Top Gun nästa!

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
KalleNorton skrev:
2655936 Trådlyft!

Av de 400 som sökte, hur många blir sedan JAS-piloter?
Och McFille, hur går det? Tell us!

Hemma o slösurfade lite över julen och noterade att tråden var lyft...det var det värsta! :)

Kalle - För vår omgång var det ungefär 400 sökande, och då blev 10 st antagna för att spaka 39.
Nästa år vill de ha 12 st, men de har lite problem för att de är så få som söker nuförtiden, och får därför inte fram så många lämpliga kandidater som de vill ha. Därför har de skjutit fram utbildningen för nästa kull minst ett halvår, så med andra ord så är det bara att söka, finns inget att förlora (förrutom lite $$$ för resorna och boende till och från Sthlm då :rolleyes: ).

Jo det går bra uppe i det blå. Att det är riktigt riktigt kul behöver jag väl knappast skriva. Utbildningen går framåt grymt snabbt och en termin är förbi.
Vi har flugit ca 40-50h timmar nu, varav 3-4 är s.k. EK (enkelkontroll), alltså att vi flyger själva i planet.
Hade EK-släpp precis innan jul, en mäktig upplevelse!

Vill ni följa vår utbildning och läsa mer om flygskolan/flygvapnet så kan ni surfa in på flygskolans hemsida; http://www.flygs.mil.se/
Där publicerar vi artiklar och bilder från vår utbildning, så är ni intresserade av att se hur vi har det är det sidan ni ska bookmarka.

mini-knutten - Hehe, hade de haft ett sånt test under antagningen hade jag varit rökt. :näsblod

crashtest - Tack skarru ha. Har inte träffat Peter Lindén, men alla jag snackat med pratar varmt om honom och säger att han är en grym kille. En av våra utbildningsansvarige gick i samma kull som Peter, så han har berättat en del sköna historier...

GuW - Haha, ja det är jäkligt komiskt att våra motorer var vattenpumpar från början! Inte ett dugg optimerade för luftintagen, men visst fan flyger hon ändå.
Faktum är att SK60 inte räknas som ett tvåmotorigt plan civilt, då motorerna sitter för nära varandra. :gnissla
Vi flög faktiskt vårt första lågflygningspass nu innan jul, och jag förstår vad piloten menade. Helt klart det häftigaste passet jag flugit, känslan att flyga på 30m i jämnhöjd med stugor nere i en dal är grym!

Mr Mike - Tillräckligt...

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag