TL1000R eller inte??

Akke

Sur på utsidan o Glad på insidan
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
SUZUKI TL1000S -97
Halloj kan snart inte hålla mig måste ha hoj igen, har tittat på just en TL1000R sen 99- så den räknas som en -00. Utrustning ja dubbla pipor vance och commander. 65000kr kan den vara värd det?

Någon som har erfarenhet om denna cykel?
positivt vs negativt?

Ja vad jag ska ha den till ja köra på helgerna och försöka hänga på polarna som har r1 och zx9r.
Och ja jag har kört den tycker den va stark och härlig men ryckig i låga hastigheter plus att det känns som man sitter "uppepå" hojen istället för att få känsla att man är ett med cykeln, kanske bara är en vane sak vad vet jag?
Ös på med fakta och erfarenheter tack!
 

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Ort
Södertälje
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
Akke skrev:
2254658 Halloj kan snart inte hålla mig måste ha hoj igen, har tittat på just en TL1000R sen 99- så den räknas som en -00. Utrustning ja dubbla pipor vance och commander. 65000kr kan den vara värd det?

Någon som har erfarenhet om denna cykel?
positivt vs negativt?

Ja vad jag ska ha den till ja köra på helgerna och försöka hänga på polarna som har r1 och zx9r.
Och ja jag har kört den tycker den va stark och härlig men ryckig i låga hastigheter plus att det känns som man sitter "uppepå" hojen istället för att få känsla att man är ett med cykeln, kanske bara är en vane sak vad vet jag?
Ös på med fakta och erfarenheter tack!

Inte samma hoj, men samma motor (-10 hk), köpte en TL1000S för 2 veckor sedan, så grym, man kanske inte alltid hänger på R1:eek:r om det är duktiga förare dessutom, men så länge ingen pressar gränserna så hänger man på finfint...

Så supernöjd med motorn, och karaktären!!! Helt brutal! KÖP! Men läs TL-tråden, där finns mycket info, typ 459 sidor!
 

MC Doktorn

Guest
Har inte egna erfarenheter men låter inte 65`väldans mycket för en 7 år gammal sporthoj :va
 

Dreamer

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Norrlandsskogarna
Hoj
Suzuki TL1000R
Jo, de stämmer bra att man sitter konstigt i början, men nu när man har vant sig e den hur skön som helst! Å de finns helt hyfsat med kraft "under tanken"!! Den är ganska stabil i högre farter!

Nackdelen e väl att man inte känner av farten på den, ex. på kurviga 90-vägar e skönast att ligga i ca 140 km/h å uppåt!! visst går de att ligga 90 men de e ganska så långtråkigt!! Men de e väl från person till person!

En nackdel (lr fördel) e att den bara går 250-260 efter mätaren! Min e strypt på pappret, men enligt förra ägaren så ska de inte vara någon strypning på den! Nån som mer om de?

Ganska billig försäkring! 13´700kr helår på trygghansa på mig (23 år gammal)

65´000 lät faktiskt ganska saftigt!! Måste mest troligt sälja min av både ekonomiska skäl å att ja har så mkt behörigheter att tappa om man nu skulle lyckas bli av med kortet!

Om du e intresserad av en svart 99:a tl1000r, ca 3000 mil (passerade just 3000), ixil-pipor (kolfiber) + en massa orginaldelar! så hör av dig! Ska ha runt 50´000 kr vid snabb affär! (ej utsatt på blocket ännu)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
65 låter lite mycket om det inte är gjort förbannat mycket på den och gått typ 500 mil eller så.
Dreamers hoj låter som ett klipp, svarta(orginal) är dessutom ganska ovanliga. :)

Jag betalar 8000 halv/hel år på If, med avställnings möjlighet.

Gillar man twin karaktären så är TLR(S) en suveränt skön hoj. Jag har aldrig ens tänkt på att man skulle sitta konstigt. heh. Man sitter ju sjukt på en sporthoj i vilket fall...
TLRen designades för att köra på snabba banor och är bergstadig i snabba kurvor. Den lider lite av detta på knixiga banor då den lätt upplevs som rätt stadig där också, fast man hade önskat sig lite mer flip flip av den. Detta går att förbättra en hel del med enkla medel, pengar löser det ännu bättre :lol (lyft gaffelbenen ca 5-8 mm så blir den mkt bättre, ännu bättre är att skimsa upp den några mm där bak)
Den är ett h-lvete i stadskörning / kö-körning, insprutningen är inte den bästa, men den är ju från 97 så...


Det är en fördel om man kan meka lite då hojarna börjar bli lite till åren och TL kunskaper på verkstäderna är lite si och så med.
Jag kan läsa en manual lika bra som verkstadskillen, fast jag tar inte 1000 kr timmen för det... :rolleyes:
Och som med de flesta "äldre" hojar, så lite mek blir det ofta.
Det mesta är enkelt mek.


En nackdel (lr fördel) e att den bara går 250-260 efter mätaren! Min e strypt på pappret, men enligt förra ägaren så ska de inte vara någon strypning på den! Nån som mer om de?

Erh? Min gör 292 på mätaren... :lol :rolleyes:
De var reggade som 72 Kw i början, inte så troligt att din fortfarande skulle vara det. :)
 

Akke

Sur på utsidan o Glad på insidan
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
SUZUKI TL1000S -97
okej har då kommit fram till att det är ett högt pris. nämnde jag att den hade powercommander? vad är sån utrustning värt?och den hade gått ca 2800mil... och man blir ju inte mindre sugen på den när man hör ljudet precis.. och som sagt man känner inte av hur fort man kör... men det är väl inte meningen heller :)
kanske får ta o leta efter något annat kul...
 

nattmackan

Ohne dich
Gick med
13 Jul 2005
Ort
DALARNA
Hoj
ktm 250sxf -07 ktm sx 144 -08 zx10r -04
Akke skrev:
2254658 Halloj kan snart inte hålla mig måste ha hoj igen, har tittat på just en TL1000R sen 99- så den räknas som en -00. Utrustning ja dubbla pipor vance och commander. 65000kr kan den vara värd det?

Någon som har erfarenhet om denna cykel?
positivt vs negativt?

Ja vad jag ska ha den till ja köra på helgerna och försöka hänga på polarna som har r1 och zx9r.
Och ja jag har kört den tycker den va stark och härlig men ryckig i låga hastigheter plus att det känns som man sitter "uppepå" hojen istället för att få känsla att man är ett med cykeln, kanske bara är en vane sak vad vet jag?
Ös på med fakta och erfarenheter tack!
den är bra mkt klumpigare än r1 o zx9r jag tycker att den bara vill gå rakt fram så du kommer att bli ef dina polare när dt svänger + rakt fram men ljudet kan dom inte ta i från dej
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Dreamer skrev:
2255063 Jo, de stämmer bra att man sitter konstigt i början, men nu när man har vant sig e den hur skön som helst! Å de finns helt hyfsat med kraft "under tanken"!! Den är ganska stabil i högre farter!

Nackdelen e väl att man inte känner av farten på den, ex. på kurviga 90-vägar e skönast att ligga i ca 140 km/h å uppåt!! visst går de att ligga 90 men de e ganska så långtråkigt!! Men de e väl från person till person!

En nackdel (lr fördel) e att den bara går 250-260 efter mätaren! Min e strypt på pappret, men enligt förra ägaren så ska de inte vara någon strypning på den! Nån som mer om de?

Ganska billig försäkring! 13´700kr helår på trygghansa på mig (23 år gammal)

65´000 lät faktiskt ganska saftigt!! Måste mest troligt sälja min av både ekonomiska skäl å att ja har så mkt behörigheter att tappa om man nu skulle lyckas bli av med kortet!

Om du e intresserad av en svart 99:a tl1000r, ca 3000 mil (passerade just 3000), ixil-pipor (kolfiber) + en massa orginaldelar! så hör av dig! Ska ha runt 50´000 kr vid snabb affär! (ej utsatt på blocket ännu)

250 260 enligt mätarn..?
jag pressa upp min tl1000s till 280 på mätarn o kände att de fanns mer o ta av. :yoparty


du som undra om du hänger med.
körde jämt med en 929 från ca 110 till 200 blås sen tog 929 igen.
detta va oså på 1000s 120 bänkade.
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Jag har hört att TL'n ska ha en skum bakdämpare (rotationsdämpare) och att väghållningen ska va lite blaj pga. den. Sen har den ju fått en hel del kritik för sin ryckighet och dåliga mellanregister. Jag har aldrig kört någon TL men efterträdaren, SV 1000, har bättre mellanreg och insprutningen är silkeslen, dessutom har den ju ett modernt utseende till skillnad från TL'n som enl. mitt tycke och smak ser rent anskrämlig ut.
 

Wirre

Mr Outlaw ;)
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Där min säng sover ;)
Hoj
CB1000RA -09
Ja har haft både SV1000S å TL100S, e inne på min andra TL nu... Å TL:en e bra mycke roligare att köra än SV:n enligt mig.
Visst e TL:en lite ryckig, men nog finns de mellanregister så att de räcker allt :tummenupp

[PlastRaket] skrev:
2256353 Jag har hört att TL'n ska ha en skum bakdämpare (rotationsdämpare) och att väghållningen ska va lite blaj pga. den. Sen har den ju fått en hel del kritik för sin ryckighet och dåliga mellanregister. Jag har aldrig kört någon TL men efterträdaren, SV 1000, har bättre mellanreg och insprutningen är silkeslen, dessutom har den ju ett modernt utseende till skillnad från TL'n som enl. mitt tycke och smak ser rent anskrämlig ut.
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Wirre skrev:
2256374 Ja har haft både SV1000S å TL100S, e inne på min andra TL nu... Å TL:en e bra mycke roligare att köra än SV:n enligt mig.
Visst e TL:en lite ryckig, men nog finns de mellanregister så att de räcker allt :tummenupp

Ok. Vad är det som gör TL'n så mycket roligare? 5 extra -hk? eller nå't annat?
Det jag möjligen saknar från min gamla GSXR1000 är framför allt fjädringen som jag tycker är lite tunn på SV'n
 

Wirre

Mr Outlaw ;)
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Där min säng sover ;)
Hoj
CB1000RA -09
SV:n känns mer som en touringhoj, å så sitter man lixom "på" hojen enligt mig. TL:en känns mer sportig å man är mer "ett me hojen".


[PlastRaket] skrev:
2256403 Ok. Vad är det som gör TL'n så mycket roligare? 5 extra -hk? eller nå't annat?
Det jag möjligen saknar från min gamla GSXR1000 är framför allt fjädringen som jag tycker är lite tunn på SV'n
 

Akke

Sur på utsidan o Glad på insidan
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
SUZUKI TL1000S -97
ozeo skrev:
2256321 250 260 enligt mätarn..?
jag pressa upp min tl1000s till 280 på mätarn o kände att de fanns mer o ta av. :yoparty


du som undra om du hänger med.
körde jämt med en 929 från ca 110 till 200 blås sen tog 929 igen.
detta va oså på 1000s 120 bänkade.


ok.. tl1000r ska väl ha mer kusar än S modellen?
kanske blir samma ändå..
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Akke skrev:
2258204 ok.. tl1000r ska väl ha mer kusar än S modellen?
kanske blir samma ändå..

r ska ha mer effekt..
dom bruka ligga runt 125 - 130 bänkade.
beroende på vad som e gjort.

nu hade jag oså iofs ett helsystem kn o dynojet eller va d heter.
 

Akke

Sur på utsidan o Glad på insidan
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
SUZUKI TL1000S -97
ozeo skrev:
2258341 r ska ha mer effekt..
dom bruka ligga runt 125 - 130 bänkade.
beroende på vad som e gjort.

nu hade jag oså iofs ett helsystem kn o dynojet eller va d heter.

spelar det någon roll om den har powercommander? vad kan man få ut utav den då?
 

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
Köp Köp Tl1000

Jag har en Tl 1000R och är faktiskt kanon nöjd. Har tidigare haft effektstarkare radfyror men tycker att effekten i min gott och väl räcker till. Tycker heller inte att det är något problem att åka runt med kompisar som har effektstarkare hojar. Huruvida man hänger med en r1a eller inte när vägen svänger beror nog mest på hur duktig man är som förare. Jag kände att jag ville ha en något udda hoj som ingen annan i här runt i trakten hade och tycker nu att jag har hittat det ultimata. Min hoj kanske toppar 270 på mätarn och jag saknar då inte dom där extra 30 km som mina tidigare hojar har toppat i. Om jag ska vara riktigt ärlig så har jag haft den i ett år nu och har bara toppat den en gång. Det är det som är så skönt med denna hoj ,man känner liksom inget behov av att bröla på i 250 knyck. En Tl1000 har nåt annat som stillar ens fart behov. Om du köper en Tl1000R eller en s spelar ingen större roll det är en smaksak. Lycka till...
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Jag kan inte hålla mig. :mad: Jag måste också kommentera dina funderingar på inköp. Har även tidigare retat upp TL1000R ägare med mina kommentarer.

Visst TLR:en har en mycket skön gång, ett härligt vridmoment och härligt ljud men min åsikt är att det är allt också. Den är stor, tung, trögstyrd och många av de som har köpt en som jag har pratat med vill ganska snabbt byta till något annat.

En kompis råkade ut för svårt vobbel och krachade med sin och originalmonterad styrdämpare säger väl en om "karaktären" som vissa vill kalla det.

Jag har provkört TLR:en för längesedan och tyckte redan då att körställningen var en av de jobbigaste jag har varit med om. Du får som böja dig över tanken.

Gillar du ändå ljudet och karaktären på twinnar tycker jag att du ska titta närmare på Aprilian. Har även provkört den och tycker att det är en smidigare och mer lättkörd cykel med lika bra drag, om inte bättre.

Tycker att TLR:en är klart övervärderad och 65 000,- låter väldigt dyrt för en sex år gammal hoj. Powercommander, helsystem, Öhlinare etc etc, extragrejorna betalar du nästan bara för när hojen är ny. Det ska som bara sitta på en beg hoj.

Du bestämmer ju naturligtvis själv, jag vill bara visa att det finns två sidor på myntet. Det här är min åsikt om TLR och någon annan får naturligtvis tycka annorlunda.

Lycka till med hojköpet :tummenupp Önskar att jag själv satt med liknande problem snart....
 

Akke

Sur på utsidan o Glad på insidan
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
SUZUKI TL1000S -97
Ja ni gjorde ju inte saken lättare nu... :confused:
Känns som man ska lägga ner projektet om TL:n...

kanske man ska fundera på dem mer vanliga cyklarna..?
CBR, ZX9R och GSX1000R?
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Akke skrev:
2258909 Ja ni gjorde ju inte saken lättare nu... :confused:
Känns som man ska lägga ner projektet om TL:n...

kanske man ska fundera på dem mer vanliga cyklarna..?
CBR, ZX9R och GSX1000R?

Om du är sugen på en v-twin kolla på Millen :tummenupp
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top