Byter fjädrar gör man ju uppifrån, behövs (såvitt jag vet) inga verktyg förutom en hylsa stor och djup nog att rå på skruven (många säger säkert "muttern" men det är en skruv, den har ju utvändiga gängor) som håller fjädern.
Returdämpningsstången? Inget jag jobbat med. Normal justering gör man ju utvändigt men du talar alltså om byte av ventilpaketet på nåt vis?
Vet ej om det behövs några specialare till det men jag utgår från att det inte behövs eftersom man får isär allt (slå mig inte om jag minns fel) när man lossar bulten i botten och låsringen till packboxen.
Byte av olja och luftning behövs inga specialverktyg heller.
Men muttermaskinen är oslagbar när bottenbulten ska lossas/dras fast eftersom det innebär att
insatsens massa håller emot när man drar. Försöker man dra loss/fast bulten för hand utan mothåll så kan man ge sig fan på att insatsen snurrar tills man är färdig för tröja med långa ärmar och knäppning på ryggen.
Är nåt av de där verktygen avsedda att hålla emot insatsen om man handdrar?
När jag har meckat gafflar så har jag alltid använt muttermaskinen, i övrigt bara helt vanliga handverktyg. Har aldrig behövt nåt annat.
Visst fan, en dorn av mässing eller koppar minskar risken att skada benet (inte J- benet!

) när man monterar packboxen men i övrigt aldrig några specialare. Det kanske betyder att jag aldrig har gjort några riktigt seriösa jobb?