Träningsschema för att lära sig springa?

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Men på riktigt?
Måste fixa 2km på 10min inom 8 veckor? Låter i mina öron som du vill klara inträdesprov till att bli polis, eller eventuellt något militärt, i vilket fall jag hoppas du misslyckas...
Annars så är det väl bara att kubba, 2km på 10min är en rätt smal sak. Jag är smällfet, min chipskonsumtion överträffas endast av min ölkonsumtion, men 2km på 10 min krämar jag vilken dag som hellst. :yoparty
Är bara att ge sig attan på't och kubba tills du lägger pizza. :fakta

Jobbgrej, ska inte bli polis eller militär :)

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det här är väl knappast kvantfysik, det är väl bara att springa.:va

Kondition tar ju inte så lång tid att bygga upp, det där hinner du lätt på två månader.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Springa är vad den fattige gör när han missat bussen...

Nä, men intervall är ett effektivt sätt. Passa dig bara för att gå _för_ hårt ut med en gång (maxpuls). Det kan leda till hjärtflimmer och sånt elände om man har otur. Kroppen ska bara chockas i små doser.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Det bästa tipset jag fick när jag började springa var att man i början aldrig ska köra hårdare än att man kan tänka sig att göra det igen dagen efter.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Alltså, han skall göra ett genomsnittligt jumpapass i högstadiet, inte springa maraton.

Just do it ffs.

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Lyft på röven, ut och spring. När det är såpass blygsamma mål så behövs inget kostschema eller särskilt träningsupplägg.

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Om du får ont i knäna av att springa kan det vara en ide att cykelträna istället för att löpträna tills värken går över. Verkar ge en mild belastning på knäna som stärker dem. Jag har inte haft problem med mina knän vid löpning sedan jag började använda cykeln oftare. Numera använder jag faktiskt cykeln i alla ärenden där inte avståndet är för långt. Har inte använt bilen på hela vintern förutom vid långresor.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Var och testade ut bättre skor idag, vart skillnad helt klart :) klara en halv km utan att dö :gnissla

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Om du får ont i knäna av att springa kan det vara en ide att cykelträna istället för att löpträna tills värken går över. Verkar ge en mild belastning på knäna som stärker dem. Jag har inte haft problem med mina knän vid löpning sedan jag började använda cykeln oftare. Numera använder jag faktiskt cykeln i alla ärenden där inte avståndet är för långt. Har inte använt bilen på hela vintern förutom vid långresor.
Cykling är mycket snällare mot knän och andra leder, ja, om man gör rätt :) För låg sadel, för låg kadens och felinställda klossar kan skrota den bästes knän :gnissla Men det är ju mycket lättare att välja tempo när man cyklar, allt från att mest rulla till att ligga på maxpuls, oavsett om det är max effekt eller max moment man är ute efter. Det är trots allt ett ganska stort steg mellan att gå raskt och att springa, och helt olika tekniker.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Simma är också jäkligt bra för lederna.

Nackdelen är att man måste hålla på rätt mycket tycker jag för att det ska ge nån träning och det är rätt mycket mer av ett projekt att ta sig till en simhall än att ge sig ut en timme på cykeln.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Är man RITKIGT otränad o väger mycket kan man lätt skada sina knän om man börjar tokspringa.

Därför kan det vara bra att börja med snabba promenader. Man kan gå i ett raskt tempo nästan hur länge som helst. Börja med 30-45 min.
Det här är förberedande för att sen kunna springa. Vill du hoppa över det steget föreslår jag att du joggar långsamt mellan varannan lyktstolpe och går raskt mellan dom andra två. Sen ökar man stegvis.

Ta det lugnt - annars tröttnar du.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Visade sig att jag lider av lungsjukdom av något slag, så hade bara 70% lungkapacitet.. förklarar min totala oförmåga att springa :gnissla

Nu ska bara läkaren hitta felet och laga :)

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Visade sig att jag lider av lungsjukdom av något slag, så hade bara 70% lungkapacitet.. förklarar min totala oförmåga att springa :gnissla

Nu ska bara läkaren hitta felet och laga :)

Börja kedjerök, det sägs ju att efter ett halvår ligger lungkapaciteten på ca 90%.

Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras