Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då skulle jag jobba med luftmunstycket för högfart.

Vad menar du med detta? Luftmunstycke på högfart var hittar man detta? Nu kommer jag inte ihåg exakt hur förgasaren ser ut men tror man bara har ett luftmunstycke till pilotkretsen. Jag är ändå inne på att i första läget försöka sakta ner trottellyftet lite till.

Tyvärr har ett sovrum och en sänggavel fått högre prio än att skruva i små Hondorna.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
I vissa förgasare är luftmunstycket fast, alltså, det är som det är. I Bland utbytbart.
Det påverkar, till skillnad mot huvudbränslemunstycket, bränsleblandningen beroende på gashastighet. Alltså varvtalet.
Ifall man vill att blandningen ska magra av eller feta på påde högsta varvtalen.
1656672050339.png
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hojen snålar ner sig vid segdragning på hög växel sexan, men går hyfsat bra med jämt AFR genom registret om man inte segar utan växlar ner eller lugnar sig med trotteln. Är bara vid segdragning den går snålt nu i övrigt går den hyfsat bra.

Ja de är normalt om man inte har tillhörande strypning som org luftburk ger vakumförgasare. Men du är inne på rätt spår,,,, typ starkare trottelfjäder som ex. Prova även plasta igen lite av hålen upp genom trottel för de gör att trottel åker i taket långsammare.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
I vissa förgasare är luftmunstycket fast, alltså, det är som det är. I Bland utbytbart.
Det påverkar, till skillnad mot huvudbränslemunstycket, bränsleblandningen beroende på gashastighet. Alltså varvtalet.
Ifall man vill att blandningen ska magra av eller feta på påde högsta varvtalen.
View attachment 473551

Okej ska kolla hur det ser ut med detta på min förgasare.

Ja de är normalt om man inte har tillhörande strypning som org luftburk ger vakumförgasare. Men du är inne på rätt spår,,,, typ starkare trottelfjäder som ex. Prova även plasta igen lite av hålen upp genom trottel för de gör att trottel åker i taket långsammare.

Har haft funderingar på att ta original gummit från luftburken för att ha den som tratt (velocity stack) och sen bygga ett eget luftfilter, med jag måste i sånt fall bygga filtret utvändigt runt gummit då tratten blir så lång att jag inte har mer än kanske 2-3 cm bakom den innan den tar i innerskärmen. Dock borde det gå att göra om man bygger en del av plåt som går fram över tratten och en bakgavel av plåt och sen har skumfiltrer runt det hela. Undrar om detta kunde vara bättre för att få förgasaren att funka bättre?

Efter som jag viktat trotteln och det blev bättre trir jag att jag ska gänga M5 gänga i en trottel för att ha munstycken att justera storleken på vakuumhålen. Tre mässing munstycken väger ju en bråkdel av den avkapade M10 skruv som nu är vikt i trotteln.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Okej ska kolla hur det ser ut med detta på min förgasare.



Har haft funderingar på att ta original gummit från luftburken för att ha den som tratt (velocity stack) och sen bygga ett eget luftfilter, med jag måste i sånt fall bygga filtret utvändigt runt gummit då tratten blir så lång att jag inte har mer än kanske 2-3 cm bakom den innan den tar i innerskärmen. Dock borde det gå att göra om man bygger en del av plåt som går fram över tratten och en bakgavel av plåt och sen har skumfiltrer runt det hela. Undrar om detta kunde vara bättre för att få förgasaren att funka bättre?

Efter som jag viktat trotteln och det blev bättre trir jag att jag ska gänga M5 gänga i en trottel för att ha munstycken att justera storleken på vakuumhålen. Tre mässing munstycken väger ju en bråkdel av den avkapade M10 skruv som nu är vikt i trotteln.

De blir nog ingen märkbar skillnad med längre insug bakåt förgasare med filter. Man måste bygga en luftburk och strypa insugshålet in till luftburk liknade org luftburk för att få trotteln att jobba i rätt tröghet/fart. Luftinsläppet in till vakumförgasare luftburkar brukar va mindre än själva förgasarens borr och de ger effektförlust så de är inget du ska bygga. Nä Jobba vidare med trotteltyngder fjädrar munstycken slipa nålen. Men ha i åtanke att de inte går att få den lika perfekt som utan kompressor. Om de vore en kompressor/turbo som trycker igenom förgasare så går de däremot få gassvaret perfekt i hela registret.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Var ute i garaget och tog då och satte den klena fjädern till trotteln mot en lite fickvåg som väg är på 1/100 g och tryckte ihop den, var förvånande bra spänst i fjädern nånstans runt 58g ihoptryckt. Blir not ett testa att lägga ihop två fjädrar och se hur det funkar.

Kollade lite på trotteln men min munstycksidé i vakuumhålen faller på att hålen invändigt sitter för nära kanten av trotteln så man inte får plats med en skruvskalle där.

Ska testa mer med fjädrar och eventuellt plasta igen vakuumhålen något men ändå måste jag säga att med viktad trottel och slipad nål så går den otroligt mycket bättre nu om man ser till körbarhet och troligtvis även pyttelite bättre toppeffekt då den inte går lika fett som tidigare. Frågan är vilka av de tre vakuumhålen som ska strypas det främre eller de två bakre eller alla?

I detta läge hade ju en bromsbänk varit guld värd då man hade kunna se in i förgasaren för att hålla koll på var trotteln står då den snålar ner sig.

Till nästa vinter planerar jag nytt insug i rostfritt och då ska jag nog passa på att göra en nippel på insuget så man kan montera munstycket till accpumpen direkt på insuget innan det delar sig till portarna i toppen.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Var ute i garaget och tog då och satte den klena fjädern till trotteln mot en lite fickvåg som väg är på 1/100 g och tryckte ihop den, var förvånande bra spänst i fjädern nånstans runt 58g ihoptryckt. Blir not ett testa att lägga ihop två fjädrar och se hur det funkar.

Kollade lite på trotteln men min munstycksidé i vakuumhålen faller på att hålen invändigt sitter för nära kanten av trotteln så man inte får plats med en skruvskalle där.

Ska testa mer med fjädrar och eventuellt plasta igen vakuumhålen något men ändå måste jag säga att med viktad trottel och slipad nål så går den otroligt mycket bättre nu om man ser till körbarhet och troligtvis även pyttelite bättre toppeffekt då den inte går lika fett som tidigare. Frågan är vilka av de tre vakuumhålen som ska strypas det främre eller de två bakre eller alla?

I detta läge hade ju en bromsbänk varit guld värd då man hade kunna se in i förgasaren för att hålla koll på var trotteln står då den snålar ner sig.

Till nästa vinter planerar jag nytt insug i rostfritt och då ska jag nog passa på att göra en nippel på insuget så man kan montera munstycket till accpumpen direkt på insuget innan det delar sig till portarna i toppen.
Kan du inte rigga en actionkamera o filma inloppet?
Finns ju billiga som man har råd att tappa.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kan du inte rigga en actionkamera o filma inloppet?
Finns ju billiga som man har råd att tappa.
Skulle kunna vara ett alternativ, är ju bättre än som nu att rent chansa hur trotteln kan tänkas stå. Man bör väl höra ljudet från motorn på filmen så man kan hålla koll på varvtalet.

Några tips på billiga actionkameror.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kollade lite på trotteln men min munstycksidé i vakuumhålen faller på att hålen invändigt sitter för nära kanten av trotteln så man inte får plats med en skruvskalle där.
Använd "stoppskruv", de är ju utan skalle och finns med spår eller insex. Vet inte om de finns i 8.8 så att det är enkelt att borra om du vill ha hål i dom.
Annars så kan du ju svarva/fila ner skallen på en vanlig skruv.
ANVÄND SEN LOCTITE BLÅ så att skruven sitter kvar eller stuka sista gängvarvet.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Skulle kunna vara ett alternativ, är ju bättre än som nu att rent chansa hur trotteln kan tänkas stå. Man bör väl höra ljudet från motorn på filmen så man kan hålla koll på varvtalet.

Några tips på billiga actionkameror.
Jula, Kjell o co, Rusta, Netonnet, alla har kameror för några hundringar som duger.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Skulle kunna vara ett alternativ, är ju bättre än som nu att rent chansa hur trotteln kan tänkas stå. Man bör väl höra ljudet från motorn på filmen så man kan hålla koll på varvtalet.

Några tips på billiga actionkameror.
Köp en endoskopkamera och trula in i baken fugge , de kostar bara 130-300kr på ebay tradera Amazon. De har ju lyse dessutom och är bara 8 mm i dia, de finns smalare också 7mm. Den kopplar du till mobilen. De är risk att trotteln aldrig går max i topp på förgasaren när man labbar med fjäderspänning därför vore de bra med en kamera. Om du köper en endoskopkamera så se till att de följer med drivrutin eller att den verkligen passar din mobil! Jag köpte tre på raken från ebay och ingen funkade på min mobil. Köp helst från sverige med bra beskrivning.
Labba med borrhålens storlek är ok de påverkar inte lyftet bara hastigheten trottel lyfter med. De spelar ingen roll vilka hål du plastar igen och du kan borra nya vart du vill i botten trottel om du vill sopa i munstycken. De duger för förmodligen med endast ett hål genom trottel så plasta igen alla och kör med ett munstycke bara för enkelhetens skull.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Använd "stoppskruv", de är ju utan skalle och finns med spår eller insex. Vet inte om de finns i 8.8 så att det är enkelt att borra om du vill ha hål i dom.
Annars så kan du ju svarva/fila ner skallen på en vanlig skruv.
ANVÄND SEN LOCTITE BLÅ så att skruven sitter kvar eller stuka sista gängvarvet.

Jag ska spåna vidare på detta och se om det går att få till munstycken utan skalle men som ändå inte kan lossna och åka in i motorn, mässing är väl bäst då det är enkelt att svarva, gänga och borra och lätt att löda igen för stora hål med tenn.


Jula, Kjell o co, Rusta, Netonnet, alla har kameror för några hundringar som duger.
Hur bra filmer blir det med dessa billiga kameror? Tänkte om dom duger till annat filmande om man tex sätter kameran på styret.

Köp en endoskopkamera och trula in i baken fugge , de kostar bara 130-300kr på ebay tradera Amazon. De har ju lyse dessutom och är bara 8 mm i dia, de finns smalare också 7mm. Den kopplar du till mobilen. De är risk att trotteln aldrig går max i topp på förgasaren när man labbar med fjäderspänning därför vore de bra med en kamera. Om du köper en endoskopkamera så se till att de följer med drivrutin eller att den verkligen passar din mobil! Jag köpte tre på raken från ebay och ingen funkade på min mobil. Köp helst från sverige med bra beskrivning.
Labba med borrhålens storlek är ok de påverkar inte lyftet bara hastigheten trottel lyfter med. De spelar ingen roll vilka hål du plastar igen och du kan borra nya vart du vill i botten trottel om du vill sopa i munstycken. De duger för förmodligen med endast ett hål genom trottel så plasta igen alla och kör med ett munstycke bara för enkelhetens skull.

Har en tror endoskopkamera men den är 10 m lång och måste jag då söka fram en äldre telefon då den har Micro USB.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag tror att du får vad du betalar för.
Ingen stabilisering och fixfocus förmodligen.
Du kanske kan hitta en beg Gopro eller Sony för en rimlig peng.
Jag köpte en fin Sony beg nyligen här för ett synnerligen anständigt pris.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Igår byttes vikten i trotteln ut mot dubbla fjädrar så idag tog jag hojen till jobbet och sen den snabba sidan av älven hem, svårt att säga vad som är bäst men inbillade mig att dubbelfjädrar funkar något bättre. Tyckte att det gick fort upp i 130 km/h, eller fort och fort, fort för att vara en CB250N ?

Drar jag genom växlarna så ligger AFR på runt 12 och vid fullgas acc på sexan så går AFR upp till runt 14,5 och sen sjunker det ner till runt 12-12,5 igen då hojen kommer upp i lite varv.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är jag på gång med lite modifieringar, nytt insug hade jag tänkt mig så idag började jag med detta men det var måttligt kul. Rostfritt så det var måttligt kul att ta hål i 6 mm plattstång till flänsar, körde sönder en hålsåg då det gick fint genom första hålet men på andra hålet bara tvärförsvann tänderna.

Tog monterade fyrbackschucken i svarven och spände upp ena biten och svarvade det sista på hålet. Nästa bit borrade jag ett 13 mm hål i så det blir mer svarvade men det tror jag ändå är enklast och snabbast.

Tanken är att försöka få till nåt som är snyggare men som även flödar bättre, kommer att kapa av böjarna något och på så sätt få kronorna och böjarna att förhoppningsvis bilda ett Y. Sen tänker jag göra en M5 gänga i insuget i centrum av Y:st då Kjell-Anders på Mectec tror att det skulle vara bättre att ha munstycket till accpumpen så nära toppen man kan för att bränslet ska slippa passera hela vägen genom det långa insuget, är ju enkelt att fixa ett gänga hål och bara ha en plugg om det visar sig att inte funka.

En liten början på ett insug
20221103_202357.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har det i alla fall hänt lite grann, sjönk ner med högerbenet i ett hål mellan två stenar då jag jagade älg igår och slog i vänster knä en vass sten och sträcke nog höger vad, fortsatte ca 8 km efter älgarna och hunden men det ville sig inte. Idag har jag knappt kunnat gå så det fick bli garaget och ingen älgjakt.

Har så smått börjat med tillpassningen av det nya insuget. Har börjat från kompressorn denna gång då det är jäkligt trångt mellan cylinderraden och kompressorn och så ska man ha plats för skruvarna till flänsen då den nedre inre skruven sitter dåligt till. Verkar vara möjligt att få till något mjukare böjar än tidigare så det bör flöda något bättre.

Tanken är nu att fortsätta vid toppen så att man har lättare att mötas på lämpligt ställe.

Detta är i alla fall en början på det rostfria insuget som jag sen tänkte ta och polera upp.

20221106_151816.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Här är fortsättningen, har passat in rördelarna som sitter mot toppen. Snart kan man nog börja punkta ihop lite bitar.
20221106_204354.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har fortsatt lite på insuget, har svetsar ihop delarna som sitter I toppen. Har varit en hel del pill att passa ihop delarna, speciellt böjen som skulle in mot toppen var trixigt att få till då den gick mot konorna. Ser i alla fall ut att bli hyfsat och det verkar som att delarna från kompressorn och dom från toppen kommer att passa mot varandra.

Där emot är väl inte svetsarna så snygga men jämfört med det med gassvets hårdlödda insuget så ser dessa väl ändå ut hyfsade.

Nästa steg är det tråkiga att fixa till flänsarna mot toppen så jag kan svetsa fast dom så man får fixera grejerna i toppen.

När flänsarna är på plats tänkte jag att jag ska provtrycka denna del innan jag fortsätter, Känns ut klokt att provtrycka efter som då det är enklare om man måste svetsa om nåt. Vore väl konstigt om det inte skulle vara nån por nånstans.

Så här ser det ut nu
20221109_195435.jpg20221109_200051.jpg
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top