Torparn@Sviestad!

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Hur gör ni, när ert liv passerar i revy nere i torparn? Tänkte jag ska börja köra mer böjj för att förhoppningsvis få ner tiderna. Hur sent och mkt vågar ni bromsa med nerlägg? Det enda som brukar strula till det är när man växlar ner å bakhjulet sticker ibland lite men även mkt nångång! :mad:

Idag: 58.5
Vill: 56.5


*Edit: Rättstavning/Felstavning
 
Last edited:

Medin

Pain is temporary glory is forever...
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Lidköping
Hoj
2019, Triumph Thruxton 1200r
Nu har jag ju inte kört så himla mycket, men det spår jag lärt mig av diverse A-förare är: Ut ur Esset håller man fullgas genom cross-böjen. Efter cross-böjen håller man innerspår, dvs man kör rakt när det börjar svänga med sikte på högeränden på däckstraven som ligger en bit bort (finns även ett kryss där). När paniken bara skriker i kroppen bromsar man och växlar man ner två steg och håller blicken i innerkurvan på Torparn. Precis när knät lämmnar backen igen, dvs när man börjar räta upp hojen, ger man fullgas! Funkar för mig.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
J.Andersson skrev:
2333043 Hur gör ni? När ert liv passerar i revy nere i torparn? Tänkte jag ska börja köra mer böjj för att förhoppningsvis få ner tiderna. Hur sent och mkt vågar ni bromsa med nerlägg? Det enda som brukar strula till det är när man växlar ner å bakhjulet sticker ibland lite men även mkt nångång! :mad:

Idag: 58.5
Vill: 56.5
Exakt min fråga, hur sjutton växlar man ner med frambroms & nerlägg, eller ska man växla ner till tvåan innan man lägger omkull, helt sjukt svår kurva iaf
 

frollo

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Oxelösund
Hoj
Yamha R1-08
Tycker knappt att man behöver bromsa där.Går på motorbroms in och sen lägger jag bara på bromsen lite,gäller att ha med sig mkt fart in i böjen.
Det funkar för mig iallafall men säkert olika på körstil osv.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Medin skrev:
2333176 Nu har jag ju inte kört så himla mycket, men det spår jag lärt mig av diverse A-förare är: Ut ur Esset håller man fullgas genom cross-böjen. Efter cross-böjen håller man innerspår, dvs man kör rakt när det börjar svänga med sikte på högeränden på däckstraven som ligger en bit bort (finns även ett kryss där). När paniken bara skriker i kroppen bromsar man och växlar man ner två steg och håller blicken i innerkurvan på Torparn. Precis när knät lämmnar backen igen, dvs när man börjar räta upp hojen, ger man fullgas! Funkar för mig.

Du menar alltså att man INTE ska ta höjd ute till vänster efter Crossböjen? Och därmed bromsa med sväng? Om man tar mer höjd kan man ju bromsa rakt men då menar du att man får lida tidsmässigt för att farten genom Crossböjen blir för låg? Knepigt...
Hur tajt innerspår ska man hålla? Vid kanten?
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Detta är mitt spår och med det går det att åka 55:6 utan framgaffel. Gå in i mitten av banan i ingången håll vänster. 1 meter innan nya asfaltsbiten (som du har på din högra sida) bromsar du, mellangasa så slipper du få stuts på bakhjulet. Drifta vänster och bromsa lite hela vägen ut till vänsterkanten. Nu behöver du bara ge hojen en knuff åt höger så är du på väg ut. När du ger hojen knuffen så riktar du blicken på flaggposten ger gas och placerar knät över bankanten på högersidan. Woosh så är du ute och glad att du lever.

björn
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
frollo skrev:
2333360 Tycker knappt att man behöver bromsa där.Går på motorbroms in och sen lägger jag bara på bromsen lite,gäller att ha med sig mkt fart in i böjen.
Det funkar för mig iallafall men säkert olika på körstil osv.
Spårvalet syns på din avatar :tungan
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Medin skrev:
2333176 Nu har jag ju inte kört så himla mycket, men det spår jag lärt mig av diverse A-förare är: Ut ur Esset håller man fullgas genom cross-böjen. Efter cross-böjen håller man innerspår, dvs man kör rakt när det börjar svänga med sikte på högeränden på däckstraven som ligger en bit bort (finns även ett kryss där). När paniken bara skriker i kroppen bromsar man och växlar man ner två steg och håller blicken i innerkurvan på Torparn. Precis när knät lämmnar backen igen, dvs när man börjar räta upp hojen, ger man fullgas! Funkar för mig.
Tappar man inte farten i utgången då?
 

MC Doktorn

Guest
björn.e skrev:
2333386 Detta är mitt spår och med det går det att åka 55:6 utan framgaffel. Gå in i mitten av banan i ingången håll vänster. 1 meter innan nya asfaltsbiten (som du har på din högra sida) bromsar du, mellangasa så slipper du få stuts på bakhjulet. Drifta vänster och bromsa lite hela vägen ut till vänsterkanten. Nu behöver du bara ge hojen en knuff åt höger så är du på väg ut. När du ger hojen knuffen så riktar du blicken på flaggposten ger gas och placerar knät över bankanten på högersidan. Woosh så är du ute och glad att du lever.

björn

Jag såg det :tungan jag fegbromsar ca 10 m innan asfalts lappen och vxl ner fr 4 till 2 siktar apex mot innerkant vågar inte ge fullt förrän jag passerat den.
Förbättringen ledde till att jag kunde trycka i 6 an i högfarts högern på rakan, men du var ca 1-2 s framför mig :3freak
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
MC Doktorn skrev:
2333965 Jag såg det :tungan jag fegbromsar ca 10 m innan asfalts lappen och vxl ner fr 4 till 2 siktar apex mot innerkant vågar inte ge fullt förrän jag passerat den.
Förbättringen ledde till att jag kunde trycka i 6 an i högfarts högern på rakan, men du var ca 1-2 s framför mig :3freak


Jag kan ärligt säga att minna spår i torpar:n diffar ganska mycket, men när det är tävling kommer dom tillbaka. Jag brukar köra om förare på yttern bara för att öva att komma in med fart sen har jag inte gjort några bra tider sen B-räjset utan mest sagt åt folk hur dom ska köra enligt mig :rolleyes: . Minna inbromsningar i den kurvan har varit pinsamt dåliga i år...men det ska vara fixat nu :tungan

björn
 

Medin

Pain is temporary glory is forever...
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Lidköping
Hoj
2019, Triumph Thruxton 1200r
nazurro skrev:
2333371 Du menar alltså att man INTE ska ta höjd ute till vänster efter Crossböjen? Och därmed bromsa med sväng? Om man tar mer höjd kan man ju bromsa rakt men då menar du att man får lida tidsmässigt för att farten genom Crossböjen blir för låg? Knepigt...
Hur tajt innerspår ska man hålla? Vid kanten?

mmm, altså man håller innerspår efter crossböjen för att sedan glida utåt mot vänsterkanten. På så sätt behöver man inte växla ned eller bromsa med nerlägg och har ändå höjd för att ta torparn på ett vettigt sätt. Men som sagt jag har inte kört så mycket och mitt pers är 57.0 :(
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Medin skrev:
2334764 mmm, altså man håller innerspår efter crossböjen för att sedan glida utåt mot vänsterkanten. På så sätt behöver man inte växla ned eller bromsa med nerlägg och har ändå höjd för att ta torparn på ett vettigt sätt. Men som sagt jag har inte kört så mycket och mitt pers är 57.0 :(
Aha då kan man bromsa/växla färdigt nästan upprätt, det får vi testa :tummenupp
 

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
GSXR1100R skrev:
2333207 helt sjukt svår kurva iaf

Det är ingen kurva, det är ett felbygge från början till slut, bara för att besiktningsmännen inte orkade gå bakom kullen när banan byggdes trodde man att det var en mjuk, lång fin velodromkurva som på ritningen!

Stöd föreningen "Vi vill ha våran velodrom!" genom att sätta in så mycket du kan undvara på PG: 90 1950-6 så kanske vi i framtiden slipper detta missfoster bakom kullen........:fakta
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Pelle B skrev:
2334887 Det är ingen kurva, det är ett felbygge från början till slut, bara för att besiktningsmännen inte orkade gå bakom kullen när banan byggdes trodde man att det var en mjuk, lång fin velodromkurva som på ritningen!

Stöd föreningen "Vi vill ha våran velodrom!" genom att sätta in så mycket du kan undvara på PG: 90 1950-6 så kanske vi i framtiden slipper detta missfoster bakom kullen........:fakta
Ja men tänk om det hade varit en velodrom, då hade man kommit upp i 567 km/h i högfartsknicken.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
GSXR1100R skrev:
2334857 Aha då kan man bromsa/växla färdigt nästan upprätt, det får vi testa :tummenupp
Men jag sa ju det till dig redan i tisdags på banan. Hur vore det om farbror spolade öronen med revaxör?
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top