Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Rider 5 dagar per vecka. Vet inte riktigt vad det kan jämföras med, men en bra blandning av kondis och ben/core-träning. Funderar på att lägga till ytterligare kondis under veckan, men känner att det redan nu är svårt för kroppen att återhämta sig ordentligt.
Under tävling (2 gånger per vecka) är passen korta, men intensiva. 4 x 7 minuter med hög puls, med kort vila emellan. Resterande dagar är det jämnare tempo, med arbetspuls under 1.5-2h.
Är det i ett sånt läge viktigare att vila kroppen, eller kan man lägga till löpning/viktträning de två lediga dagarna?
40+
Standardrekomendationen är väl att en vilodag i veckan brukar rekommenderas eller två när man börjar vara i vår ålder men jag tror att desto mer man alternerar sin träning desto mer mängd tål kroppen. Möjligtvis kan man gå i en mental vägg ifall man pressar kroppen hårt för ofta.
Testa att lägga in korta lugna pass de två dagarna och känn efter i någon vecka sedan kan du nog öka längden så småningom. Men håll intensiteten låg på de passen.
Konditionsträning med låg puls kan du nog klämma in varje dag. Löpning eller cykling blir då troligen i väldigt låg fart.
Såna lugna pass vill jag hålla pulsen under 145 och då är jag personligen nere runt 7:40min/km. Det är alltså nära promenadtempo.
Känn efter hela tiden, möjligen bör en gång i veckan kanske bli så lugnt att det bara blir en promenad. Möjligen är vissa av dina riddagar så lågintensiva att de kan räknas som viladag? Vilodagen har jag ibland kört överkroppen på gymmet, resten av veckan när jag cyklar och springer får ju benen ändå jobba ganska mycket.
Sen kommer det för mig automatiskt perioder då jag pga jobb har svårare att träna.
4x7 minuter och två gånger i veckan med hög puls skulle jag gissa att det räcker med anaerob träning.
För mig så ger en dag på crossbanan och 1h effektiv körtid så mycket högintensiv träning att pulsklockan tycker jag ska ha en vilodag efter.
Problemet är nog oftast att de flesta har svårt att hålla träningspassen så lågintensivt som det måste vara för att 7 dagar i veckan ska fungera. Och det kan vara lättare att balansera mycket mängd om man istället kör två träningspass vissa dagar och lägger in dagar helt utan träning.
Och så måste man nog känna efter hela tiden hur kroppen känns.
Jag kanske har för mycket fördomar men jag antar att ridning inte är så påfrestande på benen men känner du att benen behöver mer vila en normal veckan så kan du ju kanske simma istället för att springa.
Och kör inte exakt samma rutiner hela tiden, ändra längden på passen. Låt det gärna blir mer träning en vecka och kortare/färre pass nästa vecka.