"Torsdagsprotesten" -mot tfs-skatt och regskylt fram- ?

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
SMC har gjort ett lysade jobb arbeta mot "skatt" på trafikförsäkringen, mer än många andra intresseorganisationer, och även sagt sitt mot förslaget kring att MC ska ha reg.nr fram på hojen.

Men, nu står vi ändå där, från 1 juli är det skatt på trafikförsäkringen, rejält dyrt för en del, mindre dyrt för andra, men ändå helt fel tycker många, och fortsätter projektet så kommer det bli ruggigt dyrt köra hoj... :huvet

Skulle inte svära och skrika om det hela, om det skulle vara en "rättvis" skatt, dvs att även dom som tuffar runt på hästar, håller på med idrott, dykning, bergsklättring, transporterar sig med trampcykel osv osv även dom skulle få betala för sina egna risker/kostnader via en obligatorisk skatt på en lika obligatorisk försäkring, men så är det inte, det är bara vi med fordon som ska betala... :gnissla

Och reg.nr/reg.plåt fram på hojen är ju bara vansinne, ett första steg mot att införa ägar-ansvar istället för förar-ansvar, helt emot traditionell Svensk juridik/lag.

Känns som om vi Svenskar ofta tenderar att knyta näven i fickan, svära inombords, skrika lite på ett forum liknande detta, och så blir det inget mer, skulle vara mums om vi kunde hitta ett sätt säga "nu får det f...n vara nog" som får dom styrande att darra och ta sig en tankeställare.....

Vad tror ni om att bryta den trenden, visa att VI HOJÅKARE inte accepterar det hela, tex samling varje torsdag vid 17-tiden i alla större städer, "torsdagsprotesten", samlas i city i respektive stad, välja en utfartsriktning, snigla sig ut, kanske stanna till för lite snack mitt på utfartsleden så att det blir riktigt rörigt/tvärnit :tungan Gissar att det inte tar allför många gånger innan media uppmärksammar det hela.....och undrar "varför", så får någon/vi förklara vad det är vi inte gillar.... :mad:

Nu är det sommar/semester, men kanske dra igång det hela i mitten av augusti.... ?

/B

fält

VROM
Gick med
16 May 2007
Hoj
Skeppshult
varför inte samlas flera tusen istället.. ja e på . tråkigt att ja har 35 mil e stockholm men ska det protesteras till ens fördel så e det inga mil :tummenupp

ExxorN

För lite sporthojar i stan
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
nope, såld
I'm in!!! :tummenupp
Har väl inte de stora vägarna som E4:an o så här men R50 är tungt trafikerad hela sommaren (hela året) o den löper som sagt genom hela staden....
Får ta o sprida det lite till alla kromb-gar osså. Många sådana på jobbet som säkert gillar o glida i 30 :D
Blir det inget av här så ställer jag upp i Linköping om det är nån som drar igång det där!

brunn

Definitely Maybe
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Suzuki
Hm...
Låter som ett intressant och roligt sätt att (försöka) fånga folks uppmärksamhet på.:tummenupp

Vilka är på nu på torsdag (28/6)?
Skulle iofs va risk för regn ivaref på förmiddagen men det e ju bara bra, då kan man ju skylla på det också :D

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Träff i Kungens Kurva, å sen "krypköra" upp till Kista kanske? Men som sagt, då är det ju viktigt att alla på två hjul är med, från 125'or, via krompråmar å plastraketer till guldvingar å dyngsprättare :fakta

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
mmm, på rad, då kanske de skulle inse att mc är smidiga i trafiken, skulle alla ersätta mc:n med bil i stockholm så blir det längre köer....

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800Fi
Låter som ett klockrent förslag.

Jag ser "bara" 2 problem.

Det första är att folk beter sig illa i protest-körningen. Med andra ord, burnar, wheelar osv. Det är viktigt att visa att man är seriös och tyvärr upplever inte svensson att det är seriöst med mc-bus.

Det andra är att vi inte kan uttrycka oss när vi blir konfronterade av media. En lösning på detta är att trycka upp en liten lapp med vad vi vill framföra och ge till dom som frågar. Eller använda som stöd vid diskussion. Tyvärr kostar det pengar med lappar... SMC kanske har en kopiator? :)

Om man löser ovanstående problem tror jag protesten kan bli lyckad. Speciellt efter 3-4 ggr när ryktet har spridit sig till "alla" klubbar.

Tyvärr kan jag inte deltaga imorrn (27 jun) om det skulle bli nåt men lovar att sluta upp om det blir en organiserad grej kommande torsdagar. Vore trevligt om vi kunde få till en rullande Brostugan/Donken Sveavägen/Skogis eller liknande.

/Lucky9

P.s. Om nån undrar så är jag FÖR en skatt på 5000:- för alla som spelar innebandy... denna djävulens sport! ;) D.s.

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Låter som ett klockrent förslag.

Jag ser "bara" 2 problem.

Det första är att folk beter sig illa i protest-körningen. Med andra ord, burnar, wheelar osv. Det är viktigt att visa att man är seriös och tyvärr upplever inte svensson att det är seriöst med mc-bus.

Det andra är att vi inte kan uttrycka oss när vi blir konfronterade av media. En lösning på detta är att trycka upp en liten lapp med vad vi vill framföra och ge till dom som frågar. Eller använda som stöd vid diskussion. Tyvärr kostar det pengar med lappar... SMC kanske har en kopiator? :)

Om man löser ovanstående problem tror jag protesten kan bli lyckad. Speciellt efter 3-4 ggr när ryktet har spridit sig till "alla" klubbar.

Tyvärr kan jag inte deltaga imorrn (27 jun) om det skulle bli nåt men lovar att sluta upp om det blir en organiserad grej kommande torsdagar. Vore trevligt om vi kunde få till en rullande Brostugan/Donken Sveavägen/Skogis eller liknande.

/Lucky9

P.s. Om nån undrar så är jag FÖR en skatt på 5000:- för alla som spelar innebandy... denna djävulens sport! ;) D.s.

Givetvis bör det vara förberett med tex informationslappar att dela ut till folk och/eller media som undrar vad det handlar om, samt att det nog bör vara åtminstone 200-300 hojar vid det första tillfället, allt från Sporthojar till glidare, med hopp att antalet växer för varje gång.

Vill med tråden främst pejla läget, få in åsikter, är kanske en lysande idé protestera på ett sådant här sätt, eller så är det helt fel sätt?

/B

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Låter som en bra idé tycker jag. Planera det i god tid bara så folk har chans att haka på.
En annan bra idé är att styra upp en "vanlig" manifestation oxå utanför lämpligt kontor för de som inte kör/flickvänner/moppefuckon osv.
Ska det göras så ska det göras ordentligt!

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Givetvis bör det vara förberett med tex informationslappar att dela ut till folk och/eller media som undrar vad det handlar om, samt att det nog bör vara åtminstone 200-300 hojar vid det första tillfället, allt från Sporthojar till glidare, med hopp att antalet växer för varje gång.

Vill med tråden främst pejla läget, få in åsikter, är kanske en lysande idé protestera på ett sådant här sätt, eller så är det helt fel sätt?

/B

För att få en sådan sak att fungera så bör den förankras hos klubbar.. SMC och mycket mycket mer..

Kanske kan det bli svårt att få med "glidare" då de drabbas minimalt.. De har redan billiga försäkringar...
Men jag är helt klart på

lelleman

Be careful out there...
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
Hayabusa -08
Jag är på... rätt organiserat tror jag på iden!
Vi måste bli lite mer som Fransmännen när dom protesterar... Parker traktorn utanför parlamentet eller helt enkelt stanna på E-4:an :D Det tar iaf skruv hos ledande politiker!
Som sagt, jag är på...

//Lelle

Larre70

The one and only
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Triumph Daytona
Det är en toppen ide:tummenupp, men varför inte dra det lite längre och försöka få med dom fyrhjuliga också.

Försöka samla så många som möjligt i Stockholm vid ett tillfälle och göra som Fransmännen så det blir lite effekt.

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
... SMC kanske har en kopiator? :)
...

/Lucky9

Jag har i allafall set en sån på kansliet i mora.... :tummenupp
och risken finns att jag ka lära mej att kopiera.....

Benkar - du tar priset som ynglingsrebellen i Stockholm

MrNice80

174,74 Hk
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
HONDA CBR 1000RR -08, GSXR1000 K6 (Såld),KTM 450 SX -05, Can-AM Outlander 800 MAX LTD-08 och en EU-moppe.
Jag är på!!! :tummenupp :yoparty
När är det samling. Bara att säga till!!!

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
"Vi måste bli lite mer som Fransmännen när dom protesterar..."
Absolut inte!

Franska bönder är ren samhällsnytta - alla behöver ett levande jordbruk.

Gör en snabb självkoll;
Hur sympatiskt inställd blir du om simhoppskillarna sinkar alla servrar på nätet genom att sända enorma mailfiler till varandra i protest mot att de får betala högre avgift för deras badtider?

Om vi sinkar trafiken i alla städer kommer folk VILJA förbjuda oss helt.
Gör om gör rätt!

/Henning!

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende