TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

Castrol

Här ska det säkert stå något roligt...
Gick med
23 Nov 2004
Hoj
Mean Streak 1600 -06 / ZX9R -99
MrTL skrev:
det ska tydligen ticka å rassla lite i dom......checka ventilerna om du e osäker.
är det bra så e det bara å köra...min 99:gillar 4000rpm å uppåt annars rycker den åxå lite...det ska bara va så tydligen... :tummenupp

Okej, MRTL tack för det! :tummenupp
Ska kolla upp ventilspelet för säkerhets skull.

TLRR

Guest
Castrol skrev:
Okej, MRTL tack för det! :tummenupp
Ska kolla upp ventilspelet för säkerhets skull.

En tanke bara,Tänk på att ventilerna tajtar ihop sig till minsta angivet spel(i alla fall på avgasventilerna) än att de ÖKAR i spel.Står ventilerna på minsta angivet spel så öka till högsta.Annars finns risken att ventilerna bränns med diverse problem,gäller avgasventilerna,insug lägg dig mitt imellan angivna spel.Som sagt bara en tanke på en TL motors bästa.Flera verkstäder brukar till och med missa detta. :fyllisar :dricka

Last edited:

Castrol

Här ska det säkert stå något roligt...
Gick med
23 Nov 2004
Hoj
Mean Streak 1600 -06 / ZX9R -99
TLRR skrev:
En tanke bara,Tänk på att ventilerna tajtar ihop sig till minsta angivet spel(i alla fall på avgasventilerna) än att de ÖKAR i spel.Står ventilerna på minsta angivet spel så öka till högsta.Annars finns risken att ventilerna bränns med diverse problem,gäller avgasventilerna,insug lägg dig mitt imellan angivna spel.Som sagt bara en tanke på en TL motors bästa.Flera verkstäder brukar till och med missa detta. :fyllisar :dricka

Okej, jag får se när jag plockar isär och kollar spelet.
Om det nu skulle vara att jag skulle behöva justera ventilspelet, (som jag tror är bra) var får man tag på shims?
Måste väl vara massa hojar som har samma shims..?
Men har jag tur så är allt som det ska vara.
Förra ägaren hade justerat nyligen, men jag tycker att det låter "tickigt"
Men efter jag har läst här på SH, är det okej.

Strul

Respect All-Fear None
Gick med
12 May 2005
Hoj
Speed Triple 955i -03
Köpes!

Mitt SRAD-märke som sitter på bakcutsen försvann för mej, någon som har ett ligger som jag kan köpa?

Bifogat

• Kopia av P1010012.JPG
    Kopia av P1010012.JPG
    60.2 KB · Visningar: 74
  • Kopia av P1010014.JPG
    Kopia av P1010014.JPG
    79 KB · Visningar: 109

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Strul skrev:
Mitt SRAD-märke som sitter på bakcutsen försvann för mej, någon som har ett ligger som jag kan köpa?

Om du inte hittar nåt beggat så tror jag att Suzukis original inte är så dyra faktikst, jag köpte ett till min gamla 600. Det ser lika ut som på din, kostade typ nån hundring original.

badcat

Bakslang!? Fan det låter ju äckligt!
Gick med
26 May 2005
Hoj
TL1000s
An3Azz skrev:
Jaha, jag passar på och kolla lite i den här tråden, nu lär man väl vara välkommen då man precis blivit TL-ägare. Har dock en lite fråga ang min TL, när jag bromsar med ytterst lätt tryck så pulserar det i handtaget, men om jag trycker åt bara litelite till så är det stum feeling. :va Känns inte som vinda skivor, men nåt skumt är det ju.

Körde hem TL:en från Umeå ca 40 mil, det var småkyligt runt 23:00 på kvällen kan jag säga när kvicksilvret kröp neråt 2+ :yoparty

Hej å välkommen!! :banana

För att ge en kvalificerad gissning på ditt problem så skulle jag ändå sätta en peng på att någon av skivorna är vind.. Det känns ju bäst vid minimal broms.. När man nitar hårt så "styr" liksom skivan upp eftersom dom flyter, och vibrationerna försvinner. Har svårt att se att det skulle kunna vara något annat. :va
Mitt tips blir således: Kör på resten av säsongen och meka bort skivorna i vinter och sätt upp dom i en svarv med indikatorklocka. Kanske inte funkar med flytande skivor, men det är iaf vad jag skulle prova med.

Lycka till!

Strul

Respect All-Fear None
Gick med
12 May 2005
Hoj
Speed Triple 955i -03
An3Azz skrev:
Om du inte hittar nåt beggat så tror jag att Suzukis original inte är så dyra faktikst, jag köpte ett till min gamla 600. Det ser lika ut som på din, kostade typ nån hundring original.

Ringde Suzuki, 94 spänn plus moms så det var helt okey, så nu är det beställt!
Trodde det skulle vara mkt dyrare....

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
badcat skrev:
Hej å välkommen!! :banana

För att ge en kvalificerad gissning på ditt problem så skulle jag ändå sätta en peng på att någon av skivorna är vind.. Det känns ju bäst vid minimal broms.. När man nitar hårt så "styr" liksom skivan upp eftersom dom flyter, och vibrationerna försvinner. Har svårt att se att det skulle kunna vara något annat. :va
Mitt tips blir således: Kör på resten av säsongen och meka bort skivorna i vinter och sätt upp dom i en svarv med indikatorklocka. Kanske inte funkar med flytande skivor, men det är iaf vad jag skulle prova med.

Lycka till!

:tummenupp Perfa, tanten är ju cnc-operatör så då är man homefree. På tal om nåt helt annat, jag letar highpipe helsystem till min TL-S finns det? Isf vilken tillverkare ska man kolla efter såna burkar hos.

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Hoj
gsxr 1000 K8
An3Azz skrev:
:tummenupp Perfa, tanten är ju cnc-operatör så då är man homefree. På tal om nåt helt annat, jag letar highpipe helsystem till min TL-S finns det? Isf vilken tillverkare ska man kolla efter såna burkar hos.
Yoshi har highpipe till tls pm:a chiefen så fixar han nog bilder på sitt yoshi

TLRR

Guest
Castrol skrev:
Okej, jag får se när jag plockar isär och kollar spelet.
Om det nu skulle vara att jag skulle behöva justera ventilspelet, (som jag tror är bra) var får man tag på shims?
Måste väl vara massa hojar som har samma shims..?
Men har jag tur så är allt som det ska vara.
Förra ägaren hade justerat nyligen, men jag tycker att det låter "tickigt"
Men efter jag har läst här på SH, är det okej.

Om ventilspelet är ok.så är det mycket troligt att det är slacket i kugghjulen för kamaxeldrivningen som tickar,som även har en anordning med fjädrar (sissor gear) som skall motverka glappet mellan kugghjulen men som inte fungerar så bra.
Bara att ta bort dessa sissior gear(skadar inte motorn och det blir mindre massa) så får man en motor som svarar på gasen lite snabbare.Och lättare att åka bakhjul som tydligen är så viktigt :)

Schimsen finns på suzuki och se till att du inte får för TLS,de har större diameter.Finns säkert andra märken som har lika men vet ej vilka.

Last edited:

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Tjipp

Det jag tänker fråga står säkert redan i den här tråden, men den är ju 392 sidor lång så mycket kan vara inaktuellt, så ha lite överseende :3freak

Jag letar undertray och hugger, samt kanske lite andra fräcka grejjor till min TL, vilka har sånt? Förutom s-racing för där har jag redan kollat, sen nämnde nån tidigare när jag frågade att yoshi har highpipesystem till TL-S, men yoshi låter dyrt :rolleyes: Finns det andra alternativ?

Sist men inte minst, kan man köpa kraftigare fjädrar till kopplingen, eller vad ska man göra åt en slirande koppling på en -97 TL? Om det finns fjädrar eller andra lösningar att köpa, var köper man dom isf?

//Andreas

TLRR

Guest
An3Azz skrev:
Tjipp

Det jag tänker fråga står säkert redan i den här tråden, men den är ju 392 sidor lång så mycket kan vara inaktuellt, så ha lite överseende :3freak

Jag letar undertray och hugger, samt kanske lite andra fräcka grejjor till min TL, vilka har sånt? Förutom s-racing för där har jag redan kollat, sen nämnde nån tidigare när jag frågade att yoshi har highpipesystem till TL-S, men yoshi låter dyrt :rolleyes: Finns det andra alternativ?

Sist men inte minst, kan man köpa kraftigare fjädrar till kopplingen, eller vad ska man göra åt en slirande koppling på en -97 TL? Om det finns fjädrar eller andra lösningar att köpa, var köper man dom isf?

//Andreas

Lösningen är Barnetts kopplingsfjädrar,som finns på ROFFES :D om det inte är så att kopplinglamellerna är slitna eller om du kör på helsyntetolja som har för mycket anti friktions medel. Tillbehör finns på många firmor utomlands.Kontrollera tl-planet.com på de länkar som finns där.Där finns allt om TL hojarna.

Last edited:

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
TLRR skrev:
Lösningen är Barnetts kopplingsfjädrar,som finns på ROFFES :D om det inte är så att kopplinglamellerna är slitna eller om du kör på helsyntetolja som har för mycket anti friktions medel. Tillbehör finns på många firmor utomlands.Kontrollera tl-planet.com på de länkar som finns där.Där finns allt om TL hojarna.

Kör på Motorex halvsyntet 10/40, ska slå Roffes en pling, fjädrarna är till TL? eller är det några andra fjädrar som man ska köpa, som råkar passa TL?

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Koll av TLS i Stockholm?

Okej Tl-rejsare i den kungliga hufvudstaden, :arsele .
Har bekymmer.
hittade en hoj, eller har sett den ett bra tag, dock inte orkat bli intresserad förren nu.

Har mailat ägaren till http://www.blocket.se/view/5244741.htm?caller=shl_s&fk=0
dock verkar han inte ha en aning om nånting som har med cyklar att göra, eller vill inte berätta om den.
Då jag bara fått till svar om jag känner nån Peter här uppe, och att "bakdäcket kanske bör bytas, haha" :rolleyes:
Verkar även vara en import.

Nån som har tid/lust/ork/kan åka och kolla på den?
Den verkar finnas i Upplands väsby.

Betala 1600:- för flyg ToR för att kolla på den känns inte så intressant.

:Bugar :bow :krama

TLRR

Guest
An3Azz skrev:
Kör på Motorex halvsyntet 10/40, ska slå Roffes en pling, fjädrarna är till TL? eller är det några andra fjädrar som man ska köpa, som råkar passa TL?

Ja kopplingsfjädrar (10 % hårdare) till en TL1000S inte till en R , passar inte.Sen finns det andra fjädrar till växelföraren på Factory och andra fjädrar till framgaffeln på wilbers och bakstötdämpare eller ett dyrt alt. Öhlins. Bitubo är ett annat prisvärt märke. :yoparty

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
TLRR skrev:
Ja kopplingsfjädrar (10 % hårdare) till en TL1000S inte till en R , passar inte.Sen finns det andra fjädrar till växelföraren på Factory och andra fjädrar till framgaffeln på wilbers och bakstötdämpare eller ett dyrt alt. Öhlins. Bitubo är ett annat prisvärt märke. :yoparty

Råkk n Råll, :yoparty Problemet är löst :Bugar

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Hoj
gsxr 1000 K8
Tjena jag hade lite aluminiumsnide i garaget i helgen texten är kopierad med lite ändringar men det tog ett par timmar vid fräsbordet

Bifogat

• plattah.JPG
    plattah.JPG
    129.7 KB · Visningar: 87
  • plattav.JPG
    plattav.JPG
    134.9 KB · Visningar: 80
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...