TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Ricken skrev:
2607138 NÄ, har bara tråkigt.
Och är hungrig.

Btw, hur mycke snö har ni???

Skall till Åre i vinter... Telemarkskidåkning = knäskrap på snö :yoparty
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Rickar skrev:
2607148 Btw, hur mycke snö har ni???

Skall till Åre i vinter... Telemarkskidåkning = knäskrap på snö :yoparty
det försvann ju en del här förra veckan, så nu har vi 5cm packat ungefär...
Och jag vill inte ha mer :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Fredde83 skrev:
2607962 När skulle du komma och hälsa på då? :näsblod
vänta bara, när tjejen och katten är borta så kommer jag :)
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Ricken skrev:
2607150 det försvann ju en del här förra veckan, så nu har vi 5cm packat ungefär...
Och jag vill inte ha mer :)

Näh det förstår jag eftersom alla här vet vad du har fått packat :D
 

PETER-STHLM

kröka det enda raka
Gick med
4 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
X11
vilken olja andvänder ni i gaffelbenen ? Någon vettig bromsolja som ger extra hästkrafter?

/ amatören
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
PETER-STHLM skrev:
2611461 vilken olja andvänder ni i gaffelbenen ? Någon vettig bromsolja som ger extra hästkrafter?

/ amatören

Till gaffelbenen, vilken gaffelolja som helst i önskad flytförmåga...
Castrol, Shell, Mobil 1 eller annat bra märke. Själv kör jag lättflytande men det
är beroende på hur man vill ha gaffeln och vilka ventiler man har i den.

Men jag skulle ändå rekommendera en lättflytande variant.

Bromsvätska... om du inte tävlar så vilken DOT4 som helst!
Själv kör jag nog med Biltema eller nåt annat skräp....kommer inte ihåg!
Jag häller i det som finns i kemskåpet för tillfället......
Skall ändå bytas en gång per säsong så det kvittar tycker jag så länge
det är DOT4.

Släng inte ut pengarna på dyra märken, det är bara en hydralolja!

Låt bli DOT5 och DOT 5.1, fall inte i den reklamfällan!

Mina 5 ören.

R
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
PETER-STHLM skrev:
2611461 vilken olja andvänder ni i gaffelbenen ? Någon vettig bromsolja som ger extra hästkrafter?

/ amatören
Jag hällde i en 10W-olja sist. Kommer inte ihåg vilket märke.

Måste dock ta å byta fjädrar, då de jag har är för mjuka. Det hjälpte inte mycket att peta i tjockare olja då de ändå bottnar vid hård inbromsning på ojämnt underlag.
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
PETER-STHLM skrev:
2611461 vilken olja andvänder ni i gaffelbenen ? Någon vettig bromsolja som ger extra hästkrafter?

/ amatören

det som kommer ur motorn vid oljebytet :confused: och som bromsvätska blanda 50/50 olivloja & pilsner :yoparty

PutteLiten skrev:
2612075 jefla skräp att jag är i bilköpar tag...

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=140536

kanske skulle vänta lite..... :rolleyes: :huvet


skit i bilen & tjacka fälgar :7peta

Octofinger skrev:
2611709 Jag hällde i en 10W-olja sist. Kommer inte ihåg vilket märke.

Måste dock ta å byta fjädrar, då de jag har är för mjuka. Det hjälpte inte mycket att peta i tjockare olja då de ändå bottnar vid hård inbromsning på ojämnt underlag.


finns väll ingen anledning att bromsa hårt när man kör så sakta som du :D

Robster skrev:
2611665
Bromsvätska... om du inte tävlar så vilken DOT4 som helst!
Själv kör jag nog med Biltema eller nåt annat skräp....kommer inte ihåg!
Jag häller i det som finns i kemskåpet för tillfället......
Skall ändå bytas en gång per säsong så det kvittar tycker jag så länge
det är DOT4.

Släng inte ut pengarna på dyra märken, det är bara en hydralolja!

Låt bli DOT5 och DOT 5.1, fall inte i den reklamfällan!

Mina 5 ören.

R

instämmer :tummenupp
 
Last edited:

PETER-STHLM

kröka det enda raka
Gick med
4 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
X11
Robster skrev:
2611665 Till gaffelbenen, vilken gaffelolja som helst i önskad flytförmåga...
Castrol, Shell, Mobil 1 eller annat bra märke. Själv kör jag lättflytande men det
är beroende på hur man vill ha gaffeln och vilka ventiler man har i den.

Men jag skulle ändå rekommendera en lättflytande variant.

Bromsvätska... om du inte tävlar så vilken DOT4 som helst!
Själv kör jag nog med Biltema eller nåt annat skräp....kommer inte ihåg!
Jag häller i det som finns i kemskåpet för tillfället......
Skall ändå bytas en gång per säsong så det kvittar tycker jag så länge
det är DOT4.

Släng inte ut pengarna på dyra märken, det är bara en hydralolja!

Låt bli DOT5 och DOT 5.1, fall inte i den reklamfällan!

Mina 5 ören.

R

Högklassigt svar:tummenupp
Tänker fortsätta att tråka er med mina dumma frågor! Ni som har Glpro/atre, vart har ni monterat displayen?
 

Bifogat

  • IMAGE_00029.jpg
    IMAGE_00029.jpg
    36.4 KB · Visningar: 78

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
PETER-STHLM skrev:
2612602 Högklassigt svar:tummenupp
Tänker fortsätta att tråka er med mina dumma frågor! Ni som har Glpro/atre, vart har ni monterat displayen?

Tror nog inte många har köpt den ännu, vi "gamla" rävar har ofta
Pedros egenbygga växelindikator o för tillfället så är min inbyggd ovanför
mätaren.



Men det fanns några halvbra bilder på TL-Zone

HPIM0046.jpg


Skicka upp några bilder när du monterat själv!

R
 

PETER-STHLM

kröka det enda raka
Gick med
4 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
X11
Skicka upp några bilder när du monterat själv!

R[/QUOTE]

Det ska jag göra! Det kommer dock ta en del tid att ordna ventiljustering, styrlager, gaffelben etc. Så bilder blir det i bästa fall framemot våren. Eller kanske en billig TLS i delar :D

/P
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
PETER-STHLM skrev:
2612859 Skicka upp några bilder när du monterat själv!

Det ska jag göra! Det kommer dock ta en del tid att ordna ventiljustering, styrlager, gaffelben etc. Så bilder blir det i bästa fall framemot våren. Eller kanske en billig TLS i delar :D

/P

Ventiljustering= ca 5 timmar
Styrlager= ca 1 timme
Gaffelben= ca 5 timmar
Fika= ca 3 timmar

Sammanlagt= 14 timmar

Detta om du tar det lugnt alltså.... du fixar det alltså på en dag! :D

Det är bara att öka......... :)

R

tl1000larsson skrev:
2612831 Ja du Robster din montering a pedros GPI är sååå sjukt snyggt gjord:tummenupp

Mmmmm..... enkelt i teori men hyfsat svårt
att genomföra i verkligheten!



Men... snyggt blir det! :tummenupp

R
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Ventiljustering ja... Det vore kanske smart att göra i vinter...

Ni som gjort det, har ni köpt en lådda med shims eller har ni beställt specifika storlekar efter att ni mätt ventilspelet?
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Octofinger skrev:
2613446 Ventiljustering ja... Det vore kanske smart att göra i vinter...

Ni som gjort det, har ni köpt en lådda med shims eller har ni beställt specifika storlekar efter att ni mätt ventilspelet?

Eftersom alla andra verkar sova så fortsätter jag att leka
mechersmitter.....

Jag har två lådor med shims.... om du inte har SVINBRA kontakt
med en mcfirma så är det inte lönt att byta shims!

Dyrt, dom tar ofta 90-150kr per shims om du bytar och har sällan
öppet när du står där på helgen med motorn i bitar.....

Köp ett kit, det finns i princip bara två sorters shims till alla
hojar så dom kan komma till använding till många olika hojar.

Själv köpte jag ett HOTCAM kit och det verkar funka hur
bra som helst......

R
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
TLRR skrev:
2613738 Gruppköp på scimslåda skulle vi behöva. en lådda som alla bör ha,sedan kan någon med bra kamera lägga in steg för steg hur ventiljusteringen går till.

för att utveckla tl-tråden .:va
Inte så dum idé. De är ändå rätt kostsamma de där lådorna?
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
TLRR skrev:
2613738 Gruppköp på scimslåda skulle vi behöva. en lådda som alla bör ha,sedan kan någon med bra kamera lägga in bilder och förklaring med steg för steg hur ventiljusteringen går till.

för att utveckla tl-tråden .:va

Både ja o nej... rent mekaniskt så är en ventiljustering ganska "enkel"
Men att utföra den korrekt o smakfullt kräver i min mening en del mer....

Verktyg... jag använder bladmått som mäter ner på hundradel så
man kan mäta exakt 0,18 mm tex. o inte bara tolerans nivån.

I min mening är detta viktigt för att göra en korrekt justering.

Sedan är en bra momentnyckel för låga moment ett absolut måste!

Sedan kommer där en hel del matematik och känsla in i spelet när man
skall kolla ventilspelet mot det tänkta ventilspelet kontra shimset.

Här är en mikrometer ett måste.......

Sedan en stor portion fingertoppskänsla när det kommer till att hantera kammar, ventilkoppar och shims!

Så enkel instruktion... nja....... :D

R
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top