Topplockspackning?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag köpte iaf en topplockspackning för 350 på Yamaha Center i gbg.
En annan grej föresten: Har du kollat att YPVS funkar som det ska? Om det inte öppnar ordentligt när du kör på höga varv kan detta få motorn att överhetta. Utblåset blir för litet, så cylindern blir inte av med värmen ordentligt. Detta är vanligast på den högra cylindern, eftersom det är den ventilen som oftast slits ut, och inte "åker med" mer.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Jag använder Loctite packningsklister på spray som jag duschar på min topppackning varje gång jag river hojen. Har funkat hittills (har väl haft isär grejorna 3-4 ggr).

Har inte loctite numret här dock... 2070 eller 7020 eller nåt... Finns hos Lelles bl.a. Skitdyrt, men bra.


/J
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
andersbrink skrev:
Du kan inte konvertera till en kopparpackning och använda o-ringar runt vattenpassagerna (dvs bearbeta block/topp för just det)? Sen fräsa spår i fodren och installera koppartråd - som biter in i packningen). En kopparpackning bör inte kosta mer att tillverka än 400 spänn hos din lokala skyltmakare. Ta med en originalpackning och en kopplarplåt så gör dom det åt dig.

Det är bättre att åtgärda problemet. Och det är inte packningen... :rolleyes:
 

Nikki6

Som en insekt...
Gick med
29 Jan 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBX 1000 -79, Martin CBX -83, Kawa H1 -70, en å annan 125´a
Kolla att toppen är plan.... :näsblod
Kanske du redan gjort?
 

#21

Racingberoende
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Halmstad
Hoj
BMW S1000RR-20, Honda VFR800-17
Jag kan fixa o-ringsspår i din topp, pris: 250:-/förbränningsrum.
O-ringar pris: 80:-/st, o-ringarna kan återanvändas många gånger. :tummenupp

Mvh Stefan
OK-Racing
Tfn. 070-600 47 94
 
Last edited:

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
SM 570 RR skrev:
Det är bättre att åtgärda problemet. Och det är inte packningen... :rolleyes:


Självklart vet jag att det inte är packningen, kolv, kolvringar eller i värsta fall men mindre troligt, vevstakslager. Skulle kunna vara ett kolvbultsknaster som har släppt och tuggat sig in i cylindern i och för sig men den förklaringen tror jag inte riktigt på.

Detta haveri är troligen ett följdfel av någonting annat men vad vet jag inte. Snålt inställd, tändstift, Tändning. Det är inte överhettning denna gången i alla fall.
Det kan vara lite vad som helst men innan jag har öppnat rovan och tittat efter vad som har hänt så har jag ingen aning.

Det är bara det att men den historien jag har haft med denna hojen så verkar det som om det kommer att bli en hel del skruva och jag har inte lust att pynta en Topplockspackning varje månad. Därav min fråga.
 
Last edited:

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Nikki6 skrev:
Kolla att toppen är plan.... :näsblod
Kanske du redan gjort?


Jupp, toppen är plan. Inga probs! Jag har komp men hojen låter som en stenkross och måste öppnas igen. Jag har kört 120 mil sedan senaste kolvbytet.
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
PacMan skrev:
Jag köpte iaf en topplockspackning för 350 på Yamaha Center i gbg.
En annan grej föresten: Har du kollat att YPVS funkar som det ska? Om det inte öppnar ordentligt när du kör på höga varv kan detta få motorn att överhetta. Utblåset blir för litet, så cylindern blir inte av med värmen ordentligt. Detta är vanligast på den högra cylindern, eftersom det är den ventilen som oftast slits ut, och inte "åker med" mer.


YPVS är helt ok. (Här hade jag skrivit något långt men det inlägget försvann visst)
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Testa å sätta dit den gamla topplockspackningen igen, å tala om för mig om det funkar. :rolleyes: Kanske komplettera med nån packning på tub så kan det nog hålla tätt.
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
PacMan skrev:
Testa å sätta dit den gamla topplockspackningen igen, å tala om för mig om det funkar. :rolleyes: Kanske komplettera med nån packning på tub så kan det nog hålla tätt.


hehe, packning på tub. Det e grejer det! :rolleyes: :lol

Har inte riktigt tid före helgen att slita isär skrotet men jag kommer att klämma i samma packning denna gången så får vi se om det funkar.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
DumDum skrev:
hehe, packning på tub. Det e grejer det! :rolleyes: :lol

Hehe, kanske inte till just detta ändamål men jag har det på flera ställen på min hoj. Funkar utmärkt! :tummenupp
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Jag läste att man kan köra helt utan topplockspackning på de gamla vattenkylda. Det ska tydligen bara vara att kleta in med sån där värmetålig packningsklet. Men, då bör man nog köra med dubbla fotpackningar eftersom squishbandet annars blir alldeles för litet, eller hur man nu ska förklara det.
Jag ska själv prova det och se om det fungerar, för jag tänker fan inte köpa packningar för 500:- hela tiden, det är ju absurt. :mad: Vi får se, jag litar inte på det, men man vet aldrig förrän man provat. :)

Jag kan fixa o-ringsspår i din topp, pris: 250:-/förbränningsrum.
O-ringar pris: 80:-/st, o-ringarna kan återanvändas många gånger. :tummenupp

Mvh Stefan
OK-Racing
Tfn. 070-600 47 94

Shit alltså, detta är intressant som fan! Jag ska definitivt komma ihåg detta, för jag tror jag kommer vilja gå över till o ringar i framtiden.

Men jag undrar litegrann, kan man köra med en o-ring som tätar precis vid cylinderloppet där, och resten (runt kylkanalerna) med värmetålig packningsmassa?

Edit: Hehe, såg inte att tråden var från 04. :tungan
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ivfsh funkar det inte att köra utan toppackning då det stora förbränningstrycket letar sig ut där du minst vill ha det - in till vattnet och oljan. Återanvänd hellre din gamla packning och använd den blåa alkoholbaserad permatex'en som tätning runt vatten och olja. Den silikonbaserade släpper ifrån sig skräp som kan täppa till där man minst vill. Originalpackningen har tre lager där området runt cylinderfodren är vikta på ett sånt sätt att förbränningstrycket hålls i schack.
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Ivfsh funkar det inte att köra utan toppackning då det stora förbränningstrycket letar sig ut där du minst vill ha det - in till vattnet och oljan. Återanvänd hellre din gamla packning och använd den blåa alkoholbaserad permatex'en som tätning runt vatten och olja. Den silikonbaserade släpper ifrån sig skräp som kan täppa till där man minst vill. Originalpackningen har tre lager där området runt cylinderfodren är vikta på ett sånt sätt att förbränningstrycket hålls i schack.

Ja, jag misstänker detta, det är ju trots allt rätt mycket tryck där. Men de som vet säger att det faktiskt fungerar.. Den packningsmassan jag har är inte ett sånt där vanligt silikonklet, utan ett som blir segt typ. Vet inte vad det innehåller, men det ska tåla en hel del..

Men okej, om man dumpar idén om att köra med endast packningsmassa, och istället riktar in sig på o-ringar runt cylindrarna och packningsmassa runt vattenkanalerna, skulle det fungera?

Edit: Kan tillägga att jag inte kör värstingtrimmat, så några enorma temperaturer når man inte.
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Jag har 2 bra cylindrar till Yamaha Rd350 YPVS om du skule behöva, i fall nån av dina cylindrar e knas, har bara YPVS ventilen kvar i den vänstra, den högra e borta, även 1 bra kolv finns kvar, båda cylindrarna e ny honade.
 

Dominator-Rocks

Guest
Nu har jag inte läst nånting i tråden men en topplockspackning gör du själv! Av Tetrapack av någe slag! :tummenupp

Funkar kanon körde alltid det på 2takt förr :fakta tills det att vi kom på att det sabbade kompen då köpte vi pakningsklister å penslade på :tummenupp

OT
(Packnings satsen till Dominatorn (Hela Motorn) kostar tydligen ca 2k :zpy) Å jag måste ha en!
 
Last edited:

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Jag har 2 bra cylindrar till Yamaha Rd350 YPVS om du skule behöva, i fall nån av dina cylindrar e knas, har bara YPVS ventilen kvar i den vänstra, den högra e borta, även 1 bra kolv finns kvar, båda cylindrarna e ny honade.
Jag har tyvärr inte ypvs, men tack för omtanken. =)


Nu har jag inte läst nånting i tråden men en topplockspackning gör du själv! Av Tetrapack av någe slag! :tummenupp

Funkar kanon körde alltid det på 2takt förr :fakta tills det att vi kom på att det sabbade kompen då köpte vi pakningsklister å penslade på :tummenupp

OT
(Packnings satsen till Dominatorn (Hela Motorn) kostar tydligen ca 2k :zpy) Å jag måste ha en!
Jag har packningspapper hemma, men papper litar jag inte på, speciellt inte nära förbränningsrummet. Jag har nu läst lite mer om detta med toppen på RD, och det är så att det faktiskt ändå är säkert att bara köra med packningssilikon, så jag kommer testa det iaf. Det som behövs innan är vattenslipning så att ytorna blir rena och fria från ojämnheter, sen är det bara att lägga ett snuskigt tunt lager och smacka dit det. Men i framtiden blir det o-ringar. :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top