"Torsdagsprotesten" -mot tfs-skatt och regskylt fram- ?

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Om vi sinkar trafiken i alla städer kommer folk VILJA förbjuda oss helt.
Gör om gör rätt!

/Henning!
Jo...

- Reportern: Varför genomför ni denna protest?
- Föraren: Ja, men fatta hur ful min hoj skulle bli med regskylt fram!!!

Tror ni allmänhetens sympatier skulle bli stora?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Som ovan sagt, vi får inte bli hinder för trafiken. Då blir det än mer hatiskt. Protester ska synas, men inte störa alla andra.

busz

Killen med oljetryck!
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
StreetTriple R -10
Som jag nämnde i Larre70:s tråd så har jag försökt att få ihop något liknande redan för två tre år sen då de skulle höja bensinskatten till ÖVER 10 kr. Fick en massa "bra idé" "ja, vi måste visa dom" och dyligt men sen stod jag där helt ensam på E4:an där jag gjorde en busschauför förbannad, mer blev det inte.

Kom igen nu! Svenskar eller inte svenskar, mc, bil och traktorförare. ALLA blir ju drabbade av den här höjningen av trafikskatten. Ta nu hojen, låt tjejen ta bilen så gör vi det här. Inge många dagar kvar tills förslaget träder i kraft.
Jag är på redan ikväll!

Men som Lucky9 nämnde. Det måste vara seriöst.

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Precis som tex Swedie skriver, en protest som "stör" andra trafikanter riskerar att negativa åsikter om hojåkare förstärks, men....

...frågan är vilken nytta ett "vanligt" demonstrerande gör, lite namnlistor och 200 pers som kntyer näven i fickan lär dom styrande knappast bry sig om :gnissla Känns som om dom högaktningsfullt skiter i vad folket tycker när dom väl bestämt sig för något.

Så... finns det något annat bättre alternativ till protest som skulle få dom styrande, media, allmänheten osv att förstå att vi f...n inte accepterar varken trafikförsäkringsskatten eller nummerplåt fram, att det helt enkelt får vara nog nu!

/B

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
VTR1000F Firestorm
Om vi ska skapa tvärnitar på påfarter så lär det knappast ska annat än olyckor. Och olyckor skapar höga självrisker/premier.

Kanske skulle prova att använda något annat än högerhanden när man tänker och protesterar???

Ibland förstår jag inte riktigt hur folk tänker. Och att skapa en tvärnit på en påfart var nog tamejfasen det dummaste jag läst på länge!

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Hur tråkigt det än må låta, och bortsett från protester och manifestationer så tror jag att en bra idé skulle vara att se till att samla in fakta om hur det egentligen ligger till, snacka med och citera expertis, och framför allt använda sig av en namnkunnig profil som kan uttala sig till vår fördel i ämnet i media. Försöka dra i trådar hos media att rapportera om det i vår fördel. Mao använda samma mynt tillbaka.
Namninsamlingar och protestlistor ger bara effekt om det visar sig vara höga antal av "röstare" som skriver på.

Jag tror att det är viktigare för oss att lyckas bevisa och övertala den stora massan om hur det egentligen ligger till, och sen få beslutsfattarna att inse att de kanske inte har massan bakom sig längre.

Det finns säkert en massa medlemmar här som jobbar med marknadsföring och ni vet att vill man nåt så gäller det att synas, synas, synas.

Motorskribenten i Aftonbladet verkar ju vara en karl man kan resonera med. Skulle man få han att ta upp ämnet så har man nog vunnit en del.

Last edited:

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Jag är på iaf, men det känns som om flera körkorts lappar kommer att försvinna, iaf om det är för få.

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Kanske skulle prova att använda något annat än högerhanden när man tänker och protesterar???

Konstruktiva förslag kring något sätt protestera än "gamla hederliga och meningslösa" demonstrationer och namninsamlingar och lobby-snack, är mer än väl välkommet.

Att ställa till med lite röra och uppståndelse a la Fransk modell tror jag är enda sättet för att få dom styrande att inse att dom gått över gränsen för vad vi (åtminstone många av oss) accepterar, men vi får väl försöka hitta någon "lagom-svensk" metod för att nå dit, frågan är bara vad :va

/B

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
VTR1000F Firestorm
Konstruktiva förslag kring något sätt protestera än "gamla hederliga och meningslösa" demonstrationer och namninsamlingar och lobby-snack, är mer än väl välkommet.

Att ställa till med lite röra och uppståndelse a la Fransk modell tror jag är enda sättet för att få dom styrande att inse att dom gått över gränsen för vad vi (åtminstone många av oss) accepterar, men vi får väl försöka hitta någon "lagom-svensk" metod för att nå dit, frågan är bara vad :va

/B

Lite röra!!!??? Ja det blir nog en fin smet om en ouppmärksam lite lullig lastbilschaufför dundrar in i 50 motorcyklister på en motorvägspåfart med 30 ton i bagaget.

50 döda motorcyklister pga av din otroligt smarta demonstration lär ju definitivt får ner kostnader på försäkringar.

Du är ju för fasen lika smart som en medelamerikan: "Jag måste skaffa mig ett vapen så att jag kan skydda mig mot grannen som skaffat ett vapen för att han trodde att jag hade ett vapen"

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lite röra!!!??? Ja det blir nog en fin smet om en ouppmärksam lite lullig lastbilschaufför dundrar in i 50 motorcyklister på en motorvägspåfart med 30 ton i bagaget.

50 döda motorcyklister pga av din otroligt smarta demonstration lär ju definitivt får ner kostnader på försäkringar.

Du är ju för fasen lika smart som en medelamerikan: "Jag måste skaffa mig ett vapen så att jag kan skydda mig mot grannen som skaffat ett vapen för att han trodde att jag hade ett vapen"

Läs om, läs rätt -"samlas i city i respektive stad, välja en utfartsriktning, snigla sig ut, kanske stanna till för lite snack mitt på utfartsleden så att det blir riktigt rörigt/tvärnit"

Dvs köra sakta, saktare än nödvändigt, på den utfartsled där det ändå går i max 10-30 km/h, inte parkera på en motorvägspåfart.

/B

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Kanske som en start på en protest vore att alla som sympatiserar med oss bär en enkel armbindel i en viss färg, skall även vara på när man inte är ute med hojen. Blir det många som bär detta så kommer folk börja undra och även media samt politiker. Om detta blir stort så är det dags att börja protestera lite mera offensivt.

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
VTR1000F Firestorm
Kanske som en start på en protest vore att alla som sympatiserar med oss bär en enkel armbindel i en viss färg, skall även vara på när man inte är ute med hojen. Blir det många som bär detta så kommer folk börja undra och även media samt politiker. Om detta blir stort så är det dags att börja protestera lite mera offensivt.

Det här är vad jag kallar konstruktivt. Ska vi ha en orange-svart. Som sporthoj.com färgerna? Dessutom snyggt. Dessutom syns orange väldigt bra. Folk lär haja till efter ett tag och undra varför alla motorcyklister bär denna...

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Respektera MC-folket!!

Min tanke är att regskylten fram på MC är ett symtom som framkallats av MC-döden. Alltså att vägverket är frustrerade över att det dör för många MC-förare och tyvärr vet man inte bättre än att en regskylt fram inte kommer ha någon påverkan på antalet dödade i trafiken på MC.
För att vinna respekt hos diverse beslutsfattare och organisationer borde vi själva engagera oss i att få ner antalet olyckor och visa att vi är seriösa. Vi måste synas i media och det på rätt sätt. Att stoppa vardagstrafiken skapar bara irritation och frustration.

Tanken är att vi först visar vad vi kan och vad vi står för, att MC-folket är att räkna med.
Efter det är det dags att ta i tu med allt för höga försäkringar, skatt på trafikförsäkringen osv. Då kan vi få gehör för våra protester.
Jag är tacksam för att SMC engagerade sig och ordnade med namninsamlingar och överlämning av dessa till politikerna, men jag tror att politikerna garvade brallan av sig och tänkte att var de allt MC-folket kunde prestera så finns det inga hinder att skatta ihjäl dem. :huvet
Information och utbildning tycker jag är rätt väg att gå, inte fler idiotiska förslag som regskylt fram och straffbeskattning, så att ingen har råd att äga en MC. Vi måste förklara att vi inte är en kassako för staten och att det behövs krafttag för att komma tillrätta med MC-döden.

Förslag:
Första steget är att hålla ihop och inte klanka ner på varandra här på Sporthoj, utan vara konstruktiva och spåna fram förslag som leder till något bra. Som en ”vis” man en gång sa: Enade vi stå, söndrade vi falla.

En stor kortege en lördag, genom större städer, med flera hundra hojjar och något efterföljande jippo med press och kanske radio eller TV. Med ett språkrör som framför våra tankar om MC-döden och hur vi ska komma till rätta med den.

Att skapa ett åtgärdspaket för en NollVision för MC i trafiken. Ja, jag vet att många tycker det är idiotiskt med en Vision som inte går att nå, men det är trots allt en trevlig vision, och som låter väldigt bra i politikernas öron. Vi ska mata dem med det de vill höra. Om vi inte själva lägger fram ett vettigt förslag, blir vi snart pådyvlade ytterligare något idiotiskt.

Låt en ”konstnär” svetsa ihop ett monument av en klotad hoj och skänk den till staten under pompa och ståt. Syns i media:yoparty

Skriv en stor skylt utanför riksdagshuset med texten: Insamling av utslitna MC-däck, och sen fyller vi på med ett hundratal. Skulle säkert uppmärksammas i media:D

Få Vägverket att satsa pengar på annonskampanjer i trafiken. Förslag på innehåll kommer givetvis från Sporthoj och SMC.

Ett tidigare förslag om en armbindel tycker jag är mycket bra, och kanske kan den symbolisera en saknad av de döda i trafiken, men även en vilja att göra något åt MC-döden. Ett tecken på sammanhållning.

Det här var mina tankar…

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Det här var mina tankar…

Många bra tankar :)

Dels så måste "vi enade stå", dvs att övertyga även dom som inte är så hårt drabbade ekonomiskt i detta första steg, att det kommer bli värre/dyrare i kommande steg, få med racehojar, offraod, glidare osv.

Dels göra något som "märks", en gyllende medelväg på mina mer revolitionära tankar och Franskt ko-bajs, och andras mer moderata ideér, skulle ju givetvis vara din suveräna tanke att dumpa enorma mängder hojdäck på riksdagstrappan (och på andra ställen landet runt) i samband med stora manifestationer :tummenupp

Nu börjar det bli dags att bestämma ett första datum... Gissar att tex Riksdagen har sommarlov ett tag, när kommer dom igång igen? Men lördag 8 september skulle kanske vara ett bra datum??

/B

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
om alla i stockholm som kör hoj på ex. onsdagar en e.m/kväll skulle ta bilen istället med en dekal

ex.

"Tycker du att det är trångt i trafiken? i vanliga fall hade jag hade inte direkt tagit någon plats på vägen och du knappt sett mig, med de nya skatterna och försäkringarna sitter jag nu här i bilen, surt va?, hoppas du inte har bråttom"

Last edited:

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sammanfattning, rent spontant känner jag såhär...

38% (eller vad det nu är) skatt på trafikförsäkringen från 1 juli verkar inte väcka några större revolutinstankar hos hojåkare (eller bussföretag, dom som kör taxi osv) Man tar det som det är, jaja, det blev lite dyrare, men JAG klarar av det, orkar inte bry mig. Är det SÅ?

Hur är det när reformen är fullt genomförd, 100%, eller 150% skatt på premien, knyta näven i fickan lite extra, svära lite aningens mer, ta det som det är, en ökad kostnad som man får överleva, eller helt enkelt sälja hojen eller bilen för att man inte har råd försäkra? Hur blir det med återväxten av unga hojåkare?

Pratar man drastiska protester så blir det uppenbarligen klassik Svensk reaktion, njao, SÅ kan man ju inte göra, det kan ju ställa till med problem, kan man verkligen göra så, DET är ju farligt osv osv.

Gärna en medelväg, inget kobajs på Riksdagstrappan (fast det skulle ju kunna vara en välluktande protsest), men vi kan ju inte sitta här och vara griniga för oss själva, samla ihop lite namnlistor, försöka lobba en smula, utan borde istället ta oss ut och visa att vi inte nöjer oss med dom styrandes beslut?

Vad är det med alla hojåkare, vi älskar ju i vanliga fall att vara lagbrytare, köra fort, på fram och bakhjul, bullra som f..n, men nu ska vi vara lagliga och tystlåtna?

Vad sägs om stora demonstrationer/hojsamlingar med lite däcksöverlämning lördag 8 sep, gäspar dom bara då, så får vi väl styva upp det våren -08 ?

/B

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
snart så ..
den dagen ett bra förslag på protest ligger framme är jag med, är inte bra brainstormare själv .. men ser gärna att vi gör något ..

körde med när det var kortege för Stoooffe här från SH .. det var mäktigt och folk stod och tittade längs vägen ... och det fick hela mittuppslaget i Kvällsposten ...

något sånt gör att folk får upp ögonen ...

Falafelbabianen

Pessimist (Leg)
Gick med
9 Dec 2003
Hoj
Honda VFR 03
Jag tror inte protester hjälper alls...
Bilister och övriga icke-åkare, tycker att det är rätt åt oss att vi får högre försäkringar och regskylt fram!
Bäst är nog att ge fan i att köra ihjäl oss, ta det lugnt bland bilister. och hålla låg profil och hoppas att det glöms bort...

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC