Gabor
Guest
Ehrs skrev:Har du några bilder? Funderar på att köpa en TL, alltid kul med bilder.
duger den här ??
Ehrs skrev:Har du några bilder? Funderar på att köpa en TL, alltid kul med bilder.
Är det nya originalblinkers?Gabor skrev:duger den här ??
Ehrs skrev:Är det nya originalblinkers?
Det är en holländare som kallas Ziggy999 på TLPlanet som gör dem. Kostar ca 1000:- inkl frakt. Mycket snygg finish på dem.Robster skrev:
Octofinger skrev:Det är en holländare som kallas Ziggy999 på TLPlanet som gör dem. Kostar ca 1000:- inkl frakt. Mycket snygg finish på dem.
Det är en RHA (Ride Height Adjuster) som justerar upp höjden på bakfjädringen på en TLS. TLR har den justeringsmöjligheten, men tyvärr inte TLS. Dock funkade den inte för Robert (och vissa andra) som toppar ut bakdämparen när cykeln höjs. Jag ska faktiskt ha den för att sänka hojen några mm för att kompensera för det som min Bitubo höjde den.
Fredde83 skrev:Så vad har alla gjort med sina hojar i vinter?
Vi vill veta och gärna se bilder.
Själv har jag monterat undertail, höjt baken, nya blinkers och kolfiberframskärm.
Octofinger skrev:Det är en holländare som kallas Ziggy999 på TLPlanet som gör dem. Kostar ca 1000:- inkl frakt. Mycket snygg finish på dem.
Det är en RHA (Ride Height Adjuster) som justerar upp höjden på bakfjädringen på en TLS. TLR har den justeringsmöjligheten, men tyvärr inte TLS. Dock funkade den inte för Robert (och vissa andra) som toppar ut bakdämparen när cykeln höjs. Jag ska faktiskt ha den för att sänka hojen några mm för att kompensera för det som min Bitubo höjde den.
Eftersom man har separat fjäder respektive dämpare på tls så kan man få problem. RHA'n sitter (i princip) mellan fjädern och vaggan och man justerar höjden där. Eftersom dämparen sitter i ett eget länkage så justeras ju inte det, utan dämparen "sträcks" ut något mer när vaggan når sitt lägsta läge. Normalt är det fjädern som i sitt mest utsträckta läge bestämmer hur långt ner vaggan kan nå, dvs hur hög cykeln blir obelastad. I mitt fall som har en Bitubo som ersätter både dämparen och fjädern med en kombinerad fjäder/dämpare på orginalfjäderns plats så påverkas jag inte av det. Själva fjädern blir ju inte längre så dämparen ser inte om jag "flyttat vaggan".ExOffroad skrev:Vad menar du med "toppa ut bakdämparen"?
Jag har köpt, men ej monterat den än. Är det något jag bör tänka på, kolla upp innan jag monterar den?
Octofinger skrev:Eftersom man har separat fjäder respektive dämpare på tls så kan man få problem. RH.......till max kommer dämparen att nå sitt yttersta läge för tidigt. Den når helt enkelt inte.
Var det här förvirrande nog?
Robster skrev:Jag hade en lååååång diskution med en kille ifrån Sweiz( hur stavs det nu? )
om detta och det tog lång tid innan vi kom fram till att vi inte förstod
varandra!!
Enklaste sättet att kolla om det funkar med RHA är att ha hojen upp pallad
så att bakhjulet och svingen hänger fritt sedan mätar man ifrån te.x bakskärmen ner
till däckskanten eller annat innan man monterar bort "hundbenet" som RHA ersätter.
Om svingen kan sjunka ner så mätar man skillnaden på måtten i normal läge och max utsträckt....
sedan håller man sig inom det när man justerar sin monterade RHA.
I mitt fall blev det enkelt.... 0 mm i förflyttning med en Wilbers bakdämpare!
Octofinger... jag har skickat PM till dig här angående bromsslangarna...
Har du läst det?
R
Palla upp cykeln under ramen så att svingen hänger fritt.ExOffroad skrev:Ok, tror att jag fattat problemet.
Jag funderade bara på en sak, normalt läge är det cykeln stående utan belastning
Octofinger skrev:Palla upp cykeln under ramen så att svingen hänger fritt.
Normalt läge är precis just då, dvs helt obelastad bakfjädring. Då fortfarande dämpare och fjäder är monterade, dvs svingen hänger i både dämpare och fjäder. Mät avståndet.
Lossa fjädern typ vid "hundbenet" eller nån annan stans i länkaget så att inte längre fjädern kan begränsa hur långt ner svingen faller och mät igen. Får du ett större avstånd nu har du marginal att justera upp höjden bak med en RHA. (I detta läge hänger svingen bara i dämparen.)
Rydde skrev:Har köpt ett vitt bakljusglas vilket kommer att bli riktigt snyggt. Det jag undrar är var jag kan få tag i röda lampor, så att det lyser rött. Har varit på hos min lokala mc-handlare och dom visste inte hur jag skulle göra. Jag ska nu i dagarna inhandla bakblinkers hos min lokala peugeot handlare, detta i form av 406ans sidoblinkers (tror att det var den iallafall), dom ska vara snygga och praktiska när det gäller bakblinkers till Tillers. Troligtvis så måste man ändra motståndet för att dom ska funka ordentligt, så om nån kan förklara utförligt hur man fixar ett motstånd så vore jag tacksam.
Mät impedansen i de gamla blinkerslamporna, mät sedan i de nya. Skillnaden mellan dem är det motstånd du måste koppla in seriellt för att de ska funka som du vill.Rydde skrev:Har köpt ett vitt bakljusglas vilket kommer att bli riktigt snyggt. Det jag undrar är var jag kan få tag i röda lampor, så att det lyser rött. Har varit på hos min lokala mc-handlare och dom visste inte hur jag skulle göra. Jag ska nu i dagarna inhandla bakblinkers hos min lokala peugeot handlare, detta i form av 406ans sidoblinkers (tror att det var den iallafall), dom ska vara snygga och praktiska när det gäller bakblinkers till Tillers. Troligtvis så måste man ändra motståndet för att dom ska funka ordentligt, så om nån kan förklara utförligt hur man fixar ett motstånd så vore jag tacksam.
Jag köpte miniblinkers ifrån ebay, då fick jag med ett par röda diodlampor bak....Robster skrev:Följde där inte med lampor till bakglaset?
Det jag har ifrån Clear lense... something där fick jag med
röda lampor till bakglaset.
Ingen aning om var man kan köpa extra sådana lampor?
Det borde iofs jag också vara intresserad av att veta....
Berätta här sedan om du hittar några.
Robban
En fajjterdragrejsingnakentillisOctofinger skrev:
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |