jag har en Tm 125 motard "cross" kan man säga.
men sen i lördags när jag köpte den, har det märkts mer o mer när jag kört att den inte vill varva alls längre när man drar i växel o kör.
på tomgång varvar den ut ordentligt däremot.
den börjar alltså bluddra o 4-takta precis när effekt kurvan kommer..
jag antog att det hade något med tomgångs skruven och den guldiga som sitter på förgasaren
(som jag inte riktigt har nån koll på vad den gör) så jag pillade lite på dom men det var ingen märkbar skillnad alls..
efter det tänkte jag att det kanske var smuts eller något i förgasaren, så jag öppnade upp o kollade lite.
jag rörde inte ett skit bara tog loss fästena o såg in och lite vid munstycket.
men rörde ej!
när jag satt tillbaks den testade jag att starta.
den gick igång och jag körde ca 300 meter tills den bluddrade ner o dog.
sedan det har den inte gått igång..
då kom jag på att det säkert var tändstiftet det var fel på från början, att det var det som gjorde så att den inte varvade ur. Stiftet var helt surt. kan inte bli surare..
vi kollade m det kom gnista och ja det kom var 4:de gång man kickade ungefär.
varför har den börjat bli sur nu också?! får den in för mkt bensin?
nu känner jag mig rätt dum, jag fattar inte varför den inte startar längre.. kan det kanske vara så att jag har förstört något i förgasarn ändå att jag var försiktig och inte rörde något?
vad ska jag ta mig till?
men sen i lördags när jag köpte den, har det märkts mer o mer när jag kört att den inte vill varva alls längre när man drar i växel o kör.
på tomgång varvar den ut ordentligt däremot.
den börjar alltså bluddra o 4-takta precis när effekt kurvan kommer..
jag antog att det hade något med tomgångs skruven och den guldiga som sitter på förgasaren
(som jag inte riktigt har nån koll på vad den gör) så jag pillade lite på dom men det var ingen märkbar skillnad alls..
efter det tänkte jag att det kanske var smuts eller något i förgasaren, så jag öppnade upp o kollade lite.
jag rörde inte ett skit bara tog loss fästena o såg in och lite vid munstycket.
men rörde ej!
när jag satt tillbaks den testade jag att starta.
den gick igång och jag körde ca 300 meter tills den bluddrade ner o dog.
sedan det har den inte gått igång..
då kom jag på att det säkert var tändstiftet det var fel på från början, att det var det som gjorde så att den inte varvade ur. Stiftet var helt surt. kan inte bli surare..
vi kollade m det kom gnista och ja det kom var 4:de gång man kickade ungefär.
varför har den börjat bli sur nu också?! får den in för mkt bensin?
nu känner jag mig rätt dum, jag fattar inte varför den inte startar längre.. kan det kanske vara så att jag har förstört något i förgasarn ändå att jag var försiktig och inte rörde något?
vad ska jag ta mig till?