Toe ut eller in

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Såg vid byte till sommarsulor att sdäcken var snedslitna på insidorna. Står dom toe ut då? Man ska väl lite toe in har jag för mig eller?

En bakhjulsdriven bil ska som regel ha toe in, medans en framhjulsdriven oftast ska ha toe out.

Ja då kan toe-in vara fel, olika bilar ska ju ha olika toe-in/out.

Vad är det för bil? Vissa har rätt aggresiva hjulinställningar redan från fabrik. Resultatet är slitna däck på insidan. Är bilen dessutom sänk blir slitaget ännu värre. Få standardbilar har möjligheter att kompensera sänkningen från fabrik. Man måste göra vissa modifikationer om så är fallet.

Är bilen dessutom några år så är chansen rätt stor att den nöter däck för att någon bussning är slut, speciellt vissa märken är kända för det.

En aggresiv camber kommer ju mest till sin rätt när det svänger mycket då man får mer grepp på ytterhjulet. Rakt fram är det väl mest en nackdel (då med tanke på att däcket slits ojämt).

Det är morsans felica som det som vanligt är något vajs på. Båda spindelederna är bytt. Dom satt med nitar orginal sitter med m8 nu. Det är efter som det börjat slita däck, ratten pekar inte rakt vid körning rakt heller. Ena stötdämparfjädern var av så den var 1cm lägre på den sidan, gör ju lite på cambern iofs. Av principskäl så vägrar jag lämna in skiten på framvagnsinst. Så köp aldrig en skoda, ta inte ens emot skiten om ni skulle få en gratis. Den kommer garanterat stjäla tid och pengar av er.

Det är morsans felica som det som vanligt är något vajs på. Båda spindelederna är bytt. Dom satt med nitar orginal sitter med m8 nu. Det är efter som det börjat slita däck, ratten pekar inte rakt vid körning rakt heller. Ena stötdämparfjädern var av så den var 1cm lägre på den sidan, gör ju lite på cambern iofs. Av principskäl så vägrar jag lämna in skiten på framvagnsinst. Så köp aldrig en skoda, ta inte ens emot skiten om ni skulle få en gratis. Den kommer garanterat stjäla tid och pengar av er.

Har du bytt spindelleder så är ju garanterat Cambern fel, eftersom den nya spindelleden kan ha hamnat längre ut/in än den gamla.

Det påverkar givetvis toe in/ut också, om båda spindellederna hamnat längre ut så får du mer toe ut, har den ena hamnat lite längre ut än den andra så står inte ratten rakt längre heller...

Däremot är din rekomendation angående att aldrig köpa Skoda helt fel....

Det gäller nämligen ALLT från VAG koncernen...

Byter man spindelleder måste man göra en framvagnsinställning efteråt, det gäller väl i princip alla bilar.

Nja...inte alla. Jag har bytt spindelled på en handfull olika bilmärken där man absolut inte behöver byta. Klart att det är bra att göra det för att vara helt 100% men jag har bytt många utan att göra hjulinställning efter utan att det har påverkat däckslitaget alls.

Nja...inte alla. Jag har bytt spindelled på en handfull olika bilmärken där man absolut inte behöver byta. Klart att det är bra att göra det för att vara helt 100% men jag har bytt många utan att göra hjulinställning efter utan att det har påverkat däckslitaget alls.

Näe, på gamla Saabar (som jag har kört och mekat) brukar man inte behöva göra en hjulinställning, jag brukar dock kolla att hålen sitter på samma avstånd från tappen innan jag byter, på någon bilig piratled skiljde det ett par millimeter vilket ändrar en hel del på inställningarna.

61340050_large_0.jpg

Samma sak med styrleder, mäter man upp så att längden mellan tapp och ände är lika så klarar man sig utan hjulinställning om man bara lossar låsmuttern ett varv och drar tillbaka den lika mycket.

Men ofta skiljer det lite ändå och känns det fel så kan man ju göra en enkel toe in/ut koll hemma med tumstocken...

Är det inte billigare att bara göra en hjulinställning än att byta 2däck var 500ade mil :va

Var några år sen jag laborera hjulinställningar men som sagt en camber i sig självt ska vara bra grov för att leda till nämvärt snedslitage. Ett "svenssonexempel" är Volvo S60 som man slänger dit S80 länkarmar på (knep från STCC/S60 Challenge) och bara man gör en hjulinställning efteråt för toe runt om på originalvärden så vette tusan om jag någonsin kunde se något udda slitgage. Körkänslan/egenskaperna var imponerande bättre av denna enkla åtgärd, vet handlare som hade det t.o.m. på demobil vilket föll kunderna i smaken. Kommer inte ihåg hur stor skillnad det är på länkarmarna men skillnad gör det.

Hur som helst, oavsett ändring (sänkning/spacers/camber justermån) siktade jag så gott som alltid på original toe så gott det gick för bruksbilar och alltid i den ändan man börjar.

Denna skitbil har inga spår där man justera läget på spindeleden. Bara hål för å bulta fast.

Last edited:
Denna skitbil har inga spår där man justera läget på spindeleden. Bara hål för å bulta fast.

Näe, VAG vill ju att man ska köpa deras kompletta bärarmar och därför inte ska behöva justera.

Det enda du kan och bör göra är just att justera toe in efter det nya läget som har blivit när du har borrat ur och bytt spindellederna.

Cambern kan du inte göra något åt, men den är som sagt inte viktigt.

Ska prova justera efter jag bytt fjädern och ena damasken. Och eftersom det är skitbil så är det inte på samma sida heller. Dubbelt jobb alltså. Damasken blir nr 4 som jag byter på denna bil. Har inte ens gått 15k. Så köp inte såna på mekonomen. Vart Ad denna gång

Last edited:
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back