TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

Slevin

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2006
Ort
Skellefteå
Hoj
zx10r -06, XR600 -87
Octofinger skrev:
2363227 [guess mode] Ofta läker den där tryckstången för kopplingen går in i motorn. Plocka bort vrid-armen för kopplingen innanför drevkåpan så ser du. Det är en stor gummipackning med ett litet hål där tryckstången går in. Den är apalätt att byta (vad jag minns), bara att sätta in en skruvmejsel och bända ut den och sen peta in en ny. Den läker mest när hojen körs. [/guess mode]



Jag bytte den idag, gick lätt att byta. men den läker lika mkt efteråt :huvet
behöver den packningen "sätta" sig?

eller är det bara beställa ny packning å gör om gör rätt??
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Robster skrev:
2361794 Kommer på en plats nära dig innan sommaren är slut...... :tummenupp


R
Nä men se goddag på sig, har du semestrat färdigt nu Robban?

Lika bra det, vem vill ligga í solen o jäsa hela dagarna.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Robster skrev:
2361794 Kommer på en plats nära dig innan sommaren är slut...... :tummenupp

Tjoohoo, var när och hur :hihi

När som utom till helgen (12-13 aug.) är nog bra för min del... :lol

:hej
 

Finnström

Finnström
Gick med
3 Aug 2006
Ort
i skogen
Hoj
CBR 1000RR
Hallo. Har nyligen blivit ägare till en tl1000s års00.
Är väldigt nöjd än så länge.:tummenupp
Men det sitter miniblinkers på den och dom blinkar väldigt fort.
Är väl antagligen relät som är kass?
Eller har det något att göra med effekt skillnaden mellan orginal och dom nya som det nu sitter 10w i?
Vart sitter blinkers relät?
 

Ljungqvist

Ute på en åker och åker
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Skövde C
Hoj
TL1000R + KTM 250exc
Finnström skrev:
2364832 Hallo. Har nyligen blivit ägare till en tl1000s års00.
Är väldigt nöjd än så länge.:tummenupp
Men det sitter miniblinkers på den och dom blinkar väldigt fort.
Är väl antagligen relät som är kass?
Eller har det något att göra med effekt skillnaden mellan orginal och dom nya som det nu sitter 10w i?
Vart sitter blinkers relät?


Du behöver sätta dit ett motstånd. Sök i forumet och du skall finna detaljerad information om hur man gör. (Är väldigt simpelt)

/Felix
 

Finnström

Finnström
Gick med
3 Aug 2006
Ort
i skogen
Hoj
CBR 1000RR
Ljungqvist skrev:
2364961 Du behöver sätta dit ett motstånd. Sök i forumet och du skall finna detaljerad information om hur man gör. (Är väldigt simpelt)

/Felix
Tackar verkar inte så avancerat!
Vad är det för effekt i orginal originalblinkersen? 21w?
Fick inte med några
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Slevin skrev:
2363722Jag bytte den idag, gick lätt att byta. men den läker lika mkt efteråt :huvet
behöver den packningen "sätta" sig?

eller är det bara beställa ny packning å gör om gör rätt??

Hmmm...
Den ska inte behöva "sätta" sig. Du är säker på att det är packningen för tryckstången som läker då?
Om det fortfarande är den så köp en ny och "gör om, gör rätt". :fakta

Dock bör du kanske ta en titt på din tryckstång så den inte är krokig, repig eller nåt annat som kan ha sönder packningen.
 

Slevin

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2006
Ort
Skellefteå
Hoj
zx10r -06, XR600 -87
Octofinger skrev:
2365337 Hmmm...
Den ska inte behöva "sätta" sig. Du är säker på att det är packningen för tryckstången som läker då?
Om det fortfarande är den så köp en ny och "gör om, gör rätt". :fakta

Dock bör du kanske ta en titt på din tryckstång så den inte är krokig, repig eller nåt annat som kan ha sönder packningen.

jo det läcker runt stången, torkade av stången innan jag monterade, men jag får nog ta en mer noggrann titt på den kan ju vara nån grad eller liknande.
har beställt ny tätning, så det får bli ett nytt försök... :)
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Octofinger skrev:
2365337 Hmmm...
Den ska inte behöva "sätta" sig. Du är säker på att det är packningen för tryckstången som läker då?
Om det fortfarande är den så köp en ny och "gör om, gör rätt". :fakta

Dock bör du kanske ta en titt på din tryckstång så den inte är krokig, repig eller nåt annat som kan ha sönder packningen.

Jag håller inte med... den kan visst det behöva tid att "sätta sig" innan
den blir 100% tät !

Sedan att den är ett totalt fanskap att få rätt i läge så den inte
läcker är en helt annan sak.....

Men ge den en chans...3-4 uppvärmingar utav hojen innan du
bedömmer om den läcker fortfarande!

Bara mina fem cent...

R
 

Ehrs

Gillar ej mek och tvätt...
Gick med
18 Aug 2005
Ort
Linköping
Hoj
TL1000S -97
TRE/Växelindikator

Jag har en fråga till er som kan det här med elsystemet på TLSen. Jag håller på att bygga en "TRE/Växelindikator" till min TLS och jag tänker inte helt oväntat använda en A/D-omvandlare som behöver matningsspänning och referensspänning från cykeln. Var kan jag hitta +5V nånstans? Jag är också lite osäker på var jag kan jorda någonstans, min GPS-kontakt har ju inte jord (-97).

Jag bifogar en liten skiss baserad på info från Steve's TL1000S pages http://wotid.com/tls/content/view/17/57/
 

Bifogat

  • min konf.JPG
    min konf.JPG
    50.5 KB · Visningar: 65

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Ehrs skrev:
2367231 Jag har en fråga till er som kan det här med elsystemet på TLSen. Jag håller på att bygga en "TRE/Växelindikator" till min TLS och jag tänker inte helt oväntat använda en A/D-omvandlare som behöver matningsspänning och referensspänning från cykeln. Var kan jag hitta +5V nånstans? Jag är också lite osäker på var jag kan jorda någonstans, min GPS-kontakt har ju inte jord (-97).

Jag bifogar en liten skiss baserad på info från Steve's TL1000S pages http://wotid.com/tls/content/view/17/57/

+5v har jag o dom flesta som använder en GPI tagit ifrån
parkeringljuset i framlampan.

Det är det ända stället som folk hittade när man började montera GPI:n.

Så man tar bort parkeringljuslampan helt, det räcker inte att bara
själa signalen där ifrån......

Jord kan du väl ta överallt, ramen, motorn och övriga jordpunkter...bara
att mäta så du har fullgod jord.

Lycka till!

R
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag har ett lite lustigt problem... Igen!!

Jag fick ju den nya motorn iförrgår, startade o provkörde den igår.

Och det var ju kul o så, men...

Innan jag ställde in hojen så hade jag märkt att jag hade en liten vibration i framhjulet, framhjulslager tänkte jag.

Så nu när jag skulle köra hojen igen så köpte jag 2 nya framhjulslager o tätningar. Sen när jag provkörde hojen så körde jag 2-3km sen svajade framhjulet till och högra lagret var bara skrot :tummenupp

Jaha, jag slog väl sönder det när jag monterade det då, faan att jag inte har nån press.

Så idag for jag till sundsvall, köpte 2 nya lager och tätningar (det andra lagret gick lite trögt så varför chansa), och så for jag till en kompis jobb och fick dom ipressade.

Träffade även en Mattias där som sa att Ztreetfighter är en fegis :D

Hem och skruvade dit hjulet med största möjliga försiktighet för att inte slå sönder lagret på något sätt.

Och så skulle jag ner på macken o tanka hojen tänkte jag.

Men jag kom bara 2 km så var lagret skrot igen, nu börjar jag fundera på om axeln är skev, men jag har inte hoppat på den. Och ingen annan heller vad jag vet.:confused:


Men så ligger landet ialla fall, nån som har en bra förklaring till varför det blev som det blev. Eller får jag leva med att jag är en klåpare??

P.S Robster, det var samma "plopp" ljud på denna motorn. Skoj va :tungan D.S
 

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
är suzuki tl 1000 s härlig att köra? var ligger vridet? bottenvrid? tell me everything, eventuellt tänker jag slå till på en... men vet ej än för jag har ingen möjligthet att prova först=/:yoparty
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Robster skrev:
2366110 Jag håller inte med... den kan visst det behöva tid att "sätta sig" innan
den blir 100% tät !

Sedan att den är ett totalt fanskap att få rätt i läge så den inte
läcker är en helt annan sak.....

Men ge den en chans...3-4 uppvärmingar utav hojen innan du
bedömmer om den läcker fortfarande!

Bara mina fem cent...

R

Heh, kära Suzuki central lagret skickade mig Push Rods, inte Push Rod Seals... :tomten
:argpådato Inte för att jag är i akut behov av dem länge då hojen inte läcker något mera. :va
Men det är väll bara en tidsfråga innan det återkomer och då är det lika bra att ha dem hemma.

:hej

Hur kommer det sig att så fort en hoj åker in på verkstaden och man börjar fundera på notan, så börjar man samtidigt fundera på att sälja??

Asså, jag får nog ta och sälja mina Dallara fäljar till min XR och köpa Excell/Tallon, eller i alla fall Tallon nav med ryckutjämnare.
Nu är det f-n andra uppsättnignen drivpaket som den tuggat sönder.
på 600 mil :huvet :4skrika

Jag har ju for f-n inte råd med sådant där skit så ofta. Jag ska ju köpa en gammel hoj och bygga en Café och då kan jag ju inte slänga massa onödiga pengar på sådant som ska hålla i alla fall 2000 mil... :huvet
 
Last edited:

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
PutteLiten skrev:
2368101 Heh, kära Suzuki central lagret skickade mig Push Rods, inte Push Rod Seals... :tomten
:argpådato Inte för att jag är i akut behov av dem länge då hojen inte läcker något mera. :va
Men det är väll bara en tidsfråga innan det återkomer och då är det lika bra att ha dem hemma.

Kolla om den är dyr, pushroden.... om den inte är så fasligt dyr
så köp den också!

Gör stor skillnad på livslängden på tätningen om stången är
i bra kvalite !!

Så hade den kostat nån hundring eller två så hade jag nog
fan köpt den när du har chansen?


Ricken.... vad är det för fel på dig?! :confused:

Jag ser två alternativ..... eller tre...

1: Du bor granne med Murphy och har sålt din själ till djävulen
2: Du är den mest värdelösa meckaren som gud satt på denna jord!
3: Chiefen har gjort en deal med gud så du fick hans otur istället?

Men om inte Chiefen är inblandad så är du nog bara kass.... :pannkyss

Jag har fan ingen aning om vad som skulle göra att lagren går sönder....
Förutom jävligt dålig montering... tyvärr.....

Jag har bytat alla mina lager och stötte inte på några problem, i alla fall
inte fram där distanser och annat inte kan hamna fel?!!

Jävla skit vad jag lider med dig......

Hade jag haft en extra axel så hade jag skickat upp den till dig men
tyvärr är det dåligt i lagret på dom....

R
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Angående hjullager fram.... fick en stund över
så jag kollade verkstadshandboken.

Det var en stund sedan jag gjorde mina men vad jag kan
se så är där en distans mellan lagerna!

Finns distansen?

Fick du lite "glapp" när du monterade lagren?
Mellan distansen och lagren?
Där skall vara ett litet glapp så distansen kan röra sig
fritt innan du spänner ihop axeln så allt kan centrera sig.

Sedan stod där "Caution" vilket man skall lyssna på.... :D
Man skall alltid montera vänster lager först.....
Varför har jag ingen aning om men det finns säkert en skitbra
anledning annars hade dom inte skrivit "Caution"

Det var dom få tips jag kunde få fram.....

Hoppas det hjälper!

R
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top