Toleranser vid klinkerläggning

Drkosmos

Asfalt och träd är hårda !!!
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Letar.....
Har ett problem.

Vi har haft en hantverkare här hemma som har lagt klinker åt oss i våran källare 45m2 som ska användas som bostadsrum.
Och det ser ut som F*N, ojämna fogar, plattor som ligger snett och plattor som sticker upp 3-4mm ibland så mycket som 5mm på vissa ställen.

Finns det några regler man kan läsa på för att ta denna diskussionen med hantverkaren ?
Har letat på boverket men hittar inga direkta regler.
Det jag vill hitta är toleranserna.

Behöver all hjälp jag kan få.

Vet inte vad det finns för regler, men hur var underlaget innan och vad kom ni överrens angående det?

Jag har nylingen lagt nya klinkers och kakel i badrummet och hade en hantverkare att göra det till mig. På en rad vid dörren så låg plattorna ca 5mm lägre än dom andra så att fogen var helt fel. Jag ringde till honom och sa att det såg för jävligt ut. Så han fick snällt komma och göra om det. Vilket han gjorde utan problem och han tog inget extra för det.

Vet inte vad det finns för regler, men hur var underlaget innan och vad kom ni överrens angående det?

Vi har huggt upp allt det gamla betonggolvet.
Isolerat och lagt vattenburen golvvärme och sen gjutet ett nytt betong golv.

Och den som gjöt det nya betonggolvet var samma hantverkare som la klinkerna. Så han vet ju vad han har gjort.

Fyfan, nu bubblar det upp minnen från vårt bygge....

Samma problem som du, dom skyllde på att väggarna inte var helt raka (kan stämma, gamla betongväggar från 50-talet) men när dom misslyckades TOTALT med nästan alla fogar lackade jag ur...det blev aldrig helt bra, men typ godtagbart...slutade med att jag inte betalade det sista jag var skyldig & frågade om dom hade några problem med detta....det hade dom inte....

Ska det bli perfekt får man fan göra saker själv...så jävla TRÖTT på slaffsiga & oseriösa fikande hantverkare! fan släpp bullen, dra upp brallorna & JOBBA!!! :mad:

Toleranserna som används hittar Du, precis som angavs i en av Dominators trådar, i Hus-AMA. Jag föreslår att Ni kostar på Er en opartisk besiktningsman (med tillgång till AMA) som kan ge ett utlåtande utifrån toleranserna.

Lycka till!

Inte bara storstadsregionerna som har rötägg bland hantverkarna tydligen.
Ska höra med chefen vad HusAMA säger, så hör jag av mig.

Vill du leta själv så borde den finnas på biblioteket.

/Per

Har för mej att det får diffa 3mm mellan två st plattor i djup. Men det är två plattor brevid varandra. Vad som gäller över hela golvet(ev fall för brunn räknas ej) vet jag ej. Ta dit en opartisk besiktningsman.

Man blir så less på dessa hantverksjävlar. Dom dyker inte upp när dom ska, dom tror att man kan leva med en byggställning i trappen i 4 månader. Dom lyfter inte ett finger mer än vad som verkligen måste göras, fuskar så fort man inte ser. Man måste höka, bevaka, tillrättavisa, visa hur arbetet ska göras mm.

Ska man ha något gjort ordentligt så får man göra det själv. Kan man inte så går det endå fortare att lära sig än att anlita dessa drönare som kallar sig för hantverksarbetare.

Fast nu vet även en inbiten hantverkshatare som jag att det finns vettigt knegarfolk. Synd bara att dom är omöjliga att komma över när man ska ha något gjort.

Har bekanta i Estland & sett när dom har haft hantverkare hemma, installation av värmeväxlare, montering av nya fönster etc....maken till trevliga, proffsiga, snabba hantverkare har jag aldrig sett...en fröjd att se dom jobba, dom har något som kallas yrkesstolthet.....

Svar

Hej Jag jobbar med kakel och klinker.
om vi förutsätter att det inte är något fel på plattorna. Dom kan vara skeva och vinda etc.
Så finns det en formel för hur stort fogsprång det får finnas. Det är beroende på hur stora plattorna är.

Toleransen för fogsprång skall beräknas på
följande sätt: För plattor med längsta kantmått upp till 30 cm
är högsta tillåtna fogsprång lika med toleransen för plattans
skevhet (30 cm x 0,5% = 1,5 mm, 20 cm x 0,5% = 1 mm).
För att beräkna toleransen på plattor med ett kantmått
över 30 cm använder vi samma metod som används i Tyskland.
Formeln ser ut så här: Längd + bredd/1000 + 1 mm.
På exmpelvis en 30x60 platta blir det 1,9 mm (90/1000 = 0,9
mm + 1,0 mm = 1,9 mm). Oavsett hur stor en platta är får
det maximala fogsprånget vara högst 2,0 mm även om det
enligt formeln skulle bli mer.

hoppas att ni förstår formeln.
Mvh Magnus

Hej Jag jobbar med kakel och klinker.
om vi förutsätter att det inte är något fel på plattorna. Dom kan vara skeva och vinda etc.
Så finns det en formel för hur stort fogsprång det får finnas. Det är beroende på hur stora plattorna är.

Toleransen för fogsprång skall beräknas på
följande sätt: För plattor med längsta kantmått upp till 30 cm
är högsta tillåtna fogsprång lika med toleransen för plattans
skevhet (30 cm x 0,5% = 1,5 mm, 20 cm x 0,5% = 1 mm).
För att beräkna toleransen på plattor med ett kantmått
över 30 cm använder vi samma metod som används i Tyskland.
Formeln ser ut så här: Längd + bredd/1000 + 1 mm.
På exmpelvis en 30x60 platta blir det 1,9 mm (90/1000 = 0,9
mm + 1,0 mm = 1,9 mm). Oavsett hur stor en platta är får
det maximala fogsprånget vara högst 2,0 mm även om det
enligt formeln skulle bli mer.

hoppas att ni förstår formeln.
Mvh Magnus

Om jag fattar dig rätt så får det skilja 1,5mm mellan två plattor som ligger jämte varandra eftersom vi har lagt plattor som är 30x30.

Stämmer detta får han lägga om ca 75% av golvet.

Jag har funderat på att göra en deal som ser ut på följande vis.

Alt 1: Han lägger om hela golvet och gör det rätt. Utan extra kostnad.

Alt 2: Vi kvittar. Vi betalar inget för det han har lagt och fixar allt själva via en annan firma.
Han har lagt ner ca 3,5 dags arbete på detta golvet.

Finns det fler alternativ ?

Om jag fattar dig rätt så får det skilja 1,5mm mellan två plattor som ligger jämte varandra eftersom vi har lagt plattor som är 30x30.

Alt 2: Vi kvittar. Vi betalar inget för det han har lagt och fixar allt själva via en annan firma.

Sistnämnda alternativet är ju ingen höjdare för då måste ni betala för att bli av med det som ligger där, 45kvm klinker är inte gratis att bila upp. Sen ska ni betala för att få det lagt igen...
Är det vitt "hantverk" så är det bara att be honom komma dit och lägga om det så att det blir bra, om han väljer att bila upp allt är ju upp till honom.
Självklart får han bara betalt för 45kvm golvläggning.

Sistnämnda alternativet är ju ingen höjdare för då måste ni betala för att bli av med det som ligger där, 45kvm klinker är inte gratis att bila upp. Sen ska ni betala för att få det lagt igen...
Är det vitt "hantverk" så är det bara att be honom komma dit och lägga om det så att det blir bra, om han väljer att bila upp allt är ju upp till honom.
Självklart får han bara betalt för 45kvm golvläggning.

Alt:2 är mest för att vi vill bli av med han så fort som det är möjligt. För jag tror inte han lyckas fixa det om man ska göra om allt igen.

Du känner inte att du vill ha ersättning för plattorna han har förstört? Nu har inte jag nån aning om vilka rättigheter man har men opartisk besiktningsman som sagt..

Sen håller jag med alla andra som säger att: vill du ha något hantverk gjort snyggt så får du göra det själv.

Sen håller jag med alla andra som säger att: vill du ha något hantverk gjort snyggt så får du göra det själv.

Eller ringa mig, jag har inte fått några klagomål än på de jobb jag har utfört. Eller jo, ett iofs. Men det var bara för att han ville ha det gratis, när besiktningsmannen hade sagt sitt så tyckte jag att det var något lurt med det hela, det visade sig att han var nära bekant med besiktningsmannen. Opartisk my ass...
Jag förstår inte varför en del hantverkare slarvar så förbannat, tycker de inte att sitt jobb är kul eller vad? Jag åtar mig inte skitjobb som jag tycker är tråkiga för då vet jag att det inte blir rättvist då man inte lägger ner 100% på sånt skit.
Och skulle jag mot förmodan få backning på ett jobb så fixar jag gladeligen till det gratis och fixar kompensation på något vis, en nöjd kund är den enda rätta kunden.

Eller ringa mig, jag har inte fått några klagomål än på de jobb jag har utfört. Eller jo, ett iofs. Men det var bara för att han ville ha det gratis, när besiktningsmannen hade sagt sitt så tyckte jag att det var något lurt med det hela, det visade sig att han var nära bekant med besiktningsmannen. Opartisk my ass...
Jag förstår inte varför en del hantverkare slarvar så förbannat, tycker de inte att sitt jobb är kul eller vad? Jag åtar mig inte skitjobb som jag tycker är tråkiga för då vet jag att det inte blir rättvist då man inte lägger ner 100% på sånt skit.
Och skulle jag mot förmodan få backning på ett jobb så fixar jag gladeligen till det gratis och fixar kompensation på något vis, en nöjd kund är den enda rätta kunden.

Och hur mycket skulle jag få ge dig för att kakla och klinkra mitt badrum på golvyta 3kvm+18kvm väggar? Fått en offert på 100k som jag bara garvar åt de måste skämtat eller missförståt allt! Nej...det var inte dyrt kakel som skulle upp på väggen!

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back