Träningstråden

jetson

Guest
Vad tycker ni man ska sträva efter om man är lite värdelös på knä+mark om man tränar på 80 (3x5) i bänk ? Har fått hyfsat bra form i knä/mark nu.
Tränar just nu 3x5 på:

Bänk: 80
Knä:80
Mark:90

Antar att man borde träna på bänk 80, knä 100, mark 120 ... eller nåt sånt för att vara "jämnstark" ?

Har börjat komma ikapp lite i knä och mark nu men är väldigt försiktig, kör bl.a alltid överhandsgrepp t.ex, dels för att jag prioriterar grepp men också för att jag är rädd om mina gigantiska biceps :D )

Första målet blir 80/90/100 och sen kanske köra på dessa över sommaren då det förmodligen som bäst blir 2 pass i veckan. Tänkte nog stanna på 80 i bänk ett tag då det verkar vara gränsen för vad min gamla axelskada gillar just nu (dvs känner inte av den)

Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Vad tycker ni man ska sträva efter om man är lite värdelös på knä+mark om man tränar på 80 (3x5) i bänk ? Har fått hyfsat bra form i knä/mark nu.
Tränar just nu 3x5 på:

Antar att man borde träna på bänk 80, knä 100, mark 120 ... eller nåt sånt för att vara "jämnstark" ?

Har börjat komma ikapp lite i knä och mark nu men är väldigt försiktig, kör bl.a alltid överhandsgrepp t.ex, dels för att jag prioriterar grepp men också för att jag är rädd om mina gigantiska biceps :D )

Första målet blir 80/90/100 och sen kanske köra på dessa över sommaren då det förmodligen som bäst blir 2 pass i veckan.

Mitt amatörtips är att se till att iaf FÖRSÖKA öka vikten i böj och mark lite ibland.

Jag tycker själv att dom är lite svåra/läskiga att köra "lite för tungt" i (eller hur fan man ska uttrycka det).. åtminstone om man kör själv.. dels för ryggens skull i marken och för jag inte vill "fastna" längst ner i böjen..

Medans bänken bara är att ladda på, bara att lägga upp stången på ett av de lägre hacken om det krisar.

Jag har inte maxat på typ 2 år, så har ingen aning om vad jag tar.. men jag kör 3x6-8 på 110kg i bänk. Mark typ 4:eek:r på 140kg, Böj körde jag 3 st på 150kg förra veckan. Så jag är också helt snedfördelad :D

(jag "satt fast" runt 100 i både böj och mark rätt länge, för att det kändes som en lagom, komfortabel vikt.. sen testade jag att öka med nån 5:a då och då.. även fast det känns konstigt att hänga på så "lite" vikt, när man har så mkt på redan)

edit: Plåtis och Geggamoja har säkert bra tips, dom kör lite mer styrkelyft-upplägg än mig vad jag förstått.

Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Tränar just nu 3x5 på:

Första målet blir 80/90/100 och sen kanske köra på dessa över sommaren då det förmodligen som bäst blir 2 pass i veckan. Tänkte nog stanna på 80 i bänk ett tag då det verkar vara gränsen för vad min gamla axelskada gillar just nu (dvs känner inte av den)
Bry dig inte så mycket i det, se mer till att inte fastna på de olika vikterna som du verkar gjort.

Ett exempel:

Kör du 3x5 på en vikt så öka 2,5% till nästa pass. Orkar du fortfarande 3x5 kör du för lätt, öka 2,5%-ish igen tills du inte längre orkar 3x5. Kör på den vikten tills du åter fixar alla reps å börja om med ökningen... Snart nog kommer vikterna att spreta iväg lite mer beroende på var du är starkast.

Sådär, då har man skrivit nåt i den här tråden åxå. Ingen mobbing nu för att jag bara gymmat drygt 6 månader... Den här vändan. :rolleyes:

Last edited:

jetson

Guest
Mitt amatörtips är att se till att iaf FÖRSÖKA öka vikten i böj och mark lite ibland.

Jag tycker själv att dom är lite svåra/läskiga att köra "lite för tungt" i (eller hur fan man ska uttrycka det).. åtminstone om man kör själv.. dels för ryggens skull i marken och för jag inte vill "fastna" längst ner i böjen..

Medans bänken bara är att ladda på, bara att lägga upp stången på ett av de lägre hacken om det krisar.

Jag har inte maxat på typ 2 år, så har ingen aning om vad jag tar.. men jag kör 3x6-8 på 110kg i bänk. Mark typ 4:eek:r på 140kg, Böj körde jag 3 st på 150kg förra veckan. Så jag är också helt snedfördelad :D

(jag "satt fast" runt 100 i både böj och mark rätt länge, för att det kändes som en lagom, komfortabel vikt.. sen testade jag att öka med nån 5:a då och då.. även fast det känns konstigt att hänga på så "lite" vikt, när man har så mkt på redan)

edit: Plåtis och Geggamoja har säkert bra tips, dom kör lite mer styrkelyft-upplägg än mig vad jag förstått.

Verkar som att om man är stark i bänk = svag i mark och vice versa... men starkare i böj än mark måste vara ovanligt hehe.

Får väl helt enkelt fokusera på mark och knäböj ett tag och bara underhålla bänken. Är kanske lite feg då jag bara tränar på bekväma vikter. Men marklyft är rädslan att tappa formen som man ser i videos på folk som det nästan ser ut som ryggen går av, men dom fortsätter lyftet :näsblod

jetson

Guest
Bry dig inte så mycket i det, se mer till att inte fastna på de olika vikterna som du verkar gjort.

Ett exempel:

Kör du 3x5 på en vikt så öka 2,5% till nästa pass. Orkar du fortfarande 3x5 kör du för lätt, öka 2,5%-ish igen tills du inte längre orkar 3x5. Kör på den vikten tills du åter fixar alla reps å börja om med ökningen... Snart nog kommer vikterna att spreta iväg lite mer beroende på var du är starkast.

Sådär, då har man skrivit nåt i den här tråden åxå. Ingen mobbing nu för att jag bara gymmat drygt 6 månader... Den här vändan. :rolleyes:

Får köra på det.. har fegat lite hittils men känns som att formen tillåter mer vikt nu, men är kanske lika bra att öka progressivt enligt SS programmet istället för att bestämma sig för några vikter (även om det är mer bekvämt att slippa lägga på mer så fort man klarar 3x5 :D )

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Får köra på det.. har fegat lite hittils men känns som att formen tillåter mer vikt nu, men är kanske lika bra att öka progressivt enligt SS programmet istället för att bestämma sig för några vikter (även om det är mer bekvämt att slippa lägga på mer så fort man klarar 3x5 :D )

Vart tränar du? Jag kör också SS och Plåtis körde det förut. :hej

jetson

Guest
Vart tränar du? Jag kör också SS och Plåtis körde det förut. :hej

Jepp jag kör starting strength, har dock inte ökat vikterna som man ska utan mer jobbat på formen med lägre vikt. Har inte kommit till den nivån att jag misslyckats med 3x5 på knä och mark än, men börjar väl närma mig.

Känner dock fortfarande att min teknik i marklyften är lite halvtaskig så får se hur det känns med lite mer vikt, kanske får chilla där men knäböjen börjar kännas stabilt.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Tränar just nu 3x5 på:

Själv körde jag tidigare som mål:
Pullup 0,5 x kroppsvikt
Axelpress 0,75 x kroppsvikt
Bänk 1 x kroppsvikt
Böj 1,5 x kroppsvikt
Mark 2 x kroppsvikt

Dit körde jag på Starting Strength modifierat med viktade pullups 3x5 istället för frivändningar. Det svåraste för mig var axelpressen, och det lättaste bänkpressen där jag landade på 1,5 innan jag satte de andra målen. I bänk är det ju många grabbar som är starka för det är typ den enda övningen man kört sedan skoltiden.

Många säger att fördelningen bör vara ca 300/400/500. Det här är väl när man kommit lite längre än jag skrev om min tidigare mål.

Om vi ska använda den fördelningen bör du ligga på (Utifrån din bänkpress) på: 80/106/133

Bonus:
Och för den som inte orkar tänka så matematiskt räknar du ut det genom ( övning / lyft övning ) * vikt, till exempel (500/300)*80 för att ta fram marklyften då. :fakta

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Jag la på 2,5 kg varje pass i alla övningar. Men nådde jag en platå och då valde jag att bryta upplägget. Testade Jim Wendlers 5/3/1 men det var så långsam progression och bara en övning knappt en gång i veckan.

Jag tycker att Jetson (visst var det du?) Ska sikta på 20 kg mer i marklyft än i böj, och självklart ska du böja mer än du bänkar! Och i början kan en lägga på 5 kg per pass och sen successivt minska till 2,5 kg. Sen när en når den nivån att en failar antingen på vikt eller teknik så sänks vikten med cirka 10% för att öka igen, det blir som en våg, upp och ner men rent linjärt blir det svagt uppåt.

Huvudsaken är progression.

Jag kör tunga sexor på 50 kg, 90 kg i böj (lowbar, 85 kg highbar) och 110 i mark för tillfället.

Last edited:

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer

Du är ju snorstark, så borde ta mer i mark. Ärligt talat så tror jag att du gör det också om du kommer förbi det mentala. Du är ju mycket starkare än mig i allt annat, så det vore ju rätt konstigt om jag ska vara sjukt mycket starkare i just mark.

För mig är det jobbiga att man måste lyfta så mycket innan stången börjar röra på sig. Och man får inte sluta dra bara för att den inte rör sig, utan bara aktivera mer muskler och dra hårdare. Det är ju rätt stor skillnad mot bänk och böj, där man redan aktiverar allting på vägen ner.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Du är ju snorstark, så borde ta mer i mark. Ärligt talat så tror jag att du gör det också om du kommer förbi det mentala. Du är ju mycket starkare än mig i allt annat, så det vore ju rätt konstigt om jag ska vara sjukt mycket starkare i just mark.

Ska jag vara helt ärlig så är jag åtminstone hyfsat medveten om att det är tekniken som är den stora bristen i just mark, därav resultatet.

Ska satsa lite mer på det där i höst, blir inspirerad av alla här i tråden.. Men under sommarn är det ingen idé för min del eftersom jag tappar så mkt ändå,, pg a för lite träning och för mkt pannkakor :)

Edit: för tydlighetens skull så vill jag bara klargöra att det aldrig kan bli för mkt pannkakor. Däremot är det inte optimalt för vare sig kroppsvikt eller styrka :crash

Last edited:

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Ska jag vara helt ärlig så är jag åtminstone hyfsat medveten om att det är tekniken som är den stora bristen i just mark, därav resultatet.

Ska satsa lite mer på det där i höst, blir inspirerad av alla här i tråden.. Men under sommarn är det ingen idé för min del eftersom jag tappar så mkt ändå,, pg a för lite träning och för mkt pannkakor :)

Edit: för tydlighetens skull så vill jag bara klargöra att det aldrig kan bli för mkt pannkakor. Däremot är det inte optimalt för vare sig kroppsvikt eller styrka :crash

PanGkakor!!! :mattias

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
-16,6kg, nu är det inte så långt kvar till målet. Har tyvärr en envis förkylning med halsont och snuva som gjort att det inte blivit vare sig löpning eller gym på en vecka..

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Finns det någon form av relation mellan squats och front-squats? Eller är det 1:1

Fastnade ju på 85kg eftersom min form/teknik var katastrofal. Mage/rygg som är den svaga länken.

Körde 70kg idag på front-squats och märkte att jag snart kommer vara i samma läge som de vanliga squats:en.

Finns det någon bra övning för rygg/mage som jag kan komplettera med? Märker ju att det finns betydligt mer att ge i ben och rumpa, så trist att begränsas av core:n. :fakta

Marklyften kör jag 1x5 @ 115kg med formen/tekniken som videon visade. Men har mer att ge där, men kör en långsam progression för att inte bli girig.

jetson

Guest
Finns det någon form av relation mellan squats och front-squats? Eller är det 1:1

Fastnade ju på 85kg eftersom min form/teknik var katastrofal. Mage/rygg som är den svaga länken.

Körde 70kg idag på front-squats och märkte att jag snart kommer vara i samma läge som de vanliga squats:en.

Finns det någon bra övning för rygg/mage som jag kan komplettera med? Märker ju att det finns betydligt mer att ge i ben och rumpa, så trist att begränsas av core:n. :fakta

Marklyften kör jag 1x5 @ 115kg med formen/tekniken som videon visade. Men har mer att ge där, men kör en långsam progression för att inte bli girig.

Vad jag förstått tar man mindre vikt i frontböj (iaf alla jag sett), men den kräver mindre rörlighet i höften än vanlig knäböj då man är mer upprätt. Har dock inte börjat med frontböj än men ska göra det snart så får se om det stämmer :D

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA