Touringtråden (semestertips) FYLL PÅ!

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
I somras så upplevde jag inte norge som dyrt. Dyrare än sverige men inte hutlöst. Hamburgare och liknande mat kostar dyrt, men har man spritkök så kostar maten ganska likt som i sverige. Att campa är billigare i norge än sverige, men standarden är inte lika bra. Jag brukar aldrig förboka, utan kör efter hur man har tid och vad det är för väder. Men ska man bo i stuga kan det va bra att boka i förväg om man ska iväg under högsäsong.

Miks

Medlem
Gick med
25 May 2004
Hoj
X-11
Mitt tips är Åland, massor av krokiga småvägar, B&B, camping och hotell överallt. Tröttnar man på åland tar det 2timmar hem igen med färjan eller ta skärgårdsfärjorna till Åbolandsskärgård i Finland, Ootrooligt vacker natur. Trevliga människor.
Tänker själv åka rutten i sommar men jag fortsätter vidare till Norra Österbotten i Finland för besök av släkt och vänner.

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Speed Triple R -15
Annars skaffar man släktingar i Norge (gifter sig norskt kanske) och reser från släkting till släkting... gratis! :D

Brukar bli en tripp till Stavanger varje sommar, är ju därifrån. Trevlig sommarstad med alla uteserveringar vid vattnet. Snygga brudar och bra med utgångsmöjligheter.

Sen kan man bestämma lite hur man vill åka, brukar bli Haugesund vidare upp till bergen, till kusinen, festa lite sedan hem till stavanger igen och köra till Telemark (över Haddangervidda, finns ett ställe på toppen kommer inte ihåg vad det heter med fytusan vilken god mat!) till en by som heter Kvitseid, där badar man i sjöarna och kör på serpentinvägarna, som är i oerhört dåligt skick! :yoparty

Brukar faktiskt inte köra mycket mer i Norge... tycker det räcker!

Tja

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
kjuze skrev:
Nä, fler tips nu!

Ok, här kommer ett som passar den som vill skaffa sig lite erfarenhet av hojsemester innan man ger sig på Gardasjön T o R eller nåt i den stilen.

Åk till Öland efter högsäsong, typ i slutet av augusti. Vädret är oftast helt okej. Förbered er på mycket hojkörning och mindre uteliv då t.o.m. Borgholm är mer eller mindre dött. Puben "Pubben" är öppen, Hotel Strand likaså.

Bo på Villa Ingrid (850 kr för ett dubbelrum o frukost när vi var där)
Ge er sedan ut på i stort sett helt tomma vägar i kanonskick. Någon enstaka traktor får man stå ut med. Fri fart? Så nära man kan komma iallafall.
Många öppna fikaställen trots att säsongen är över. Man har dessutom möjlighet att vara lite kulturell med besök på Eketorp m.m.

Polaren o jag klämde 85 mil på två dagar. Jag packade i en mjuk sadelväska och han hade bara en toppbox och en expanderbar tankväska. Vi hade fixat två övernattningar med detta bagage om vi hade haft tid.

Fick massor av erfarenhet gällande hur mycket man orkar köra per dag (min gräns ligger på 50 - 60 mil om man åker småvägar) och vad man behöver packa med sig. Nyttigt inför nästa sommars lite längre hojsemester. Då blir det antingen Danmark med Skagen eller Norge o Trollrallyt.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Varning för att köra för långa dagsetapper! Vi körde 450 mil på 11 dagar och det var för mycket. Det beror ju såklart på vad det är för vägar men det går inte fort i alperna så det var det som drog ner snittet ordentligt. Ibland blev det mer en pärs än semester pga värme och långåkning.

Om det blir en till gång så blir det biltåg eller betydligt fler dagar att sprida milen på. Sög att köra Autobahn med hoj. Man käkar mil men det är grymt monotont + att den där betongasfalten äter däck. Jag trodde att jag skulle få byta mitt bakdäck snart när vi bara hade kommit 70 mil in i Tyskland. Höll oss sen på mindre vägar både ner och upp.

Last edited:

mellan två hojjar!
Gick med
1 Jul 2003
Hoj
Paus
NSR_Martin skrev:
Bra tråd, hoppas folk postar lite tips på resmål, jag själv är riktigt sugen på att åka till norge med några kompisar, vet att 125a inte är det optimala, men vill åka nu till sommaren och inte vänta ett år till tills man får tung, så det får väll bära eller brista helt enkelt :hihi

Finns tydligen nått som heter trollstigen i norge? Var ligger det? Vad ska man mer göra i norge...?

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=51580
Går fin fint! :tummenupp Bara fara!!

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
#2 skrev:
Trotts alla motgångar ni hade värkade det som en riktigt härlig resa, blev ruskigt sugen nu....!! :tummenupp

Har aldrig tänkt på att åka med flickvän, bara med kompisar, du fick mig att tänka i nya banor, gör isf både och isf....

Först kanske det kan va bra att skaffa en flickvän, men det är en annan historia... :hihi

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Mitt bidrag då...köpte min första hoj i Mars i år så jag har inget att jämföra med men det var grymt kul på resan iallafall!
:tummenupp Malmö-Alperna avverkades dock på en dag vilket var lite svettigt ( i alla bemärkelser), här är lite pics...blandade och osorterade...

Bifogat

• Bild 027.jpg
    Bild 027.jpg
    88.7 KB · Visningar: 426
  • Bild 030.jpg
    Bild 030.jpg
    84.2 KB · Visningar: 185
  • Bild 050.jpg
    Bild 050.jpg
    81.3 KB · Visningar: 136
  • Bild 102.jpg
    Bild 102.jpg
    86.1 KB · Visningar: 136
  • Bild 109.jpg
    Bild 109.jpg
    100.2 KB · Visningar: 137
  • IMG_0023.JPG
    IMG_0023.JPG
    59.9 KB · Visningar: 132

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
...o några till...

Bifogat

• IMG_0037.JPG
    IMG_0037.JPG
    30.8 KB · Visningar: 83
  • IMG_0106.JPG
    IMG_0106.JPG
    38.9 KB · Visningar: 78
  • IMG_0127.JPG
    IMG_0127.JPG
    73.6 KB · Visningar: 76
  • IMG_0133.JPG
    IMG_0133.JPG
    86.7 KB · Visningar: 76
  • IMG_0137.JPG
    IMG_0137.JPG
    37.4 KB · Visningar: 78
  • IMG_0143.JPG
    IMG_0143.JPG
    44.1 KB · Visningar: 75

kjuze

Guest
rookie skrev:
...kartbilderna är för stora för att ladda upp o blev oläsliga om jag gjorde dem mindre, finns att kolla här dock för den intresserade!

http://www.vtr.nu/album_pic.php?pic_id=255
http://www.vtr.nu/album_pic.php?pic_id=256

Ah satan vilka bilder =)
Kanske hör av mig till dig framåt våren för att få lite tips. :)

Vore bra och ha någon slags databas med olika destinationer och saker att tänka på när man åker dit. Så slipper fler sporthojsåkare göra samma misstag.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Coolt, tyckte jag kände igen en av bilderna från GrossGlockner. Var där i skifte juli/augusti. Vilka vägar! Vi hade 3 timmar regn på 11 dagar och nog fan var när i GrissGlockner. Dimma så man såg kanske 50-60 meter på vissa ställen och sen sol några hundra meter längre bort. Ganska häftigt!

rookie skrev:
...kartbilderna är för stora för att ladda upp o blev oläsliga om jag gjorde dem mindre, finns att kolla här dock för den intresserade!

http://www.vtr.nu/album_pic.php?pic_id=255
http://www.vtr.nu/album_pic.php?pic_id=256

Maverick_ou812

Gick med
30 Sep 2004
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
rookie skrev:
Mitt bidrag då...köpte min första hoj i Mars i år så jag har inget att jämföra med men det var grymt kul på resan iallafall!
:tummenupp Malmö-Alperna avverkades dock på en dag vilket var lite svettigt ( i alla bemärkelser), här är lite pics...blandade och osorterade...

Herrejösses... och jag som tyckte 85 mil på två dagar var bra åkt... :D
:Bugar Respect!

Men på den turen så kunde ni inte :fyllisar o :yoparty väl...?

Hård&Kall

...men ödmjuk
Gick med
9 Sep 2004
Hoj
WR450
Maverick_ou812 skrev:
Herrejösses... och jag som tyckte 85 mil på två dagar var bra åkt... :D
:Bugar Respect!

Men på den turen så kunde ni inte :fyllisar o :yoparty väl...?

100mil+ måste upplevas av både kropp, själ och :arsele

Annars är min ...intressantaste... resa Assen-Göteborg non stop. Startade från Assen efter att GP't var slut och tältet rivet. Framme i Götet nästa morron via Fredrikshamn. Kan tillägga att det regnade större delen av resan oxå :rolleyes: Touringhojjarna var ZXR, R1 och TL.

SmackMan

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2003
Hoj
Yamaha rd lc ypvs -86
Jag och farsan åkte på hojsemster till gotland.. det blev 200mil på en vecka med en 125:a utan det minsta problem.. så NSR-martin det är bara att åka! det var hur kul som helst.

Maverick_ou812

Gick med
30 Sep 2004
Hoj
Hård&Kall skrev:
100mil+ måste upplevas av både kropp, själ och :arsele

....Touringhojjarna var ZXR, R1 och TL.

Ha ha ha ha! Touringhojarna... Ja ja, men så har du också övat upp :arsele på en VFR750 -92. Har sett bilder från campingen i Assen. Trodde först det var Roskildefestivalen! Lerigt eller...?

Bra tråd det här. Assen o Trollstigen är numera med på listan. Touring ner till "Ringen" då? Kan det vara nåt?

Var förresten i Normandie med bil i somras. Rena hojparadiset, många engelsmän med båge där.
Någon som har satt hojen på tåget till Paris o sedan kört därifrån? Blev inte speciellt upphetsad av 126 mil non stop Paris - Malmö med bil.

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Ingen som kan svara på min enkla fråga....? Vill planera lite på skoj hur man kunde åka....

EDIT: efter lite klassiskt dektektivarbete kom jag fram till att det ligger i närheten av oslo, stämmer det...?

Last edited:

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
NSR_Martin skrev:
Ingen som kan svara på min enkla fråga....? Vill planera lite på skoj hur man kunde åka....

Ett tips är ju att söka på ggogle,sökord trollstigen.
Lovar att du kommer hitta mycket information då..

Bifogat

• map.gif
    map.gif
    29.8 KB · Visningar: 72
  • Image33.jpg
    Image33.jpg
    33.7 KB · Visningar: 70
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...