Träningstråden

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Vilka fantastiska bilder!

Du kanske hade någon infektion, hade du feber eller kände dig förkyld, eller nåt under dessa dagar?
Brukar få min vilopuls att gå upp, maxpuls kommer fortare och återhämtning går långsamt.

Tack!

Jag var jetlaggad och sov inte kanonbra, så eventuellt kan det ha haft en påverkan.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Du borde nog googla på överträning istället för att fråga oss amatörmotionärer men jag kan väl ändå skriva det jag lärt mig om saken.

Den direkta effekten av allt för stor mängd av högintensiv träning blir ju att kroppen behöver mer tid för återhämtning och mängden träningstimmar din kropp tål per månad minskar.

Fast det var väl egentligen inte frågan. Jag förstår att du menar vad som sker ifall du pressar dig igenom träningarna ändå trots att kroppen behöver återhämtning. Det går ett tag, sen börjar symptomen på överträning förr eller senare komma.
Det är ju sånt som lätt gör att motionärer blir periodare istället för regelbundet tränande motionärer. Idrottare på högre nivå som jag tror att du är kan antagligen fortsätta tvinga dig till träningarna och hamna i en ännu sämre sits till slut.

Brink skrev ju här på forumet om hur han mådde som övertränad ett annat exempel var ju Per Elofsson, han kom ju aldrig mer tillbaka. Han verkade ju inte ens orka vardagsträna efteråt utan pluffsade ju till sig ordentligt.

Det är ju här mängdträningen med många timmar lågintensiv träning kommer in i bilden, vanligtvis när det inte är säsong för din specialidrott. Dessa leder inte till överträning på samma sätt men skapar en grund för intensivare träning.

Tycker det brukar finnas gott om väl genomtänkta råd här, men googlar givetvis också. Sen använde jag nog inte rätt ord…

Det blir ”viloperiod” nu några månader, så då är tanken att köra längre pass med lägre intensitet. Som du säger så är det nog ett bra sätt att låta kroppen återhämta sig samtidigt som man håller träningen igång. En tävling inlagd andra veckan i November (Mexico) - då vet vi om denna planen fungerar.

Det tar emot, men får nog försöka lägga in lite löpning/cykling också…
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top