Torparn@Sviestad!

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Strandelin skrev:
2680840 Det björne beskriver är den ena av två "rätta" spårval genom Torpan, förenklar man det björne skriver så är det ett 125racer-inspirerat spår som är runt och fint med hög kurvhastighet.
Det är vad jag alltid har trott. Björne borde köra i 125R Korpen. :D
 

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
South of Peking
Hoj
Yamaha fståss
Strandelin skrev:
2680840


Det andra "rätta" spårvalet är Superbikespåret, rakt in i Torpan, bromsa som en galning utan speciellt mycket nedlägg, baxa runt hojjen och sen full gas ut.


Det var detta spår som de pratade sig varma för på licenskursen. Fast in and fast out. Eller som en kille sa... Är det detta som menas med stop n go? :D

För övrigt så kanske Björns spårval (Björnspåret) passar en 600 bättre än SBKspåret.
Fast å andra sidan så kanske Björnspåret bara leder ner till Björnböjen för att sluta i Björngropen...:D :D


Än så länge så har jag kombinerat allt, långsam kurvhastighet med låg fart in o ut ur torparn.. :va
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Rotorp skrev:
2680871 Än så länge så har jag kombinerat allt, långsam kurvhastighet med låg fart in o ut ur torparn.. :va
Du glämde bromsa för tidigt och gasa för sent. Jag vet hur det känns. :pannkyss
 

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
South of Peking
Hoj
Yamaha fståss
Gasa???

Du menar den där rullsnurrefnuttgrejjen som sitter löst å fladdrar på styret??
Den e fixad nu å sitter lika fast som det andra handtaget.

Fressten så måste det vara manligare att klippa torparn med pimpelgas..
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Rotorp skrev:
2680881 Gasa???

Du menar den där rullsnurrefnuttgrejjen som sitter löst å fladdrar på styret??
Den e fixad nu å sitter lika fast som det andra handtaget.

Fressten så måste det vara manligare att klippa torparn med pimpelgas..
Pimpelgas. :rofl
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
björn.e skrev:
2680672 Sorry gubben men kan inte låta bli (detta är fortfarnade mitt spår) du gör fel och det kommer bli svårt med det spåret att åka fort.

Tusan också tyckte mitt spår var relativt bekvämt! Men men va tusan det ska väl inte vara bekvämt å åka roadracing kanske
 

eslov

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Eslöv
Hoj
zx6r-07 zx10-08
nazurro skrev:
2680891 Tusan också tyckte mitt spår var relativt bekvämt! Men men va tusan det ska väl inte vara bekvämt å åka roadracing kanske

är dina nr2 pilar vid den rektangulära asfaltslagningen.?
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Strandelin skrev:
2680840 Det björne beskriver är den ena av två "rätta" spårval genom Torpan, förenklar man det björne skriver så är det ett 125racer-inspirerat spår som är runt och fint med hög kurvhastighet. Så om du tänker att det blir en ganska rund sväng i torpan blir det kanske lättare att förstå även utan bild?

Det andra "rätta" spårvalet är Superbikespåret, rakt in i Torpan, bromsa som en galning utan speciellt mycket nedlägg, baxa runt hojjen och sen full gas ut.

Vilket av de "rätta" spåren som är rätt? Inte en aning...

Jo just det ja, det fins såklart oändligt många varianter/kombinationer av de två spåren ovan


Tyvärr måste jag gör dig och alla andra som tror att RR är bekvämt lite besvikna. Det håller inte idag att köra så. Det kan funka på räjs att ta någon på innern men du kommer få pisk av 3:dje man ut. Det du förklarar som "NSB spåret" gjorde man förr i tiden, kolla på Fredrick, Minin mm dom kör inte så. Däcken har blivit så pass bra att man nu mera även med en soffa kan baxa sig runt i 250 spåret. Dock tar man det inte riktigt så extremt. Jag har haft den här diskutionen med många där ute och det slutar till 85% alltid med att jag får bevisa det genom att köra om på yttern och sen få en bättre utgångshastighet ut. Dom andra 10 har inte förstått sitt eget bästa :rolleyes: och dom sista 5 vägrar att förstå :gnissla

björn

ozto skrev:
2680820 ap ap ap björn! fram med paint och rita så vi förstår!

Jag har nog passerat den kurvan 1000grr i år utan att minnas hur den ser ut eller hur jag har åkt!


Paint och jag är inga vänner... sen är jag sur och det går åt helvete på jobbet, så jag skiter i pannan och surfar SH hoppas ni får ducha kallt era jävlar. oste har inte sovit nått heller :mad:

björn
 
Last edited:

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Motala
Hoj
-
Dom som slickar innern i torparn är fruktansvärt lätta att passera på yttern och försvinner på rakan p.g.a mycket lägre utgångshastighet!

Vet inte varför folk envisas med att köra så!
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
gixxermf skrev:
2688125 Dom som slickar innern i torparn är fruktansvärt lätta att passera på yttern och försvinner på rakan p.g.a mycket lägre utgångshastighet!

Vet inte varför folk envisas med att köra så!

Jag satt och kollade på DVD:n från SM tävlingarna 2006 och både 250cc och 1000cc håller innerkant genom torparn, driftar ut på slutet, knixar till och accelererar ut. Så det verkar ju gå att åka fort så också.

Är det inte så att det rakare innerspåret är lättare att köra, och därför ofta körs av nybörjare och det är därför du kan bromsa om dem på yttern?
 

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
South of Peking
Hoj
Yamaha fståss
Det verkar råda en viss enighet i att det sk 250 spåret är det rätta i torparn.
Man får välan börja att träna på broms med fulla nedlägg lite mer så man kan ha lite mer och annorlunda tempo.
 
Last edited:

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Rimligt nära Sviestad
Hoj
Inte just nu
nazurro skrev:
2688238 Jag satt och kollade på DVD:n från SM tävlingarna 2006 och både 250cc och 1000cc håller innerkant genom torparn, driftar ut på slutet, knixar till och accelererar ut. Så det verkar ju gå att åka fort så också.

Är det inte så att det rakare innerspåret är lättare att köra, och därför ofta körs av nybörjare och det är därför du kan bromsa om dem på yttern?

Ska man göra det rakare spåret rätt är det inte enkelt men om man kan köra det rakare spåret finns det inte någon, inte ens Miinin, som bromsar om på yttern.

gixxermf skrev:
2688125 Dom som slickar innern i torparn är fruktansvärt lätta att passera på yttern och försvinner på rakan p.g.a mycket lägre utgångshastighet!

Vet inte varför folk envisas med att köra så!

Utan att säga vad som är rätt eller fel och utan att säkert veta varför Sköld envisades med att köra rakt i Torpan vågar jag säga, Sköld envisades med att köra Superbikespåret i Torpan för att det gick fort, han vann race på det sättet. Enkelt eller hur?
 
Last edited:

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Strandelin skrev:
2690373


Utan att säga vad som är rätt eller fel och utan att säkert veta varför Sköld envisades med att köra rakt i Torpan vågar jag säga, Sköld envisades med att köra Superbikespåret i Torpan för att det gick fort, han vann race på det sättet. Enkelt eller hur?


Vilket år vann han senast?

björn
 

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
nazurro skrev:
2688238
Är det inte så att det rakare innerspåret är lättare att köra, och därför ofta körs av nybörjare och det är därför du kan bromsa om dem på yttern?

Ganska intressant stå och fota i torparn. Lika månbga körstilar där som förare. De som kör "rakt" nitar genom kurvan och blir nästan påkörda i sidan av de på yttern ibland. Extremfallen i långsamma träningsgruppen körde verkligen efter HELA innern genom torparn. Många intressanta tvärnitar man såg där från andra som skulle korsa deras färdväg. De som verkligen körde snabbt slickade yttern med lysande bromsljus och från nya asfalten ungefär var det väl fullt pådrag gas ut genom kurvan.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top