Träningsform utan våld

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Jag tycker att jag behärskar konditionsträning och styrketräning så jag vet hur jag skall få önskat resultat, men jag är kass på kroppskontroll, balans och smidighet.

Vill ta upp någon träningsform som förbättrar mig inom områdena jag är dålig på och som även får behandla styrka och kondition. Det enda kravet är att träningen inte ska vara våldsrelaterad (läs kampsport).

Är Yoga den enda som passar? Jag ser inga nackdelar i att jag lär mig kontrollera andning och koncentration, men jag är lite skeptisk till den här "rensar kroppen på gifter och slaggprodukter"-delen. Får känsla av att yoga är lite som en religion mer än en träningsform.

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Klättring är det jag först kommer att tänka på.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Schack tänkte jag på när jag läste rubriken :D Men sen är jag ju direkt legitimerat utvecklingsstörd oxå.

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Trevligt med respons! Jag överväger varje förslag.

Har hittat något annat som kaske passar, "BodyBalance" http://sv.wikipedia.org/wiki/Body_balance

Ni som ger tips och har erfarenhet av träningsformen får gärna utveckla varför just den skulle passa. Ingen som sysslat med yoga eller BodyBalance?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Badminton. Visst du måste lura med dig någon annan men det är sjukt bra träning och kul. Man kan kanske inte jämföra kroppskontrolls träningen med karate eller motsvarande men smidighet och kvivkhet tränar du upp bra.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Tai Chi. Visst.. Grunderna hittas i "våldsrelaterade" övningar men det är ju rätt länge sedan själva kampmomenten försvann. Nu är det balans, smidighet och koordination. Gå och testa. 200 miljoner Kineser kan inte ha fel. :tummenupp

Last edited:

Elise

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Fz6
"kroppskontroll, balans och smidighet"

Jag har tränat yoga på väldigt basicnivå till och från något år. Jag tycker att det tränar upp just det du efterfrågar, och man kan ju välja hur engagerad i filosofi o dyl man vill vara. Om jag var du skulle jag inte utesluta alla kampsporter, de behöver inte vara våldsamma. Aikido är definitivt värt att tittas närmre på.

Annars kommer jag att tänka på dans. Vilken dans man kan tänka sig att prova på är ju upp till var och en, men det kan vara krävande och allsidig träning.

Elise

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
"kroppskontroll, balans och smidighet"

Jag har tränat yoga på väldigt basicnivå till och från något år. Jag tycker att det tränar upp just det du efterfrågar, och man kan ju välja hur engagerad i filosofi o dyl man vill vara. Om jag var du skulle jag inte utesluta alla kampsporter, de behöver inte vara våldsamma.

Elise
[YOUTUBE-ID]FrYlNNy929Y[/YOUTUBE-ID]

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
"men jag är kass på kroppskontroll, balans och smidighet.

Vill ta upp någon träningsform som förbättrar mig inom områdena jag är dålig på och som även får behandla styrka och kondition"

Och svaret på din fråga blir då: Pilates

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Är du rädd för att åka på stryk eller vad e det som gör att du inte vill träna kampsport?

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
" jag är lite skeptisk till den här "rensar kroppen på gifter och slaggprodukter"-delen. Får känsla av att yoga är lite som en religion mer än en träningsform."

det där med rensar eller inte behöver man inte fundera på då det inte är det du är ute efter, det där med religion stämmer inte, en del yogakurser är åt det hållet men nog inte så många.

finns yoga på nätet, har inte kollat på alla de här men har för mig att de är bra, tar några minuter innan de kommer igång.

http://link.brightcove.com/services/link/bcpid1213900523/bclid1213913288/bctid1640103122

http://www.yogatoday.com/

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tack för alla tips. Det jag fattat mest intresse för, utöver yoga, är tai chi och pilates. Alltså verkar det som om BodyBalance, som jag själv tipsade om, är ett hett alternativ.

Det som jag också upptäckt är att det finns mkt "gratis" lektioner på nätet så man kan utöva själv hemma! :tummenupp

Enduro sysslar jag redan med och tycker det mer är en konst att kontrollera hojen än sin egen kropp. Dans har också redan diskuterats i en annan tråd startad av mig och det är ett kommande kapitel för min del, dock ser jag det inte som en form av träning utan snarare nöje.

Jag ska försöka läsa mer om de olika formerna och se om man får ut nåt av de sk. gratisvideorna. Tack för alla tips!

Henken

Guest
Breakdance ser grymt jobbigt ut & imponerar på dansgolvet...
Iaf på gymnasiediscot, har jag hört...

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping