TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

Mr. Kongo

Medlem
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
ZX6R -05, YZ450F -08, HVA TE250 -08
Hejhallå igen om ni kommer ihåg så skulle jag byta den keramiska tätning å annat för att det läckte ut kylarvätska, å det gör det inte mer :yoparty Däremot så kommer det numera olja ur det där lilla hålet på höger sida :mad: och nej det är inte överfullt. Vad är det jag har gjort fel:confused:
 

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
Fan... jag lovade mig själv att inte sticka näsan i detta getingbo... :huvet

Men men... efter att ha "däckat" Puttefnasker i verkstan idag så e man på ge!

Kända mc-firmor ( har pratat om detta innan... ) i Malmöområdet...( inga namn nämnda.. inga glömda! ) :gnissla
ställer inte TPS för dom tycker inte att man skall göra det......

Dom bänkar även hojar utan A/F värde, tar inte bort pairvalven vid bänkning....
och ljuger i stort sett med det mesta eftersom det gäller att
tjäna PENGAR för dom! :mad:
( Bara R1 ägaren får ett papper med en högre siffra en polaren så.... )

Konstnärer och kunnigt folk hittar man inte på Mc-verkstäderna ....

Okunniga, omotiverade och stressade "mc-mekaniker" hittar du där.....

Jag beklagar bekymmerna med din TLR men att tro du skall få hjälp
på en mc-firma kan du fetglömma e jag rädd för!

Dina problem är säkert dom vanliga klassiska... TPS och Synkning...
TL:en ÄR väldigt speciell, precis som alla dom stora V-tvinnarna med mycket
kubik och effekt! Är man inte van vid en sådan och den är FEL inställd så
kan man uppleva den som mycket osympatisk och trasig!
( Det vi andra kallar att den har själ )

Fan vad irriterad jag är på detta fenomen med verkstäder, även om man
vill betala så är det skit!

Jag lider med dig och har tyvärr inte tid att hjälpa dig just nu......
Men slappna av lite och måla inte fan på väggen... fråga bara Puttefnasker!

Hans hoj funkar ju numera...... :tummenupp

O du... välkommen till skaran med hojar med själ! :)

R


tack för dom orden och dom värmer. jag skall fråga puttefnasker.

jo det är väl så att man målar faan på väggen.

jag har fått höra av en verkstad som körde den 100 m ner och tillbaka och muttrade att det var växellådan som var kass.

Malmö firman tog sig faktiskt lite tid och analyserade och konstaterade att det var elektriskt och det verkade vara som den missade tändningar på 1an only och dom plågade den rätt rejält för att få den och hoppa och studsa men inget som hade drag till växellåda.

men tack för att det finns folk som kan bry sig om andra.... jag uppskattar det och hoppas att jag får chansen att bjuda på öl

Eftersom jag mest spydde bajs över din situation så skall
jag även skänka dig lite glädje.....

Jag har en ECU till dig om du fortfarande vill ha en.... :pannkyss

Hör av dig!

hej hej JIPPPIIIIII ja jag pmar dig nu ögona bums
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
3013493 Hejhallå igen om ni kommer ihåg så skulle jag byta den keramiska tätning å annat för att det läckte ut kylarvätska, å det gör det inte mer :yoparty Däremot så kommer det numera olja ur det där lilla hålet på höger sida :mad: och nej det är inte överfullt. Vad är det jag har gjort fel:confused:
Du har nog råkat skada oljetätningen (packboxen) som sitter innanför vattentätningen på impelleraxeln. Det är tyvärr inte helt ovanligt att man råkar skada den på impelleraxeln när man monterar. Lite gladpack eller en bit av en kådis över änden brukar räcka.

Tyvärr är det inte mer att göra än att riva upp igen och byta.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
tack för dom orden och dom värmer. jag skall fråga puttefnasker.

jo det är väl så att man målar faan på väggen.

jag har fått höra av en verkstad som körde den 100 m ner och tillbaka och muttrade att det var växellådan som var kass.

Malmö firman tog sig faktiskt lite tid och analyserade och konstaterade att det var elektriskt och det verkade vara som den missade tändningar på 1an only och dom plågade den rätt rejält för att få den och hoppa och studsa men inget som hade drag till växellåda.

men tack för att det finns folk som kan bry sig om andra.... jag uppskattar det och hoppas att jag får chansen att bjuda på öl

:gnissla Jag hade ett långt och uttömmade PM svar, men min dator la av mitt i det... Få se om jag får med allt igen. :gnissla

I alla fall. Jag tror Robban (mfl) är rätt på det med TPS'n.
Det finns en video snutt på TLzone som visar hur man gör. Och det är rätt enkelt när man väl gjort det första gången. Om det inte är fel på sensorn som på en viss svart best... :gnissla

Skillnaden mellan en felinställd TPS och en rättinställd TPS är natt och dag. Hojen kan genom en justering på ett par mm göra hojen från totalt okörbar till silkes len.
Putte vet :fakta fråga Robban, vi slet inte i 14 timmar för inte för att hitta en felaktig TPS sensor... :tungan
Eller vad det nu var på min sötnos...

Åke (Aka Ronny) svarade perfa på baktändnings problemet. Och Robban spädde på med att det är inte en dålig grej att ta bort "Pair Valven". (Fast någon annan får svara på exakt vilka saker som man ska plugga efteråt)
Helsystem löser problemet med den brända packingen en gång för alla :hihi

Det är som sagt inte säkert att det är "el problem". TPS är bästa gissningen, och absolut den första att prova. Enkelt och gratis.

Andra saker det kan vara är ju tändspolarna. De är lite värmekänsliga och sitter brevid cylindrarna... heh. Listigt Suzuki...

Tändstift. Om TL'n går lite fett (eller var det snålt?), den kurvan ska man få med från en bänkning, så är det inte ovanligt att Tillen käkar tändstift.
Men, detta brukar väll inte arta sig på det sättet du nämner.
Är den svårstartad?

Är batteriet OK? Som en liten Joker i spelet så styrs insprutet av batteri kapaciteten.
Dåligt batteri => mer bränsle - eller om det var tvärtom... :gnissla
Octo är våran lokala-tråd el-specialist. :nicka

Och avsutningsvis.
TPS TPS TPS TPS TPS TPS TPS TPS, och kanske en TB justering....
:hihi :hej



PS. Jag glömde att nämna att om det bara är i 1:an som problemet uppträder, så är det inget jag hade legat sömnlös över 5 minuter. :fakta
1:an används vid trafikljus och ingan annastans.
1:an, rulla igång, 2:an köra på och 3-6 vid fortare köra på än svensk laglig fart tillåter. 3:an går visserligen rätt bra att köra lagligt med oxå, men 2.an är roligare... :hihi
 
Last edited:

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
:gnissla Jag hade ett långt och uttömmade PM svar, men min dator la av mitt i det... Få se om jag får med allt igen. :gnissla

I alla fall. Jag tror Robban (mfl) är rätt på det med TPS'n.
Det finns en video snutt på TLzone som visar hur man gör. Och det är rätt enkelt när man väl gjort det första gången. Om det inte är fel på sensorn som på en viss svart best... :gnissla

Skillnaden mellan en felinställd TPS och en rättinställd TPS är natt och dag. Hojen kan genom en justering på ett par mm göra hojen från totalt okörbar till silkes len.
Putte vet :fakta fråga Robban, vi slet inte i 14 timmar för inte för att hitta en felaktig TPS sensor... :tungan
Eller vad det nu var på min sötnos...

Behöver man inte den där special vippen för att ställa tpsen?

Åke (Aka Ronny) svarade perfa på baktändnings problemet. Och Robban spädde på med att det är inte en dålig grej att ta bort "Pair Valven". (Fast någon annan får svara på exakt vilka saker som man ska plugga efteråt)
Helsystem löser problemet med den brända packingen en gång för alla :hihi

Okej låter som jag skall titta på det vid ett tillfälle (dock inte prio) finns det någon beskrivning på detta någonstans?

Det är som sagt inte säkert att det är "el problem". TPS är bästa gissningen, och absolut den första att prova. Enkelt och gratis. Skall kolla den men som sagt måste man inte ha vippen för att ställa om den?

Andra saker det kan vara är ju tändspolarna. De är lite värmekänsliga och sitter brevid cylindrarna... heh. Listigt Suzuki...

Tändstift. Om TL'n går lite fett (eller var det snålt?), den kurvan ska man få med från en bänkning, så är det inte ovanligt att Tillen käkar tändstift.
Men, detta brukar väll inte arta sig på det sättet du nämner.
Är den svårstartad? nejdå absolut inte startar på ett kick och spinner som en katt
Är batteriet OK? Som en liten Joker i spelet så styrs insprutet av batteri kapaciteten.
Dåligt batteri => mer bränsle - eller om det var tvärtom... :gnissla
Octo är våran lokala-tråd el-specialist. :nicka

Skall mäta batteriet idag!

Och avsutningsvis.
TPS TPS TPS TPS TPS TPS TPS TPS, och kanske en TB justering....
:hihi :hej


Här har ni länk till min inspelning som jag gjorde på Ebos i Malmö

Enjoy


http://www.discoparlan.se/Inspelning.amr
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
vippen? :va

Du behöver dock säkerhetstorx - som en torx-nyckel men med ett litet hål i mitten för att kunna lossa skruvarna som håller tps'en. Det är typ allt du behöver. Plus ett gem eller liknande för att brygga dealer-pluggen bak så du ser justeringslinjen för TPS i fönstret på mätarna.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Tror cebärr förväxlar TPS och TB justering?

Allt sombehövs för TPS är en x-skruvmejsel för att flytta en koppling som sitter i luftburken, en insex (med hål i mitten) för TPS'en. Ett GEM (eller liknande) för att "kortsluta" för dealer mode, eller vad det nu heter. och pinnen för att lyfta tanken (inte måste, men har man inte tösahänder så hjälper det ganska mkt) + eventuellt verktyg för att lyfta burken.
En del ovanstående är bortrationaliserade på min hoj så jag vet inte exakt vilka verktyg som behövs...


Det går :fakta
att göra vid vägkanten...

TPS_Roadside_2.jpg


:hihi
(Första gången kanske man inte ska nyttja denna metoden...)


Här har ni länk till min inspelning som jag gjorde på Ebos i Malmö

Enjoy

http://www.discoparlan.se/Inspelning.amr

Vilket program behövs för att se den?
.amr :va
 
Last edited:

Mr. Kongo

Medlem
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
ZX6R -05, YZ450F -08, HVA TE250 -08
Du har nog råkat skada oljetätningen (packboxen) som sitter innanför vattentätningen på impelleraxeln. Det är tyvärr inte helt ovanligt att man råkar skada den på impelleraxeln när man monterar. Lite gladpack eller en bit av en kådis över änden brukar räcka.

Tyvärr är det inte mer att göra än att riva upp igen och byta.

Nu följde jag dit råd med gladpack men har väl lyckats skada den endå på nått sätt.

Det kan inte kommit fett på nått obra ställe?
 

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
Tror cebärr förväxlar TPS och TB justering?

Allt sombehövs för TPS är en x-skruvmejsel för att flytta en koppling som sitter i luftburken, en insex (med hål i mitten) för TPS'en. Ett GEM (eller liknande) för att "kortsluta" för dealer mode, eller vad det nu heter. och pinnen för att lyfta tanken (inte måste, men har man inte tösahänder så hjälper det ganska mkt) + eventuellt verktyg för att lyfta burken.
En del ovanstående är bortrationaliserade på min hoj så jag vet inte exakt vilka verktyg som behövs...


Det går :fakta
att göra vid vägkanten...

TPS_Roadside_2.jpg


:hihi
(Första gången kanske man inte ska nyttja denna metoden...)



Vilket program behövs för att se den?
.amr :va

det är så att du behöver realplayer för att höra filen...

okej vilka pinna skall man gema så att man får den till dealer mode?
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Hallo... nu har man skickat en massa PM....

Om du inte vet hur man skall kortsluta kontakten så vänta
med det för när inte ens mc-mekanikerna klarar av fortsättning så.....

Alla ni andra här som har varit i kontakt med mig får gärna skicka
ett PM till Cebäär600 ( Som bör byta både nick och avatar! )

Jag försöker hjälpa honom med hans hoj MEN eftersom jag aldrig har
träffat honom så kommer jag inte ta honom till verkstan utan bara hans hoj!

Jag har ställt upp för flera personer här som bor på olika delar i
landet och vi har dealat en hel del med förtroende mellan varandra.

Ni kan ju PM:a honom och ge honom en bild om hur jag agerar och om
jag är att lita på, för själv hade jag haft svårt att lämna hojen under
sådana förhållande men det är mina krav för att jobba på den.

Så hjälp grabben att hjälpa sig själv! :tummenupp

Glad midsommar på er!!!!

R

Ps. Har ni sett min nya skitcoola däckmaskin jag har byggt! :D




 

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
Hej alla. hade varit skönt med lite feedback om detta. Det är lite tufft att lämna ifrån sig sin hojj på detta sätt men någongång måste jag chansa och se ifall det finns någon go människa som kan tänka sig och hjälpa mig så snälla skicka lite pm...

är ju nästan lite kallsvettig
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Du kan lita på Robban, det är ingen fara.
 

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
Har inte haft nöjet själv att ha med Robban o göra med. Men skulle inte tveka en sekund o lämna iväg min hoj till honom! :tummenupp
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Det är tre personer här som jag skulle kunna lämna min hoj till faktiskt - Lasse, Ronny och Robban...:pannkyss Jag gör så mycket jag kan själv, dels för att jag kan, dels för att jag gillar det, och dels för att jag vill veta exakt vad som gjorts. Jag skulle inte lita på nån verkstad här i närheten, men dessa tre skulle jag kunna lämna hojen till. De jobbar inte för nån vinst, och de kan sin TL.
 

#Åke

Guest
schysst o cool däckmaskin Robert :tummenupp Nu när du är vice direktör och en årsinkomst på mint 800-900 k kr om året kan du ju köpa en cnc fräs/svarv maskin och tillverka snygga gaffelkronor åt oss på beställning.Snälla :tungan
 

AndreasH

Onödig vikt
Gick med
9 Jul 2005
Ort
Norrland
Hoj
TL1000S
Hallå, nybliven tls ägare här :)
Körde 2 mil och rev sedan ner hojjen i delar, mitt i sesongen, galet jag vet.
håller på att bygga en fighter av den, dels pga risiga kåpor och dels pga att jag inte tål körställningen på en vanlig, och när jag endå har motorn i delar och väntar på just delar till den så måste jag ju ha nånting att syssla med :D


Är det nån vänlig person som har artickelnummer eller annan viktig info när man ska på momentum och köpa kullagren som sitter i motorhalvorna.. 97as TLS. väldigt tacksam för svar.



Polare köpte en R för ett tag sedan, de visade sig att den var strypt till 72kw, strypningen ska tydligen sitta i insugsgummin, och man ska knipsa en brun kabel, vart.. vilken, man vill inte gärna ta fel :S
Skulle vara guld värt!
MVH andreas
 

#Åke

Guest
Till er nytillkomna gröngörlingar som är skotträdda eller är försiktiga om era ljuddämpare. "Pir-valve modden" Riv bort alla röda "ringar" med slangar och ta bort "flappern" i luftburken (det locket som sitter i metallstaven som är ihopkopplat med vacumklockorna) Förutom detta så ta bort metallrören från cylindrarna (under utblåset) och tillverka en bricka för att plugga hålet (likt flänsen på röret) täta med en packning och smeta på lite värmetålig silicone först (Biltema röd tub) Fortsätter det smälla vid gasavslag så är det garanterat packningen i flänsen (om du har original grenrör).

Fortsätt sedan med "Joe-V´s" luftburksmodd och ett K&N filter och slutligen MAPPA OM. OBS detta gäller TLR det är annorlunda för den långsammare TLS:en
http://www.jiffypark.com/tl/airbox/airbox.htm

Detta fungerade på min hoj/meka efter dessa beskrivningar med eget huvud för jag tar inte ansvar för andras klantighet eller missar. Å_Å_Åke

Efter detta kan man fortsätta med "high-ride" modden som kostar ca: 20 kr (TLR) eller fjädringsuppdatering från Race-Tech (båda modellerna) eller "Jamies" (engelsk fjädringsgeni) utprovade fjädringsinställning som grund med originalkomponenterna eller varför inte bromsuppgraderingen eller varför inte styrdämparmodden (original) med finare olja 2,5 W så slipper TLR:en kännas så tung o klumpig som så många tjatar om eller varför inte..... :D
 

Bifogat

  • Borttagning av slangar och vaccum damper.jpg
    Borttagning av slangar och vaccum damper.jpg
    66.9 KB · Visningar: 121
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top