt..att modda om alltså:)
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
TLRR skrev:
... HeHe Nä du är inte :kocko i boetten,det var jag som raderade lite onödiga inlägg från mig.
...
Det blir till att köpa en luftkompressor tror jag. :)
Det var för väl. Började bli lite orolig.

USD och traditionell gaffel är ingen större skillnad. Meka i mörker så är det ingen skillnad. :D
Go for it!

Kompressor är bra att ha. Om du hoppar över såna jobb som kräver mycket luft under lång tid så rör det sig inte om några större stålar men tänk inte ens på såna jobb om du skaffar en mindre kompressor.
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Robban_C skrev:
Det var för väl. Började bli lite orolig.

USD och traditionell gaffel är ingen större skillnad. Meka i mörker så är det ingen skillnad. :D
Go for it!

Kompressor är bra att ha. Om du hoppar över såna jobb som kräver mycket luft under lång tid så rör det sig inte om några större stålar men tänk inte ens på såna jobb om du skaffar en mindre kompressor.
Du måste börja vara trött :D
Du glömde att skriva att du frånsäger dig allt ansvar ;)
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Alltså.. leka med glasfiber kommer bli kul :rolleyes: ....eh.. inte ..

Sen måste jag byta gummiringar i hydralkopplingsboxen, var kan man få tag på sånna?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Robban_C skrev:
Ricken:
Hålet sitter ovanför bromsskivan. Tror snarare att hålet är avsett att blåsa bort den olja som läcker från packboxen. :rofl

Jag måste ju försvar mig :)

Tittar man noga så ser man att det är ett hål till längre ner, jag vet att Ducati har haft nått sånt där på nån modell, kommer inte ihåg vilken. Jo, 916 senna har sånna....

Vann jag nu?? :banana
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
XJ600N skrev:
Tja jag är nybliven ägare av en Tls som gått 2400 mil, det är med andra ord dax för 2400-milaservice. Jag funderar på att gjora den själv inklusive ventiljustering, är det någon här som justerat ventilerna på sin tl? i sådana fall är det svårt? kanske ska tillägga att jag kollat och justerat ventilspel på 2 motorcyklar tidigare, en xj600n och en kompis vfr400r.

Jag skulle säga att det är en satans jävla piller jobb att justera på en TL men jag är ingen meckguru. Kolla spelet själv till att börja med. Troligtvis behöver du inte justera. Det behövde inte jag iaf :banana

manual på jiffypark.com
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
sharpedge skrev:
Alltså.. leka med glasfiber kommer bli kul :rolleyes: ....eh.. inte ..

Sen måste jag byta gummiringar i hydralkopplingsboxen, var kan man få tag på sånna?
1. Glasfiber inte kul
2. Suzuki. Är du säker på att det är dom (dvs sjunker nivån i behållaren) eller är det packboxen in mot vevhuset som läcker? Tycker att våra hojar är för unga fortfarande för att ha trassel med hydrauliken. Inte ens min Renault som gått i ur och skur sen -91 har såna fel. Förvisso har jag bytt bromsvätska då och då (hur många gör det?) men jag har ju inte haft den sen den var ny, den har tidigare servats på Volvo och där byter dom knappast sånt.
Du har givetvis bättre koll på din knarr än vad jag har men det känns alltså långsökt att hydrauliken läcker.
 

XJ600N

20 maj...
Gick med
1 Dec 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000S, Yamaha WR250F
WestW skrev:
Jag skulle säga att det är en satans jävla piller jobb att justera på en TL men jag är ingen meckguru. Kolla spelet själv till att börja med. Troligtvis behöver du inte justera. Det behövde inte jag iaf :banana

manual på jiffypark.com

tack för tipset om manualen, bara att sätta igång och skruva... :tummenupp
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Ang. framgaffelverktyg

Hej på er!

Jag tänkte bara dela med mig utav mina tankar
ang. verktyg till framgaffel demontering.

Jag är inte riktigt överens med er andra att verktyg inte behövs.

Jag vill inte peka på någon här som okunnig......tvärtom, men tänk
på att det ofta är oerfarna hojåkare som läser era tips!

Jag har också delat ett antal framgafflar, min kompis som var
med när vi gjorde jobbet har gjort ännu fler och summa sumarum är
att vi ALDRIG hade klarat det utan dom special verktygen som vi tillverkade!

Det man skulle kunna klara sig utan är nyckeln till insatsen om man använder
en mutterknackare... men seriöst va... samma där, en nybörjare
får tag i en mutterknackare och ger sig på sin gaffel..... :huvet

Lossa den går säkert bra men hur får ni till momentet när
ni skall spänna den igen??

Så ni som "kan" fixa gaffeln utan verktyg.... grattis!
Ni behöver inte läsa detta men nybörjare som läser här kan
nog tänka till en eller två gånger till.....

Frågor nybörjare skall ställa sig....

1. Hur får jag till rätt moment när jag skall spänna insatsen?
2. Hur får jag loss toppskruven för att få ut fjädern?
( Även med vertyg är personskader nära... :näsblod )
3. Hur får jag rätt på 100mm oljenivå utan "verktyg" ?
4. Kan jag få rätt oljenivå i gaffeln med fjädern i? ( Svar nej )
5. kan jag få rätt oljenivå utan att tömma gaffeln helt på olja?
6. Kan jag lufta insatsen på all luft utan special verktyg?
7. Kan jag tömma insatsen på all olja utan special verktyg?
8. Hur får jag rätt oljanivå i gaffeln efter den har varit toppfylld för luftning?



Än en gång vill jag påpeka att detta inte är ett påhopp på er som
skrivit tipsen...... utan mer ett allmänt påhopp! :D

Ni som redan har nya packboxar och fjädrar, olja och allt fungerar behöver
ju inte bry er..... Precis som jag.... :)

Mina två cent.....

Jag tar på mig dräkten o gör mig klar för lite..... :brinnerup

Rob
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Robban_C skrev:
1. Glasfiber inte kul
2. Suzuki. Är du säker på att det är dom (dvs sjunker nivån i behållaren) eller är det packboxen in mot vevhuset som läcker? Tycker att våra hojar är för unga fortfarande för att ha trassel med hydrauliken. Inte ens min Renault som gått i ur och skur sen -91 har såna fel. Förvisso har jag bytt bromsvätska då och då (hur många gör det?) men jag har ju inte haft den sen den var ny, den har tidigare servats på Volvo och där byter dom knappast sånt.
Du har givetvis bättre koll på din knarr än vad jag har men det känns alltså långsökt att hydrauliken läcker.
Det är hydraliken som läcker... eller ja, packningarna(gummiringarna)... När jag bytte drivpaket så gjorde jag rent i hydralboxen och packningarna var sletna, plus att vätskan blir smutsig samt försvinner uppe i behållaren. Så ja, jag tror det är packningarna.
Andra idéer mottages vänligt :)
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Tillägg

Robster skrev:
Hej på er!

Jag tänkte bara dela med mig utav mina tankar
ang. verktyg till framgaffel demontering.

Jag kom på att jag har ju extra insatser, bultar o fjädrar till
gaffeln.... så kör på med trycklufts verktyg bara!

Så kan ni köpa av mig sen när ni dragit av bultarna och varit
tvungna att borra ut insatserna ur gaffeln! :D

R
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Robster skrev:
...1. Hur får jag till rätt moment när jag skall spänna insatsen?
2. Hur får jag loss toppskruven för att få ut fjädern?
( Även med vertyg är personskader nära... :näsblod )
3. Hur får jag rätt på 100mm oljenivå utan "verktyg" ?
4. Kan jag få rätt oljenivå i gaffeln med fjädern i? ( Svar nej )
5. kan jag få rätt oljenivå utan att tömma gaffeln helt på olja?
6. Kan jag lufta insatsen på all luft utan special verktyg?
7. Kan jag tömma insatsen på all olja utan special verktyg?
8. Hur får jag rätt oljanivå i gaffeln efter den har varit toppfylld för luftning?
Inget förtroende alls för "nybörjarna"? :7peta

1. I stort sett den enda punkten ovan som har med muttermaskinen att göra och om du tänker efter så har alla muttermaskiner ställbart moment. I det här fallet så drar man ner momentet till minsta möjliga och drar fast men man låter inte maskinen stå och tokdra. Bra påpekande! :tummenupp
2. Har inget alls med muttermaskinen att göra. Det räcker med en hylsa och ett dragskaft eller ett spärrskaft alternativt en fast nyckel i rätt storlek. Här kan man alltså ställa till det vare sig man använder muttermaskinen eller inte.
En tanke är att det kanske är samma storlek som muttern till bakhjulet och en sån nyckel tror jag ingår i verktygssatsen till knarren. Tror iofs inte den nyckeln är särskilt bra.
Och ja, det är alldeles riktigt ang personskador, fjädern är ju förspänd där innanför. Alltså håller man en väl behandskad hand över skruven. Eller ännu hellre trycker ner skruven mot fjäderns kraft då man lossar skruven så är risken för skadade gängor mindre. Men varför lossa överhuvudtaget? Det gällde väl inget som kräver demontering av fjädern alls? Oljan häller man ju i underifrån (dvs genom hålet för bottenbulten, med benet upp o ner).
3. Ska du tillverka verktyg för nivå så lär du ju ha mätverktyg för att kunna mäta in verktyget. Mät då direkt med mätverktyget om du kommer åt (jag har inte provat själv). Annars kapar du väl bara till en oljesticka av en bit ståltråd som ger rätt nivå.
4. Ta ur fjädern.
5. Töm gaffeln.
6. Ja, det kan man. Man pumpar gaffeln upp och ner tills den slutar "bubbla". Tror det finns mer "sofistikerade" sätt men ovanstående fungerar och är busenkelt. Det är inte krångligare än så.
Snabbvarianten är att wheela några gånger med hårda nedslag så löser det sig vartefter men det känns drastiskt.
7. Japp. Avrinning tills det inte kommer mer olja. Möjligen skifta riktning (dvs vända upp o ner) efter några timmar. Jag brukar tömma benen i ett tråg och sen ställa dom ner i ett annat, tomt tråg, sen åker jag hem. Nästa dag är benen tomma och det finns ytterligare nån dl olja i tråget.
8. Vad är "toppfylld"? Hursomhelst så fyller man rätt volym alternativt till rätt höjd beroende på vilken mätmetod man väljer. Höjd är pålitligare eftersom det tar hänsyn till eventuell kvarvarande olja. Höjd måste iofs luftas innan man mäter för att ev luftfickor inte ska ge fel mätvärden (dvs för låg verklig nivå).
Själv har jag dock alltid fyllt volym. Enklast så men gaffeln måste vara helt tom. Har gått utmärkt alla gånger utom den då jag medvetet fyllde 50 cc extra eftersom jag ville ha styvare dämpning. 50 cc extra fick inte plats vid infjädrad gaffel och det märktes efter första hjulningen. :gnissla Jag avråder från sånt laborerande! Packboxen (den nya :huvet ) hade krupit halvvägs förbi låsringen och var vansinnigt deformerad!
Edit: Ah, nu greppar jag vad du menar med "toppfylld". Fyller man volym eller till rätt höjd (med efterfyllning efter luftning enligt punkt 6) så uppstår inte det problemet. Annars får man väl suga ur lite av oljan (dvs till rätt nivå) med en slangsnutt. Men det är enklare att fylla rätt volym underifrån. //Edit.

Jag kanske har gjort galet men ovanstående har fungerat på massor av gafflar. Och dom har alla räckt längre vad gäller väghållning än vad jag som chaffis räcker. Men det kanske säger mer om mig än om min gafflar. :hihi


sharpedge:
Jaja, solklart fall. Och förvånad gubbe!



Edit: Men jag måste hålla med Robster på en punkt:
Det verkar som om många sh-ägare inte har koll på lagom åtdragning. Alldeles för många tokdrar fast bitarna, ofta med förstörda gängor som resultat. En viss forumägare ringde ex vis häromdan ang avdragen skruv i svingen på en nån sån där rett eller vad dom heter. Ett ylande fanskap. :D
Dessutom har det ibland dykt upp trådar om lämpligt moment för alla möjliga skruvar. :va Själv tar jag bara fram momentnyckeln till kritiska komponenter såsom tooplocksbultar, bultar till vevparti eller ställskruvar till automatlådor (inte så vanligt på knarrar :D )

Ett tips om nån här i tråden är osäker på åtdragning:
Fasta nycklar har längder som någorlunda är anpassade till de skruvdimensioner de passar till vid dragning med handkraft. Det brukar bli rätt lagom om man håller tummen mot nyckelns centrum och drar fast med handleden. Givetvis får man glömma det på större nyckeldimensioner, vem fan har labbar nog att kunna hålla tummen mot nyckeländen på en 36 mm nyckel och samtidigt nå ända ut med samma näve? :D
Vill inte möta den snubben på väg hem från krogen...
Men enhandsfattning fungerar till merparten av skruvarna på knarrarna, typ gängor M6 -> M10.

Det här innebär alltså att med friska bitar och stålgängor så får man ta i rätt rejält med en hand för att dra sönder nåt.
Men med två händer orkar man mer...
Och alu är klenare...
Lägger man sen bröstkorgen mot knarren så att man kan utnyttja hela överarmens styrka så...
Alltså drar man med handkraft (dvs med handleden och lagom långt verktyg) och rätt verktyg och då drar man utan att tokdra eftersom det ofta handlar om alu.
Använder man nu ett 30 cm spärrskaft till en M6-skruv så drar man fast med handen genom att hålla handen så som om det vore en 10 mm fast nyckel, dvs på samma radie, med tummen mot spärrhuvudet.
Med dessa tips så har man någorlunda rätt åtdragning direkt.
Om skruvar tenderar att lossna så hjälper det oftast inte att dra dom hårdare, det enda som med någorlunda säkerhet hjälper är gängsäkring.

Och sen avslutar jag väl med det vanliga "Skyll inte på mig".
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Top