Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Äntligen nu är hojen besiktad med kompressorn och kan säga att det känna otroligt skönt ha detta gjort.

Den blev fotograferad av några av besiktningsmännen som tyckte den var häftig. Denna hoj verkar i alla fall dra till sig folk, man kommer långt med fränhetsfaktorn trots väldigt ringa effektökning.20211111_094951.jpg

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Äntligen nu är hojen besiktad med kompressorn och kan säga att det känna otroligt skönt ha detta gjort.

Den blev fotograferad av några av besiktningsmännen som tyckte den var häftig. Denna hoj verkar i alla fall dra till sig folk, man kommer långt med fränhetsfaktorn trots väldigt ringa effektökning.View attachment 465604
Jäkligt snyggt gjort Bosse!

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tack alla och jag vill verkligen passa på att tacka alla här på sporthoj men även på maskinisten forumet för alla tips och all hjälp med att få detta bygge att bli verklighet från en totalt vansinnigt idé som föddes för runt tre och ett halvt år sen. Utan den kunskapen som finns här och på maskinisten hade nog detta bygge aldrig blivit av utan slutat som en häftig tanke.

Finns ju en hel del kvar i form av optimering av bestyckningen och lite detaljer att fixa till.

Nu då den är besiktad med kompressorn så vågar man ju satsa vidare på att fixa till detaljer, ekerhjul, rostfritt polerat avgassystem och ett gjutet aluminiuminsug är ju såna saker som man nu vågar satsa pengar på.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack alla och jag vill verkligen passa på att tacka alla här på sporthoj men även på maskinisten forumet för alla tips och all hjälp med att få detta bygge att bli verklighet från en totalt vansinnigt idé som föddes för runt tre och ett halvt år sen. Utan den kunskapen som finns här och på maskinisten hade nog detta bygge aldrig blivit av utan slutat som en häftig tanke.

Finns ju en hel del kvar i form av optimering av bestyckningen och lite detaljer att fixa till.

Nu då den är besiktad med kompressorn så vågar man ju satsa vidare på att fixa till detaljer, ekerhjul, rostfritt polerat avgassystem och ett gjutet aluminiuminsug är ju såna saker som man nu vågar satsa pengar på.
Sveriges mest överbyggda 250! Klart kul projekt.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Sveriges mest överbyggda 250! Klart kul projekt.

Än så länge, det står två till CB250N hos mig och så ligger det en turbo i garaget. Vi får väl se vad det blir av en dom?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Vinterns enda uppdatering på bygget, hade tänkt göra rostfria avgassystem och sen få på ekerhjul och byta till CBX550 gaffel men det får väl bli nästa vinter.

Den tråkiga sidan av hojen blev lite roligare nu, dock är jag tveksam till evetuell prestandahöjning med denna moddning?

20220421_122342.jpg

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Nu har jag i alla fall fått till hyfsad bestyckning på GSX:en så jag flyttade lambdamätaren till kompressor Hondan.

Har gjort nån form av uppskattning på hur nålen troligtvis borde vara kanske? Orörd i botten och topp och sen nerslipad mellan 18 och 25 mm motsvarande diametern på nålen som jag köry med som är shimsad 4,2 mm. Hojen går fortfarande lite fett men mycket vettigare och nu går den att köra sakta med utan att den surnar men problemet är att den inte svarar på gas men nu är jag lur på att den lyfter trolleln för snabbt för om jag bara håller igen lite och följer med med gasen så svarar hojen bra.

Måste köra lite mer och om hojen går med hyfsat rätt AFR på jämn gas över hela registret så får man nog laborera med trottellyftet. Ska se om jag kan hitta en något styvare fjäder för fjädern i denna förgasare har knäpp nån spänning alls utan det är trottelns vikt som ger motståndet vid lyftet. Ska ta den till jobbet imorgon och ta sen bättre vägen på andra sidan älven hem så jag får testa hojen mer efter en väg som går att köra efter utan att riskera krascha.

Nålen under slipning i svarven, smärjelduk, våtslip och autosol har använts.
20220619_165712.jpg

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Hur klarar en så gammal motor att trimmas ytterligare, med tanke på lager, vevaxel, vevstakar och allt annat? Eller ska allt bytas/renoveras? Jag vågar inte varva fullt ut på min 40år gamla cb250, max 90-100 km/t känns och låter ok.

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
CB250 pallar ganska mycket, min 50åring går mest mellan 9000 och 12000 varv. Men den har bara en NE3 kam, så det finns mer att plocka ur den. Att den just nu behöver en ny kamkedjesträckare är väl inget att bråka om. Får se om Fedex levererar i tid för Stavangerracet.
Den är ju i stort sett samma som CB350 så det mesta är dimensionerat för mer effekt. Gäller förstås K4 men dom senare borde inte vara sämre.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Hur klarar en så gammal motor att trimmas ytterligare, med tanke på lager, vevaxel, vevstakar och allt annat? Eller ska allt bytas/renoveras? Jag vågar inte varva fullt ut på min 40år gamla cb250, max 90-100 km/t känns och låter ok.

Om man säger då så är väl fortfarande 90-100 km/h en ganska lagom fart, har CB400N drevningen nu med större framdrev och mindre bakdrev så den varvar mindre. Tror ändå att just denna motor är hyfsat stabil med tanke på att den är väldigt lik 400:an, vet inte om det är klenare vev än på 400:an men jag tror inte det.

Sen ska jag ärligt säga att jag sällan varvar motorn till max med denna hoj och brukar oftast växla under 8000 rpm, men även om man inte kör till max då vill man ju ändå att hojen ska ha maximal prestanda. Om man nu kan tala om prestanda på denna hoj? Men jämfört med den original CB250N som står i garaget nu känns gassvaret på kompressor hojen betydligt rappar, ska bli spännande att jämföra med en original hoj. Tror ändå man upplever ganska stor skillnad mellan dessa två hojar trots väldigt ringa effektökning med kompressorn.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Om man säger då så är väl fortfarande 90-100 km/h en ganska lagom fart, har CB400N drevningen nu med större framdrev och mindre bakdrev så den varvar mindre. Tror ändå att just denna motor är hyfsat stabil med tanke på att den är väldigt lik 400:an, vet inte om det är klenare vev än på 400:an men jag tror inte det.

Sen ska jag ärligt säga att jag sällan varvar motorn till max med denna hoj och brukar oftast växla under 8000 rpm, men även om man inte kör till max då vill man ju ändå att hojen ska ha maximal prestanda. Om man nu kan tala om prestanda på denna hoj? Men jämfört med den original CB250N som står i garaget nu känns gassvaret på kompressor hojen betydligt rappar, ska bli spännande att jämföra med en original hoj. Tror ändå man upplever ganska stor skillnad mellan dessa två hojar trots väldigt ringa effektökning med kompressorn.
Det kanske handlar mer om körbarhet och effektregister än om några extra hästkrafter "på toppen" alltså, om jag förstår saken rätt?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Det kanske handlar mer om körbarhet och effektregister än om några extra hästkrafter "på toppen" alltså, om jag förstår saken rätt?

Visst är det så, att gå en körbar hoj är ju betydligt bättre än att få ut nån extra hk på topp och att man har en hoj som går att köra. Denna hoj som är ju typexemplet på ett modern cafe racer bygge, man bygger om en hoj så den blir i princip värdelös på allt dålig körställning, dålig bränsle ekonomi och allmänt eländig så då spelar väl inte sista hästkraften så stor roll ? Men man vill ju ändå optimera för både körbarhet och effekt så gott det går.

Dock har denna hoj en egenskap, den drar till sig folk som undrar vad det egentligen är för nåt. Sen vågar jag nog påstå (trots att jag är norrbottning) att den inte heller är den allra fulast cafe CB250N som byggts och den upplevs betydlig starkare än originalet.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Nu har jag i alla fall fått till hyfsad bestyckning på GSX:en så jag flyttade lambdamätaren till kompressor Hondan.

Har gjort nån form av uppskattning på hur nålen troligtvis borde vara kanske? Orörd i botten och topp och sen nerslipad mellan 18 och 25 mm motsvarande diametern på nålen som jag köry med som är shimsad 4,2 mm. Hojen går fortfarande lite fett men mycket vettigare och nu går den att köra sakta med utan att den surnar men problemet är att den inte svarar på gas men nu är jag lur på att den lyfter trolleln för snabbt för om jag bara håller igen lite och följer med med gasen så svarar hojen bra.

Måste köra lite mer och om hojen går med hyfsat rätt AFR på jämn gas över hela registret så får man nog laborera med trottellyftet. Ska se om jag kan hitta en något styvare fjäder för fjädern i denna förgasare har knäpp nån spänning alls utan det är trottelns vikt som ger motståndet vid lyftet. Ska ta den till jobbet imorgon och ta sen bättre vägen på andra sidan älven hem så jag får testa hojen mer efter en väg som går att köra efter utan att riskera krascha.

Nålen under slipning i svarven, smärjelduk, våtslip och autosol har använts.
View attachment 473131
De är svårt att få till en vacumfugge i hela registret ute i de fria såattsäga, den är bestyckad för ett vist motstånd från luftburken sen satt mot. Men du är på rätt spår ,nålutformning och fjäderspänning för trotteln. Prova shimsa ihop fjädern lite så den blir en aning starkare. De går såklart dra isär fjädern också men de är absolut sista utvägen för de går inte trycka ihop den igen.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Problemet med fjädern är att den i princip inte har någon spänning alls utan det är trottelns vikt som är motståndet vid lyft. Fick tipset av Kjell Anders på Mectec att lägga ihop två eller tre fjädrar i varandra för att på så sätt öka på motståndet vid trottel lyftet. Detta var tydligen vanligt då man kompressormatar H-D, då får man ju ökad fjäderkraft utan att ha längre fjäder.

Har varit fullt upp sista tiden så jag har inte hunnit med att testa mer men jag är inne på att testa laborera med vakuumhålen i trotteln genom att gänga dessa hål i M5 och sen köra med uppborrade munstycken för att även där justera lyftet.

Hur som helst går hojen ganska hyfsat nu utom då man försöker sega på 6:an men frågan är ju var gränsen går, nånstans orkar ju inte motor och då kommer den väl att snåla ner sig och dö. Dock borde det vara möjligt att få till det hela då man försiktigt kan gasa sig upp i fart.

Är på jakt efter en SU H2 förgasare för den borde ju vara ganska optimal då den redan är designad för eget luftfilter och där kan man ju dämpa med tjockare olja. Sen är dom ju jäkligt snygga.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
De går få till en hoj vacumfugge riktigt bra utan tillhörande luftburk ,men de är såklart svårt. Jag har borrat sönder och tagit bort luftburkar och fått dem lira riktigt bra. Man jobbar i första hand med bestyckning soppa och fjädertryck samt borrhål upp genom botten på trottel som du är inne på. När man gjort allt i bestyckning och fjädertryck/borrhål så slipar man nålen. Man tar nålen sist i ledet med andra ord.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Hur vet man när gränsen är nådd på segdragning? Nånstans finns den ju och då borde väl motorn snåla ner sig då venturieffekten (är det rätt namn?) minskar och förgasaren inte orkar suga upp bränsle, eller?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Hur vet man när gränsen är nådd på segdragning? Nånstans finns den ju och då borde väl motorn snåla ner sig då venturieffekten (är det rätt namn?) minskar och förgasaren inte orkar suga upp bränsle, eller?

Motorn ska inte sura ner sig även om man drar full mutter även på 5an från 20kmt. De gäller vanliga trottelförgasare som vakumförgasare men vacumförgasare är bättre på segdragning tack vare att trotteln ställer in sig själv. De enda som ska hända är att motorn börjar skaka pga för hög växel.
Men i de här fallet med kompressor efter förgasare är de nog bet svårare att få bort surgurgel eller snålstupningar.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Hojen snålar ner sig vid segdragning på hög växel sexan, men går hyfsat bra med jämt AFR genom registret om man inte segar utan växlar ner eller lugnar sig med trotteln. Är bara vid segdragning den går snålt nu i övrigt går den hyfsat bra.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Hojen snålar ner sig vid segdragning på hög växel sexan, men går hyfsat bra med jämt AFR genom registret om man inte segar utan växlar ner eller lugnar sig med trotteln. Är bara vid segdragning den går snålt nu i övrigt går den hyfsat bra.
Då skulle jag jobba med luftmunstycket för högfart.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år