TM 125 mer o mer problem..

madden

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2008
Ort
sverige
Hoj
ingen
jag har en Tm 125 motard "cross" kan man säga.
men sen i lördags när jag köpte den, har det märkts mer o mer när jag kört att den inte vill varva alls längre när man drar i växel o kör.

på tomgång varvar den ut ordentligt däremot.

den börjar alltså bluddra o 4-takta precis när effekt kurvan kommer..

jag antog att det hade något med tomgångs skruven och den guldiga som sitter på förgasaren
(som jag inte riktigt har nån koll på vad den gör) så jag pillade lite på dom men det var ingen märkbar skillnad alls..

efter det tänkte jag att det kanske var smuts eller något i förgasaren, så jag öppnade upp o kollade lite.
jag rörde inte ett skit bara tog loss fästena o såg in och lite vid munstycket.
men rörde ej!

när jag satt tillbaks den testade jag att starta.
den gick igång och jag körde ca 300 meter tills den bluddrade ner o dog.

sedan det har den inte gått igång..

då kom jag på att det säkert var tändstiftet det var fel på från början, att det var det som gjorde så att den inte varvade ur. Stiftet var helt surt. kan inte bli surare..
vi kollade m det kom gnista och ja det kom var 4:de gång man kickade ungefär.

varför har den börjat bli sur nu också?! får den in för mkt bensin?:confused:


nu känner jag mig rätt dum, jag fattar inte varför den inte startar längre.. kan det kanske vara så att jag har förstört något i förgasarn ändå att jag var försiktig och inte rörde något?:confused:


vad ska jag ta mig till?:va :huvet
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Visst är det en 2-taktare?:va

Kan det vara så enkelt som att den går för fett?
(Jäkligt för mycket 2-taktsolja...?)
Dvs i med mindre huvud-/högfartsmunstycke!
Kanske bör putsa upp stiftet lite eller byta det, även förgasaren kan behöva en rengöring om du nyss köpte den begagnad!

Gick den rent när du köpte den?:confused:
 
Last edited:

madden

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2008
Ort
sverige
Hoj
ingen
Visst är det en 2-taktare?:va

Kan det vara så enkelt som att den går för fett?
(Jäkligt för mycket 2-taktsolja...?)
Dvs i med mindre huvud-/högfartsmunstycke!
Kanske bör putsa upp stiftet lite eller byta det, även förgasaren kan behöva en rengöring om du nyss köpte den begagnad!

Gick den rent när du köpte den?:confused:

Hej! Ja detta är en 2-takts räser maskin. 46hk osv inget trams. det är mycket möjligt att den går för fett! det var det jag trodde från början.
för mycket 2-takts olja är det inte.. munstycket e de inget fel på heller, hojen gick BRA när jag köpte den för några dar sen! så problemet har smygit sig fram mer o mer..:va

jag beställer nytt stifft nu :) farsan tyckte det var mycket märkligt.. stifftet är väldigt stort och avståndet där nere vid gnistan är ca 2-3mm.
varför är de så?
 
Last edited:

madden

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2008
Ort
sverige
Hoj
ingen
Sådär ja! nu startar den! :D

bytte bara stiftet så starta den på första kicken..
sen hade jag för mkt olja i bensinen! så nu går den på fullgas... men det är inte alls samma ös i den som när jag köpte den,
alltså ingen gasres i 3-4:ans växel längre.. :S


nu till frågan, kan det vara så pga att jag skruvade på tomgångs och luftskruven på föggen?

och / eller kan det ha sotats igen lite i kröken? (rinner olja därifrån nu..)
Kan det vara därför den inte går lika snabbt längre?

snabba svar tack! ska ut o fixa :p
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Sådär ja! nu startar den! :D

bytte bara stiftet så starta den på första kicken..
sen hade jag för mkt olja i bensinen! så nu går den på fullgas... men det är inte alls samma ös i den som när jag köpte den,
alltså ingen gasres i 3-4:ans växel längre.. :S


nu till frågan, kan det vara så pga att jag skruvade på tomgångs och luftskruven på föggen?

och / eller kan det ha sotats igen lite i kröken? (rinner olja därifrån nu..)
Kan det vara därför den inte går lika snabbt längre?

snabba svar tack! ska ut o fixa :p

Alltså tomgångs skruven har inget med hur hojen går att göra, det reglerar bara hur hög låg tomgången ska vara, luftskruven reglerar bara de lägre varven så tror det knappast.

Hur mycket gas ger du när den börja gå dåligt? 2/3 och över så är det huvudmunstycket det är fel på eller nålen.
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
En sån där sotar inte igen bara, det gör gamla flakmoppar o liknande. Att det rinner lite olja är inga problem - det visar bara att du har haft lite dålig förbärnning av all smörja, kör den lite o låt den bli varm ett tag så är kröken ren o fin igen.

Hur är nålen ställd? Du pillade på nån guldig grej sa du? Var det luftskruven kanske? Ställ den i std. läge o testa igen. Hur är luftfiltret?
 

madden

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2008
Ort
sverige
Hoj
ingen
En sån där sotar inte igen bara, det gör gamla flakmoppar o liknande. Att det rinner lite olja är inga problem - det visar bara att du har haft lite dålig förbärnning av all smörja, kör den lite o låt den bli varm ett tag så är kröken ren o fin igen.

Hur är nålen ställd? Du pillade på nån guldig grej sa du? Var det luftskruven kanske? Ställ den i std. läge o testa igen. Hur är luftfiltret?

nålen har jag ingen aning om hur den e ställd:tuttar
det var luftskruven ja. tror inte heller de har någonting att göra med det..
luftfiltret är la något smutsigt.. men undrar om det kan bli så dåligt på 2-3 dagar bara :va

ställa den i std läge o testa igen? swedish please:tungan
 

Filip_w

Medlem
Gick med
30 Oct 2007
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha DT125R
nålen har jag ingen aning om hur den e ställd:tuttar
det var luftskruven ja. tror inte heller de har någonting att göra med det..
luftfiltret är la något smutsigt.. men undrar om det kan bli så dåligt på 2-3 dagar bara :va

ställa den i std läge o testa igen? swedish please:tungan

ställ den som den stod ifrån början :pannkyss
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
Är hojen ellt orginal??? inge trimm krök,trimm dämpare eller dyl!

Gör rent lutfilter!!
gör rent förgasare!
gör rent tändstift.

Kolla tändkablar,avstägningsknappen så de inte glappar.
kolla efter läckage runt förgasare,insug (spraya med stargas)

Är den orginal sätt clipset på nålen i MITTEN
Luft skruv 1,5 varv utskruvad
tomgångskruv skruvas (vad du vill ha för tomgång)
 

madden

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2008
Ort
sverige
Hoj
ingen
Är hojen ellt orginal??? inge trimm krök,trimm dämpare eller dyl!

Gör rent lutfilter!!
gör rent förgasare!
gör rent tändstift.

Kolla tändkablar,avstägningsknappen så de inte glappar.
kolla efter läckage runt förgasare,insug (spraya med stargas)

Är den orginal sätt clipset på nålen i MITTEN
Luft skruv 1,5 varv utskruvad
tomgångskruv skruvas (vad du vill ha för tomgång)

joda det är trim! okej ska göra detta snarast!:yoparty
 

Solid snake

Guest
Jag hade en cross som betedde sig likadant en gång i tiden, den skar en stund efter det. :tungan
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
om du har trimm pipa på så hoppas jag du har ett större huvudmunstycke i förgasaren är orginal. Vilken färg har stiftet?
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Min gamla hoj det där..
Jag vet inte riktigt vad ägaren emellan oss ha gjort men när jag sålde den va den orginal, hgs pipa är orginal på dom, gas reser på vxl 1-5 ändå :näsblod

Dom problem jag hade i kronologisk ordning(kanske ger dig ett hum om vad som brukar krångla)

Oringen till hydralkolven till koplingen hamna snett så koplingen inte funka.
Tändspolen erja ihop så den va tvärdöd, hel mysko körde hem stälde den utanför sprang in hämta plånkan gick ut igen hojen död.
Hojen skar efter 4 mils lv körning, gick bra så länge jag buskörde i stan och plåga den på kurvig väg men när jag skulle va snäll mot den och låg i konstant fart (typ 6000 varv på sexan) så skar den efter 1 km
Vägra starta när jag skulle hem från en kompis på vintern, troligen skit i tanken för när jag rengjort förgasarn funka den, men skar efter 800 meter (och koplings handtaget va av så kunde inte frikoppla så det blev fin drifting där...) kolven byttes veven cyllen klarade sig.
Köparna (första) skär den efter 30 min morsan tar tillbaka den och lämnar tillbaka pengarna... (Och ni undrar varför jag tycker hon bord omyndigförklaras?) Då renoverades cylindern och den fick ny kolv. Veven va inte glapp men blå så vevlagret va nog inte friskt men vid det här laget va jag redigt leds på hojen som kostat mig 40 000 på 5 kör timmar..
Du lär ha fått med kvitton på allt.
Sen smälte bakblinkersen också :D

Mitt tips är att riva den och kolla att allt är fräsht, tråkigt mn tro mig det är billigare i slutet. Sen som jag sa till dig förut så se till att den får ordentligt med soppa, sjukt känslig hoj.

Sammanfattat: Ha den som enduro/cross/sm men landsväg kan du glömma, tyvärr för det är den roligaste hoj jag har kört på kurvig väg, lätt roligare på bogesundsvägen än en zx7r eller va dom heter, mycket roligare än min 250.

Hoppas det hjälper dig lite, jag köpte den av en snubbe som tävlat med den på hög nivå för 25 000 i tron att den va lv reggad.. sålde den med använd lack (skavt efter stövlar på ramen och såvidare) för 17 000 så hoppas du inte gav dom 22 000 han skulle ha för den.

Edit: gör att göa klart att det är min gammla är vänstra gaffel benet något skrapat? Det är efter att jag slog över vid ett trafikljus.. Och sm fälgarna är smala 18" eller hur?
 
Last edited:

madden

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2008
Ort
sverige
Hoj
ingen
Min gamla hoj det där..
Jag vet inte riktigt vad ägaren emellan oss ha gjort men när jag sålde den va den orginal, hgs pipa är orginal på dom, gas reser på vxl 1-5 ändå :näsblod

Dom problem jag hade i kronologisk ordning(kanske ger dig ett hum om vad som brukar krångla)

Oringen till hydralkolven till koplingen hamna snett så koplingen inte funka.
Tändspolen erja ihop så den va tvärdöd, hel mysko körde hem stälde den utanför sprang in hämta plånkan gick ut igen hojen död.
Hojen skar efter 4 mils lv körning, gick bra så länge jag buskörde i stan och plåga den på kurvig väg men när jag skulle va snäll mot den och låg i konstant fart (typ 6000 varv på sexan) så skar den efter 1 km
Vägra starta när jag skulle hem från en kompis på vintern, troligen skit i tanken för när jag rengjort förgasarn funka den, men skar efter 800 meter (och koplings handtaget va av så kunde inte frikoppla så det blev fin drifting där...) kolven byttes veven cyllen klarade sig.
Köparna (första) skär den efter 30 min morsan tar tillbaka den och lämnar tillbaka pengarna... (Och ni undrar varför jag tycker hon bord omyndigförklaras?) Då renoverades cylindern och den fick ny kolv. Veven va inte glapp men blå så vevlagret va nog inte friskt men vid det här laget va jag redigt leds på hojen som kostat mig 40 000 på 5 kör timmar..
Du lär ha fått med kvitton på allt.
Sen smälte bakblinkersen också :D

Mitt tips är att riva den och kolla att allt är fräsht, tråkigt mn tro mig det är billigare i slutet. Sen som jag sa till dig förut så se till att den får ordentligt med soppa, sjukt känslig hoj.

Sammanfattat: Ha den som enduro/cross/sm men landsväg kan du glömma, tyvärr för det är den roligaste hoj jag har kört på kurvig väg, lätt roligare på bogesundsvägen än en zx7r eller va dom heter, mycket roligare än min 250.

Hoppas det hjälper dig lite, jag köpte den av en snubbe som tävlat med den på hög nivå för 25 000 i tron att den va lv reggad.. sålde den med använd lack (skavt efter stövlar på ramen och såvidare) för 17 000 så hoppas du inte gav dom 22 000 han skulle ha för den.

Edit: gör att göa klart att det är min gammla är vänstra gaffel benet något skrapat? Det är efter att jag slog över vid ett trafikljus.. Och sm fälgarna är smala 18" eller hur?


fans jävla helvete sålde du den för 17000?!:mad: o det var inget fel på den?!
jag fick ge 20 för skitn!
kan man beställa genom postorder hos bernads racing?

jag ska alltså byta munstycke, köra med 3% olja och inte köra landsväg? nått mer:tungan

sen de här Hgs piporna, jag fick med 2st. den ena hade nån pillat på o försökt göra längre.. den andra i hyffsat skick svartfärgad.

har inte lagt märke till något fel på gaffeln, det finns inget där tror jag:rolleyes:

och måste säga dig en sak.. den går rätt snällt just nu för tillfället, gasreser knappt nånting på 3:ans längre tror jag kör med för mycket olja men ska åtgärda detta idag så då ska den nog gå fint tror jag:D

men jag ska plocka ner HELA hojen i detalj och göra något ordentligt för en gångs skull.
jag brukar slarva och göra det mesta halvdant men nu är det slut på det.
ska snygga till o öppna förgasarn igen sen ska jag kolla kolven o cyllen också??:va
nått mer..? tank o sånt har jag redan varit på.. fögg också iofs:D
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
0,3 dl olja per liter 98 oktanig bensin. är lätt o räkna ut hur mkt du skall ha om du använder dl mått. kör på dyr o fin helsyntetisk olja. och bestycka upp hojen REJÄLT så ska det nog gå fint.
 

madden

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2008
Ort
sverige
Hoj
ingen
0,3 dl olja per liter 98 oktanig bensin. är lätt o räkna ut hur mkt du skall ha om du använder dl mått. kör på dyr o fin helsyntetisk olja. och bestycka upp hojen REJÄLT så ska det nog gå fint.

okej. prulle säger att de ska va 220 för o va säker.. jag sätter dit 230-235 för o vara på den säkra sidan! om den nu lyckas gå rent på det..

sen 98oktan? jag kör alltid med 95? bra eller dåligt?:tungan
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top