TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
TL1000S
mr_hman skrev:
Samma för mig,, men jag har haft en sån och det var inge skoj.....

Hur göra,ta ut motor.
:confused:
Jag funderar på att ta ut motorn ur hojen nästa vecka och undrar om ni har nå bra tips, jag har plockat bort kåpor, avgas, tank, luftburk och tömt olja. Är det något särskilt att tänka på så att det går smidigt?? ju mindre som går sönder desto bättre......

Ta även bort oljekylaren på S-motorn, den kommer vara ivägen när
du sänker ner motorn!

Även den vanliga kylaren är kanon att plocka bort naturligtvis!

O precis som Ricken sa... vänstra tändspolen kommer bråka med dig
om du inte tar bort den!! :mad:

O om du har pairvalve system på din motor så kommer DET också
att bråka med dig!! Jag hade problem med att metallrören gick emot
stötdämparfjädern.....

Det var mycket lättare att få i R-motorn än att få ur den gamla S-motorn
som var full med massa onödiga saker som Oljekyl o Pairvalve bla...

R

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Hoj
gsxr 1000 K8
Uj Uj Uj vilken tabbe jag gjorde idag :gnissla Jag målade mitt kåpglas svart för 1½ år sedan för att det va så slitet och det blev bra.Men idag fick jag ett infall att måla det blått i samma färg som fälgarna tog försiktigt bort den gamla färgen med aceton som jag hällt i en kapad glykolflaska och det gick bra att få bort färgen:men så blev det lunch och puckade jag ställer burken på kåpglaset (insidan) och går och äter.Allt frid och fröjd till jag ser att glyckolflaskan pallade inte acetonen och i sin tur läckte ut på kåpglaset som blev minst sagt allt annat än rent.Det blev matt och mystiska spår av acetonet som i sin tur va ganska balla om dom hadde varit över hela kåpglaset ja ja så kan det gå om man är :kocko .Så nu kommer en period av slipning och polering men fy skam den som ger sig :fatta!

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
tlmartin skrev:
Uj Uj Uj vilken tabbe jag gjorde idag :gnissla Jag målade mitt kåpglas svart för 1½ år sedan för att det va så slitet och det blev bra.Men idag fick jag ett infall att måla det blått i samma färg som fälgarna tog försiktigt bort den gamla färgen med aceton som jag hällt i en kapad glykolflaska och det gick bra att få bort färgen:men så blev det lunch och puckade jag ställer burken på kåpglaset (insidan) och går och äter.Allt frid och fröjd till jag ser att glyckolflaskan pallade inte acetonen och i sin tur läckte ut på kåpglaset som blev minst sagt allt annat än rent.Det blev matt och mystiska spår av acetonet som i sin tur va ganska balla om dom hadde varit över hela kåpglaset ja ja så kan det gå om man är :kocko .Så nu kommer en period av slipning och polering men fy skam den som ger sig :fatta!

Men martin dig kan man ju inte lämna ensam mer e nnågon minut :fatta!

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Hoj
gsxr 1000 K8
tl1000larsson skrev:
Men martin dig kan man ju inte lämna ensam mer e nnågon minut :fatta!
Ja tamefan jag visste det jag tänkte för mig själv bara för att jag erkänner att jag gjorde en groda så kommer Lasse titta in just idag :) Japp så är det.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
jag har ett gammalt original kåpglas om du behöver, det är inte snyggt, lite smårepor o sånt...

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
tlmartin skrev:
Ja tamefan jag visste det jag tänkte för mig själv bara för att jag erkänner att jag gjorde en groda så kommer Lasse titta in just idag :) Japp så är det.

man väntar och väntar så plötsligt händer det :rofl

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Hoj
gsxr 1000 K8
Ricken skrev:
jag har ett gammalt original kåpglas om du behöver, det är inte snyggt, lite smårepor o sånt...
Det va snällt tänkt men jag tror att eftersom jag ska måla det så kommer det inte synas men om det inte går bra så säger jag till :)

tl1000larsson skrev:
man väntar och väntar så plötsligt händer det :rofl
Vadå :confused: Vadå :confused:fattar ingenting

mr_hman

Köra bil är sista utvägen!!!
Gick med
13 May 2005
Hoj
Trajja Scrambler
Idag fick jag loss kylaren, oljekylaren, insprutningen, kedjan, kopplingsvajern, tändspolen och lite kablar och slangar,,,, :va
Nästa tripp ut till stallet blir det att plocka ut snurran...
Fan vad det är mycket som ska fixas,, inte bara att plocka ut motorn... :huvet
Har ni nåt sista tips så skriv.... :Bugar

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
mr_hman skrev:
Idag fick jag loss kylaren, oljekylaren, insprutningen, kedjan, kopplingsvajern, tändspolen och lite kablar och slangar,,,, :va
Nästa tripp ut till stallet blir det att plocka ut snurran...
Fan vad det är mycket som ska fixas,, inte bara att plocka ut motorn... :huvet
Har ni nåt sista tips så skriv.... :Bugar
Jag brukar sjunga lite samtidigt som jag skruvar, lite sven ingvars brukar alltid underlätta saken :)

det ska bara ta ett par timmar, typ 2 o få ner motorn ju, fikar du samtidigt eller???

mr_hman

Gick med
13 May 2005
Hoj
Trajja Scrambler
Ricken skrev:
Jag brukar sjunga lite samtidigt som jag skruvar, lite sven ingvars brukar alltid underlätta saken :)

det ska bara ta ett par timmar, typ 2 o få ner motorn ju, fikar du samtidigt eller???
Det kanske är sven-ingvars som saknas,,,, Får försöka med det. :)
Nej jag är rädd för att förstöra så jag dubbelkollar allt och märker upp sladdar och slangar och lägger lösa skruvar i märkta påsar,,
Och sist men inte minst,, jag gillar att ta det lugnt.......

och sen måste man ju fika också

ExOffroad

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2005
Hoj
TL1000S -00
Magspoiler

Nån som har köpt en magspoiler via Pyramid Plastics?
Nån som har några erfarenhet av att handla från dom?

Stromma

Medlem
Gick med
7 Oct 2005
Hoj
Yamaha1400(900hp)Suzuki TL1000R
Å där står cykel i garaget och läcker olja som en annan gammal engelsk hoj.
Torka och gno,var kommer det ifrån,är det blockhalvorna? Nä,det verkar komma från växlingskåpan,bort med den,ja packningen sitter ju lite snett,tvätta rent,men vad är det här,det är ju en spricka i kåpan,ä jag har ju en till,jag tar den istället,men den är ju sprucken den oxå! Fråga, brukar sidostödet lossna och trycka söder växlingskåpan eller flyttar sig motorn så mycket vid hårdgasning att kåpan trycks mot ramen,någon som vet?
Peter

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Stromma skrev:
Torka och gno,var kommer det ifrån,är det blockhalvorna? Nä,det verkar komma från växlingskåpan,bort med den,ja packningen sitter ju lite snett,tvätta rent,men vad är det här,det är ju en spricka i kåpan,ä jag har ju en till,jag tar den istället,men den är ju sprucken den oxå! Fråga, brukar sidostödet lossna och trycka söder växlingskåpan eller flyttar sig motorn så mycket vid hårdgasning att kåpan trycks mot ramen,någon som vet?
Peter
stödet borde ju inte ska lossna, och motorn ska definitivt inte!! röra sig.

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Hoj
gsxr 1000 K8
Stromma skrev:
Peter
Mitt sidostöd lossnade förra våren men det drog jag åt och sedan har det suttit fast men den slog inte sönder nån kåpa så du får nog leta vidare :tummenupp.
Från det ena till det andra jag kollade in filmen från twinträffen i maj nyss och fan vad det rycker i åk tarmen redan hur ska det gå det är ju ca 5 mån tills man kan åka igen :huvet :huvet :huvet

Last edited:

ODEN

Bombastic
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000S -99 & XS 500 -77
Japp, sidostödet kan lossna,, har tom tappat 2 av tre bultar (det va första gången ja var med om det) en klar punkt att kolla på under vinterservicen....

:tomten snart är det jul...

mr_hman

Gick med
13 May 2005
Hoj
Trajja Scrambler
Nu har hjärtoperationenstartat på allvar,,,
Men min stackars älskling ser ju helt våldtagen och misshandlad ut :(

Bifogat

• motor.JPG
    motor.JPG