Respektera MC-folket!!
Min tanke är att regskylten fram på MC är ett symtom som framkallats av MC-döden. Alltså att vägverket är frustrerade över att det dör för många MC-förare och tyvärr vet man inte bättre än att en regskylt fram inte kommer ha någon påverkan på antalet dödade i trafiken på MC.
För att vinna respekt hos diverse beslutsfattare och organisationer borde vi själva engagera oss i att få ner antalet olyckor och visa att vi är seriösa. Vi måste synas i media och det på rätt sätt. Att stoppa vardagstrafiken skapar bara irritation och frustration.
Tanken är att vi först visar vad vi kan och vad vi står för, att MC-folket är att räkna med.
Efter det är det dags att ta i tu med allt för höga försäkringar, skatt på trafikförsäkringen osv. Då kan vi få gehör för våra protester.
Jag är tacksam för att SMC engagerade sig och ordnade med namninsamlingar och överlämning av dessa till politikerna, men jag tror att politikerna garvade brallan av sig och tänkte att var de allt MC-folket kunde prestera så finns det inga hinder att skatta ihjäl dem.
Information och utbildning tycker jag är rätt väg att gå, inte fler idiotiska förslag som regskylt fram och straffbeskattning, så att ingen har råd att äga en MC. Vi måste förklara att vi inte är en kassako för staten och att det behövs krafttag för att komma tillrätta med MC-döden.
Förslag:
Första steget är att hålla ihop och inte klanka ner på varandra här på Sporthoj, utan vara konstruktiva och spåna fram förslag som leder till något bra. Som en ”vis” man en gång sa: Enade vi stå, söndrade vi falla.
En stor kortege en lördag, genom större städer, med flera hundra hojjar och något efterföljande jippo med press och kanske radio eller TV. Med ett språkrör som framför våra tankar om MC-döden och hur vi ska komma till rätta med den.
Att skapa ett åtgärdspaket för en NollVision för MC i trafiken. Ja, jag vet att många tycker det är idiotiskt med en Vision som inte går att nå, men det är trots allt en trevlig vision, och som låter väldigt bra i politikernas öron. Vi ska mata dem med det de vill höra. Om vi inte själva lägger fram ett vettigt förslag, blir vi snart pådyvlade ytterligare något idiotiskt.
Låt en ”konstnär” svetsa ihop ett monument av en klotad hoj och skänk den till staten under pompa och ståt. Syns i media
Skriv en stor skylt utanför riksdagshuset med texten: Insamling av utslitna MC-däck, och sen fyller vi på med ett hundratal. Skulle säkert uppmärksammas i media
Få Vägverket att satsa pengar på annonskampanjer i trafiken. Förslag på innehåll kommer givetvis från Sporthoj och SMC.
Ett tidigare förslag om en armbindel tycker jag är mycket bra, och kanske kan den symbolisera en saknad av de döda i trafiken, men även en vilja att göra något åt MC-döden. Ett tecken på sammanhållning.
Det här var mina tankar…