Träning i Borås 2009

Hera

Just idag är jag stark
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -08
Hur funkar det med motard på bana? Licens och grejer? Finns det tillfällen man kan komma som gröning och testa?
 
Last edited:

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Hur funkar det med motard på bana? Licens och grejer? Finns det tillfällen man kan komma som gröning och testa?

det är bara att komma och pröjsa 200 i träningsavgift. sen är de bara och åka.
du kommer inte bli besviken.
välkommen.

Nä, why? Tisdag e ju crossdag!

Onsdag röstar jag för!

kan inte tisdag.

fotograferade du lite igår?
har du några bilder att slänga upp från träningen i så fall?

//Droopfy
 
Last edited:

Hera

Just idag är jag stark
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -08
Hur funkar det med motard på bana? Licens och grejer? Finns det tillfällen man kan komma som gröning och testa?

Nåt annat man ska tänka på att ha med?
Nåt som är helt självklart för er men inte för en annan :) ?
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Nåt annat man ska tänka på att ha med?
Nåt som är helt självklart för er men inte för en annan :) ?

skinnställ. hjälm. RYGGSKYDD!. men det förmodar jag är en självklarhet för alla som kör hoj.

glatt humör. =)

jag vet inte hur stingsliga dom är på att man ska ha barkbusters på styret på gocartbanan.

vad kör du för hoj och hur är den kittad?

//Droopfy
GLAD MIDSOMMAR ALLIHOPA!!!! :cool::cpparty:Rockbanan:öl:banana:fyllisar:yoparty:tuttar:krama:kiss:tummenupp:pussa:hoppa:censored:rock






:rullandeu:fakta


:huvet
 
Last edited:

Hera

Just idag är jag stark
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -08
skinnställ. hjälm. RYGGSKYDD!. men det förmodar jag är en självklarhet för alla som kör hoj.

glatt humör. =)

jag vet inte hur stingsliga dom är på att man ska ha barkbusters på styret på gocartbanan.

vad kör du för hoj och hur är den kittad?

//Droopfy
GLAD MIDSOMMAR ALLIHOPA!!!! :cool::cpparty:Rockbanan:öl:banana:fyllisar:yoparty:tuttar:krama:kiss:tummenupp:pussa:hoppa:censored:rock






:rullandeu:fakta


:huvet

Har just nu bara allväderställ, men annars så :)
Är en kompis jag ska se till att få med... Han kör ktm 640 sm prestige, hmm, men så mycket mer vet jag inte...

Massa gla midsommar på er också!! :yoparty
 

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
jag vet inte hur stingsliga dom är på att man ska ha barkbusters på styret på gocartbanan.

Vi ska nog vara väldigt hårda med att hojarna är kittade med alla krashpuckar som behövs. Nu när vi har fått tillstånd o köra hos dem så mycket måste vi värna om deras intressen och se till att det blir så lite skador som möjligt på banan när vi går ikull.

Hera skrev:
Har just nu bara allväderställ, men annars så
Är en kompis jag ska se till att få med... Han kör ktm 640 sm prestige, hmm, men så mycket mer vet jag inte...
Skinnställ är trevligare när man ramlar, de går inte sönder lika lätt. Men ska du bara prova på lite så går det säkert bra med allvädersstället, det är upp till dig.
Är inte din kompis hoj kittad som den bör så är det bara att du dyker upp ändå, du kan prova min hoj om du vill. Finns säkert andra som lånar ut oxå. Alltid kul med fler folk till sporten.
 

Hera

Just idag är jag stark
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -08
Vi ska nog vara väldigt hårda med att hojarna är kittade med alla krashpuckar som behövs. Nu när vi har fått tillstånd o köra hos dem så mycket måste vi värna om deras intressen och se till att det blir så lite skador som möjligt på banan när vi går ikull.


Skinnställ är trevligare när man ramlar, de går inte sönder lika lätt. Men ska du bara prova på lite så går det säkert bra med allvädersstället, det är upp till dig.
Är inte din kompis hoj kittad som den bör så är det bara att du dyker upp ändå, du kan prova min hoj om du vill. Finns säkert andra som lånar ut oxå. Alltid kul med fler folk till sporten.

Jätteschysst!
Del av planen är att visa han hur kul det e att köra på bana...
Vad ska jag kolla upp att det borde finnas på hojen?
 

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Jätteschysst!
Del av planen är att visa han hur kul det e att köra på bana...
Vad ska jag kolla upp att det borde finnas på hojen?

Inga problem!
Krashpuckar på fotpinnar, hjulaxlar o styrändar. Barkbusters räcker på styret.
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Jätteschysst!
Del av planen är att visa han hur kul det e att köra på bana...
Vad ska jag kolla upp att det borde finnas på hojen?

Gå in på www.supermotosweden.se och kolla under "Information/Åtgärder på motorcyckeln", där finns bilder på alla najningar.

Najningen är viktig först vid tävling men uppsamlingskärl är viktigare. Det är mycket svårt att få bort glykol från asfalt så vatten och vattenpumpsmörjning (biltemas funkar finfint) får ersätta glykolen. Glykol gör även asfalten glashal. Den andra anledningen till uppsamlingskärl är att om hojen läcker bensin eller olja så riskerar vi fler avkörningar.

Som karin säger så är det bra att ha så mycket skydd som möjligt så vi inte riskerar fortsatt körning. Det viktigaste är barkbusters och skydd på fotpinnarna. Det finns en mängd bra och dåliga lösningar så titta gärna runt och se hur andra har löst det. Det viktiga är att skydden sitter kvar vi crash. Inga skruvar eller gängstänger får sticka ut. Skydd på hjulaxlarna är lätt och billigt att fixa med skateboardhjul och gängstång.
 

Hera

Just idag är jag stark
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -08
Gå in på www.supermotosweden.se och kolla under "Information/Åtgärder på motorcyckeln", där finns bilder på alla najningar.

Najningen är viktig först vid tävling men uppsamlingskärl är viktigare. Det är mycket svårt att få bort glykol från asfalt så vatten och vattenpumpsmörjning (biltemas funkar finfint) får ersätta glykolen. Glykol gör även asfalten glashal. Den andra anledningen till uppsamlingskärl är att om hojen läcker bensin eller olja så riskerar vi fler avkörningar.

Som karin säger så är det bra att ha så mycket skydd som möjligt så vi inte riskerar fortsatt körning. Det viktigaste är barkbusters och skydd på fotpinnarna. Det finns en mängd bra och dåliga lösningar så titta gärna runt och se hur andra har löst det. Det viktiga är att skydden sitter kvar vi crash. Inga skruvar eller gängstänger får sticka ut. Skydd på hjulaxlarna är lätt och billigt att fixa med skateboardhjul och gängstång.


Hmm, allt kändes mycket lättare när det bara var ett glatt hurmör jag skulle se till att få med mig... :)
Förstår ju att det måste va säkert för alla, men trodde inte det skulle va så krånligt, har ju kört på bana innan med min sv och då var det ju bara att skruva av backspeglarna och köra. Men, men. Får väl se om vi kan fixa fram lite pet-plaska eller vad som nu var bra, byta glykolen och skateboardhjul...
 

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Hmm, allt kändes mycket lättare när det bara var ett glatt hurmör jag skulle se till att få med mig... :)
Förstår ju att det måste va säkert för alla, men trodde inte det skulle va så krånligt, har ju kört på bana innan med min sv och då var det ju bara att skruva av backspeglarna och köra. Men, men. Får väl se om vi kan fixa fram lite pet-plaska eller vad som nu var bra, byta glykolen och skateboardhjul...

Det finns inte många banor som vi motarder är välkommna på, därför måste vi vara noga med att sköta oss när vi väl får köra någonstans. Men bli inte avskräckt av det, får ni inte ihop hojen så ta med er personlig utrustning så kan ni prova min hoj. Då kan ni dessutom spana runt i depån på de olika lösningarna som folk har gjort på sina hojar. Det låter krångligare än det är.
 

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Körning tisdag

1. Kolle
2. Dennis
3. Karin

ja kör onsdag oxå.
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Hmm, allt kändes mycket lättare när det bara var ett glatt hurmör jag skulle se till att få med mig... :)
Förstår ju att det måste va säkert för alla, men trodde inte det skulle va så krånligt, har ju kört på bana innan med min sv och då var det ju bara att skruva av backspeglarna och köra. Men, men. Får väl se om vi kan fixa fram lite pet-plaska eller vad som nu var bra, byta glykolen och skateboardhjul...

Kände samma sak när jag började åka motard förra året. Blev sne på alla bestämmelser. Men har nu hållit på att ordna träningstillfällen och man inser snabbt att det är otroligt mycket jobb med att ordna träningar och tävlingar (är ansvarig för motardsektionen i kortedala mk).

Vad händer om du lägger dig i slutet av rakan och skickar ner styret i asfalten? Det är som att skära i smör. Vad händer om du spiller bensin eller olja och nån annan kvaddar sin hoj?

Som karin säger, kom o prova. Vi har inte riktigt lika höga krav på rallycrossbanan så där kan du ju börja om du inte hunnit få ordning på alla skydd.
 

Hera

Just idag är jag stark
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -08
Kände samma sak när jag började åka motard förra året. Blev sne på alla bestämmelser. Men har nu hållit på att ordna träningstillfällen och man inser snabbt att det är otroligt mycket jobb med att ordna träningar och tävlingar (är ansvarig för motardsektionen i kortedala mk).

Vad händer om du lägger dig i slutet av rakan och skickar ner styret i asfalten? Det är som att skära i smör. Vad händer om du spiller bensin eller olja och nån annan kvaddar sin hoj?

Som karin säger, kom o prova. Vi har inte riktigt lika höga krav på rallycrossbanan så där kan du ju börja om du inte hunnit få ordning på alla skydd.

Förstår att ni säkert inte hittar på alla grejer som ska till bara för att krångla :)
Kommer gärna och spanar och ev testar lite imorgon! Man vill ju gärna veta vad man ger sig in på innan man moddar för mycket... Och så kanske man kan få ett och annat användbart tips :D
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Förstår att ni säkert inte hittar på alla grejer som ska till bara för att krångla :)
Kommer gärna och spanar och ev testar lite imorgon! Man vill ju gärna veta vad man ger sig in på innan man moddar för mycket... Och så kanske man kan få ett och annat användbart tips :D



jag mekar fan så mkt mer än jag kör. men jag lovar, det är värt varenda sekund i garaget när man väl kommer ut på banan:banana

ÄVEN om man kommer hem halvt ihjälslagen hälften av gångerna man ger sig iväg:D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top