Träningsfrågor

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Eftersom folk på sporthoj vet allt, så frågar jag här.

Jag har kämpat hela vintern för att gå upp i vikt (fråga HanneZ). Tänkte bli lite kralligare liksom. Det var ju det som var poängen med styrketräningen. Vägde ca 48 kg från början. Nu väger jag 51 kg och ser inte ett dugg stark ut, snarare svullen. Jag har ångrat mig. :huvet Vill tillbaka till min "vanliga" vikt.

Hur går jag till väga? Vad är min dagliga energiåtgång? Hur många kalorier borde jag stoppa i mig om dan om jag ska bli av med domdär tre kilona igen? Och hur mycket löpband och trappmaskin ska jag utsätta mig för?

Jättetacksam för svar.

Jonathan

Guest
anja skrev:
2044619 Eftersom folk på sporthoj vet allt, så frågar jag här.

Jag har kämpat hela vintern för att gå upp i vikt (fråga HanneZ). Tänkte bli lite kralligare liksom. Det var ju det som var poängen med styrketräningen. Vägde ca 48 kg från början. Nu väger jag 51 kg och ser inte ett dugg stark ut, snarare svullen. Jag har ångrat mig. :huvet Vill tillbaka till min "vanliga" vikt.

Hur går jag till väga? Vad är min dagliga energiåtgång? Hur många kalorier borde jag stoppa i mig om dan om jag ska bli av med domdär tre kilona igen? Och hur mycket löpband och trappmaskin ska jag utsätta mig för?

Jättetacksam för svar.

Om du struntar i träningen och äter som du gjorde innan du gick upp i vikt så bör det väl lösa sig ?

Arawak

Feg & talanglös
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
CB1000R
Ta löpbandet 2-3 gånger i veckan så får du lite kondition till säsongen som bonus. :tummenupp
Sen ät lite mindre än du gör nu eller som du åt innan så borde det väl fixa sig med vikten.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Hur lång är du? Vart sitter kilona?
Hos vissa så sväller ansiktet upp först av allt när de går upp i vikt, andra lägger allt på stuss och lår, en del får mage mm.
Jag antar att du äter hälsosamt, såsom skippar socker och mycket mättade fetter mm? Om inte, sluta med detta så når du resultat på bara några veckor utan att anstränga dig nämnvärt.
När jag var som "fetast" (är ca 170 och väger numera 65kg, inte något fett att tala om direkt) så satte sig allt överflöd på skinkor och lår och en del runt midjan. Jag gick upp ca 8 kilo på min normalvikt men det rasade fort när jag slutade på pizzerian jag hade börjat på två år tidigare.
Jobbade där varje helg, åt där varje dag i stort sett, drack varje helg och tonvis med läskedryck :död
Att punktförbränna fungerar sällan bra, att sätta sig in i en konditions-ritual tror jag mer på. Motionera genom att gå, springa, cykla, simma eller vad du nu gillar. Detta i kombination med att äta ännu nyttigare kommer fort ge resultat.

Iofs så kan det variera kraftigt mellan olika metabolismer, jag kan äta upp mig ca 5kg på en månad men kan tappa det nästan lika fort om jag återgår till min normala kost och kanske rör mig lite mer.

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
anja skrev:
[Vägde ca 48 kg från början. Nu väger jag 51 kg och ser inte ett dugg stark ut, snarare svullen. Jag har ångrat mig. :huvet Vill tillbaka till min "vanliga" vikt.

Börjar du tänka på beachen? Provat bikini? :hihi

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Dee_cati skrev:
2044817 Hur lång är du? Vart sitter kilona?
Hos vissa så sväller ansiktet upp först av allt när de går upp i vikt, andra lägger allt på stuss och lår, en del får mage mm.
Jag antar att du äter hälsosamt, såsom skippar socker och mycket mättade fetter mm? Om inte, sluta med detta så når du resultat på bara några veckor utan att anstränga dig nämnvärt.
När jag var som "fetast" (är ca 170 och väger numera 65kg, inte något fett att tala om direkt) så satte sig allt överflöd på skinkor och lår och en del runt midjan. Jag gick upp ca 8 kilo på min normalvikt men det rasade fort när jag slutade på pizzerian jag hade börjat på två år tidigare.
Jobbade där varje helg, åt där varje dag i stort sett, drack varje helg och tonvis med läskedryck :död
Att punktförbränna fungerar sällan bra, att sätta sig in i en konditions-ritual tror jag mer på. Motionera genom att gå, springa, cykla, simma eller vad du nu gillar. Detta i kombination med att äta ännu nyttigare kommer fort ge resultat.

Iofs så kan det variera kraftigt mellan olika metabolismer, jag kan äta upp mig ca 5kg på en månad men kan tappa det nästan lika fort om jag återgår till min normala kost och kanske rör mig lite mer.

Är 163 cm kort. Fettet hamnar på ryggen och "detdär svullna" överallt. Äter rätt saker (mycket kyckling, grönsaker och bulgur och såntdär. undviker mackor också). Fattar inte hur jag genom ändrad kost ska gå ner i vikt. Måste handla om mängden mat då.

Det är därför jag undrar hur mycket under det jag förbränner som mitt dagliga kaloriintag ska ligga på.

General E skrev:
2044831 Börjar du tänka på beachen? Provat bikini? :hihi

Nä. Skinnställen. Det ringde en varningsklocka när jag tillochmed behövde hjälp av pappa för att dra på det "stora" skinnstället för premiärturen i söndags.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
anja skrev:
2044845 Är 163 cm kort. Fettet hamnar på ryggen och "detdär svullna" överallt. Äter rätt saker (mycket kyckling, grönsaker och bulgur och såntdär. undviker mackor också). Fattar inte hur jag genom ändrad kost ska gå ner i vikt. Måste handla om mängden mat då.

Det är därför jag undrar hur mycket under det jag förbränner som mitt dagliga kaloriintag ska ligga på.

Prövat med många små mål mat då? Det passar kanske inte alla med sådana matvanor, men det brukar ge resultat. Iofs, det kanske mest handlar om såna som inte kan ge fan i att äta mellan målen, en sån som mig själv :)
Men ge dig själv mindre mat men tillsätt lite extra näring genom vitamintablett. Pröva även vinäger-tabletter, dessa ökar förbränningen och enligt en kompis som har kört med detta i åratal så fungerar det bra. För hans del iaf.

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
anja skrev:

Kika i träningstråden, det var en rejäl omgång med bantnigstips där för ett tag sedan. Martin, Hannez och syrran var igång och jag skrev en lång predikan. Har för mig att minskning med 500kcal är lagom, fast jag tror det är enklare för dig som väger så lite att öka lite på konditionsträningen istället.

MDM

Livet är hårt.
Gick med
19 Oct 2005
Hoj
cbr -00
3200 kalorier om dagen är medelintaget för en person bosatt i sverige (2004). I övrigt får man nog hålla en liten koll på hur mycket man får i sig.
http://www.sportline.se/info/burning_calories.htm
På länken ovan kan du skriva din vikt och hur många minuter du gör någon av aktiviteterna. men som med allt får man tat med en nypa salt. :yoparty
Bättre att tex simma o dyl än att banta ner sig. mer muskler= mindre skador när du drar omkull med hojen din.

tylox

Ny medlem
Gick med
2 May 2004
Hoj
98 Yamaha R1
Köp/låna böckerna "Allt om fettförbränning" och "Äta, träna och prestera" av Fredrik Paulún. Massa info i dessa.

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Äh strunta i dom där böckerna, dra ner på maten något och öka cardioträningen. Du kan byta ut några styrkepass mot cardiopass. Eller, börja med cirkelträning. Dvs lättare vikter, många reps och set.

Tja antal kalorier du ska äta kan ingen här veta. Du får testa dig fram helt enkelt. Men mellan 1500 - 2000 kcal/dag skulle jag gissa på, beroende på aktivitetsnivå.

-edit-
Det är inga problem att äta sig fet på nyttig mat, det beror ju helt på vilka mängder det handlar om.
-edit igen-
Här är en intressant studie gjord på 10 överviktiga personer och 10 normala personer.
http://www.mayoclinic.org/news2005-rst/2630.html

Last edited:

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
anja skrev:
2044619 Vägde ca 48 kg från början. Nu väger jag 51 kg och ser inte ett dugg stark ut, snarare svullen. Jag har ångrat mig. :huvet Vill tillbaka till min "vanliga" vikt.

Det kan inte vara så, att det är det mentala har halkat efter. Ja alltså, att du inte vant dig med att väga lite mer. :

Jag menar....163 cm och 48 kg...jämfört med 160 cm och 55 kg. Vem är mest svullen??

Men det ska såklart vara så att man trivs med sig själv.

Löpning förbränner bra....se till att börja träna för St: Eriksloppet då lär du nog vara nere på 45 kg innan sep.

//Mad den svullna sorten... :tomten

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Madhonda skrev:
2045891 Det kan inte vara så, att det är det mentala har halkat efter. Ja alltså, att du inte vant dig med att väga lite mer. :

Jag menar....163 cm och 48 kg...jämfört med 160 cm och 55 kg. Vem är mest svullen??

Men det ska såklart vara så att man trivs med sig själv.

Löpning förbränner bra....se till att börja träna för St: Eriksloppet då lär du nog vara nere på 45 kg innan sep.

//Mad den svullna sorten... :tomten

Hej snygging!

När måste man anmäla sig till st eriksloppet?

destiny_78an

Hatar köer....
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
GPZ 500s *såld*
anja skrev:

Jättetacksam för svar.

Jag hade precis samma tankar som dig för ca 3 år sedan. Vägde väl 50 plus minus 2 kilo (beroende på pms o matintag o annat). Fast jag är väl en tio cm längre... Så jag kämpade med maten, dubbla portioner och massa gym. Gick upp 13 kilo. Visst känner man sig svullen ett tag och mentalt är det skitjobbigt. Vad du gör sen när du väl fått på dig några kilon är att skulptera upp kroppen. Gjorde det genom att köra många,många reps på låga vikter, tappade fett och onödigt och ligger på 60 prick. Mår idag kanon, inte det minsta "svullen" och fortsätter nu med få reps och tunga vikter för att få explosivitet till fotbollen. Så jag skulle ge dina tre kilon lite tid, det här med kroppen tar tid. Äter du redan rätt så behöver du ju inte oroa dig för att det är fett eller sånt man absolut vill undvika på en kropp. Lycka till. Mat är gott, ät inte för lite :tummenupp

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Kom precis från träningen, körde lite fatburn idag med en slags promenad-maskin.

525kcal på 30min är inte helt fel :)

Bitch 2006 here i come

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
burner skrev:
2046068 Kom precis från träningen, körde lite fatburn idag med en slags promenad-maskin.

525kcal på 30min är inte helt fel :)
Jag skulle vara väldigt försiktig med att lita på dom siffrorna. Hälften av det där borde vara mer realistikt.

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Martin skrev:
2046720 Jag skulle vara väldigt försiktig med att lita på dom siffrorna. Hälften av det där borde vara mer realistikt.

Jo, dom stämmer troligen inte helt exakt men att
maskinen skulle visa 50% fel har jag svårt att tänka mig.

Max +/- 20% fel är min gissning, man får trots allt ange både motstånd, egen vikt och ålder.

Sedan räknas troligen ett genomsnitt ut.

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
anja skrev:

Jättetacksam för svar.

Det är bara att inse, du börjar bli gammal och din kropp förfaller, du kan inte sitta med kompisarna och trycka i dig chips, godis och glass och sen tro att det ramlar av dig för att du fnittrar lite.

Det är hemskt att se hur många tjejer som får slappa hängrövar och allmänt förfall efter gymnasietiden.
Hade en kompis som gjorde ett träningsprogram som han delade ut till alla tjejer i hans klass då dom tog studenten, jävlar vilket liv det vart :hihi

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning