TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

P_son

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2005
Hoj
APRILIA RSV mille
TL 1000 s imp köp

Hallå där!! Är ny på sporthoj, går i tankar på att köpa tls imp 5000 mil, vilket verkar rimligt (625mil/ säsong). Full service bok även från tyskland. Har snackat med tidigare ägaren när han sålde den gick den ojämnt och bluddrade. Enligt nuvarande ägaren var det ngn tps? ventil eller liknande som behövde justeras. Kan detta stämma? Ska man akta sig för att köpa importerad TL. Hur kan man se att garantiåtgärderna är utförda. Det sitter styrdämpare på, satte de inte dit den samtidigt med garanti åtgärderna????Ngt annat man ska titta på eller hålla utkik efter på denna modellen. Tacksam för svar / P_son
P.s Årsmod -97D.S

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
tlmartin skrev:
Det här är ju en fråga för Ricken men va det inte mindre oljekanaler på årsm 97-98 efter det så är dom grövre eller om det bara va på årsm 97.Men min TLS tickar lite Polarens TLR tickar lika mkt men på ett helt annat sätt så det kan ju vara ventilljud fast det inte låter likadant på en annan TL :tummenupp

Om jag har rätt nu så ska det vara omarbetade oljekanaler på 98 och uppåt. Oljepump oxå.

Stromma skrev:
Hur är det med reed ventilen i vevhusventilationen,kan inte den låta?
Peter

Högst otriligt att den skulle väsnas, och om den då ändå skulle göra det så är ju det ett ljud som inte borde följa motorvarven. Så det borde du kunna utesluta ganska fort isåfall :tummenupp

P_son skrev:
Hallå där!! Är ny på sporthoj, går i tankar på att köpa tls imp 5000 mil, vilket verkar rimligt (625mil/ säsong). Full service bok även från tyskland. Har snackat med tidigare ägaren när han sålde den gick den ojämnt och bluddrade. Enligt nuvarande ägaren var det ngn tps? ventil eller liknande som behövde justeras. Kan detta stämma? Ska man akta sig för att köpa importerad TL. Hur kan man se att garantiåtgärderna är utförda. Det sitter styrdämpare på, satte de inte dit den samtidigt med garanti åtgärderna????Ngt annat man ska titta på eller hålla utkik efter på denna modellen. Han begär 30k, är detta rimligt? Tacksam för svar / P_son
P.s Årsmod -97D.S
Om den bara bluddrar skulle inte jag oroa mig allt för mycket, TPS en kan du justera själv nästan på plats innan du köper den.

http://www.jiffypark.com/tl/TPSVID1.mpeg

212mb film instruktion om hur du justerar TPS.!

Vi har en sida för sånna som dig :)
http://portal.miun.se/~rier0502/kopguide.html

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
P_son skrev:
Hallå där!! Är ny på sporthoj, går i tankar på att köpa tls imp 5000 mil, vilket verkar rimligt (625mil/ säsong). Full service bok även från tyskland. Har snackat med tidigare ägaren när han sålde den gick den ojämnt och bluddrade. Enligt nuvarande ägaren var det ngn tps? ventil eller liknande som behövde justeras. Kan detta stämma? Ska man akta sig för att köpa importerad TL. Hur kan man se att garantiåtgärderna är utförda. Det sitter styrdämpare på, satte de inte dit den samtidigt med garanti åtgärderna????Ngt annat man ska titta på eller hålla utkik efter på denna modellen. Han begär 30k, är detta rimligt? Tacksam för svar / P_son
P.s Årsmod -97D.S
OK, 30k -97, det är fina pengar. Men du vet inte hur den har gått på dom 5000milen, för mycket hamrande på varvstoppen får dom stackars vevlagren att ge upp, JAG VET!!
Så om jag var du och hade mer pengar att röra mig på skulle jag leta efter antingen en 97:a med mindre mil på eller en nyare, och i såfall kanske en -99 -00.
Men du kan ju ha tur, den kan hålla en halv evighet men den kan skära första året...

TLRR

Guest
Skitbra sida Ricken :tummenupp Vi borde ha den som en Sticky (eller vad det heter) under rubriken TL-tråden. Och kanke en motsvarande sida för moddningar,för nya medlemar FAQ. :fattartil

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
TLRR skrev:
Skitbra sida Ricken :tummenupp Vi borde ha den som en Sticky (eller vad det heter) under rubriken TL-tråden. Och kanke en motsvarande sida för moddningar,för nya medlemar FAQ. :fattartil
Kort sagt, vi skulle haft en egen forumdel här på sporthoj....

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Hej svejs i lingonskogen. :tomten

(Ska skriva nåt vettigare sen men nu har jag brådis, tänkte bara titta in och önska God Jul till alla TL-lööövers :tomten )

TLRR, Hocke m fl. Jag har nytt nummer, PM:a!

P_son

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2005
Hoj
APRILIA RSV mille
Är det andra vevlager i en TLs 97.a än vad det är i en -99 el -00. Är det ett vanligt förekommande fel att vevlagren går på tl:n. 5000 mil bör väl ändå en motor på en sådan här maskin vara byggd för att tåla. Det är väl ändå viktigare att sevicen är regelbundet utförd, än att det bara är "få" mil???
För er som vevlagren gått för, är detta ett fenomen just efter 4-5000mil?
Mvh P_son

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Hoj
gsxr 1000 K8
Ricken skrev:
Kort sagt, vi skulle haft en egen forumdel här på sporthoj....
WORD TL RULES :Bugar

P_son skrev:
Är det andra vevlager i en TLs 97.a än vad det är i en -99 el -00. Är det ett vanligt förekommande fel att vevlagren går på tl:n. 5000 mil bör väl ändå en motor på en sådan här maskin vara byggd för att tåla. Det är väl ändå viktigare att sevicen är regelbundet utförd, än att det bara är "få" mil???
Mvh P_son
TL1000larsson här på forumet har en polare som har en 97a och den har gått 7500 mil om jag inte minns fel och den tickar på som den ska.Men det är ju en begangnad mc så allt kan hända

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
P_son skrev:
Mvh P_son
Det är ett vanligt förekommande fel att vevlagren går på 97orna, Sen har "din" maskin gått 5000mil.

TL är en grym jävla wheelie maskin, det bara är så.
Och då hamnar man ofta på varvstoppen, och det är där skadan sker. På 5000 mil så hinner det bli mycket weelande, mycket varvstopp.
Men den kan ha körts av nåns jävla farmor till och från kyrkan. Man kan ha tur...

tlmartin skrev:
WORD TL RULES :Bugar

TL1000larsson här på forumet har en polare som har en 97a och den har gått 7500 mil om jag inte minns fel och den tickar på som den ska.Men det är ju en begangnad mc så allt kan hända
Min gick 8400 den oxå innan den skar, men det kan ju bara var rren tur. Bättre o lägga dom 6-8 tusen som renovering går på på en nyare hoj på en gång. Men det är min åsikt.

P_son

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2005
Hoj
APRILIA RSV mille
Tack för era åskter! Alltid gött att få bolla lite tankar. :) Får fundera en stund till, det är ju inte riktigt säsong ännu :( Pengarna är ju egentligen inget problem,man blir lätt lite fartblind när det är billigt :tungan !!Det finns ingen annan här på forumet som ska sälja sin TL. Har bestämt mig för v-tvin, har kört radfyra i alla år, förutom de fyra senaste då det blivit barnvagn. Men nu är det dax igen :banana / P_son

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Hoj
gsxr 1000 K8
P_son skrev:
Tack för era åskter! Alltid gött att få bolla lite tankar. :) Får fundera en stund till, det är ju inte riktigt säsong ännu :( Pengarna är ju egentligen inget problem,man blir lätt lite fartblind när det är billigt :tungan !!Det finns ingen annan här på forumet som ska sälja sin TL. Har bestämt mig för v-tvin, har kört radfyra i alla år, förutom de fyra senaste då det blivit barnvagn. Men nu är det dax igen :banana / P_son
Om du har pluring så spara och lägg till 15-20k så får du en 00,a med mindre mil :tummenupp

mr_hman

Köra bil är sista utvägen!!!
Gick med
13 May 2005
Hoj
Trajja Scrambler
Min har gått 3400mil nu och jag tror vevlagren har gått, har ej öppnat motorn än men något nytt oljud är det,, :gnissla
Det är klart, jag varvar ju ur den ordentligt, men det är ju det som är skoj... :rofl

Polaren köpte en som gått 3500mil och är nyfixad efter lagerras..

Bägge är 97-or
Men jag har även bekant med 98 som fått fixa lagren...

ExOffroad

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2005
Hoj
TL1000S -00
Nån som erfarenhet av att höja bakdelen på en tl1000?
Finns det fördiga höjninssatser att köpa til denna modell?
Är det godkänt vid besiktning?

P_son

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2005
Hoj
APRILIA RSV mille
Det verkar som TL:n rasar på löpande band oavsett hur långt den gått!!! 3500 mil är ju inga mil egentligen!!! Sitter oljepumpen långt fram eller? Den verkar ju inte tåla att wheelas med, och vad ska man då med en v-twin till??? :va Börjar bli lite skeptisk, vill ju inte köpa nått mek objekt!!!!/P-son

ODEN

Bombastic
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000S -99 & XS 500 -77
P_son skrev:
Det verkar som TL:n rasar på löpande band oavsett hur långt den gått!!! 3500 mil är ju inga mil egentligen!!! Sitter oljepumpen långt fram eller? Den verkar ju inte tåla att wheelas med, och vad ska man då med en v-twin till??? :va Börjar bli lite skeptisk, vill ju inte köpa nått mek objekt!!!!/P-son

Mig veterligen finns väl inte nån hoj som tillverkats för att tåla att Wheelas med... Tycker inte heller att det på löpande band rasar TL:ar.

TL ger enligt mig väldigt mkt "bang for the buck" alldeles tillräckligt med mos, billig(are) att försäkra än flertalet andra hojar med liknande prestanda.

Har provat många andra hojar, men när jag åter är på min TL så känner jag att det är min typ av hoj... Har kört dryga 3000 mil med min hittils, no probs.. men då misshandlar ja henne inte heller. (direkt)

Gabor

Guest
Min har gått 3400 mil, 3 ägare, körs ganska hårt men servas var 500 mil.
Går klockrent , sliter däck mest :tummenupp :D

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
P_son skrev:
Olje "pickupen", stället där den suger in oljan i pumpen, är inte konstruerad för att köras i verikalt läge, dvs 12:eek:r.

Detta brukar dock dom som stuntar mycket fixa själva när dom öppnar motorn.

Och sen är det förmodligen så att dom hojar som rasar är dom sam har misskötts tidigare, jag har varit väldig dålig på att varmköra och hålla mig ifrån varvstoppen, det har jag dock lärt mig nu att sånt kan vara bra att kosta på sig.

Men köper du en TL så kommer du inte bli besviken.

Men se dig om efter ett riktigt fint exemplar, eller pruta 5k på den du är sugen på.

P_son

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2005
Hoj
APRILIA RSV mille
Så egentligen 2000, 3000, el 5000 mil bör väl egentligen inte vara ngt problem, bara den är välservad, sen får man väl själv vara noga med oljebyten samt att varmköra ordentligt. Sen är det ju alltid en risk med att köpa begagnat. Det var väl ngn här som hade gått 8400 innan den rasade, det är ju en bit det!!!!/ P_son

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Bidde ett par sådana här till julklapp också :tomten
PC210123.JPG

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati