Torparn@Sviestad!

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
valmers skrev:
2334963 Men jag sa ju det till dig redan på banan i tisdags. Hur vore det om farbror spolade öronen med revaxör?
Vem är du, är du den däringa gamla gubben med nytt skinnställ som fick soppatorsk i bergskurvan, isf tänker jag inte lyssna på tips från dig.
 

Bifogat

  • Skägget.jpg
    Skägget.jpg
    88.7 KB · Visningar: 115

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
J.Andersson skrev:
2334965 men grejjen är ju den att det blir för mkt knick när du ska ut å tappar all hastighet!

tror jag:4skrika
Ja det är sant men man slipper iaf panikångesten när bakhjulet börjar hoppa.
 

frollo

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Oxelösund
Hoj
Yamha R1-08
Så länge man bara dammar ner någon annans visir så har man nog valt ett bra spår i gruset. Eller iallafall mindre dåligt...:)

GSXR1100R skrev:
2334557 Provade bara grusspåret en gång i tisdags, det dammade iaf ner valmers visir.
 

Medin

Pain is temporary glory is forever...
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Lidköping
Hoj
2019, Triumph Thruxton 1200r
J.Andersson skrev:
2334965 men grejjen är ju den att det blir för mkt knick när du ska ut å tappar all hastighet!

tror jag:4skrika

Nej! Du skall ju inte bromsa så du stannar :fatta! Jag får panikångest och hjärtat i hallsgropen varje gång!
 

Medin

Pain is temporary glory is forever...
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Lidköping
Hoj
2019, Triumph Thruxton 1200r
J.Andersson skrev:
2339565 blablabla

hur går 04an gämtemot 03an tycker du?

Helt annan hoj, grymt mycke bättre klös i motorn i 04:an. Chassit har jag lite svårt att uttala mig om efter som jag bara körde 02:an på bana en gång. Men jag antar att chassit på 04:an är bättre :tummenupp Köp en 04:a
 

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
South of Peking
Hoj
Yamaha fståss
Man kan konstatera att det är en sjukt svår böj iaf.
Skulle kanske ha såsom i bowling där det finns en massa pilar o streck på banan som man kunde följa.
Det verkar finnas lika många varianter och spårval som det finns förare.
Skulle vara kul att rita upp torparn på en grafik där alla kunde rita in sitt spårval och se hur folk väljer. Är det någon som kan sånt?
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Rotorp skrev:
2678933 Man kan konstatera att det är en sjukt svår böj iaf.
Skulle kanske ha såsom i bowling där det finns en massa pilar o streck på banan som man kunde följa.
Det verkar finnas lika många varianter och spårval som det finns förare.
Skulle vara kul att rita upp torparn på en grafik där alla kunde rita in sitt spårval och se hur folk väljer. Är det någon som kan sånt?

Glömm det jag har nog åkt igenom den 4000 ggr och bara hållt samma spår 10 och det var med bil :rolleyes: Men man kan generelt säga så här: Gatåkare lär vi hålla innerspår pga att dom inte bör/kan bromsa med nerlägg. RR-tokar lär man hålla så mycket höj man vågar och dom lär sig bromsa med nerlägg. Sen till det fina att ju fortare man kör ju mindre behöver man bromsa tänk på det :D

björn
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Rotorp skrev:
2678933Skulle vara kul att rita upp torparn på en grafik där alla kunde rita in sitt spårval och se hur folk väljer. Är det någon som kan sånt?

Här är en bild som jag har lagt ner många timmar på. Lägg därtill att jag är grymt erfaren roadracingåkare med ca 5 st 15 min pass i rockärmen varav 100% av dessa pass har lagts på Sviesta. Så jag vet vad jag snackar om! Numrering hänvisar till bilden:

1) Det intressanta här är att du inte kör fortare genom crossböjen än att du hamnar i mitten av banan när du kommer ut, för att få en vettig höjd inför torparn

2) Skär kurvan så mycket du kan för att få en så rak linje som möjligt

3) Sväng in sent och med en liten kurvradie för att komma på gas tidigt och få en bra utgång - viktigt i torparn

Thats it ;)
 

Bifogat

  • sviestad1024.jpg
    sviestad1024.jpg
    104.2 KB · Visningar: 227

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
nazurro skrev:
2680404 Här är en bild som jag har lagt ner många timmar på. Lägg därtill att jag är grymt erfaren roadracingåkare med ca 5 st 15 min pass i rockärmen varav 100% av dessa pass har lagts på Sviesta. Så jag vet vad jag snackar om! Numrering hänvisar till bilden:

1) Det intressanta här är att du inte kör fortare genom crossböjen än att du hamnar i mitten av banan när du kommer ut, för att få en vettig höjd inför torparn

2) Skär kurvan så mycket du kan för att få en så rak linje som möjligt

3) Sväng in sent och med en liten kurvradie för att komma på gas tidigt och få en bra utgång - viktigt i torparn

Thats it ;)


Sorry gubben men kan inte låta bli (detta är fortfarnade mitt spår) du gör fel och det kommer bli svårt med det spåret att åka fort.

1: Håll stumt i crossböjen ja det är inte kul men viktigt. Tryck hojen åt vänster så mycket du orkar.

2: Nej nej nej nej Du ska ligga ungefär där din pil har den bakre kanten (du hamnar där pga farten i crossböjen).

Sen vill ja ha en 2:5 och då man bromsar och petar ner första växeln, detta ställe är lite upp till var och en men du bör behärska att bromsa sent (köra om någon på yttern) och broms lite tidigare (bra och jämn fart). Du ligger nu så nära kanten du vågar (vänster) ca 1meter kanske :confused:

2:7 Bästa och härligaste grejen med kurvan. Full broms nerlägg och peta i tvåan.

3: Stax innan "3" ger du gas och skär vid 3 och försök få blicken på flaggposten. Inann du nu vet ordet av är du ute. Tänk på att det är lätt att få hjulsäpp ur torparn så stumt slår du när...ä fan kan inte berätta allt :D

Jsåååte ni gatnissar gör inte så här med era gammla Battlax super duper jag köpte dom av någon gammal RR-rävs däck:pannkyss

björn

edit: kolla Christer från SM dvd:n hojen lutar fint hela tiden, sen gör den bara en "knick" sen är han ute :yoparty
 
Last edited:

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
björn.e skrev:
2680672 Sorry gubben men kan inte låta bli (detta är fortfarnade mitt spår) du gör fel och det kommer bli svårt med det spåret att åka fort.


ap ap ap björn! fram med paint och rita så vi förstår!

Jag har nog passerat den kurvan 1000grr i år utan att minnas hur den ser ut eller hur jag har åkt!
 

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Rimligt nära Sviestad
Hoj
Inte just nu
ozto skrev:
2680820 ap ap ap björn! fram med paint och rita så vi förstår!

Jag har nog passerat den kurvan 1000grr i år utan att minnas hur den ser ut eller hur jag har åkt!

Det björne beskriver är den ena av två "rätta" spårval genom Torpan, förenklar man det björne skriver så är det ett 125racer-inspirerat spår som är runt och fint med hög kurvhastighet. Så om du tänker att det blir en ganska rund sväng i torpan blir det kanske lättare att förstå även utan bild?

Det andra "rätta" spårvalet är Superbikespåret, rakt in i Torpan, bromsa som en galning utan speciellt mycket nedlägg, baxa runt hojjen och sen full gas ut.

Vilket av de "rätta" spåren som är rätt? Inte en aning...

Jo just det ja, det fins såklart oändligt många varianter/kombinationer av de två spåren ovan
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Strandelin skrev:
2680840
Jo just det ja, det fins såklart oändligt många varianter/kombinationer av de två spåren ovan

ja visst är det så... Men jag skulle gärna vilja se björns paintfärdigheter!
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top