TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
J-Bone skrev:
Vi är på samma våglängd, jag tokavundsjuk på dig för att du haft en RC30. Hade jag obegränsat med likvida medel hade jag köpt en på stört. Jag bryr mig inte ett skit om gixxer1000, R1 och alla "the latest and greatest", jag gillar hojar med känsla som får mitt hjärta att bulta lite extra, typ 851/888, RC30, ZX7R, TL1000 och några till :bow

Står en RC30 till salu i Helsingborg. 89 stora.
Bruksskick. Absolut inte i Mint. :(

Men vacker är den.
(Det kan vara en RC45, lite osäker. Har för mig att den som står till salu är en 88-89?)

Det är verkligen kul att lära känna er!
Jocke, jag vet att jag skojar ibland om att byta hoj. Det är bara på skoj!
Tillen är en av de få hojar som verkligen får hjärtat att klampa på mig!
Ovan nämner du ett par till, som 888. Mmmm. Tidiga ZX7R. Glöm inte 916. Säga vad man vill, men den hojen ÄR historia. En vacker historia... :D
Det enda som kan få mig att sälja TLRen är om jag blir arbetslös, eller ett präktigt motorras. Men, undantaget de två, ser jag ingen anlednign til latt sälja Tillen.

Det är Vallåkra träffen i Hbg idag. Körde igenom stan med TLRen, idag. Maaaaasor av folk. Jag körde på ettan så att de fick höra hur ett fordon ska låta. Hade dessutom tagit bort speglarna inför bankörning i morron (söndag). Den ser så grymm ut utan dem. :rock De förärades dessutom av ett av mina få baktändningar. Borde sett fett ut i skymningen...
Kände mig lite som en Squid där jag körde... :D
Tänkte dra upp den på bakan, men det var för mycket folk, så det kändes osäket. Better safe than sorry!. :)

Last edited:

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Hade en TLR..
PutteLiten skrev:
Stressfläck funkar inte bra på TL motorn. Några som redan provat. Blev skit.

Kompressor borde funka. Men de är dyrare än dyra... :(

Lustgas. Weeeeeee :D :D
har sett NoS på en SV650.... :lol

Hehe ok.. :skrämd

Med risk för att tala i nattmössan igen;

Fasen skulle man inte kunna ha en eldriven skruv eller pistong kompressor som laddar upp en tryckbehållar. Sen trycksätts luftburken med denna när fullgas ges :confused:

:rock :crash

PS. Om bara servern slutar strula så är det påväg en ny uppdatering av min växel-indikatorsida. DS

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DaGaz skrev:
Hehe ok.. :skrämd

Med risk för att tala i nattmössan igen;

Fasen skulle man inte kunna ha en eldriven skruv eller pistong kompressor som laddar upp en tryckbehållar. Sen trycksätts luftburken med denna när fullgas ges :confused:

:rock :crash

PS. Om bara servern slutar strula så är det påväg en ny uppdatering av min växel-indikatorsida. DS

Det finns eldrivna Kompressorer. Men de var inte så bra. Bättre att trimma konventionellt.
Jag förstår vad du menar, men det är ungefär samma som NoS, och NoS är billigare. :fakta

Man kan sätta så att noxen kommer olika mycket beroende på gaspådrag. Man behöver inte ha 0% eller 100%. Det går fin fint att vid tex 70% gaspådrag ge 50% NoS, och sedan vid fullgas ge 100% NoS. Valfritt. Men kostar stålar att fixa detta. Det är billigare med en allt eller inget lösning. Men de är inte lika körbara.

Kollade runt en hel del innan jag trimmade Bullen. Ville VERKLIGEN ha kompressor på den. Men det var drygt svårt att komma åt primärdrivningen på Bullen, så det hade blivigt dyrt(!) att fixa till det, plus att den billigaste kompressorn som passar på em MC kostade 11000 i boxen. Sedan tillkommer job. Låt säga, 50 papp för levererad och klar. Men det är en gissning.

Men ultimalt hade det fan varit! :rock

Turbo hade INTE funkat på Bullen heller. Funderade seriöst på det. Men man övervarvar den så satans lätt redan som det är. 6500 rpm är inte mycket att leka med. Ska man ha turbo på det... :lol
Nej, det går fan inte. Tyvärr.

NoS hade jag oxå kunant fixa. Men jag gillar inte idén igentligen. Visst, kul att ha. Kanske på Tillern, men inte på en 6500 rpm hoj. Enda växlen som det hade varit lönt att använda den på hade varit 5an (högsta). Hade i och för sig varit så FETT kul att spöa R1or och Gixxrar vid rödljusen med en "cruiser" :lol :lol :lol
Men, quick skifting hade fått en ny definition... :D

Last edited:

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Hade en TLR..
PutteLiten skrev:
Det finns eldrivna Kompressorer. Men de var inte så bra. Bättre att trimma konventionellt.
Jag förstår vad du menar, men det är ungefär samma som NoS, och NoS är billigare. :fakta

NoS hade jag oxå kunant fixa. Men jag gillar inte idén igentligen. Visst, kul att ha. Kanske på Tillern, men inte på en 6500 rpm hoj. Enda växlen som det hade varit lönt att använda den på hade varit 5an (högsta). Hade i och för sig varit så FETT kul att spöa R1or och Gixxrar vid rödljusen med en "cruiser" :lol :lol :lol
Men, quick skifting hade fått en ny definition... :D

Hoho Lol, jo burrr, burrr, burrr, burrr.. ca 0.5 sekunder på varje burr.. :crash :crash

Med luftaccen tänkte jag mest på att man slipper fylla på.. det blir en permanent installation - tryck accumulatorer finns ju gott om, regulatorer för utsläpp likaså. Vad är det som är så dyrt ? :confused:

Har en annan vild ide;
Om man sätter spridare i insufstrattarna och duchar med lite nitrometanbladning... skulle inte det göra susen? Eller då kanske ventilerna brinner upp? Blanda med lite vattendis kanske?
:D :D

:squid

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DaGaz skrev:

Med luftaccen tänkte jag mest på att man slipper fylla på.. det blir en permanent installation - tryck accumulatorer finns ju gott om, regulatorer för utsläpp likaså. Vad är det som är så dyrt ? :confused:

Jo, förstog det oxå. :)

Kompressorer är dyra. :fakta
Som sagt, den billigaste jag hittade kostade 11000, och det hade jag fått genom en kontakt.
Visst, det fanns kanske en och en annan billigare, men jag köper inte vilket skit som helst... Det ska var lönt att slänga på den oxå. Minst (MINST!) 50% ökning vid "lagom" laddtryck.
Men, som sagt, jag fick 48% ökning genom konventionellt trimm, och det är ungefär vad jag hade fått genom kompressormata den. Något mer hade jag fått med komressor. Men, finns inget som säger att jag inte kan slänga dit en nu... :lol
Fast, då får jag sänka kompet regält igen...

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
DaGaz skrev:
Hoho Lol, jo burrr, burrr, burrr, burrr.. ca 0.5 sekunder på varje burr.. :crash :crash

Har en annan vild ide;
Om man sätter spridare i insufstrattarna och duchar med lite nitrometanbladning... skulle inte det göra susen? Eller då kanske ventilerna brinner upp? Blanda med lite vattendis kanske?
:D :D

Haha, du är galen, på ett bra sätt alltså...:tummenupp :crash fan va det ska röra sig i din hjärna. Själv räcker det med tankeverksamhet under veckorna på jobbet, på helgerna är deet "Homer Simpson mode - ON" för mig, typ "mmmm.... beeeeer" :D
Du får komma upp till Tokholm och åka lite nån gång, vore kul att se nyllena på alla galenpannor här. ;)

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Hade en TLR..
J-Bone skrev:
Haha, du är galen, på ett bra sätt alltså...:tummenupp :crash fan va det ska röra sig i din hjärna. Själv räcker det med tankeverksamhet under veckorna på jobbet, på helgerna är deet "Homer Simpson mode - ON" för mig, typ "mmmm.... beeeeer" :D
Du får komma upp till Tokholm och åka lite nån gång, vore kul att se nyllena på alla galenpannor här. ;)

Nåväl.. har inte mitt fel jag skyller på mina päron. :D

Aha, jag gör tvärt om - alltså pillar mig i naveln på jobbet för att kunna hålla igång på helgerna ;)

Jo.. vi får se till att samla alla twinnare vid lämpligt tillfälle. Känns lite långt att sticka upp till tokholm imorron men ja e lite sugen :tummenupp

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
DaGaz skrev:
Nåväl.. har inte mitt fel jag skyller på mina päron. :D

Aha, jag gör tvärt om - alltså pillar mig i naveln på jobbet för att kunna hålla igång på helgerna ;)

Jo.. vi får se till att samla alla twinnare vid lämpligt tillfälle. Känns lite långt att sticka upp till tokholm imorron men ja e lite sugen :tummenupp

Du skulle vart med idag, helt kanon! Grymma vägar och finväder och 10-15 hojar (1 eller 2 som inte var twinnar). Det lät skapligt gött när hela gänget drog iväg :rock

Nu till nästa grej, har ett litet problem med Tillern.
Åkte i regn för några kvällar sen och hon gick bra, inga problem. Parkerade i garaget. Kommer dit idag och startar och tomgången rusar rätt upp till 2500 varv utan att jag jag dragit i tomgångsjusteringen :confused: Kör iväg ändå och stannar till efter ett tag, då har tomgången dykt till 900 varv och det spelar ingen roll hur mycket jag vrider på skruven under tanken på vänster sida som man normalt kan justera tomgången med. Däremot går den att justera med spaken på vänster styrhalva. Så jag har kört hela dagen med spaken på halvfullt för att hålla tomgången uppe, om jag drar ner den i botten som jag normalt alltid har så dyker tomgången till 800-900 varv och sen så dör den ???? Vad kan problemet vara? Någon sensor som ballat ut pga regnet?? Var ska jag börja kolla? Ronny, har du någon idé? :confused:

Kan tillägga att hon går bra som vanligt förutom tomgången.

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Triggerhappy skrev:
J-bone: ALLA Hojar idag var twinnar. VFR räknas som dubbel twin nämligen :tummenupp

:D :D :D
Nästa gång får vi öka :crash :crash :notme

Haha! :D Åfan, men gammelgixxern på slutet på, vad för slags twin var det? En dubbel, parallell kanske?

Tips på mitt problem mottages tacksamt...

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Hade en TLR..
J-Bone skrev:
Haha! :D Åfan, men gammelgixxern på slutet på, vad för slags twin var det? En dubbel, parallell kanske?

Tips på mitt problem mottages tacksamt...

Mm, antar att du inte gjort som jag lyckades nästa med:

Hade luftburken borta för att avlägsna pair-ventilen. Stoppade två trason i insugen för att det inte skulle trilla ner något.

Senar när jag var klar monterade jag ihop allt och startade "vrmmmmmm -ryk" konstigt vilken hög tomgång. :confused:

- Mmmm, undrar om jag tog bort trasorna. joooo det måste jag gjort.. ahh bäst att kolla innan jag provar att gasa till.

Tur var väl det -> trasorna satt där i trattarna :crash puh.. tänk om jag fläskat på med gasen .. typ FOMP!.. :skrämd :D

Ni verkar haft tervligt.. Nästa gång dååå.. ;)

PS. Ny uppdatering på sidan - nu blir det dock lugnt ett tag .DS

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
TLRR skrev:
Tjena,låter som ni haft en juste dag. :tummenupp

J-bone öppna upp luftburken o kolla filtret o lufttempsensorn som sitter där bak.(dra isär kontakten o kolla så det inte är fukt där)
Kolla samtidigt vajerfästet uppe vid trottelhuset så den inte hoppat ur eller nå när du åkte på näsan.

Tack Ronny, ska kolla detta :tummenupp
Vill även fibbla me TPS:en och jag tänkte åka ner till dig idag men det var så fint väder så jag tyckte det verkade roligare att köra krokvägar hela dan :D

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
TLRR skrev:
Nästa sesång,då jevlar är jag med oxå.Suget är stort nu.

Skall beställa Wilbers dämparen nu när jag får lön :) sen är det bara mag.fälgarna kvar

Satan vad den kommer att rocka! :rock

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Hade en TLR..
TLRR skrev:
Nästa sesång,då jevlar är jag med oxå.Suget är stort nu.

Skall beställa Wilbers dämparen nu när jag får lön :) sen är det bara mag.fälgarna kvar

:rock Får man komma på studiebesök när det börjar arta sig? Verkar definitivt vara värt besväret att ta en resa till stockholm exklusivt för detta.. ;)

PS. Faktum är att jag ska till Stockholm imorron .DS :D

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Hade en TLR..
TLRR skrev:
Visst får ni komma o fika o kolla,Ni är välkommna men just nu är det bara ett rum med delar så det är ju inte så mycket att kolla in,men senare när jag börjat få ihop moppen så är det nog lite kuligare att se.Det har tagit lång tid att få alla delar men det börjar arta sig nu när man har alla ideér på plats oxå.
Har en digitalkamera nu,så lite bilder kommer framöver.Sen skulle det vara roligt om man fick med den i nån mc-tidning för test (så de får känna på en moddad tiller)

Jo sant.. jag kommer senare helt enkelt ;)

Hehe.. min arbetskollega är Cralles L's e-x. :p

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Vad ska man tänka på om man ska skaffa sig en TLS års 97 som är importerad ny.

Garantigrejerna är fixade.

Vad brukar det vara för standard fel på en TL som gått strax under 2000mil?

Har ni nått billigt försäkringsbolag att rekomendera?

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
WestW skrev:
Vad ska man tänka på om man ska skaffa sig en TLS års 97 som är importerad ny.

Garantigrejerna är fixade.

Vad brukar det vara för standard fel på en TL som gått strax under 2000mil?

Har ni nått billigt försäkringsbolag att rekomendera?

Gå igenom HELA ramen. Framför allt runt bakfjädrings infästnignen.
TLSen har en tendens att spricka där. Gäller alla årgångar.
Om du hitta en spricka är det "lungt", Suzuki byter gratis. Ring KG Knutsson, säg att du köpt den privat. Ska inte göra skillnad, Suzuki har bytt på alla jag hört utan något tjafs alls. De valde denna strategin istället för att återkalla alla hojar.
Tar lite tid dock... :rolleyes:

I övrigt har TL bara ett general fel. Du vill bara ha mer... :p

Billiga försäkringsbolag finns inte...
Men prova de vanliga, Folksam, Läns (fråga efter 6-hjulsförsäkring om du har en bil oxå, är garanterat lönsamt!), IF (du får 5% rababt per försäkring, undantaget att rabbaten gäller inte trafikdelen...) Du kan ju försöka på Susab, Aktsam, och Bilsport MC försäkringar, men ... :p
Finns, fler, men jag kommer inte på några...

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar