PAIR-Ventil & Avgas knallar
Kära forum!
Efter att tröttnat på avgasknallar på min kära TL1000R som blivit så påtalgliga att nu hela kvarteret investerat i peltor hörselskydd
bestämde jag mig för att ta tag i problemet.
Passade på att investera i ett par Micron pipor innan mappning (trodde i min enfald att mappning skulle hjälpa) pratade sedan runt med ett flertal MC firmor bla Beviks här i Linköping. Efter att insett att de knappt visste hur yosh-boxen fungerade gjorde att att jag till slut drog till Vetlanda där jag köpt piporna. Där sa man att man testat massa olika inställningar men L:+5 M:+5 H:0 fungerade bäst till slip-on - det var ingen ide att prova något annat. Sagt å gjort mappningen gick på 2 minuter.
Men efter en provsväng insåg jag snart att det inte blivit ett dyft bättre. MC-verkstaden sa; "-det går inte få det bättre"
Men efter lite letande på nätet så insåg jag att PAIR-Ventilen var en trolig källa till det onda. Satte dit täckande hårda packningar mellan rörflensen från PAIR-Ventilen och cyllarna idag. Blev helt klart bättre men jag är inte riktigt nöjd. Den skjuter fortfarande på varje växel när man jobbar sig ner vid avsläpp.
Glad amatör som man är; har det någon betydelse om ventilen sitter kvar med vacumslangen och anslutningen till luftburken etc? Fick för mig att det räckte att se till att det var tätt ute vid cylinderarna. Så jag beslöt mig för att låta hela härligheten sitta kvar för att den skall se mer orginal ut.
-----------
Är det någon som vet hur mycket effekt man tappar på växel 1-5 pga effektbegränsningen Suzuki gjort? Och gäller detta för TLR ozzå? Tänkte hänga dit motståndet (TRE modden) men var osäker på hur mycket skillnad det skulle göra och om det påverkar motorgången annat sätt då ECU'n blir lurad.
Tack på förhand!!
Mvh
/Daniel Nilsson