Touring till Italien!

capi

en broms på samhällshästen
Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
Hello alles. I sommar så ska jag och min bättre hälf(sambon, inte hojen:)) toura till Italien via Frankrike på min zx6r :yoparty .

Nu skulle jag vilja veta lite mer då det är den första längre resan jag gör. Har funderat på att bara köra med en hyfsat stor tankväska, typ 30L. Rygga på tjejen går bort direkt.
Funkar det med sidoväskor på en ninja? Sådana där små, sportiga väskor....?

Vad mer behöver man veta, ha med sig, kolla osv :kocko ???
Tänker vara borta runt 3 veckor och sova på BoB eller pensionat och så.
Räknar med en budget på ca 30000.

Har lyckats lista ut följande saker:
1. Pass, kontokort, Internationellt KK, internationell förs.Kopior på samtliga av dessa.
2. Lonely planet Italien, Frankrike
3. Tandborste, ett par extra kallingar :3freak , badbrallor, handduk, regnställ, solbrillor
4. Sambo
5. Tankväska
6. SMC-kortet
7. Nyservad hoj
8. ?
9. ?
10. ?
Oerhört tacksam för idéer, förslag, erfarenheter och dylikt.

Med vänlig hälsning Capi

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
Punkakit ifall olyckan skulle vara framme.
Lite verktyg för vanlig service och omtanke, kedjespänning etc.
Extra glödlampor, kedjespray etc.
Ha alltid lite kontanter med dig om du kör med kort, finns mackar etc. som inte tar alla kort.

Ska du skaffa sidoväskor bör du se till att de får plats tillsammans med din sambo, vissa av dem är för stora å sitter ivägen för hennes fötter/fotpinnarna osv.

30 liter e inte speciellt mycket packing på 2 personer å 3 veckor.
Ni lär ju vilja ha med er lite fler kläder än hojstället ;)
Skor tar stor plats men lär ändå behövas mellan åkpassen, ett mindre alternativ e flip-flops/sandaler men de e inte populära på alla ställen, resturanger tex.

Beror ju lite på vad ni tänkt göra på resan oxå, speciella intressen, bara ligga på beachen å köra hoj, mycket uteliv osv.

Last edited:

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
Kolla i januari månads nummer (tror jag de va...) av PB (Performance Bikes). Där redogjorde de ganska uttömligt å bra med en lista på vad de tar med sig när de gör dessa touringtest för tidningen... :tummenupp

Annars: MYCKE PENGAR! Löser allt... :D

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
om ni vill ha barn, se då till att "göra" det INNAN du sitter 1000 mil i sadeln på en ninja! :D

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Tokserva hojjen innan! Knäckte ett framhjulslager, svinglager, bak och framdäck, drivpaket (2 skurna länkar) på vår resa i europa -02.
Skulle lätt göra om det, var hur kul som helst!
Hade dock ingen passagerare utan hade en ryggsäck fast bunden på kutsen.
Var borta i ung 2 veckor och blåste ca 18.000:- men hade kunnat levt bra mycket snålare om det knipit...
Bärsa varje kväll, hotell/gasthaus (stavning?) äta ute 2ggr/dag, GP biljett i Sachsenring, flög helikopter över banan, bodde alldeles vid playan i Nice, mm, mm...
Fy faan vad skoj!!!

Viper

Nu ännu grönare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En grön..
Hoppas att lillninjan är skönare att åka på än 9:an.
Jag körde upp från göteborg med skjuts, och hon hade ganska ont i röven efteråt :)

Men stannar man ofta så kanske det går bra, vad vet jag.

// Viper

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Köp inte för stor tankväska, då blir den i vägen. Jag nådde fan inte styret på min ZX-7R...

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag vill också toura till sommaren...

Nån som vill hänga på? :)

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Fy f..n för att sitta bak på en Ninja! Jag satt bak på min mans Sprint ST till och från Prag och min häck och rygg var helt död efteråt! Den räknas ju ändå som en sporttouringhoj och man sitter ganska bekvämt de första 50 milen...
Ett tips är att sätta på sig såna där vadderade cykelbrallor under stället, det skonar häcken en hel del!
För övrigt så satsa på såna där pyttesmå förpackningar av alla hygienartiklar som ni behöver ha med(finns massor av sånt på apoteket) + ett internationellt körkort är bra att ha även om det inte krävs, det brukar gå smidigare om man blir stoppad eller får fel på nåt.
Sen som sagt så det där med skor är jobbigt, de tar en jä..la plats!
Intercom är oxå jäkligt kul att ha så man kan snacka medan man kör, blir lätt tråkigt för den som sitter där bak annars...

Vi funderar oxå på en tripp till Italien i år, men vi sätter nog hojarna på tåget ner till Munchen och tar sen hojarna därifrån ner över alperna!

PuDDy

pedalbiker
Gick med
7 Sep 2003
Hoj
sorry
berggren_martin skrev:
Jag vill också toura till sommaren...

Nån som vill hänga på? :)

Om du ska ner mot croatien så är jag intresserad. Har planer att köra ner iår till mina släktingar. och vara där ett tag. men resesällskap på vägen är inte fel.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
PuDDy skrev:
Om du ska ner mot croatien så är jag intresserad. Har planer att köra ner iår till mina släktingar. och vara där ett tag. men resesällskap på vägen är inte fel.
Vore hur skoj som helst :)

Men det är bara en dröm än så länge för min del, måste se hur den personliga ekonomin utvecklar sig...

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Om du inte skall hålla til i städerna i Italien skall du hålla utkik efter "Agriturismo"-skyltar. Det är ursprungligen bondgårdar på landet som hyr ut övernattningsrum, men numera är det ofta mindre anläggningar. De är nästan undantagslöst mycket fräscha och trevliga och kostar i intervallet 400-700 kr för ett dubbelrum. Hos de dyrare har du tillgång till swimmingpool osv. Det är mycket vanligt i de mer "turistiska" delarna av landet (t ex centrala Toscana), mindre vanligt på andra ställen. Om området du besöker inte är väldigt off behöver du inte planera resan map boende, du hittar alltid någon trevlig agriturismo-gård.

Undvik restauranger i turistorterna. Du får mycket bättre och billligare mat ute på landsbygden. Restaurangerna på landsbygden ser ofta inte mycket ut för världen men maten är ofta kanonbra. Turistorter, som t ex Florens, är mycket dyra. 80 spänn för en, väldigt liten, öl har jag betalat i Venedig - 60 i Florens fast då var den lite större. På bykrogen får du en stor öl för en tia. Samma sak med vin, restaurangerna lägger på ganska lite jämfört med butikspriser. Ett vin som kostar 100 kr i butiken kostar kanske 150 på restaurang (bra viner är inte mycket billigare än i Sverige men du kan köpa en 5-litersdunk för några tior också) - ett sånt vin kostar å andra sidan lätt 400 pix om man dricker det på ute i Sverige. På turistorterna är det oftast billigt med vin ute, men det beror undantagslöst på att vinet är riktigt dåligt, nästintill odrickbart ibland.

Jo, kontanter behöver du också. Kort accepters inte alltid på landsbygden så se alltid till att ha ett par tusenlappar, i små/halvsmå valörer, med er.

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
capi skrev:
2. Lonely planet Italien, Frankrike
Hmmm... Det är min erfarenhet att om man vill träffa andra turister skall man skaffa en sån där bok. De säljer rätt bra, typ...

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Teo skrev:
om ni vill ha barn, se då till att "göra" det INNAN du sitter 1000 mil i sadeln på en ninja! :D

Men se till att få ut ungen innan färden börjar också! Min polares flickvän fick missfall p.g.a att åka bak på. Inte roligt

Raul

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
XT660X SM
Jag sparade på min ironbutt genom att ta tåget (Autozug) ner till Narbonne i Frankrike för att komma fram utvilad och körkåt till bergen runt Andorra.

empty

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2003
Hoj
Ducati 996 SPS
Det verkar smutt att ställa hojen på tåg ner till Europa. Var kan man köpa såna biljetter?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
triple skrev:
Men se till att få ut ungen innan färden börjar också! Min polares flickvän fick missfall p.g.a att åka bak på. Inte roligt

Vet inte alla att man inte ska åka mc när man är havande?

Trodde man brydde sig tillräckligt för att kolla upp det....

Du, trådstartare, jag o Galning ska ner mot frankrikehållet i sommar förmodligen - vi kan hänga på o ragga på din tjej eller nåt :)

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM