Tokböter

Ace.Rider

Guest
gingi skrev:
2240652 tur att man inte bor i sverige... :gnissla

Men lilla damen då, vi har det ännu jävligare! Böterna enligt inkomsten. I sverige kommer de såå lätt undan med fartböterna. 4000kr i böter e ju inget jämfört med vad man får här.

Jag skulle vara glad nästa gång jag får fart böter om jag får bara typ 400 € i böter!

PS. Fin cykel! Hörde av några av mina klienter att i övermark finns det fina vägar! DS
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Hoztic skrev:
2240769 Det är nog ingen här som inte vill få ner dödstalen i trafiken, frågan är ju bara hur det ska göras. Läs mitt inlägg ovan! :) Skulle du stanna om böterna var på säg 800kr, om du har en hygglig chans att smita? Jag skulle göra det. Skulle du stanna om böterna var på säg 4-5000, under samma förutsättningar? Jag kan inte lova att jag skulle stanna.

Jag hade stannat i vilket fall. Åtminstone med nuvarande hoj. (?) Jag tror att man, vilket jag själv också gör, resonerar som så att många tycker att det inte känns lika frestande att gasa på (jag själv är inte inräknad där..) om det svider ordentligt i plånboken.

Något dimmigt inlägg.
 

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati S2R1000
2000 för felaktig regskylt

Ja det var ju billiga böter, 2000 spänn i stället för dagens 400. Gud vilket ohyggligt brott.

Kanske remissinstansen VV tar bort sök-på-fordon-via-sms så kanske man
sätter på skylten igen.

Undrar vad som kommer hända med premien på fortkörningsböterförsäkringen?
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
lorkan skrev:
2240738 Är det inte bra att man försöker få ner olyckstalen i statistiken?

I ena tråden skriver man RIP Christer och i andra tråden klagar man på polisen som försöker få ner olyckstalen i trafiken genom ökade kontroller och hårdare straff, vilket man vet ger resultat.

I don't get it.

Att leva är en risk öht. Men det är ju sådana som du som driver det här samhället åt ett mer och mer kontrollerat samhälle.

Snart finns det videokameror i sovrummen också. Du MÅSTE sova 8h per dygn minst för att vara så effektiv som möjligt på jobb och vara frisk länge. För annars kostar du samhället en massa pengar!

Är det det du vill? Tyvärr händer det ibland olyckor. Man ska inte bara rycka på axlarna. Man kan tänka på hur man kan stoppa det visst, men inte genom att inskränkta på friheten ännu mer.
Vem är det som kontrollerar vår frihet? Andra människor. Makt betyder i de flesta fall korruption tyvärr.
Reparera vägar skulle tex spara många liv. Bygga nya smarta vägar skulle spara ännu mer.

Det finns inget perfekt samhälle. Och inte fan skulle jag vilja leva i ett heller. Fy fan vilket liv.
 

Mum!n

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Ort
eskilstuna
Hoj
En rosa
antar att många kommer bränna förbi bara
hum nån som brukar åka från snuten svårt lr???
 

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
korvgubbe skrev:
2240680 Då tycker jag trafikpoliserna skall kasta laserpickadollerna och istället vinka in fler som får blåsa... jaga de som är berusade i trafiken istället för att trygga intäkter med laserpistol.

För att bedöma ökade trafikrisker till följd av rattonykterhet resp. hastighetsöverträdelse används väl rimligen statistik kring detta?

Är det din personliga övertygelse att rattonykterhet är medför större risker än fortkörning, eller gillar du bara att fortköra bättre än att vara rattonykter?

Någon som vet om prioriteringsunderlag för trafikinsatser finns tillgängligt på det där "internet" i form av statistik för olycksrisker till följd av olika trafiköverträdelser? Skulle reda ut många frågetecken under diskussionerna som ofta dyker upp tror jag...
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
chrilla skrev:
2241901 För att bedöma ökade trafikrisker till följd av rattonykterhet resp. hastighetsöverträdelse används väl rimligen statistik kring detta?

Är det din personliga övertygelse att rattonykterhet är medför större risker än fortkörning, eller gillar du bara att fortköra bättre än att vara rattonykter?

Någon som vet om prioriteringsunderlag för trafikinsatser finns tillgängligt på det där "internet" i form av statistik för olycksrisker till följd av olika trafiköverträdelser? Skulle reda ut många frågetecken under diskussionerna som ofta dyker upp tror jag...


Man räknar med att ca 16.000 personer kör onykter varje dag och var fjärde som dör i trafiken anses dö p.g.a. onykterhet. Det ser jag som ett problem. Jag ser det inte som Samma problem att någon kör 130 på 110-väg.
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=1333
(orkade inte leta upp bättre källor nu på morgonkvisten)
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Mares skrev:
2240661 Hmm, undrar hur många som kommer att skita i att stanna överhuvudtaget vid en ev. kontroll? :va

ett flertal från nu iaf!

Men klart det minskar fortkörningar!
 

Morphed

ORGANDONATOR
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Nacka
Hoj
KTM 450 SXF
gingi skrev:
2240652 tur att man inte bor i sverige... :gnissla

Hmm...det är ju i finland man verkligen får tokböter!!!! där går dom direkt efter årsinkomst så de kan bli både 10 000 o 15 000 i böter :7peta eller mkt mer!!!! :rofl
 

Martin_Ch

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Kista
Hoj
F800ST
Zartax skrev:
2240897 Ja, för att köpa en Porsche är ju ett straff som alla borde känna av lika mycket. :rolleyes:

Inkomstbaserade böter är det enda logiska eftersom det ska kännas att åka dit.

Sverige är ju "det skall vara lika dåligt för alla"-landet så varför inte. Snart får man väl inte köra hoj eftersom inte alla har en mc... Det skall ju vara rättvist ;)

En smått absurd effekt av dagsböter... Om man nu har åkt på böter och jobbar extra för att tjäna in samma summa så behöver höginkomsttagaren lägga ner mer arbetstid. Skillnaden mellan att få behålla runt 70% av inkomsten och att bara få behålla runt 45%, samtidigt som böterna är direkt proportienella till lönen, gör att höginkomsttagaren får spendera 1½ ggr så lång tid med att jobba igen pengarna som gått till böterna.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Om medelhastigheten sänks och olyckorna minskar på grund av höjda böter böter så är det bra. Gör bötespengarna som kommer in att något annat kan förbättras är det ännu bättre.
 

Danne_

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Älmhult
Hoj
Honda 900rr i nyskick
lorkan skrev:
2240738 Är det inte bra att man försöker få ner olyckstalen i statistiken?

I ena tråden skriver man RIP Christer och i andra tråden klagar man på polisen som försöker få ner olyckstalen i trafiken genom ökade kontroller och hårdare straff, vilket man vet ger resultat.

I don't get it.

Tror inte på de där med ökat straff. Även om det skulle kosta 5000 för 2 km för fort så kör man för fort i alla fall. Kolla på rättstaten usa som nästan tar ut dödstraff för minsta lilla och ger hur många år som helst i straff för narkotika brott. Visst vissa straff är lindriga kan ju tyckas även där men har dom fått ner brottsligheten...Nä . Snarare tvärt om.
Jag kommer att fortsätta köra som jag gör och gjort hela tiden , men visst lite mer försiktig blir man väl kanske. Men bara marginellt :hihi
 

Andersson1988

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
Ducati Monster 620ie (25kw)
ghandi skrev:
2240686 Visst fan kan vi väl införa ett rättvist system som det i FInland, böter som är inkomstbaserade måste väl vara det rätta i allmän svenssons ögon. Det lustiga är att det aldrig kommer på tal... varför? jo för politikerna själva kan ju komma att lida av det. Det parti som först lägger upp förslaget har min röst i nästa val alla fall.

Tänk er in i situationen.
Johan 25år, student, drar på sig böter för 1400skr (64km/t på 50km/t väg) och får surt slanta upp dom ur studiebidraget alternativt låna av föräldrar / vänner.

Fredrik 42år, vd, drar på sig böter för 1400skr (64km/t på 50km/t väg) tar pengarna ur myntfickan på plånboken och kör samma lika resten av livet.

Var ligger rättvisan i det?

Inkomstbaserad = HELT RÄTT i min mening

Håller helt klart med !!
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
ghandi skrev:
2240686 Visst fan kan vi väl införa ett rättvist system som det i FInland, böter som är inkomstbaserade måste väl vara det rätta i allmän svenssons ögon. Det lustiga är att det aldrig kommer på tal... varför? jo för politikerna själva kan ju komma att lida av det. Det parti som först lägger upp förslaget har min röst i nästa val alla fall.

Tänk er in i situationen.
Johan 25år, student, drar på sig böter för 1400skr (64km/t på 50km/t väg) och får surt slanta upp dom ur studiebidraget alternativt låna av föräldrar / vänner.

Fredrik 42år, vd, drar på sig böter för 1400skr (64km/t på 50km/t väg) tar pengarna ur myntfickan på plånboken och kör samma lika resten av livet.

Var ligger rättvisan i det?

Inkomstbaserad = HELT RÄTT i min mening

För oss som har 0 kr i inkomst hur blir det då?
Ingen böter eller ett minimibelopp på 100 kr kanske :D?
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Danne_ skrev:
2242531 Tror inte på de där med ökat straff. Även om det skulle kosta 5000 för 2 km för fort så kör man för fort i alla fall. Kolla på rättstaten usa som nästan tar ut dödstraff för minsta lilla och ger hur många år som helst i straff för narkotika brott. Visst vissa straff är lindriga kan ju tyckas även där men har dom fått ner brottsligheten...Nä . Snarare tvärt om.
Jag kommer att fortsätta köra som jag gör och gjort hela tiden , men visst lite mer försiktig blir man väl kanske. Men bara marginellt :hihi

Jag tror inte heller att straffet alltid avskräcker, eller, det gör det inte. Som du säger är dödsstraffet i USA ett bra exempel. Däremot kan det avskräcka till viss del i en del fall, som i detta. Jag tror att folk tänker efter mer om det kostar vääldigt mycket pengar att köra bara lite för fort. Sverige har jättelåga böter jämfört med övriga EUländer, och vi är dessutom skitkassa på att hålla hastigheterna. Norge har höga böter, och där håller man också hastigheterna bättre.
 

Danne_

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Älmhult
Hoj
Honda 900rr i nyskick
lorkan skrev:
2243779 Jag tror inte heller att straffet alltid avskräcker, eller, det gör det inte. Som du säger är dödsstraffet i USA ett bra exempel. Däremot kan det avskräcka till viss del i en del fall, som i detta. Jag tror att folk tänker efter mer om det kostar vääldigt mycket pengar att köra bara lite för fort. Sverige har jättelåga böter jämfört med övriga EUländer, och vi är dessutom skitkassa på att hålla hastigheterna. Norge har höga böter, och där håller man också hastigheterna bättre.

Jo du har rätt. Men det känns liksom orättvist på något sätt. Fan här går buset fria medans vi skall straffas.
Men visst har vi låga böter än i övriga europa. Ja Ja. Går det för fort och dom försöker stoppa mig så kan det kvitta. Jag stannar inte det säger jag. Sedan får jag väl skylla mig själv om jag åker fast för smitning eller vad det nu blir.
Är det någon som vet straffet om man sticker och åker dit i all fall?? :va
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top