TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
DaGaz skrev:
Bröder! Nu måste vi nog ändå överväga att öppna en hojbroderjour. Här har vi vår första patient. Killen verkar uppenbart ha hamnat i fel sällskap :rofl
http://www2.blocket.se/view/1563162.htm?l=0&c=1&city=0
Han verkar ju ha hunnit använda knarren rätt mycket:

>Aprilia RSV mille
>årsmodell 00
>uttagen 02
>14 000 mil
>84.000 kr
>Säljes pga Flickvän

Har har kanske åkt så mycket att han hunnit tröttna? :)
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Boxter-Micke skrev:
Tjenna,

Ser ju riktigt fin ut. Är den påställd så den går att provköra eller har du ställt in den för vintern?

Moddad luftburk? Vad har det för inverkan? Måste man inte ställa om bränslemängden? Det kanske är gjort? Finns orginal kvar?

.:Micke
Hej!

1.Sorry, jag har missat att bevaka tråden ett par dar. Den som vill vara säker på att få snabbt svar skickar gärna PM.

2. Avställd = går att provstarta och smyga runt lite på byvägen men det får gärna vara nån dag då byvägarna är torra. Grusvägar suger! Men det bör ju givetvis vara städad körning eftersom den är avställd. Går även att ställa upp på bockar och provgasa alla växlar, dvs testa att inga växlar hoppar ur vid belastning eller nåt annat strul. Detta kanske får göras med lite försiktighet eftersom bakhejdar´n inte får så mycket kylning på stillastående knarr.

3. Moddad burk gör minimal inverkan enligt min erfarenhet men det känns ju bättre att inte ha några strypningar nånstans. :)
Jag tror att moddning av burk märks mest vid banåka och bänkning, märks inte så mycket på gata. Eller så är det jag som inte kan gasa ordentligt?? :)
Nej, jag har inte ställt om sprutet efter luftburksmodden men man kanske borde göra det om det ska bli riktigt optimalt. Nixx, har ingen originalburk kvar men delarna man plockar ur burken finns kvar liksom den där eländiga PAIR-ventilen. Man kan dock inte återställa burken endast genom återmontering av spjäll etc då moddningen även innebär att man skär bort lite väggar som minskar flödet. Har sparat även väggarna = den som vill återställa burken kan göra det men då behövs det lite limning med silikongummi etc. Men varför återställa?
 

TroLliS

Skrapar allt
Gick med
20 Apr 2003
Ort
Tierp
Hoj
Suzuki TL1000S
Triggerhappy skrev:
Är TLR nått att åka på ?

Men,,,,,,,,,

Du vet ju hur en TL´S går så lägg till 10kg i viktsamt 10 hästar.
Så i verkligheten går en tlr å tls med samma förare likadant(polaren har tlr så vi har testat många gånger) rakt fram.
Sen när det svänger är det ju helt upp till föraren(vi har just inte märkt nåe skillnad faktiskt).
Då ska tilläggas att vi ligger absolut på samma nivå när det gäller körteknik.

Om min inte blir skrot så kan du få ta en testtur med den i vår.
Men enligt taz så kändes min slöare än hans, men å andra sidan tyckte jag hans var slöare än min så....

Skön motor är det iaf
 

Davo

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tullinge
Hoj
2005 KTM 625
Triggerhappy skrev:
Är TLR nått att åka på ?

Nej för fan TLR är en jävla skithoj som ingen vill ha... Jag kan skänka min till dig om du vill ha skräpet... Oj nu är jag visst full igen, så bli inte förvånad om jag
har glömt det här inlägget imorgon.. Fast allvarligt talat så älskar jag min TLR.
Puss o godnatt
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Davo skrev:
Nej för fan TLR är en jävla skithoj som ingen vill ha... Jag kan skänka min till dig om du vill ha skräpet... Oj nu är jag visst givmild igen, så bli inte förvånad om jag
åberopar det här inlägget imorgon.. allvarligt talat så älskar jag att ge bort min TLR.
Puss o godnatt

OK jag tar den efter som du ber så snällt :hihi
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
TroLliS skrev:
Men,,,,,,,,,

Du vet ju hur en TL´S går så lägg till 10kg i viktsamt 10 hästar.
Så i verkligheten går en tlr å tls med samma förare likadant(polaren har tlr så vi har testat många gånger) rakt fram.
Sen när det svänger är det ju helt upp till föraren(vi har just inte märkt nåe skillnad faktiskt).
Då ska tilläggas att vi ligger absolut på samma nivå när det gäller körteknik.

Om min inte blir skrot så kan du få ta en testtur med den i vår.
Men enligt taz så kändes min slöare än hans, men å andra sidan tyckte jag hans var slöare än min så....

Skön motor är det iaf

Hmm.. jag hänvisar tillbaka till sida 93, där det talas om skillnaderna mellan S och R. Det finns verkligen inte mycket gemensamt på hojarna förutom motorn (som även den skiljer sig en del).

Att säga att det enda som skiljer dem är 10 kg och 10 häst, är ju som att säga att det enda som skiljer en TLR från en Bimota SB8R är 15-20 kilo.....

:)
 

TroLliS

Skrapar allt
Gick med
20 Apr 2003
Ort
Tierp
Hoj
Suzuki TL1000S
J-Bone skrev:
Hmm.. jag hänvisar tillbaka till sida 93, där det talas om skillnaderna mellan S och R. Det finns verkligen inte mycket gemensamt på hojarna förutom motorn (som även den skiljer sig en del).

Att säga att det enda som skiljer dem är 10 kg och 10 häst, är ju som att säga att det enda som skiljer en TLR från en Bimota SB8R är 15-20 kilo.....

:)


Du har inte kört en s hör jag :)
Inge illa ment med det men jag trodde själv att TL´r var en värre hoj, men så är det inte i riktiga livet tyvär, men jag har hellre en r än en s :banana

jaja vi får de hur min fortsättning funkar(har ju drgit min tls i backen ganska hårt), men det står mellan en tls eller r eller 999S
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
TroLliS skrev:
Du har inte kört en s hör jag :)
Inge illa ment med det men jag trodde själv att TL´r var en värre hoj, men så är det inte i riktiga livet tyvär, men jag har hellre en r än en s :banana

Nä, jag har faktiskt inte haft nöjet att få köra en S :(
Men hade jag råd så skulle jag äga en sån också... :)

För en vanlig gatknutte som mig så märks det förmodligen ingen större skillnad förutom körställning och sånt men det är ju som sagt inte många komponenter de har gemensamt, jag säger inte att R är "bättre", bara att det är två ganska olika hojar förutom motorn. Att en hoj är "bra" är ju otroligt subjektivt, bra för vem liksom.... :confused:

TroLliS skrev:
jaja vi får de hur min fortsättning funkar(har ju drgit min tls i backen ganska hårt), men det står mellan en tls eller r eller 999S

999S, läcker maskin....läcker prislapp också ;)

Nä, lägg lite "småpengar" på S´en istället, den är coolare. Bifogar lite inspiration:
attachment.php


sharky1.jpg


:fyllisar
 

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en idyllisk barrskog
Hoj
Hade en TLR..
TroLliS skrev:
Du har inte kört en s hör jag :)
Inge illa ment med det men jag trodde själv att TL´r var en värre hoj, men så är det inte i riktiga livet tyvär, men jag har hellre en r än en s :banana

jaja vi får de hur min fortsättning funkar(har ju drgit min tls i backen ganska hårt), men det står mellan en tls eller r eller 999S

Min teori är att det handlar mest om individuellt tycke & smak när det gäller hojjar. :)

- Vill man ha naket, halvkåpa eller helkåpa?

- Motorkaraktär; vill man åka twin eller radfyra? (eller annat)

- Hur vill man sitta? Dvs ska du puttra touring 100 mil i stöten eller köra kallingarna av medtrafikanterna runt kommunvarvet?

För mig finns inget alternativ utan det skall vara helkåpa, extrem körställning och jag har dessutom kommit att älska min Twin. :D

Många gillar hojjar med halvkåpor och har stor passion för dessa - senast efter en diskussion ikväll med en god vän som jag lurat ta körkort nyligen. Han är helt inne på en firestorm.. själv tycker det ser lite "halvgjort" ut med halvkåpa.

Men det är tur att det finns olika tycke & smak annars hade vi bara haft en modell från varje fabrikat.. hur kul hade det varit? :tummenupp

.. väntar med spänning på en SV1000R - verkar inte bli nån nästa år heller :6surkart
 

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en idyllisk barrskog
Hoj
Hade en TLR..
Kärlek...

Var ute och varmkörde TLR'en idag.

Ställde mig & gasa lite och drömde mig bort mot den kommande våren..

Upptäkte en 1 timme senare i affären den härliga imprednerade lukten av förbränd bensin (hållt handen framför piporna) på händerna det sättre ju igång kugghjulen en smula med tankar på våren osv.. :va

Fasen.. att det ska vara såhär när vintern kryper på, gå ner sig i missbruket av hojtidningar, forum, hojfilmer, torrracing i garaget.. suck stackars oss :rolleyes:

:huvet :4skrika :huvet :4skrika :mad: :gnissla :dummer :död
 

TroLliS

Skrapar allt
Gick med
20 Apr 2003
Ort
Tierp
Hoj
Suzuki TL1000S
Kan ju säga så här att S är inte heller nåe turingsak men den går att åka på med, kanske det beror på föraren men som sagt brukar jag tura i snabb takt med en TLR polare å han är minst lika förar duglig som mig(kanske lite lite bättre).
Men även under press så åker vi ganska lika, så för dom som inte tävlar eller kanske kan tänka sig en hoj utan helkåpa så ta en TLS.

Jojo nu hädar jag i TLR forumet men det är bara så så just det eller.
Men man kan inte hitta en mer underbar motor, enda felet är att den har ett ryck vid ca 3k men annars så :yoparty
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
TroLliS skrev:
Kan ju säga så här att S är inte heller nåe turingsak men den går att åka på med, kanske det beror på föraren men som sagt brukar jag tura i snabb takt med en TLR polare å han är minst lika förar duglig som mig(kanske lite lite bättre).
Men även under press så åker vi ganska lika, så för dom som inte tävlar eller kanske kan tänka sig en hoj utan helkåpa så ta en TLS.

Jojo nu hädar jag i TLR forumet men det är bara så så just det eller.
Men man kan inte hitta en mer underbar motor, enda felet är att den har ett ryck vid ca 3k men annars så :yoparty


Det här är ju en TL tråd. Inte TLR. :) :hej
Och TLS är lika fin hoj som TLRen, jag föredar dock helkåpa.
Och jag tror inte man mäker skilland på TLS och TLR förren man närmar sig utkanten på vad hojen klarar på en hyfsat snabb bana. För "normala" förare så är det nog mest körställningen som skiljer.
TLS säg ju ha en klenare ram(flexar mer), och det finns ju de som kör så hårt att de tycker svingen är för klen på TLSen, och att det blev bättre med en styvare.
Ja, jag är inte ens i närheten av att köra så hårt, så jag kan ju bara gissa. :)

OBS, jag klankar INTE ner på TLSen, jag skulle oxå vilja ha en, men två hojar får ju räcka tillsvidare...
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
TroLliS skrev:
Men man kan inte hitta en mer underbar motor, enda felet är att den har ett ryck vid ca 3k men annars så :yoparty

Har du provat en TRE på den? Det kanske avhjälper "rycket"...
Jag tror inte att S´en har samma insprutning som R´en heller, men de som upplever ryckighet brukar tycka att TRE´n hjälper.

TroLliS skrev:
Kan ju säga så här att S är inte heller nåe turingsak men den går att åka på med, kanske det beror på föraren men som sagt brukar jag tura i snabb takt med en TLR polare å han är minst lika förar duglig som mig(kanske lite lite bättre).
Men även under press så åker vi ganska lika, så för dom som inte tävlar eller kanske kan tänka sig en hoj utan helkåpa så ta en TLS.

Jojo nu hädar jag i TLR forumet men det är bara så så just det eller.

Absolut, det är det jag menar. Vanliga dödliga pressar knappast moderna hojar så hårt att gränserna för vad de klarar märks.

Jag märker ingen större skillnad mellan min hoj och kompisens Mille R, förutom att hans motor är klenare... :hihi ;)
Men en riktigt bra förare upptäcker säkert snabbt att hans chassie är bättre (Öhlins överallt osv.... )

Och som Putte säger så är det här TL-tråden, inte TLR-tråden..... :tummenupp

vore kul att träffa några av er likasinnade i sommar, ut i garagen och modda nu ... ;)
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
DaGaz skrev:
Min teori är att det handlar mest om individuellt tycke & smak när det gäller hojjar.

- Vill man ha naket, halvkåpa eller helkåpa?

- Motorkaraktär; vill man åka twin eller radfyra? (eller annat)

- Hur vill man sitta? Dvs ska du puttra touring 100 mil i stöten eller köra kallingarna av medtrafikanterna runt kommunvarvet?

För mig finns inget alternativ utan det skall vara helkåpa, extrem körställning och jag har dessutom kommit att älska min Twin. :D

Många gillar hojjar med halvkåpor och har stor passion för dessa - senast efter en diskussion ikväll med en god vän som jag lurat ta körkort nyligen. Han är helt inne på en firestorm.. själv tycker det ser lite "halvgjort" ut med halvkåpa.

Men det är tur att det finns olika tycke & smak annars hade vi bara haft en modell från varje fabrikat.. hur kul hade det varit? :tummenupp

.. väntar med spänning på en SV1000R - verkar inte bli nån nästa år heller

Du får ju snacka din polare till rätta, varför en fajjerstårm när det finns TLS? :hihi
Allt som stårmen gör, kan TLS´en göra bättre. Snyggare är den också... ;)


Närå, stårmen är säkert en kanonhoj. Huvudsaken är ju att den har en riktig motor.. :hihi

DaGaz skrev:
Var ute och varmkörde TLR'en idag.

Ställde mig & gasa lite och drömde mig bort mot den kommande våren..

Upptäkte en 1 timme senare i affären den härliga imprednerade lukten av förbränd bensin (hållt handen framför piporna) på händerna det sättre ju igång kugghjulen en smula med tankar på våren osv.. :va

Fasen.. att det ska vara såhär när vintern kryper på, gå ner sig i missbruket av hojtidningar, forum, hojfilmer, torrracing i garaget.. suck stackars oss :rolleyes:

:död

Nu är ju moddningssäsongen här, det är nu man bränner alla stålar på prylar istället för soppa och försäkring... :dummer
 
Last edited:

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en idyllisk barrskog
Hoj
Hade en TLR..
J-Bone skrev:
Nu är ju moddningssäsongen här, det är nu man bränner alla stålar på prylar istället för soppa och försäkring... :dummer

Dr Benet kanske har lite schyssta tips på tailguards, miniblinkers och schysst plåtmontage? :Bugar

Jag skulle vilja rensa upp :arsele 't lite :tungan

Samtidigt byta mitt lite repiga strålkastarglas - ska man ha något ballt här? Vad finns det för toner mer än ful-gult? Ville osså byta truck-gaffel blinkersna osså.

Min är ju HELT orginal förutom slipon :)

Jag har också ett par tråkiga repor i tanken "lite på sidan" efter ett spänne till ryggsäcken, vad gör man lämpligast åt det? :confused:

:banana :banana
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top