TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
Om kedjan ska kugga över så måste nästan kuggen vara halvt nerslitna kan ju även vara ryckutjämnarna som e slut

olja ska inte läcka och det finns ingen dränering men på TLS:n så spottar den up oljan i luftburken om man har för mycket i sen ska men inte fylla fult på en tl iallafall på S:n så oljefönstret inte att lita på

kolla så att oljepluggen och påfyllningspluggen är åtdragna

kommer säkert mer info här strax

Fick info från EBOS att han trodde absolut inte det var växellådan utan att det skulle just vara ryckutjämnarna som är slut

hur känner man om växellådan är kass?
 

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
MmmmmmmmmmMMMMmmmmmmmmmm :tungan

DSC00091.jpg
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Fick info från EBOS att han trodde absolut inte det var växellådan utan att det skulle just vara ryckutjämnarna som är slut

hur känner man om växellådan är kass?

vet faktiskt inte men då borde växeln hoppa ur helt och hamna imellan läge

om du ska byta drivpaket så är det gjort på 1 minut att byta ryckutjämnarna

MmmmmmmmmmMMMMmmmmmmmmmm :tungan

DSC00091.jpg

:yoparty
 
Last edited:

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
vet faktiskt inte men då borde växeln hoppa ur helt och hamna imellan läge

om du ska byta drivpaket så är det gjort på 1 minut att byta ryckutjämnarna



:yoparty

men det händer ju inte .... den ramlar aldrig in i mellanläge den hugger bara till ju. fattar inte det suzuki i landskrona vågar knappt yttra sig om vad som kan vara fel. Men dom har växellådan som ett alternativ.

påarps mc service säger klart och tydligt att det är fel i växellådan. Testkört och mest sa att det här kan jag inte göra förräns till hösten.

ebos säger bara att dom skall byta drivpaket och felsöka den i bänk imorgon bitti så vi får väl se vad dom kan göra. men det svåra är att få någon att klyyva motorn? det är ju ingen som vill göra det!
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Kolfiber fram?

Nån som har ett bra tips på var jag kan köpa en kolfiberskärm fram till min TL1000S -98, och som inte kostar 2500:- Eller någon på tråden som har till salu?

PP
 

Stålis nr1

2 place 1 looser
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Sthlm
Hoj
TL1000R
Tuning delar TLR

Nu hoppar jag in mitt i tråden med lite frågor!

Har släpat ut hojen som stått i två lååånga år och håller på att fixa den och Ni som hängt med lite mer på vad det finns för delar och leverantörer och vad de i USA tunar med för prylar!

1. Jag behöver en ny framstänka (Ska lackas i veckan så brottom) finns det
några färdiga Carbone stänkor som är klarlackerade S-racings skall
vara kass enligt lackerare!?
Eller finns det någon gixxer stänka som kan passa eller från någon annan
modell???
2. nytt lock till broms olje behållaren finns det några schyssta typ LP´s ?
3. Nya lampglas till Secdem undertail

4. Någon som monterat snabblås och har det funkat bra isåfall?

5. Har alltid kört delsyntet förutom när den var ny då den gick två repor på
mineral då helsyntet har haft ryckte om sig att ge
slirande koppling på TLR!?

Brottom att få allt klart till helgen!
 

#Åke

Guest
men det händer ju inte .... den ramlar aldrig in i mellanläge den hugger bara till ju. fattar inte det suzuki i landskrona vågar knappt yttra sig om vad som kan vara fel. Men dom har växellådan som ett alternativ.

påarps mc service säger klart och tydligt att det är fel i växellådan. Testkört och mest sa att det här kan jag inte göra förräns till hösten.

ebos säger bara att dom skall byta drivpaket och felsöka den i bänk imorgon bitti så vi får väl se vad dom kan göra. men det svåra är att få någon att klyyva motorn? det är ju ingen som vill göra det!

Montera av bakhjulet och känn/titta på ryckutjämnarna,det är ju inte så svårt :va Är det inget glapp där så är det ju något annat i transmitionen.
Är kedjan/dreven i bra skick ? >En kedja/drev är i regel ganska nedslitet efter 2000-2500 mil.
Är kopplingen ok ?

Klyva motorn hos någon firma kostar nog sina modiga 7-8 tusen kr om det ens räcker,är det sen ytterligar fel så springer nog notan upp 4-5 tusen till så jag förstår deras ovilja att riva i skiten så här långt in på sommarsäsongen.
 
Last edited:

#Åke

Guest
Nu hoppar jag in mitt i tråden med lite frågor!

Har släpat ut hojen som stått i två lååånga år och håller på att fixa den och Ni som hängt med lite mer på vad det finns för delar och leverantörer och vad de i USA tunar med för prylar!

1. Jag behöver en ny framstänka (Ska lackas i veckan så brottom) finns det
några färdiga Carbone stänkor som är klarlackerade S-racings skall
vara kass enligt lackerare!?
Eller finns det någon gixxer stänka som kan passa eller från någon annan
modell???
2. nytt lock till broms olje behållaren finns det några schyssta typ LP´s ?
3. Nya lampglas till Secdem undertail

4. Någon som monterat snabblås och har det funkat bra isåfall?

5. Har alltid kört delsyntet förutom när den var ny då den gick två repor på
mineral då helsyntet har haft ryckte om sig att ge
slirande koppling på TLR!?

Brottom att få allt klart till helgen!

Taskig planering :D Vissa helsyntetsoljor har mera ryckte om sig att få slirande kopplingar.Byt till hårdare fjädrar om lamellerna och skivorna är ok.
Då minskas risken för slir till 95% för helsyntetoljor.De andra delarna hinner du nog inte få hem även om du hittar att beställa dom nu.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X

Oljespill? När jag kört hojen hem så ställer jag den så blir det lite småskvättar av olja. Oljan är nybytt av förra ägaren och det sägs att han har fyllt på med lite extra olja styvvt 2-4 dl förmycket. finns det någon dränering till oljan som gör att det lilla extra kommer eller är det så att det kommer någon annanstans ifrån? Tänker riva kåporna imorgon om vädret tillåter och rota efter var det kommer ifrån och sedan slänga in den på verkstad i veckan för att få drivpaketet bytt. men hade varit bra med lite input från er i tl tråden!

tips?


Läcker det på vänster sida?

På min var det kopplingskolven där nere som läckte. Syntes bara efter en stunds parkering.
En ordentlig rengörning var allt som behövdes för att få den att sluta läcka. Behövde inte ens ta isär den. :)
 

TwinLoveRace

Svart
Gick med
27 May 2006
Ort
Sverige
Hoj
2Hjul
Någon här som vet var man hittar en billig och bra aktiv TRE till TLR?

Edit: Japp, jag skulle googlat först och frågat sen :D
 
Last edited:

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
Läcker det på vänster sida?

På min var det kopplingskolven där nere som läckte. Syntes bara efter en stunds parkering.
En ordentlig rengörning var allt som behövdes för att få den att sluta läcka. Behövde inte ens ta isär den. :)

nja det ser ut som det kommer från höger sida faktikt men jag skall städa av allt om har med den gamla ägaren att göra.

Det var nog inte växellådan utan det är tändningen som strular på 1a växeln. den är bänkad nu hos ebos och dom har plågat mitt stackars liv till hoj.

Växellådan håller och jag har fått :tummenupp får växellådan.

Däremot hackandet är elektroniskt. är det någon av er som har erfarenheter av tremod om det kan mildra symtomet annars är det en cdi styrenhet jag måste putta i istället för den gamla som verkar ha gett upp och det är 7 papp i kostnad. men dock billigare än 14 för renovering av växellåda.... fick lägga ut 2 tusen i dynojet och drivpaketsbyte idag men det känns som jag får hoppet tillbaka om en mc säsong.

är lite rädd att får jag inte rätt på ryckandet så får jag inte den igenom besiktningen.

Suzuki i landskrona har om 2 veckor lovat att se över tändningen för att justera något men det verkar inte som det behövs eftersom att kurvan verkar ok har ni några fler tips till mig. Har för mig att tidigare ägare ställt in nått till de mega tutorna jag har därbak... men nackdelen är att jag avgassmäller som en idiot löjligt mycket igentligen

Samtidigt som jag är glad att det inte är växellådan så är det ett helvete att hitta resterande fel på hojjen. har nog tagit mig duktigt med vatten över huvudet.
 
Last edited:

#Åke

Guest
Det är avgasrörspackningen i flänsen,där det främre och det bakre röret är ihopskruvat med en fläns,där i mellan sitter en kopparpackning som är sönderbränd. Den flänsen sitter direkt under svingen (svingarmsinfästningen i ramen)

Därför smäller det på gasavslag från 3/4 eller från 4/4 gas.
Så är det.

TRE modden gör så att förtändningen förskjuts 4-5 grader och ger en snällare mjukare tändförställningskurva på de första fyra växlarna så att den inte ska bli så "digital" av och på vid gaspåslag(hackig). Med andra ord den tar bort strypningen som Suzuki byggt in för att hojen inte skall bli så bakhjulsbenägen på de växlarna.(Teknisk term : tidsförskjutning av tändingen de 4 växlarna upp till ca: 3/4 - 1/2 gas.vid full gas är denna strypning inte påverkad från fabrik)

Leta olja görs bäst om man tar bort kåporna och avfettar motorn tvättar den ren och pudrar på en hinna med potatismjöl på strategiska ställen när den är torr,ut o kör ställ undan hojen och ha uppsikt på de ställen du pudrat skiten på och se du kommera att hitta var det läcker. Syns det inte var då så kommer du aldrig att hitta läckan :yoparty
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
TRE lär inte lösa ditt problem med direkta hack. Testa dra på fullgas, hackar det då kommer en TRE garanterat inte att göra nån skillnad. TRE funkar bara på upp till halv gas.

Det låter ju spökigt att den strular på första växeln bara... Kan det kanske vara så att det är nåt glapp i din GPS så att ecu'n får en störd växelsignal och därmed ryckig gång då den försöker växla mellan olika insprutnings- och tändmappar? Jag skulle nog heller försöka byta den först än att lägga sju papp på en ny ecu. En begagnad ecu är nog bättre det med. Du kan inte hitta nån med en beg TLR-ecu som du kan testa med?


EDIT: Normalt sett ljuger Åke väldigt mycket, men där har han rätt. :p
 

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
TRE lär inte lösa ditt problem med direkta hack. Testa dra på fullgas, hackar det då kommer en TRE garanterat inte att göra nån skillnad. TRE funkar bara på upp till halv gas.

Det låter ju spökigt att den strular på första växeln bara... Kan det kanske vara så att det är nåt glapp i din GPS så att ecu'n får en störd växelsignal och därmed ryckig gång då den försöker växla mellan olika insprutnings- och tändmappar? Jag skulle nog heller försöka byta den först än att lägga sju papp på en ny ecu. En begagnad ecu är nog bättre det med. Du kan inte hitta nån med en beg TLR-ecu som du kan testa med?


EDIT: Normalt sett ljuger Åke väldigt mycket, men där har han rätt. :p


fast detta fenomen händer ju mellan 3.500 och ca 6.000 varv.... only
 

#Åke

Guest
Alltså typ sälj skiten till nån dum jävel typ Ricken och köp en som är hel.:D

Du har väl gjort TPS och kollat synkningen av spjällen på verkstaden när du bänkade. Om/när det är gjort så mät upp tändspolarna och kolla i verkstadshandboken vad värdena skall vara.
Har du ingen sån så lägg ut värdena här så kan Octo kolla i sin bok.

Han är snäll och det är inte jag.
 
Last edited:

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
Alltså typ sälj skiten till nån dum jävel typ Ricken och köp en som är hel.:D

Mät upp tändspolarna och kolla i verkstadshandboken vad värdena skall vara.
Har du ingen sån så lägg ut värdena här så kan Octo kolla i sin bok.

Han är snäll och det är inte jag.

ehhh?

tack för svar? ehhh
 

Hoj Jocke

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TL1000R, Yzf750
Oljespill? När jag kört hojen hem så ställer jag den så blir det lite småskvättar av olja. Oljan är nybytt av förra ägaren och det sägs att han har fyllt på med lite extra olja styvvt 2-4 dl förmycket. finns det någon dränering till oljan som gör att det lilla extra kommer eller är det så att det kommer någon annanstans ifrån? Tänker riva kåporna imorgon om vädret tillåter och rota efter var det kommer ifrån och sedan slänga in den på verkstad i veckan för att få drivpaketet bytt. men hade varit bra med lite input från er i tl tråden!

tips?[/QUOTE]

Tja!
På min hoj var det utgåendeaxel, där drevet sitter som läckte. Fick byta packboxen + oring ca 250kr.
Går att byta utan att ta ur motorn.:)
Torka rent ordentligt, och kolla vart det läcker. Min små droppade lite, men vid bakhjulskörning kom det mer. Lycka till!
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Alltså typ sälj skiten till nån dum jävel typ Ricken och köp en som är hel.:D

Du har väl gjort TPS och kollat synkningen av spjällen på verkstaden när du bänkade. Om/när det är gjort så mät upp tändspolarna och kolla i verkstadshandboken vad värdena skall vara.
Har du ingen sån så lägg ut värdena här så kan Octo kolla i sin bok.

Han är snäll och det är inte jag.

Fan... jag lovade mig själv att inte sticka näsan i detta getingbo... :huvet

Men men... efter att ha "däckat" Puttefnasker i verkstan idag så e man på ge!

Kända mc-firmor ( har pratat om detta innan... ) i Malmöområdet...( inga namn nämnda.. inga glömda! ) :gnissla
ställer inte TPS för dom tycker inte att man skall göra det......

Dom bänkar även hojar utan A/F värde, tar inte bort pairvalven vid bänkning....
och ljuger i stort sett med det mesta eftersom det gäller att
tjäna PENGAR för dom! :mad:
( Bara R1 ägaren får ett papper med en högre siffra en polaren så.... )

Konstnärer och kunnigt folk hittar man inte på Mc-verkstäderna ....

Okunniga, omotiverade och stressade "mc-mekaniker" hittar du där.....

Jag beklagar bekymmerna med din TLR men att tro du skall få hjälp
på en mc-firma kan du fetglömma e jag rädd för!

Dina problem är säkert dom vanliga klassiska... TPS och Synkning...
TL:en ÄR väldigt speciell, precis som alla dom stora V-tvinnarna med mycket
kubik och effekt! Är man inte van vid en sådan och den är FEL inställd så
kan man uppleva den som mycket osympatisk och trasig!
( Det vi andra kallar att den har själ )

Fan vad irriterad jag är på detta fenomen med verkstäder, även om man
vill betala så är det skit!

Jag lider med dig och har tyvärr inte tid att hjälpa dig just nu......
Men slappna av lite och måla inte fan på väggen... fråga bara Puttefnasker!

Hans hoj funkar ju numera...... :tummenupp

O du... välkommen till skaran med hojar med själ! :)

R
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top