TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

PETER-STHLM

kröka det enda raka
Gick med
4 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
X11
Robster skrev:
2621766 Nej.... 10 på insug är ok men 20 på avgas är inte ok.....

Man skall passa sig för att ha avgasventilerna för tighta då dom
kan bränna.....

Så det är bara att justera o då passar du på att ställa alla på
"medium" så håller det låååång tid framöver!

R

:tummenupp
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
En liten uppdatering.....

Då var det faktiskt steg framåt.......



52mm avgasfläns i rostfritt..... kanske inte riktigt så
produktivt gjord som jag ville men fan så snygg! :yoparty





O den passar som en handske!!!

:tungan

Vad sägs om den Ricken?

R
 

TwinLoveRace

Svart
Gick med
27 May 2006
Ort
Sverige
Hoj
2Hjul
Pratade precis med meken som skall kolla på min hoj.
Snackade helsyntetisk olja, och han nämde att det finns en viss
risk för slirade koppling med det. Kör dock med helsynt i hojen nu,
har rullat på utan märkbara problem. Har iofs inte kört extremt hårt ;)

Har ni andra här märkt av att en tlr kan slira med helsyntet?
Är lite nyfiken bara...
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Vissa märken av helsystet funkar inte i TL motorn.

Jag kan dock inte komma på vilka det var.
Själv har jag Del Ray, hade Motul innan, och komemr byta igen då Del Ray impotören trasslade till det lite och nu har inte min lokale välgörare Del Ray längre...
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
TwinLoveRace skrev:
2622637 Pratade precis med meken som skall kolla på min hoj.
Snackade helsyntetisk olja, och han nämde att det finns en viss
risk för slirade koppling med det. Kör dock med helsynt i hojen nu,
har rullat på utan märkbara problem. Har iofs inte kört extremt hårt ;)

Har ni andra här märkt av att en tlr kan slira med helsyntet?
Är lite nyfiken bara...
Efter att ha haft en slirande koppling med delsyntet i så är jag lite skeptisk emot att hälla i helsyntet. Jag har dock den femfjädrade något slirigare kopplingen, men med Castrol GPS och Barnett-fjädrar så har den funkat bra.

Jag tror att även helsyntet är helt okej så länge man köper en mc-olja som är gjord för våtkoppling. Misstänker att vissa bil-oljor innehåller antifriktionsmedel bestående av väldigt små molekyler och de kan säkert sabba för kopplingen.
 

TwinLoveRace

Svart
Gick med
27 May 2006
Ort
Sverige
Hoj
2Hjul
Octofinger skrev:
2622740 Efter att ha haft en slirande koppling med delsyntet i så är jag lite skeptisk emot att hälla i helsyntet. Jag har dock den femfjädrade något slirigare kopplingen, men med Castrol GPS och Barnett-fjädrar så har den funkat bra.

Jag tror att även helsyntet är helt okej så länge man köper en mc-olja som är gjord för våtkoppling. Misstänker att vissa bil-oljor innehåller antifriktionsmedel bestående av väldigt små molekyler och de kan säkert sabba för kopplingen.

Skulle tro att de häller i Castrol... jag har också utbytta fjädrar. Förra ägaren
fick det gjort i samband med service, eftersom kopplingen slirade ibland.
 

PETER-STHLM

kröka det enda raka
Gick med
4 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
X11
TwinLoveRace skrev:
2622637 Pratade precis med meken som skall kolla på min hoj.
Snackade helsyntetisk olja, och han nämde att det finns en viss
risk för slirade koppling med det. Kör dock med helsynt i hojen nu,
har rullat på utan märkbara problem. Har iofs inte kört extremt hårt ;)

Har ni andra här märkt av att en tlr kan slira med helsyntet?
Är lite nyfiken bara...

Jag har inte märkt av några som helst nackdelar av att köra M7100-tvärtom, men jag kör ju den snabbare modellen av tl :D :tuttar

Nu till det roliga :gnissla Min fräna aktiva tre passar inte:va Kontakten är inte i närheten :gråta Så vad har ni alvedon emot d? Hjälp Robster :pannkyss :confused:
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
PETER-STHLM skrev:
2623317 Jag har inte märkt av några som helst nackdelar av att köra M7100-tvärtom, men jag kör ju den snabbare modellen av tl :D :tuttar

Nu till det roliga :gnissla Min fräna aktiva tre passar inte:va Kontakten är inte i närheten :gråta Så vad har ni alvedon emot d? Hjälp Robster :pannkyss :confused:
Har du en 97'a?
Den har två-stifts gps-kontakt och alla senare har tre-stifts kontakt, är det därför det inte passar? Du har en tre-stifts tre?

I så fall är lösningen att klippa/klistra. :)
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S

PETER-STHLM

kröka det enda raka
Gick med
4 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
X11
Octofinger skrev:
2623478 Har du en 97'a?
Den har två-stifts gps-kontakt och alla senare har tre-stifts kontakt, är det därför det inte passar? Du har en tre-stifts tre?

I så fall är lösningen att klippa/klistra. :)

Jag har trippelkollat på reg-beviset, där står det att det är en -98 samt att första reg datum är mars -98:va Kan det vara så att den blev över -97 och att dom regade den som en -98? Låter ju som litet Hawaii men det kanske fungerar så:confused:

Hur ser din klippa och klistra lösning ut?
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
PETER-STHLM skrev:
2623573 Jag har trippelkollat på reg-beviset, där står det att det är en -98 samt att första reg datum är mars -98:va Kan det vara så att den blev över -97 och att dom regade den som en -98? Låter ju som litet Hawaii men det kanske fungerar så:confused:

Hur ser din klippa och klistra lösning ut?
Först ett par typiska TLS-97-tecken:
- Tempgivaren sitter längst nere till vänster på kylaren. (98+ och TLR har den på termostathuset)
(Såg vi inte på det när vi körde vår sväng i Stlm i Juni? :confused: )
- Vattenpumpskåpan har bara en koppling för kylarslang (som går från kylaren). (98+ och TLR har en liten slang som går upp till termostathuset också)
- Det går att "dela" styrdämparfästet så man kan ta bort styrdämparen utan att plocka sidokåpan. (Vet dock inte om alla 98'or har det fixat...)

Finns mer, men de här är väl tydligast...:rolleyes:

Ditt alternativ nu blir att klippa TRE-kontakterna, klippa din GPS-kabel och löda fast din TRE direkt på kabeln.:smasha Du måste också dra en separat jordkabel från (nånstans på ramen) ner till TRE'n. Kan du fixa ett foto på tre'n så man ser vilka kabelfärger den har vid kontakterna? Då kan du få mer detaljerat beskrivet vilken sladd som ska lödas till vilken...
Det verkar vara svårt (om inte omöjligt) att få tag på nån tre idag med kontakter för TLS-97. Man får klippa/klistra. Jag har gjort så på min med min hemagjorda tre och det funkar bra bara man ser till att göra det snyggt och tätt.
 
Last edited:

PETER-STHLM

kröka det enda raka
Gick med
4 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
X11
Octofinger skrev:
2623855 Först ett par typiska TLS-97-tecken:
- Tempgivaren sitter längst nere till vänster på kylaren. (98+ och TLR har den på termostathuset)
(Såg vi inte på det när vi körde vår sväng i Stlm i Juni? :confused: )
- Vattenpumpskåpan har bara en koppling för kylarslang (som går från kylaren). (98+ och TLR har en liten slang som går upp till termostathuset också)
- Det går att "dela" styrdämparfästet så man kan ta bort styrdämparen utan att plocka sidokåpan. (Vet dock inte om alla 98'or har det fixat...)

Finns mer, men de här är väl tydligast...:rolleyes:

Ditt alternativ nu blir att klippa TRE-kontakterna, klippa din GPS-kabel och löda fast din TRE direkt på kabeln.:smasha Du måste också dra en separat jordkabel från (nånstans på ramen) ner till TRE'n. Kan du fixa ett foto på tre'n så man ser vilka kabelfärger den har vid kontakterna? Då kan du få mer detaljerat beskrivet vilken sladd som ska lödas till vilken...
Det verkar vara svårt (om inte omöjligt) att få tag på nån tre idag med kontakter för TLS-97. Man får klippa/klistra. Jag har gjort så på min med min hemagjorda tre och det funkar bra bara man ser till att göra det snyggt och tätt.

Det är som du säger, det är en -97:a. Lite udda att den är reggad som -98 bara... Men det känns nästan mer rock´nroll med en -97:yoparty
Jag ska kolla om bikersneed har ngn lösning då denna tre har växelindikator, annars får jag väll byta till en vanlig tre och följa dina instrutioner:tummenupp
Klockrent svar Octofinger:tummenupp TL-Tråden rockar:yoparty
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
PETER-STHLM skrev:
2623933 Det är som du säger, det är en -97:a. Lite udda att den är reggad som -98 bara... Men det känns nästan mer rock´nroll med en -97:yoparty
Jag ska kolla om bikersneed har ngn lösning då denna tre har växelindikator, annars får jag väll byta till en vanlig tre och följa dina instrutioner:tummenupp
Klockrent svar Octofinger:tummenupp TL-Tråden rockar:yoparty

Jag hade samma problem när jag skulle skaffa min första TRE....
Fast tvärtom!!

Min är en -97 i papperna men är tydligen en tidig -98 så den
har inga av dom gamla -97 sakerna.....

Så man kan stöta på det problemet ur två vinklar.... :va

R
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
PETER-STHLM skrev:
2623933 Det är som du säger, det är en -97:a. Lite udda att den är reggad som -98 bara... Men det känns nästan mer rock´nroll med en -97:yoparty
Oh, yes. TLS 97 är hårdrock. Den TL som levde upp till öknamnet "Widow Maker". :rock
PETER-STHLM skrev:
2623933
Jag ska kolla om bikersneed har ngn lösning då denna tre har växelindikator, annars får jag väll byta till en vanlig tre och följa dina instrutioner:tummenupp
Klockrent svar Octofinger:tummenupp TL-Tråden rockar:yoparty
Tackar. Försöker så gott jag kan. ;)

Enda skillnaden mellan 97'an och senare är att de senare modellerna har en jordkabel längs gps-kabeln, därav det tredje stiftet i kontakten. Drar du en separat jordkabel till din tre så ska det funka ändå även om du löder den direkt på sladdarna. En aktiv tre behöver en separat jord, så man måste dra en sån på en 97'a, finns inget annat alternativ då.

Går det en extra kabel från denna dära tre'n upp till instrumentpanelen för indikatorn?
 

PETER-STHLM

kröka det enda raka
Gick med
4 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
X11
Octofinger skrev:
2624132 Oh, yes. TLS 97 är hårdrock. Den TL som levde upp till öknamnet "Widow Maker". :rock

Tackar. Försöker så gott jag kan. ;)

Enda skillnaden mellan 97'an och senare är att de senare modellerna har en jordkabel längs gps-kabeln, därav det tredje stiftet i kontakten. Drar du en separat jordkabel till din tre så ska det funka ändå även om du löder den direkt på sladdarna. En aktiv tre behöver en separat jord, så man måste dra en sån på en 97'a, finns inget annat alternativ då.

Går det en extra kabel från denna dära tre'n upp till instrumentpanelen för indikatorn?

Så ser den ut!
 

Bifogat

  • gipro_atre_06_h.jpg
    gipro_atre_06_h.jpg
    13.8 KB · Visningar: 58

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Hmm... För att lösa det där behöver du veta hur sladdarna är orienterade i den senare trestifts-kontakten.

Kan nån som har en sådan berätta? På GPS-sidan, är det en hona/hane? Sett mot kontakten, vilken ordning är kablarna? Är det blå-svart-rosa eller tvärtom?

Du får helt enkelt klippa bort kontakterna på din tre/gpi, sen klippa av gps-kabeln. Löda ihop motsvarande kablar, och det är här det blir lite småkrångligt då du måste ta reda på vilken sladd på din GPI som är jord, vilken som är neutralen och vilken som är växelsignal.

Jorden måste du dra till separat plats, den rosa sladden från din gps är växelsignal och den blåa är neutralen.
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Jag var å hälsade på tomten idag. :tomten
Synd bara att tullen ville ha massa pengar för att han skulle lämna ut sina paket. :huvet

Längst upp till höger är hälstöden i kolfiber jag köpte av Fengler. Lagomt skabbiga, men f*n så mycket finare än orginal.
galfer_parts.jpg


Galfer SS-linor, rökfärgat överdrag, Röd-eloxerade banjobultar, en uppsättning Galfer HH-pads fram och ett par "vanliga" bak. Ska bli fint det här med mina TLR-ok. :)
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top