Träningstråden

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Rider 5 dagar per vecka. Vet inte riktigt vad det kan jämföras med, men en bra blandning av kondis och ben/core-träning. Funderar på att lägga till ytterligare kondis under veckan, men känner att det redan nu är svårt för kroppen att återhämta sig ordentligt.

Under tävling (2 gånger per vecka) är passen korta, men intensiva. 4 x 7 minuter med hög puls, med kort vila emellan. Resterande dagar är det jämnare tempo, med arbetspuls under 1.5-2h.

Är det i ett sånt läge viktigare att vila kroppen, eller kan man lägga till löpning/viktträning de två lediga dagarna?

40+

Standardrekomendationen är väl att en vilodag i veckan brukar rekommenderas eller två när man börjar vara i vår ålder men jag tror att desto mer man alternerar sin träning desto mer mängd tål kroppen. Möjligtvis kan man gå i en mental vägg ifall man pressar kroppen hårt för ofta.

Testa att lägga in korta lugna pass de två dagarna och känn efter i någon vecka sedan kan du nog öka längden så småningom. Men håll intensiteten låg på de passen.

Konditionsträning med låg puls kan du nog klämma in varje dag. Löpning eller cykling blir då troligen i väldigt låg fart.
Såna lugna pass vill jag hålla pulsen under 145 och då är jag personligen nere runt 7:40min/km. Det är alltså nära promenadtempo.

Känn efter hela tiden, möjligen bör en gång i veckan kanske bli så lugnt att det bara blir en promenad. Möjligen är vissa av dina riddagar så lågintensiva att de kan räknas som viladag? Vilodagen har jag ibland kört överkroppen på gymmet, resten av veckan när jag cyklar och springer får ju benen ändå jobba ganska mycket.
Sen kommer det för mig automatiskt perioder då jag pga jobb har svårare att träna.

4x7 minuter och två gånger i veckan med hög puls skulle jag gissa att det räcker med anaerob träning.
För mig så ger en dag på crossbanan och 1h effektiv körtid så mycket högintensiv träning att pulsklockan tycker jag ska ha en vilodag efter.

Problemet är nog oftast att de flesta har svårt att hålla träningspassen så lågintensivt som det måste vara för att 7 dagar i veckan ska fungera. Och det kan vara lättare att balansera mycket mängd om man istället kör två träningspass vissa dagar och lägger in dagar helt utan träning.

Och så måste man nog känna efter hela tiden hur kroppen känns.
Jag kanske har för mycket fördomar men jag antar att ridning inte är så påfrestande på benen men känner du att benen behöver mer vila en normal veckan så kan du ju kanske simma istället för att springa.

Och kör inte exakt samma rutiner hela tiden, ändra längden på passen. Låt det gärna blir mer träning en vecka och kortare/färre pass nästa vecka.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Standardrekomendationen är väl att en vilodag i veckan brukar rekommenderas eller två när man börjar vara i vår ålder men jag tror att desto mer man alternerar sin träning desto mer mängd tål kroppen. Möjligtvis kan man gå i en mental vägg ifall man pressar kroppen hårt för ofta.

Testa att lägga in korta lugna pass de två dagarna och känn efter i någon vecka sedan kan du nog öka längden så småningom. Men håll intensiteten låg på de passen.

Konditionsträning med låg puls kan du nog klämma in varje dag. Löpning eller cykling blir då troligen i väldigt låg fart.
Såna lugna pass vill jag hålla pulsen under 145 och då är jag personligen nere runt 7:40min/km. Det är alltså nära promenadtempo.

Känn efter hela tiden, möjligen bör en gång i veckan kanske bli så lugnt att det bara blir en promenad. Möjligen är vissa av dina riddagar så lågintensiva att de kan räknas som viladag? Vilodagen har jag ibland kört överkroppen på gymmet, resten av veckan när jag cyklar och springer får ju benen ändå jobba ganska mycket.
Sen kommer det för mig automatiskt perioder då jag pga jobb har svårare att träna.

4x7 minuter och två gånger i veckan med hög puls skulle jag gissa att det räcker med anaerob träning.
För mig så ger en dag på crossbanan och 1h effektiv körtid så mycket högintensiv träning att pulsklockan tycker jag ska ha en vilodag efter.

Problemet är nog oftast att de flesta har svårt att hålla träningspassen så lågintensivt som det måste vara för att 7 dagar i veckan ska fungera. Och det kan vara lättare att balansera mycket mängd om man istället kör två träningspass vissa dagar och lägger in dagar helt utan träning.

Och så måste man nog känna efter hela tiden hur kroppen känns.
Jag kanske har för mycket fördomar men jag antar att ridning inte är så påfrestande på benen men känner du att benen behöver mer vila en normal veckan så kan du ju kanske simma istället för att springa.

Och kör inte exakt samma rutiner hela tiden, ändra längden på passen. Låt det gärna blir mer träning en vecka och kortare/färre pass nästa vecka.

Jag får prova att lägga in ett styrkepass så får vi se hur det går. Blir troligen ett enklare pass hemma till en början.

Ridningen är ganska intensiv (tränar polo-hästar på relativt hög nivå) och tär en hel del på kroppen, vilket känns på vilodagen… tanken är att minska skaderisken genom varierad styrketräning, men är samtidigt orolig för att det kan göra saker värre. Tycker också det är svårt att få i sig tillräckligt med bra kost, men det är nog mestadels en disciplinfråga…

Jag tackar för tipsen ock återkopplar om några veckor!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Idag lyktade gymmet gamla sura fotbollskor rent fantastiskt mycket. Och begåvningsreserven var i full sving. Flera tomtar verkade försöka imponera på alla andra med att dunka vikter så hårt de kunde i golvet.
Och körde en tysk modell på att boka maskiner genom att lämna sin skit på sitsen och sedan gå och snacka med nån i andra ändan av gymmet i en kvart.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Helt underbart att ha ett eget gym i garaget 😋
Jag brukade ha ett gym i vardagsrummet, men tanten lade veto när hon flyttade in. 😢
Har skivstänger, hantlar, bänk och lite ställningar men nu ligger d ei förrådet. När det blir hus så blir det ett helt rum för gymmet, och ett stort jävla garage så jag får plats med alla leksaker. :hihi

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Rider 5 dagar per vecka. Vet inte riktigt vad det kan jämföras med, men en bra blandning av kondis och ben/core-träning. Funderar på att lägga till ytterligare kondis under veckan, men känner att det redan nu är svårt för kroppen att återhämta sig ordentligt.

Under tävling (2 gånger per vecka) är passen korta, men intensiva. 4 x 7 minuter med hög puls, med kort vila emellan. Resterande dagar är det jämnare tempo, med arbetspuls under 1.5-2h.

Är det i ett sånt läge viktigare att vila kroppen, eller kan man lägga till löpning/viktträning de två lediga dagarna?

40+

Du skall ha vilodagar 2 ggr per vecka med bara sömn o proteiner spridda , sen helst om man inte får minst 8 timmars sömn skippa träning men bara äta proteinkost innan dom få timmarna du får sömn.

Dom lagar o bygger kroppen

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Du skall ha vilodagar 2 ggr per vecka med bara sömn o proteiner spridda , sen helst om man inte får minst 8 timmars sömn skippa träning men bara äta proteinkost innan dom få timmarna du får sömn.

Dom lagar o bygger kroppen

Får nog bli att behålla ett par vilodagar och fokusera på bättre kost under veckorna. Tränade 5 hästar igår, med mycket fysiskt arbete i mellan - mer trött än jag är bekväm med efteråt.

a8708877a74e70c209881dd8366a299d.jpg

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Får nog bli att behålla ett par vilodagar och fokusera på bättre kost under veckorna. Tränade 5 hästar igår, med mycket fysiskt arbete i mellan - mer trött än jag är bekväm med efteråt.

Ja, med ett par sådana där dagar varje vecka behöver du nog en hel del vila. Dock kan man göra lättare aktiviteter som tex en promenad under vilodagen. Eller nåt annat som inte är så fysiskt påfrestande.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S

Imponerande hög puls......
Tränade hästar..... kan inte påminna mig vad som fick upp pulsen så högt då (om det inte var någon tjej med stora lökar som skumpade förbi)

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Får nog bli att behålla ett par vilodagar och fokusera på bättre kost under veckorna. Tränade 5 hästar igår, med mycket fysiskt arbete i

Reversed aging

Under arbete eller fys kan du vara sockerdriven med inte så mycket proteion och fett , viktigt är att vid vila eller sömn ligga o jäsa med proteionerna som då inte slösas bort till energi.

Ett knep för fattiga studenter eller så är att leva på socker o köra in dom få proteinerna inför natten

Iaf
Reversed aging :hihi

Fick visa legg på bolaget i veckan :tummenupp

Skall börja ta mopedkort nu o få moped av mamma 80 år era pensionärer

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Borstade av spindelväven och pumpade upp räsern efter 10+ år.
Gick ganska bra för att vara så länge sedan.
Körde en bit, sedan vatten hos en kompis och en annan väg hem.
1000004190.png
1000004189.png

Typ samma medelpuls som på inlines även om jag tyckte jag låg på lite hårdare på cykeln.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Imponerande hög puls......
Tränade hästar..... kan inte påminna mig vad som fick upp pulsen så högt då (om det inte var någon tjej med stora lökar som skumpade förbi)

Tränar polohästar på elitnivå, så lite mer tempo än dressage… Inte bäst i världen direkt, men hoppade in i landslaget för en träningsmatch mot Uruguay förra året (skryt ) när en ordinarie deltagare satt på ett försenat flyg.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj

Tränar polohästar på elitnivå, så lite mer tempo än dressage… Inte bäst i världen direkt, men hoppade in i landslaget för en träningsmatch mot Uruguay förra året (skryt ) när en ordinarie deltagare satt på ett försenat flyg.
Aha - verkligen wow - hästpolo är ett verkligt "Passion play", ovanlig sysselsättning för en svensk.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Idag verkar jag äntligen ha skrämt kroppen börjat komma igång. Svetten luktar som en kombination av sur disktrasa och gamla dojjor.
Skiten ska svettas ur!

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Aha - verkligen wow - hästpolo är ett verkligt "Passion play", ovanlig sysselsättning för en svensk.

Slumpade sig så under covid. Tycker det är det roliga med svenskar - oavsett vad man sysslar med så springer man på en annan svensk någonstans - vi finns verkligen överallt i världen.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Blev sugen på en löptur i solen. 🌞
Jag sprang någon km till den här ggn.
Löpning är definitivt jobbigare än inlines och cykel. 😵💫
180 i medelpuls, vilket jag har som mått nu efter att Two Stroke påpekat det, är 10 högre än de andra trots att jag tycker att jag bara lunkat fram.
1000004195.png

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Blev sugen på en löptur i solen. 🌞
Jag sprang någon km till den här ggn.
Löpning är definitivt jobbigare än inlines och cykel. 😵💫
180 i medelpuls, vilket jag har som mått nu efter att Two Stroke påpekat det, är 10 högre än de andra trots att jag tycker att jag bara lunkat fram.
View attachment 499267
Intressant det där - med den maximala pulsen under ett träningspass borde du ligga på en bit över 200 som maxpuls (dvs ungefär som ett femårigt barn) Jo, jag vet att maxpulsen stiger med frekvent träning under lång tid.

Själv tycker jag att jag tränar hyfsat - vet inte riktigt vilken maxpuls jag har (får inte testa, var för gammal redan för några år sedan) men brukar snitta 130-140 under cykelpass och maxa en bit över 160 i de branta backarna (men då är jag näst intill däckad)

Men vad har du för vilopuls? Och vet du om det finns det någon koppling mellan vilo o maxpuls? Teorin kan vara att ett stort hjärta pumpar mer blod - slår långsammare o vise versa

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln