Tränings race på LUNDA!

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
xx skrev:
Du har rätt i mycket du säger. Men enligt Tierps kommun och flygklubben där så fick Gr-dagen enormt med klagomål från boende som finns i närheten av Tierps flygfält. Även flygklubben var enormt emot all form av motorsport där så i sommar kommer det nog bli svårare att arangera streetrace där +att buskörningen kommer motas bort direkt.

Angående Decibellen så mäts den där dom boende bor och inte vid banan. Men visas det att vi väsnas för mycket så kommer vi flytta till heldagar i stället.
Alliansen tog för den delen över Lunda flygfält efter den 1/1-04 och kommer hängna in alla infarter till Lunda.

Så gå med i våran klubb och bilda en roadracing grupp som kan fixa konrace eller uppdatera slingan i Nordändan så det går att köra både motard och vanlig hoj där.

Visst kommer bus och race finnas någon annan stans i stället. Har även kollat vad som gäller vid stuntkörning. Finns inga ban och förarlicenser att få där. Då måste man hyra fältet och ha en massa papper på att man har råd och reprera banan vid skador. Även personskador osv.... Tyvärr svårt att få till med bra personskydd. Men jag jobbar för att även få till något sådant.

Tierps flygplats har dock egentligen ingen flygklubb, dock står den flygklubbs som nu flyttar till Lunda plan där, och så förekommer väl nån form av fallskärmshoppning har jag för mig. Mycket beroende på att inget är klart med hur det flygfältet ska användas överhuvudtaget.
Antingen blir tjuvåkningen i Tierp eller på gatan helt enkelt.
Det är dock bra tat lagliga alternativ kommer finnas även om det ju värker lite att man blir av med sin raka man testat allt med motor man ägt på, i alla tider:)
Men man kan ju i alla fall komma och titta på när ni kör.
En sak ni bör tänka på och som jag tyckt varit betydligt allvarligare än de boends klagomål om buller (eftersom detta inte är nåt nytt utan det har alltid raceats där uppe), är ju att all publik kört som jävla svin längs vägen upp till fältet.
Hoppas det blir bra och att alla blir nöjda, men 2 år har ni väl blivit lovad iaf vad jag förstår.

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Inom nått år har man ju en dubbelfilig 7 mil lång asfaltsraka utanför huset... Precis som gjort för hojkörning innan den öppnas augusti 2007!! :D

/henke

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
SV650S med SHARK Helsystem (mullrar fint)
Ja, det är förstås alltid svårt att styra busköringarna Men hur det än är så har det varit mest folk i stegen när det varit på Lunda eller Tierp och inte när det skett på riksvägar tex. Så alltså finns det lite moral i folket (ävnen om det är en slags dubbelmoral vad det gäller laglighet...men riskerna är iaf mindre på ett flygfält om man tänker på annan trafik tex).

Förhoppningsvis så kan 10st tillfällen Lagligt på Lunda iaf bidra till 10mindre olagliga på riksvägar eller dyl. Sen om det varit publiken som kört som idioter eller deltagarna så tycker jag nog man kan diskutera det.....men det går alltid att Utifrån URMCK/Alliansen att försöka bidra till att folk inte kör som galningar dit. Man måste se till möjligheterna inte bara till problemen.

Ang det där med decibelen borde 55db räknas från nån granne, och om man jämför rörken och det problemet så vill jag minnas att där var det 30-35db som gällde hemma hos den missnöjda tanten. Så det kanske inte är så omöjligt iaf. Beror på hur nära den klagande grannen bor förstås.

Jag ser inga omöjligheter och besvärligheter i detta! Bara möjligheter. Ju mer folk det blir som blir engagerade och som jobbar för URMCK/Alliansen ju fler race kan det bli. :)

Så jag säger bara :tummenupp för detta och en stor eloge till XX. som har jobbat stenhårt för detta! (tänk om det fanns fler eldsjälar som du ;o), och tänk om du inte hade funnits! eller andra heller för den delen...då kanske vi inte skulle haft några motorbanor alls i sverige :va

:Bugar till XX

xx

"RWP"
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
1352cc
Silwer skrev:
Tierps flygplats har dock egentligen ingen flygklubb, dock står den flygklubbs som nu flyttar till Lunda plan där, och så förekommer väl nån form av fallskärmshoppning har jag för mig. Mycket beroende på att inget är klart med hur det flygfältet ska användas överhuvudtaget.
Antingen blir tjuvåkningen i Tierp eller på gatan helt enkelt.
Det är dock bra tat lagliga alternativ kommer finnas även om det ju värker lite att man blir av med sin raka man testat allt med motor man ägt på, i alla tider:)
Men man kan ju i alla fall komma och titta på när ni kör.
En sak ni bör tänka på och som jag tyckt varit betydligt allvarligare än de boends klagomål om buller (eftersom detta inte är nåt nytt utan det har alltid raceats där uppe), är ju att all publik kört som jävla svin längs vägen upp till fältet.
Hoppas det blir bra och att alla blir nöjda, men 2 år har ni väl blivit lovad iaf vad jag förstår.

Stämmer att vi har det på prov i 2st år. Lyckas vi så kommer alliansen få Lunda på ett 10 års kontrakt.......

xx

"RWP"
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
1352cc
Bluegreengrey skrev:
Ja, det är förstås alltid svårt att styra busköringarna Men hur det än är så har det varit mest folk i stegen när det varit på Lunda eller Tierp och inte när det skett på riksvägar tex. Så alltså finns det lite moral i folket (ävnen om det är en slags dubbelmoral vad det gäller laglighet...men riskerna är iaf mindre på ett flygfält om man tänker på annan trafik tex).

Förhoppningsvis så kan 10st tillfällen Lagligt på Lunda iaf bidra till 10mindre olagliga på riksvägar eller dyl. Sen om det varit publiken som kört som idioter eller deltagarna så tycker jag nog man kan diskutera det.....men det går alltid att Utifrån URMCK/Alliansen att försöka bidra till att folk inte kör som galningar dit. Man måste se till möjligheterna inte bara till problemen.

Ang det där med decibelen borde 55db räknas från nån granne, och om man jämför rörken och det problemet så vill jag minnas att där var det 30-35db som gällde hemma hos den missnöjda tanten. Så det kanske inte är så omöjligt iaf. Beror på hur nära den klagande grannen bor förstås.

Jag ser inga omöjligheter och besvärligheter i detta! Bara möjligheter. Ju mer folk det blir som blir engagerade och som jobbar för URMCK/Alliansen ju fler race kan det bli. :)

Så jag säger bara :tummenupp för detta och en stor eloge till XX. som har jobbat stenhårt för detta! (tänk om det fanns fler eldsjälar som du ;o), och tänk om du inte hade funnits! eller andra heller för den delen...då kanske vi inte skulle haft några motorbanor alls i sverige :va

:Bugar till XX

Tack! :)

Hoppas vi får fler freak som vill jobba.
Du har ju själv jobbat med rörken och försäkringar så du vet ju...... :tummenupp

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Bluegreengrey skrev:

Närmsta grannen bor c:a 50m från fältet, den alra bortersta delen, så jag antar att man kan köra från nersidan och upp (och inte köra hela rakan), saken är dock den att flygklubben tydligen ska ha just nerdelen på fältet.

xx

"RWP"
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
1352cc
Silwer skrev:
Närmsta grannen bor c:a 50m från fältet, den alra bortersta delen, så jag antar att man kan köra från nersidan och upp (och inte köra hela rakan), saken är dock den att flygklubben tydligen ska ha just nerdelen på fältet.

Förutom när fältet används för Dragracimg eller dyligt då starten går 300m från betongringarna som står efter Vägen som avspärrning. Då kommer flygklubben ha en annan tröskel att flyga på så det blir bara ett kort avbrott om ett plan måste landa eller starta.
Så det är redan räknat med att ha banan fri från Norrlövsta vägen och Söder/väster ut för flyg då. Och ladar ett plan då måste dom ha kontaktat flygklubben som då måste ha en radioutbildad på plats och sådant står i något som flygare måste läsa om alla flygplatser...
Tror inte jag tar upp detta igen här på nätet med dig. Tror jag har fattat att du dömt oss redan så för min del behöver du inte varken komma och titta eller köra. Klaga till kommunen i stället.
Vi kommer att försöka och hoppas vi lyckas.

Ps. Du tror inte Tierps kommun kommer reagera annorlunda då det finns alterna tiv till illegal körning. Har pratat med Pavo Rantanen förut och vet att dom inte brytt sig så mycket då dom fått bort buset från gatorna. Men finns det alternativ kanske dom ändrar sig...

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
xx skrev:
Förutom när fältet används för Dragracimg eller dyligt då starten går 300m från betongringarna som står efter Vägen som avspärrning. Då kommer flygklubben ha en annan tröskel att flyga på så det blir bara ett kort avbrott om ett plan måste landa eller starta.
Så det är redan räknat med att ha banan fri från Norrlövsta vägen och Söder/väster ut för flyg då. Och ladar ett plan då måste dom ha kontaktat flygklubben som då måste ha en radioutbildad på plats och sådant står i något som flygare måste läsa om alla flygplatser...
Tror inte jag tar upp detta igen här på nätet med dig. Tror jag har fattat att du dömt oss redan så för min del behöver du inte varken komma och titta eller köra. Klaga till kommunen i stället.
Vi kommer att försöka och hoppas vi lyckas.

Ps. Du tror inte Tierps kommun kommer reagera annorlunda då det finns alterna tiv till illegal körning. Har pratat med Pavo Rantanen förut och vet att dom inte brytt sig så mycket då dom fått bort buset från gatorna. Men finns det alternativ kanske dom ändrar sig...

ojoj, vad illa upp du tog, jag har bott i området nästan hela livet så jag vet väl hur det fungerar plus att farsan är en i just den flygklubben, jag tycker det är kul att få information hur det skall fungera helt enkelt.
Ledsen om du trodde jag var ute efter er, jag vet bara hur svåra de boende där uppe kan vara och vilka problem som funnits. Jag får upprepa att jag definitivt vill ha en laglig motoranläggning i närheten så lycka till.

Ett stort problem förr var ju att de som körde där använde presis hela rakan innan de vände, och du vet ju som jag att bebyggelsen är på bortsidan, och de boende har vad jag vet principer i det här tråkigt nog.

Du behöver inet vara orolig för att jag ska springa ivägen eller köra där, jag tänker inet irritera dig.

Last edited:

xx

"RWP"
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
1352cc
Silwer skrev:
ojoj, vad illa upp du tog, jag har bott i området nästan hela livet så jag vet väl hur det fungerar plus att farsan är en i just den flygklubben, jag tycker det är kul att få information hur det skall fungera helt enkelt.
Ledsen om du trodde jag var ute efter er, jag vet bara hur svåra de boende där uppe kan vara och vilka problem som funnits. Jag får upprepa att jag definitivt vill ha en laglig motoranläggning i närheten så lycka till.

Ett stort problem förr var ju att de som körde där använde presis hela rakan innan de vände, och du vet ju som jag att bebyggelsen är på bortsidan, och de boende har vad jag vet principer i det här tråkigt nog.

Du behöver inet vara orolig för att jag ska springa ivägen eller köra där, jag tänker inet irritera dig.

Bra då var det löst.

Jag hoppas att dom som bor runt omkring tycker det blir bättre än det varit förut. Helt problemfritt lär det väl inte bli. Men jag hoppas att det finns lösningar eller begränsningar som gör att alla blir nöjda. Självklart vet jag hur folk farit fram och tillbaka hela dagarna. Har ju själv varit inblandad i Torsdagarna då jag tror största problemet varit till och från. Även det skall vi stävja med att vi har spejare ute som kollar vilka som kör som vett villingar. Dom får antagligen en varning och efter en till dum grej så är dom ej välkomna att varken titta eller köra. Jag hoppas dessutom att många sombor i närheten som kan njuta av det som kommer att pågå där vare sig dom är flyg, motror eller har annan verksamhets intresse.

Klart du är välkommen att både titta och köra. Men det är bättre att föra dialogen på ett annat sätt än genom ett forum. T.ex. ta kontakt med alliansen där även jag ingår i styrelsen och kommer säker ingå efter årsmötet på Söndag.

Men som sagt finns bättre sätt att föra dialogen på då det inte bara blir tjafs och man missförstår varandra :tummenupp

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Silwer skrev:

Det jag menade var att 55db eller inte så hänger det ju ändå på om Grannen rapporterar buller. Gör den inte det så kommer ingen heller gå dit o mäta om det bullrar för mkt. Så med lite tur så kan det ju dröja tills någon ledsnar eller någon ny flyttar in innan det blïr klagomål :)

(i rörken fallet så var det ju pga av klagomål som db mättes upp hos grannen)

Nåväl, jag ser verkligen fram emot den kommande säsongen och Lundas 2 kommande år. Ska bli kanonspännande! Och jag håller tummarna för att alla ev motgångar kommer lösas med välvilja och ett bra bemötande från Arrangörer till det/den som har klagomål, vilket jag inte tvivlar på.
:tummenupp

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
AA lycka till med lunda,
Själv så har jag varken hoj eller lusten att köra rakt fram
så jag får leta mig till de kurviga vägarna ist!

god luck

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
ReDan skrev:
AA lycka till med lunda,

god luck

Men du kan väl komma ut och umgås med oss iaf....kurvigt åker man både dit och hem :tummenupp Har du inte varit ut nån gång tidigare så tipsar jag dig om att åka ut nån gång och kika lite många av oss som passar på att glida på Upplands härliga vägar dit, umgås med polarna och glida hem igen....
:)

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
ReDan skrev:
AA lycka till med lunda,

god luck

Klart du ska med å åka! Själva racet är bara en anledning att få åka hoj ihop. :D

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Jo jo, jag e inte helt gröööön :hihi
klart jag hellre åker omkring och umgås med er änn åka ensam : )

Hörs i sommar såklart!
Btw vilka vårkänslor som slog till idag alltså!

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...