"Torsdagsprotesten" -mot tfs-skatt och regskylt fram- ?

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
"Vi måste bli lite mer som Fransmännen när dom protesterar..."
Absolut inte!

Franska bönder är ren samhällsnytta - alla behöver ett levande jordbruk.

Gör en snabb självkoll;
Hur sympatiskt inställd blir du om simhoppskillarna sinkar alla servrar på nätet genom att sända enorma mailfiler till varandra i protest mot att de får betala högre avgift för deras badtider?

Om vi sinkar trafiken i alla städer kommer folk VILJA förbjuda oss helt.
Gör om gör rätt!

/Henning!
förbjuda oss vill nog många redan men det är ju inte bara mc åkare som drabbas även bilar får ju höjd skatt,kanske blir en fjärt i rymden men kan väl vara värt försök ändå...:arsele

agazza

Grövre än Jwzrd!
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
ingen :(
checklista för den rörige.

*protest mot mc skatten.

*protesten genomförs mitt i city.

*ALLA är välkomna, mc och bilar.
*alla ska ha datorskrivna lappar som beskriver vad protesten handlar om och dela ut.

*tv bolag och tidning borde kontaktas runt 20 minuter innan samling.

*Någon måste faktiskt leda protesten, någon som är väldigt insatt i ämnet och är Ok att vara med i media

* Inget busåk eller illa riktade kommentarer. Clean körning och språk, uppför er.

tyvärr bor jag 50 mil bort men jag hoppas verkligen för allas skull att detta genomförs, som en riktig protest. folk får bli arga för att ni blockerar vägarna.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
SMC har gjort ett lysade jobb arbeta mot "skatt" på trafikförsäkringen, mer än många andra intresseorganisationer, och även sagt sitt mot förslaget kring att MC ska ha reg.nr fram på hojen.

Men, nu står vi ändå där, från 1 juli är det skatt på trafikförsäkringen, rejält dyrt för en del, mindre dyrt för andra, men ändå helt fel tycker många, och fortsätter projektet så kommer det bli ruggigt dyrt köra hoj... :huvet

Skulle inte svära och skrika om det hela, om det skulle vara en "rättvis" skatt, dvs att även dom som tuffar runt på hästar, håller på med idrott, dykning, bergsklättring, transporterar sig med trampcykel osv osv även dom skulle få betala för sina egna risker/kostnader via en obligatorisk skatt på en lika obligatorisk försäkring, men så är det inte, det är bara vi med fordon som ska betala... :gnissla

Och reg.nr/reg.plåt fram på hojen är ju bara vansinne, ett första steg mot att införa ägar-ansvar istället för förar-ansvar, helt emot traditionell Svensk juridik/lag.

Känns som om vi Svenskar ofta tenderar att knyta näven i fickan, svära inombords, skrika lite på ett forum liknande detta, och så blir det inget mer, skulle vara mums om vi kunde hitta ett sätt säga "nu får det f...n vara nog" som får dom styrande att darra och ta sig en tankeställare.....

Vad tror ni om att bryta den trenden, visa att VI HOJÅKARE inte accepterar det hela, tex samling varje torsdag vid 17-tiden i alla större städer, "torsdagsprotesten", samlas i city i respektive stad, välja en utfartsriktning, snigla sig ut, kanske stanna till för lite snack mitt på utfartsleden så att det blir riktigt rörigt/tvärnit :tungan Gissar att det inte tar allför många gånger innan media uppmärksammar det hela.....och undrar "varför", så får någon/vi förklara vad det är vi inte gillar.... :mad:

Nu är det sommar/semester, men kanske dra igång det hela i mitten av augusti.... ?

/B

När det blev så pass dålig respons vid smc´s mainfestation i förhållande till hur många hojar det finns, så tror jag det är svårt att få ihop detta tyvärr, de flesta har svurit klart över detta, och acceptansen har segrat, det skulle har varit man ur huse FÖRE det klubbades igenom, inte efter.

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Kom igen nu !!

E ni så djävla bekväma att ni inte orkar kliva upp ur soffan och borsta bort navelluddet? Slaget om den 32% skatten på trafikförsäkringen är förlorad, MEN nästa gång blir det inte så smärtfritt att ni kan sitta och garva åt det och berätta om hur många öl det kostar er!
OOps, blev kanske lite upprörd där, men va fan!

Benkar, jag föreslår en träff direktsänt live i färg, där vi kan spåna fram åtgärder. Har aldrig vart på Rosenhill, men det kan väl vara ett bra ställe för ett första möte.

8 september är säkert ett bra datum, men det borde hända något varje vecka fram tills dess, så att även navelluddspetarna vaknar och vill hänga på.

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Bra iniativ Benkar :tummenupp

Blir lite kluvet det här...
Benkar:
Håller med om att något måste göras, och att vi troligen behöver tänka utanför dom gängse ramarna och göra något som väcker lite mer uppmärksamhet.

Henning:
Håller samtidigt med om att vi inte ska väcka ont blod i onödan, eftersom vi då bara förvärrar situationen för oss, vilket andra gör så bra ändå...

Jag tror som sagt att något behöver göras, och gärna något utöver det vanliga som gör att vi syns. Vi har varit alldeles för tysta alldeles för länge, och att bara gnälla i det tysta hjälper inte, så det är hög tid att göra något. Gärna demonstrationer, även rullande sådana, iaf så länge vi inte stör trafiken så att det inte missuppfattas. Självklart måste allt övrigt som kan missuppfattas också lysa med sin frånvaro, oavsett om det bara är tomvarvande eller burnouter, utan det måste vara 100% seriöst om det inte ska slå snett.

Bra om det kan få ett stort genomslag i Stockholm där makten trots allt till största del finns, men varför inte en gemensam grej i dom större städerna samtidigt? Det skulle givetvis få ett större massmedialt genomslag, och det borde väl gå att få fram tillräckligt många intresserade bara på forumet här för att göra det möjligt. Som sagt, dags att göra något och inte bara gnälla när ingen hör...

Benkar:
Du verkar ju kunna komma med både sunda och bra vinklingar, iaf i mitt tycke. Sätt ihop ett program som funkar för Stockholm, så får väl vi andra anpassa det så det fungerar lokalt hos oss, dock med alla gemensamma grunder kvar förstås. Tidsmässigt så tror jag att allt efter det att semestrarna tar slut funkar, att köra innan är meningslöst. Sätt ett datum så kör vi på så många platser som möjligt.

Dom som ställer upp på en liknande protest kan väl skriva upp sig i tråden här, sedan är det väl bara att köra på med fler städer/orter. Blir det för få på en ort så får vi gå samman, och i mitt fall ligger det givetvis närmast tillhands att köra ihop med Linköping, men i värsta fall kan jag tänka mig att åka upp till storstan med.

Jag är som sagt med iaf:

Norrköping
1. Strömma

silverpilen740

Kör inte sporthoj för skoj skull /200+
Gick med
4 May 2004
Hoj
GSXR-1000 K6
SPIKA ett datum nu så vi kan börja sammla in folk!!

En separat tråd med lista hade varit fint kanske =) kanske en röstnings tråd där man kan välja på kommer /kommer inte /vem bryr sig =)

så det slipper bli ett 50 sidors tråd!:yoparty

Larre70

The one and only
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Triumph Daytona
Vad är det för lata människor här på forumet? Eller är ni bara nöjda med höjningen:confused:

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Hoj
Varierar...
Klart det är värt att föra liv för att framföra dessa åsikter... jag har lite däck att bidra med... Med andra ord, jag är gärna på som deltagare:tummenupp

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Känner för min del, trots att jag är vansinnigt upprörd över den nuvarande (från 1 juli) trafiksäkerhetsförsäkringsskatten på 38%, och utifrån att tråden legat här ett tag, och lyssnat runt med lite hojåkare på jobbet, bekanta med hoj, osv, att...

.. det helt enkelt inte är så att det finns tillräckligt många hojåkare som tycker det här är värt att "röra om i grytan ordentligt", det finns åsikter om om att protester i mer livlig form gör mer skada än nytta, dom som inte har "drabbat SÅ hårt" bryr sig inte, vilket visar att majoriteten väljer att gny i någon tråd i ett forum på nätet, knyta näven i fickan a la Svensk metod, men mer än så orkar/vill man inte, och utifrån det så ser jag ingen framtid för en STOR protest just nu.

Hoppas dock att fler vaknar upp med tiden, kanske när folk inser det stora felet i hela tanken, inser vad det kommer kosta när/om reformen är fullt genomförd, så får vi kanske ta tag i det hela då?

/B

Last edited:

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Känner för min del, trots att jag är vansinnigt upprörd över den nuvarande (från 1 juli) trafiksäkerhetsförsäkringsskatten på 38%, och utifrån att tråden legat här ett tag, och lyssnat runt med lite hojåkare på jobbet, bekanta med hoj, osv, att...

.. det helt enkelt inte är så att det finns tillräckligt många hojåkare som tycker det här är värt att "röra om i grytan ordentligt", det finns åsikter om om att protester i mer livlig form gör mer skada än nytta, dom som inte har "drabbat SÅ hårt" bryr sig inte, vilket visar att majoriteten väljer att gny i någon tråd i ett forum på nätet, knyta näven i fickan a la Svensk metod, men mer än så orkar/vill man inte, och utifrån det så ser jag ingen framtid för en STOR protest just nu.

Hoppas dock att fler vaknar upp med tiden, kanske när folk inser det stora felet i hela tanken, inser vad det kommer kosta när/om reformen är fullt genomförd, så får vi kanske ta tag i det hela då?

/B
Jag kan inte påstå att jag tillhör dom som blir speciellt drabbade då min hoj är gammal nog att gå som klassiker försäkringsmässigt, utan tycker precis som du bara att det hela är fel på alla sätt, och att det inte går att försvara det man nu gör överhuvudtaget.

Hoppas att fler vaknar upp och inser det, för det är definitivt hög tid att säga ifrån nu...

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...

Hoppas att fler vaknar upp och inser det, för det är definitivt hög tid att säga ifrån nu...

Om man ska vara logiskt krass...

..så är SMC helt rätt instans att gå via i en hel del frågor, genom SMCs kunskap/styrka är dom de rätta att framföra hojåkarnas ståndpunkt/åsikter inom området trafiksäkerhet, fortbildning, vägstandard osv. Vägverket lyssnar på SMC i dom frågorna. I dom frågorna behövs inga uppseendeväckande protester.

Men vad det gäller förändringar i socialförsäkringens utformning (inkl den nya trafikförsäkringsskatten) och tex bensinskatt, då är SMC (och andra organisationer som tillvaratar olika trafikantgruppers intresse) en fjärt i rymden, dom styrande skiter fullständigt i åsikterna oavsett hur mycket lobbande osv som sker.

Det enda sättet att påverka dom styrande i sådana frågor är genom STORA protester/manifestationer, inte bara hojåkare, utan alla trafikangrupper, gemensamt, är åtminstone min teori.

En dröm skulle vara att få se ALLA som kör bil, hoj osv, som inte MÅSTE köra, ställa undan fordonet i en månad, tänk bara Stockholms Län, kaos i kollektivtrafiken, tomma stormarknader (och tomma hyllor hos dom lokala handlarna), tomma utflyktsmål, helt tomt på fiket i Rosenhill osv osv.

Dom styrande kalkylerar helt kallt, in med trafikförsäkringspremie, höj soppaskatten, in med biltullar, blir en del muttrande och knytna nävar i fickan, men stannar där, och det vet/tror dom, skulle vara mums att röra om i den grytan lite.....

Vet inte vad som är rätt metod, men inbildar mig numera att man på något sätt behöver samla ALLA trafikanter till gemensamma protester, verkligen visa att allt från hojåkare till bilister inte bara ställer till med elände, utan genom att utnyttja hojen/bilen bidrar till ekonomin, besöker fik, sevärdheter osv, och att det får vara nog nu, stryper man möjligheten att nyttja sitt fordon så stryper man sakta men säkert andra delar av ekonomin.

Tyvärr är jag inte tillräckligt mycket raketforskare veta hur man roddar ihop det här på ett bra sätt... :gnissla

/B

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Dagen vart regeringen klubbade nya trafikförsäkringsreformen, manade SMC till demonstration framför riksdagen.

På plats, u-lagligt parkerad var då en Galen Dansk, Pippi och mina 2 kompissar Allevad och Olle från BMW MC Klubben, samt ett stort SMC protest banner.
Vi hade moralisk anonymt stödja av 3 medlem mera från Bumsekluben som kom i civilt för att kolla...

Info och appel om deltagelse var i princip på dom store MC sajter.. Endast Pippi kom från den typ av info. (Pippi - du är fortfarende min hjält´inne!).

Det gick tydligen som en löp-eld i Riksdagen att det var demonstration - och en del ledamoter kom ut och pratade med oss. Tyvärr inga från Aliansen.
Och journalisten från ekonominyheterna på TV sprang flux vidare när vi stannade honom.

Överlämningen av namlistorna på Finansdepartementet, var omgärdet av nervösistet och restriktion att endast 3 motorcyklister sku ha företräde i ministeriet.
När en Galen UTROTNINGSHOTAD Dansk kom fram i ensam majestät, var nog flera som lättad slapp in honom. Och man lysnade i en timme på argumenten mott nått som då redan var klubbad. VIKTIGT, var det att SMC fick ett gentlemanne komittment på att få direckt access till utredningen av Steg 2.

Såvist lyssnas det - men, store folkliga protester med ekonomiska konsekvenser saknas...

Till info har jag/ SMC konstante samtal med bl.a Motormännen om va fasigen vi kan göra gemensamt. Problem ställningen är att endast SMC har strukturen med lokala klubbor och dermed indireckt kontakt med dom som berörs och som kan protestera..

För två år sedan hedrade SMC dom som dog det år på MC med en minnes samling i september på HD-båten, och här samlades mycket folk. Jag tror att vi här var närmare verkligheten än ett nytt grep i bankkreditten!

Kanske vi ska göra detta igen i Stockholm kombinerad med en runde på stan, vart vi markerar att bilisterna måste uppmärksamma oss!!

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Jo Dansken jag var en av de 3 från Bumseklubben som kom dit utan hoj men laddad med kamera, väntade mig en mullrande kortege men så blev det inte. Hoppas vi kan få fler att vakna innan nästa steg i denna försäkrings skattehöjning skall införas.

Photo_5267_434390.JPG

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...