Topplock till NSR

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Larco skrev:
Ok, menar alltså "Chris Ash" ska fräsa bort mer än 0.2-0.3mm av toppen? :va
För squishen borde ju minska lika mycket som det man fräser bort, eller?

Öhh, jag fattar inte riktigt vad du menar. Fräser du bort gods så minskar squishen. För mycket leder till ohälsosamt mycket spikningar. Det kan iofs kompenseras till viss del med en tjockare cylinderfotspackning.
 

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Ort
08
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
Chris Ash skrev:
Öhh, jag fattar inte riktigt vad du menar. Fräser du bort gods så minskar squishen. För mycket leder till ohälsosamt mycket spikningar. Det kan iofs kompenseras till viss del med en tjockare cylinderfotspackning.

Oj skrev visst lite konstigt :3freak :)
Jag menade; ska man inte fräsa bort mer än 0,2-0,3mm, är det max som man kan fräsa bort eller?

Jag förstod inte riktigt vad du menade förut.
 

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Ort
08
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
Är det någon som vet ungefär hur mycket man kan fräsa bort/plana en topp utan att oroa sig för spikningar? :confused:
 

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Ktm 525
Larco skrev:
Är det någon som vet ungefär hur mycket man kan fräsa bort/plana en topp utan att oroa sig för spikningar? :confused:


Som Crish Ash säger så är nog 0.3 max man bör plana.. Men det finns ju cylinderfotspackningar med olika tjocklek, så det går ju att kompensera..
 

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Ort
08
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
Jo det är klart.

Men tack ändå
 

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Ort
08
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
Jaha nu har det nästan gått en hel månad och jag är 2800kr fattigare sen det hände och jag kommer nog få vänta några veckor till då jag måste beställa en ny topp. Jag trodde inte att detta skulle behövas efter att jag har snackat med ett antal mekaniker som trodde att det skulle gå att dra den rätt efter som att det är så lite skevt och så liten topp. Jag passade även på att byta lite andra slitdelar som kolv och avgasportar när jag ändå var igång. Och i
förrgår hade äntligen ALLA delar kommit och igår satte jag igång med att sätta ihop hojen. Idag var jag äntligen redå att starta den (lagom nervös då jag inte är "jätte mekvan").
Jag trycker på startknappen och den startar! Men allt står inte riktigt rätt till för det rinner kylvatten om den :brinnerup .
Var kommer det ifrån?
Jo när jag lyfte på tanken, fyllde på lite nytt vatten och startade den igen med tanken lyft/vinklad ser jag att det bara sprutar vatten från påfyllningslocket och så ser jag att det bubblar i expansionskärlet.
Saken är klar, det är toppen som läcker!
Jag är dock förvånad över att den gick och ändå var så pass lättstartad som den var.

Nu undrar jag om någon vet ungefär hur mycket en ny orginaltopp kostar?
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top