Topplockspackning

dace64

Ny medlem
Gick med
22 May 2009
Ort
Eslöv
Hoj
-00 honda cbr 600 f
Någon som har en aning om vad det kan kosta att byta på verkstad ?
på en Honda CBR 600 F -00
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Packningen kostar till en r6 ca 600 kr.

Seden beror det på om du gör något jobb själv.

På en lös motor byter man på ca 2 timmar = 2x1000 + 600 = 2600.:-

Ska du lämna hela hojen skulle jag tänka mig att det är 4-6 timmars arbete.
4-6 x 1000 + 600 = 4600 -6600:-

Nu vet jag inte hur långt den gått men det kan ju vara smart att be dom göra en ventilkoll och ev justera ventilerna i samband med detta då dom är på samma ställe och grejar.


Lycka till MVH Oskar
 

dace64

Ny medlem
Gick med
22 May 2009
Ort
Eslöv
Hoj
-00 honda cbr 600 f
huh vilka timmpriser

Någon i skåne som kan göra detta privat ? (mot betalning såklart)
 

Magnus_GSXR

Nu med moped
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Luleå
Hoj
Crescent Standard Special 1279-1 Med ställbart munstycke
Ja att hyra en konsult som är civilingenjör är billigt mot en verkstadstekniker på märkesverkstad...

Jag föreslår några alternativ enligt:

1. Skaffa en verkstadshandbok och delarna som behövs och gör det själv. Inte så svårt som man kan tro bara man är metodisk och gärna dokumenterar med digitalkamera allteftersom man plockar ned.

2. Hitta en mindre verkstad, de brukar kunna fixa saker för 400-500 i timmen istället. Plocka gärna isär så mycket som du kan runt omkring, för mycket tid går åt att bara komma ned till själva toppen.
 

dace64

Ny medlem
Gick med
22 May 2009
Ort
Eslöv
Hoj
-00 honda cbr 600 f
förmodar man måste ta loss kamaxlarna för att ta loss toppen.
är det det som är den största risken i hela arbetet att få dit dom rött igen ?
 

Magnus_GSXR

Nu med moped
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Luleå
Hoj
Crescent Standard Special 1279-1 Med ställbart munstycke
Vet inte hur det ser ut på en sån motor som du har, men vanligtvis kan man lägga av kamkedjan från kamaxlarna så de kan sitta kvar i toppen. Fast det är som du skriver, den största risken är att man kuggar på kamkedjan fel och därigenom får ett rejält haveri.

Detta är egentligen inget problem ifall man är noggrann och följer verkstadshandboken.
 

Mc känsla

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2011, Honda, CBR 1000rr
huh vilka timmpriser

Någon i skåne som kan göra detta privat ? (mot betalning såklart)

Jag gjorde det på min Honda Cbr 600 rr fast det blev HRC topppackning.

Om man bytar mot en tunnare så måste du klocka kammarna, annars kan du göra det själv bus enkelt.

Ring mp-racing.se och få pris för bara packning skall ta ett par timmar.

Samt köp en packning privat på honda center ca 1000kr
 

Exom

molekyler, igen..
Gick med
10 Mar 2009
Ort
Finland, Vasa
Hoj
1987 Yamaha FZR1000 Streetfighter
om du gör det själv så dokumentera med kamera för säkerhets skull! och har du inte skruvat förr i denna grad, köp en verkstadshandbok.

jag har just bytt topplockspackning samt kolvringar på min yamaha fzr1000 och det gick smidigt! var mest nervös över kamkedjan men lade cylinder 1 i övre dödläge (med växel i så den inte skulle snurra) och gjorde märkningar på kedjan och kamdreven. hade kam-kedjan spänt hela tiden med hjälp av järntråd så den inte skulle hoppa av det nedre drevet! gör den det måste du få den på exakt samma kuggar igen och för att få det säkert är det nästan till att klyva motorn..

nu vet jag inte om du har kam-kedjan i mitten på motorn (mellan cyl. 2 och 3) eller på sidan, är den på sidan är det ju lite enklare.

ha med en polare eller två då locken ska plockas av för att hålla kam-kedjan. och håll noga koll på så att alla ventiler och deras delar sitter som då du tog isär det! dvs. rätt ventil på rätt ställe med sin egen tryckare, lachcap och fjäder.


mvh.
 

elie

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2008
Ort
under mitt tak!!
Hoj
06 R1 ,08 R1, 04 R1, 99 R1, cbr 600f
ngn som kan hjälpa mig me d här jäkla jobbet privat kan fan tyvärr inget men har alla verkstadshandböcker,,självklart mot betalning privat..i gbg :)
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Fattar inte vad som skulle vara problem med att få kammarna på rätt plats igen...?
Alla motorer har nollmarkeringar och innan man plockar isär allt så nollar man maskin,
och när man plockar i hopp det igen så ser man till att allt står på noll igen och sen snurrar man motorn (drar runt den på veven) 2varv och kollar så att det fortfarande står på noll.
Anledningen att man ska snurrar runt motorn två varv och inte ett varv är för att ett varv på kammen är 2 varv på veven.

Så vad är det igentligen som är så svårt?



Och ang att lämna in hojen för att byta topp packning så brukar det (vad jag hört) kosta ca 10,000
Kommer man med en lös motor kan det inte ta mer än max en timme att byta packning dock så kommer dom garanterat ta betalt för dubbla tiden som det igentligen tar...
Men betydligt billigare då...
Men har man endå lyftur motorn så kan man ju likagärna göra resten själv...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag kan göra det åt dig om du transporterar cykeln till Bjärred (väster om lund).

Själva bytet på en lös motor tar en dryg timme lite beroende på hur meckigt det är med kammarna. Det som tar tid är att demontera kåpor och plocka ur motorn om det behövs.
 
Last edited:

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
om du gör det själv så dokumentera med kamera för säkerhets skull! och har du inte skruvat förr i denna grad, köp en verkstadshandbok.

jag har just bytt topplockspackning samt kolvringar på min yamaha fzr1000 och det gick smidigt! var mest nervös över kamkedjan men lade cylinder 1 i övre dödläge (med växel i så den inte skulle snurra) och gjorde märkningar på kedjan och kamdreven. hade kam-kedjan spänt hela tiden med hjälp av järntråd så den inte skulle hoppa av det nedre drevet! gör den det måste du få den på exakt samma kuggar igen och för att få det säkert är det nästan till att klyva motorn..

nu vet jag inte om du har kam-kedjan i mitten på motorn (mellan cyl. 2 och 3) eller på sidan, är den på sidan är det ju lite enklare.

ha med en polare eller två då locken ska plockas av för att hålla kam-kedjan. och håll noga koll på så att alla ventiler och deras delar sitter som då du tog isär det! dvs. rätt ventil på rätt ställe med sin egen tryckare, lachcap och fjäder.


mvh.

Liten rättelse bara...
På vilken kugg kamkjedjan sitter har ingen betydelse. Det som har betydelse är ju hur kamaxlar står i förhållande till vevaxel/kolvläge.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top